Hunter

Kereskedelmi forgalomba került a vákuumlift

Az Egyesült Államokban piacra dobtak egy egyszemélyes vákuumliftet, mely minimális átalakítási munkával beilleszthető otthonainkba is.

Ma már olyannyira valósággá vált egy eddig többnyire csak sci-fikben látott utazási mód, melyben az emberek átlátszó buborékokban utaztak, hogy a technika egy lift formájában akár már otthonainkba is bevonulhat. A cső alakú szállítóeszköz turbinák segítségével szívja ki a levegőt túlnyomásos kamrájából, másodpercenként 15 centiméteres sebességgel emelve magasba utasát. A kapszula süllyedését a felső részben uralkodó nyomás normál állapotba való visszaállása eredményezi, így tehát nincsenek kábelek, emelőcsigák, vagy dugattyúk.

A "Residental Pneumatic Vacuum Elevator", azaz a lakóházi pneumatikus vákuum lift névre keresztelt szerkezetet egy floridai székhellyel is rendelkező argentin cég, a Vacuum Elevators fejlesztette ki. Jelenleg két és háromszintes kivitel létezik, illetve fejlesztési fázisban van egy négyszintes változat, valamint egy olyan típus, ami kerekesszékkel is használható.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!
Klikk a képekre a nagyobb változathoz

A lift átmérője egy méter és szinte teljesen átlátszó, panoráma képet tárva az utas elé. A henger alakú külsőrész váza könnyű alumíniumból, falai hajlított polikarbonát lapokból, teteje pedig acélból készül. Beépítése minimális kőműves munkát igényel, csupán az áramellátást kell megoldani, illetve egy a csőszerkezetnek megfelelő méretű lyukat kell vágni a szintek között.

A 204 kilogramm teher megmozgatására alkalmas lift szintén fémszerkezetre erősített átlátszó polikarbonátból készült, tetején egy 220 voltos feszültséggel működő szívóturbina helyezkedik el. Ha netalán a kamra hirtelen elvesztené a biztonságos mozgáshoz szükséges nyomást, akkor életbe lép egy mechanikus fékezőrendszer, megakadályozva a kapszula zuhanását, illetve az emeleteken történő megálláskor is egy mechanikus rendszer rögzíti a liftet. A rendszer 20 000 dollár körüli áron szerezhető be.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • HUmanEmber41st #50
    Bár 800m inkább bányákban fordul elő, mint toronyházakban...
  • HUmanEmber41st #49
    Önzáró csigahajtásssal..lezuhanni sem tud.. mellette pedig sínről szedi (áramszedővel) a delejt.. a vezérlés pedig rádiótávirányításos...
  • LowEnd #48
    eccer kiszámoltam... 5-10 km-ig elbírja a saját súlyát a kábel.
    de 800 méter se mindennapi probléma.... (fogasléc - villanymotor. mér kell bonyolítani?)
  • BiroAndras #47
    "Szerintem nagyon jó a villanymotoros-kábeles meghajtás."

    Az a baj vele, hogy egy bizonyos hossz után már a kábel a saját súlyát sem bírja el. Ha jól rémlik a hagyományos liftek korlátja valahol 800m-nél van. Persze nem feltétlen a vákuumos lift a megoldás erre, sokkal inkább az elektromágneses. Ez inkább olyan dizájn cuccos, nem a praktikussága miatt csinálták.
  • HUmanEmber41st #46
    azt most kihagytam.. bocsi.. :)
  • Caro #45
    Szerintem nagyon jó a villanymotoros-kábeles meghajtás. Ez a pneumatikus izé csak növeli az entrópiát.:)
    De tényleg? nem jó ha kábel húzza fel? Attól még nem lehet átlátszó?
    Meg egyébként ha jól megcsinálnák, akkor ha lefele mész tudna áramot termelni.
  • dez #44
    Esetleg címezhetnéd is valakinek ezt. :)
  • HUmanEmber41st #43
    Jah,persze, hogy normál légnyomás van az utasfülkében..
    Hogy mivel szigetelik???
    Gumitömítésről még nem hallottál????
    Láttál már egyszerű bicikli pumpát szétszedve ??
    Abban pl bőr van.
    Miért nem olvassátok végig a cikket?
    Benne van, h üzemzavar esetén mechanikus fék fogja meg a fülkét...
  • dez #42
    Természetesen, biztosítani kell, hogy felfelé menetben alul ne alakuljon ki vákuum... :) Ehhez elég, ha szellőzik az alsó rész. Arra amúgy is szükség van, hogy ne fulladjon meg az utas. :) De túlnyomást létrehozni nem praktikus, mert ahhoz viszont légmentes zárás kell alulra is. Ergo fulladás-veszély lenne üzemzavar esetén.
  • LowEnd #41
    Szerintem hatásfok szempontjából tökmind1. De attól még lehet, hogy más szempontból mégis jobb, és igazad van.