Hunter
Az akciójátékok fejlesztik vizuális képességeinket
Jót tehet a videó játékokkal való bíbelődés a vizuális képességeknek, erre utal egy újonnan napvilágot látott tanulmány, mely szerint az akció játékok segítenek a vizuálisan fogyatékos betegek rehabilitálásában vagy akár a katonák kiképzésében is.
Shawn Green és Daphne Bavelier, a Rochester Egyetem kutatói kimutatták, hogy azok az egyetemisták, akik olyan autós vagy lövöldözős játékokkal játszanak heti több órát, mint a Grand Theft Auto vagy a Medal of Honor lekörözik a nem-gamereket a laboratóriumi vizuális teszteken. Sokkal hatékonyabban reagálnak a gyorsan mozgó objektumokra a "játékosok", egy időben akár öt objektumot is nyomon tudnak követni, ami 30%-kal több mint a játékokat hanyagolók teljesítménye, magyarázta Bavelier.
"Rövidebb idő alatt több információt tudnak feldolgozni" - nyilatkozta. Ezek az adottságok segíthetik a biztonságosabb vezetést, legalábbis Bavelier elmélete szerint, illetve lehetővé teszik a pilótáknak és a légi forgalmi irányítóknak kijelzőik hatékonyabb figyelemmel kísérését.
"A számítógépes játékok számos módon segítenek vizuális figyelmünk edzésében" - fejezte ki egyetértését Jeremy Wolfe, a bostoni Harvard Orvosi Iskola tudósa, feltéve "ha nem válik az ember zombivá a túl sok joystick rángatás és gombnyomogatás hatására", tette hozzá. Green és Bavelier kezdeti tanulmányai kizárólag a férfiakra összpontosítottak, mivel a páros nem talált egyetlen vállalkozó szellemű hölgy-játékost sem az egyetem területén. Kezdőkön végzett későbbi tesztek azonban kimutatták, hogy akár már tízórányi lövöldözés is fejleszti a vizuális figyelmet, azaz soha nem késő elkezdeni a virtuális gyilkolászást.
"Az agy a tevékenység hatására változik" - magyarázta Manfred Fahle a Brémai Egyetem neurobiológusa. Az idegsejtek végződései alakot váltanak, ami segít hatásosabb kommunikációt kialakítani egymással. Ezek a gyors változások arra utalnak, hogy az agyvérzés hatásától vizuálisan fogyatékos betegek vagy a hályogműtétből lábadozók kamatoztathatnának hasonló játékok játszásából.
Mindazonáltal az ilyen jellegű tréning programokat figyelmesen kell összeállítani, például tízórányi hasábforgatás a Tetris játékkal nem javított a teszt eredményeken. A javulást "a társadalmilag legkevésbé elfogadott játékok" eredményezték, mutat rá Wolfe, azok melyekben halomra lőhetjük ellenségeink hadát, nemre és fajra való tekintet nélkül. Talán a tény hogy saját életünket védjük az, ami ezeket a játékokat alkalmassá teszi a képesség fejlesztésre, spekulált Wolfe.
Shawn Green és Daphne Bavelier, a Rochester Egyetem kutatói kimutatták, hogy azok az egyetemisták, akik olyan autós vagy lövöldözős játékokkal játszanak heti több órát, mint a Grand Theft Auto vagy a Medal of Honor lekörözik a nem-gamereket a laboratóriumi vizuális teszteken. Sokkal hatékonyabban reagálnak a gyorsan mozgó objektumokra a "játékosok", egy időben akár öt objektumot is nyomon tudnak követni, ami 30%-kal több mint a játékokat hanyagolók teljesítménye, magyarázta Bavelier.
"Rövidebb idő alatt több információt tudnak feldolgozni" - nyilatkozta. Ezek az adottságok segíthetik a biztonságosabb vezetést, legalábbis Bavelier elmélete szerint, illetve lehetővé teszik a pilótáknak és a légi forgalmi irányítóknak kijelzőik hatékonyabb figyelemmel kísérését.
"A számítógépes játékok számos módon segítenek vizuális figyelmünk edzésében" - fejezte ki egyetértését Jeremy Wolfe, a bostoni Harvard Orvosi Iskola tudósa, feltéve "ha nem válik az ember zombivá a túl sok joystick rángatás és gombnyomogatás hatására", tette hozzá. Green és Bavelier kezdeti tanulmányai kizárólag a férfiakra összpontosítottak, mivel a páros nem talált egyetlen vállalkozó szellemű hölgy-játékost sem az egyetem területén. Kezdőkön végzett későbbi tesztek azonban kimutatták, hogy akár már tízórányi lövöldözés is fejleszti a vizuális figyelmet, azaz soha nem késő elkezdeni a virtuális gyilkolászást.
"Az agy a tevékenység hatására változik" - magyarázta Manfred Fahle a Brémai Egyetem neurobiológusa. Az idegsejtek végződései alakot váltanak, ami segít hatásosabb kommunikációt kialakítani egymással. Ezek a gyors változások arra utalnak, hogy az agyvérzés hatásától vizuálisan fogyatékos betegek vagy a hályogműtétből lábadozók kamatoztathatnának hasonló játékok játszásából.
Mindazonáltal az ilyen jellegű tréning programokat figyelmesen kell összeállítani, például tízórányi hasábforgatás a Tetris játékkal nem javított a teszt eredményeken. A javulást "a társadalmilag legkevésbé elfogadott játékok" eredményezték, mutat rá Wolfe, azok melyekben halomra lőhetjük ellenségeink hadát, nemre és fajra való tekintet nélkül. Talán a tény hogy saját életünket védjük az, ami ezeket a játékokat alkalmassá teszi a képesség fejlesztésre, spekulált Wolfe.