Hunter
Az amerikai kormány nem kér az új űrrepülőgépből
Az Egyesült Államok kormányának tudományos bizottsága megkérte a NASA-t, hogy halassza el orbitális űrrepülőgép programját (OSP). A kérést a súlyosbodó költségekkel és az amerikai emberi űrrepülési program jövőjének bizonytalanságaival indokolták.
A NASA igazgatójának, Sean O'Keefe-nek küldött levelében a bizottság kritizálta az űrhivatalt, amiért az belekezdett a programba mielőtt "az elnök által jóváhagyott hivatalközi átvizsgálás befejeződött volna, amit a Kongresszus alaposan megvizsgál".
Részlet a NASA-nak küldött levélből
Október elején a NASA bejelentette, fel kívánják gyorsítani az OSP-t, hogy az az eredeti 2010-es határidő helyett lehetőleg már 2008-ra készen álljon. Az elsődleges cél, hogy az űrrepülőgép mentőhajóként szolgáljon a Nemzetközi Űrállomás számára, valamint elsőszámú szállítási alkalmatosság legyen az űrhajósoknak az állomásra. Ezzel kiváltanák az űrsiklók e szerepkörét, melyek továbbra is üzemben maradnának, mint teherszállító hajók. Az OSP jelenlegi tervei szerint a jármű négy ember szállítására lenne alkalmas, egyel többre, mint az orosz Szojuz kapszulák, melyek jelenleg az egyetlen elérhetőséget biztosítják az emberek számára az állomáshoz.
Klikk a képre a nagyításhoz
A Columbia balesetét kivizsgáló bizottság javaslata szerint az emberi űrrepülés jövőjét nemzeti vita tárgyává kell tenni, mielőtt döntés születne az űrsiklók kiváltásáról. A hétfőn kiadott levél a kormány aggályainak ad hangot a program egyre növekvő költségeivel kapcsolatban, a program költségvetését a "továbbiakban hitelképtelennek" minősítve.
"A NASA emberi űrrepülési programját már a kezdetekkor megállapított irreális költségbecslések ellehetetlenítik" - folytatja a levél. "Ez egy olyan probléma, amit nagyon komolyan kell vennünk" - nyilatkozott a NASA szóvivője a New Scientist magazinnak. "Már fogalmazzuk a válaszlevelet, ami a hét végére készülhet el."
A NASA orbitális űrrepülőprogramjának tesztrepülőgépe, az X-37-es
A levelet a legutóbbi ISS legénység leszállásának híre után hozták nyilvánosságra. A hibátlan földet érés nagy megkönnyebbülés volt az oroszok számára, miután előző akciójuk, melyben először utazhatott NASA űrhajós a Szojuz fedélzetén, elég rázósra sikeredett, a kijelölt leszállóhelytől 460 kilométerre landolt. A leszállásnak csupán egy szépséghibája volt, amit az egyik űrhajós követett el, aki véletlenül egyszerre két gombot nyomott meg, amikor be akarta indítani a Szojuz hajtóművét az állomástól való leválás előtt. A manőver 25 fokkal eltolta az űrállomást normális irányától, ezért a gyér üzemanyagkészlettel kellett korrigálni pályáját.
A NASA igazgatójának, Sean O'Keefe-nek küldött levelében a bizottság kritizálta az űrhivatalt, amiért az belekezdett a programba mielőtt "az elnök által jóváhagyott hivatalközi átvizsgálás befejeződött volna, amit a Kongresszus alaposan megvizsgál".
Részlet a NASA-nak küldött levélből
Október elején a NASA bejelentette, fel kívánják gyorsítani az OSP-t, hogy az az eredeti 2010-es határidő helyett lehetőleg már 2008-ra készen álljon. Az elsődleges cél, hogy az űrrepülőgép mentőhajóként szolgáljon a Nemzetközi Űrállomás számára, valamint elsőszámú szállítási alkalmatosság legyen az űrhajósoknak az állomásra. Ezzel kiváltanák az űrsiklók e szerepkörét, melyek továbbra is üzemben maradnának, mint teherszállító hajók. Az OSP jelenlegi tervei szerint a jármű négy ember szállítására lenne alkalmas, egyel többre, mint az orosz Szojuz kapszulák, melyek jelenleg az egyetlen elérhetőséget biztosítják az emberek számára az állomáshoz.
Klikk a képre a nagyításhoz
A Columbia balesetét kivizsgáló bizottság javaslata szerint az emberi űrrepülés jövőjét nemzeti vita tárgyává kell tenni, mielőtt döntés születne az űrsiklók kiváltásáról. A hétfőn kiadott levél a kormány aggályainak ad hangot a program egyre növekvő költségeivel kapcsolatban, a program költségvetését a "továbbiakban hitelképtelennek" minősítve.
"A NASA emberi űrrepülési programját már a kezdetekkor megállapított irreális költségbecslések ellehetetlenítik" - folytatja a levél. "Ez egy olyan probléma, amit nagyon komolyan kell vennünk" - nyilatkozott a NASA szóvivője a New Scientist magazinnak. "Már fogalmazzuk a válaszlevelet, ami a hét végére készülhet el."
A NASA orbitális űrrepülőprogramjának tesztrepülőgépe, az X-37-es
A levelet a legutóbbi ISS legénység leszállásának híre után hozták nyilvánosságra. A hibátlan földet érés nagy megkönnyebbülés volt az oroszok számára, miután előző akciójuk, melyben először utazhatott NASA űrhajós a Szojuz fedélzetén, elég rázósra sikeredett, a kijelölt leszállóhelytől 460 kilométerre landolt. A leszállásnak csupán egy szépséghibája volt, amit az egyik űrhajós követett el, aki véletlenül egyszerre két gombot nyomott meg, amikor be akarta indítani a Szojuz hajtóművét az állomástól való leválás előtt. A manőver 25 fokkal eltolta az űrállomást normális irányától, ezért a gyér üzemanyagkészlettel kellett korrigálni pályáját.