awender

Sim City 4



Kiadó: Electronic Arts
Fejlesztő: Maxis

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Pentium II 500 MHz, 128 MB RAM, 16 MB-os videókártya, Windows 98/2000/Me/XP
Ajánlott: 1 GHz-es processzor, 256 MB RAM, 32 MB-os videókártya
Hasonló játékok: Sim City sorozat
Kategória: stratégia

A játék koncepciója gyakorlatilag semmit nem változott tizenöt évvel ezelőtt megjelent első részéhez képest. Egy város istenének - értsd: polgármester - bőrébe bújhatunk és minden energiánkat a városfejlesztésnek szentelhetjük. Bár a legelső Simcity már nagyon régen megjelent, a fejlesztők nem tartották fontosnak, hogy minden évben új verzióval álljanak elő. Ezért is tarthatjuk még csak a negyedik részt a kezünkben.

Sajnos a dokumentáció nagyon szűkszavú azzal kapcsolatban, hogyan is kellene a játékot játszanunk. Sok órás játék után azon gondolkodom, hogy a készítők nem is akarták túlragozni a dolgot, hiszen igazából ahány játékos, annyiféle elképzelés, megoldás. Nincs egyetlen igaz út, mint mondjuk a "Vérestorkú vámpír terminátor" nevű játékban, ahol minden ami mozog, lelőhető.

Klikk ide! Klikk ide!

Hazudnék, ha azt mondanám, hogy a játék a minimális konfiguráción nem működik. Kis felbontáson, kis részletesség mellett a játékmenet nem élvezhetetlenül lassú. Mindenesetre azt elmondanám, hogy AMD Athlon 2000XP+-on 320MB RAM és Radeon 64MB-os kártya mellett a játék sebessége elfogadható, de egyáltalán nem gyors. Ugyanezen a konfiguráción az Unreal 2003 minden grafikus opciója bekapcsolva, maximális felbontás mellett megy mint a álom. A városépítő játékot teszteltem AMD Duron 750-es procin, 384 MB RAM és Radeon 64 MB-os kártyával is, és maximális felbontás mellett bizony nagyon-nagyon lassú. Ez persze a vérbeli stratégákat nem lepi meg. A teszt alapján elmondhatom, hogy a játék pár dologra érzékeny. A processzor jó, ha több mint 1500 MHz-es. Memóriából a játék rendelkezésére legalább 512 MB álljon (nem virtuális memória, hanem fizikai). Ez az 512 MB RAM szabad legyen, hogy a játék használhassa. Amire már kevésbé érzékeny a játék, az a videókártya. A nagyon sok memória és az erős processzor azonban meghálálja magát.

Újdonság az előző részekhez képest, hogy városaink egy régióban helyezkednek el. Ezek a városok a régión belül egymással kereskedelmi, üzleti kapcsolatot tarthatnak fenn. A játék fejlesztői nagy kihívásnak találták annak megoldását, hogy az időben különböző fejlettségi fokokat hogyan oldják meg. Én is nagy kihívásnak találtam a szomszéd városokkal való kereskedést. Lényeges, hogy a régió legszélén levő városunknak eggyel kevesebb várossal lehet elvileg kapcsolata, míg a sarkon levő kuncsaftjainak száma kettővel csökken.

Klikk ide! Klikk ide!

Alapvetően a játékban zónákat és egyéb épületeket fektetünk, illetve építünk. Háromféle zónát fektethetünk le: lakossági, kereskedelmi és ipari zónát. A lakossági zóna alacsony, közepes és nagy sűrűségű lehet. A kereskedelmi zóna szintén ugyanezzel a felosztással működik, illetve az alacsony és közepes sűrűségnél a szolgáltatási szférát is megtalálhatjuk. A játék azonban maga dönti el, hogy egy közepes sűrűségű kereskedelmi zóna szolgáltatási szféra lesz e a későbbiekben. Ipari zónáknál felosztás ugyanez, illetve még van egy extra alacsony sűrűségű is, a mezőgazdasági.

S hogy milyen sűrűségű zónára van szükség? Nos ezt állandóan nyomon követhetjük az egyik diagrammon. A zöld csík a lakossági igényt jelzi. Ha a csík magas, akkor sok ember akar városunkba költözni - ez jó. A kék csík a kereskedelmet, a sárga az ipart jelzi. Természetesen az embereknek nem mindegy, hogy hova költöznek. Azt, hogy egy városban melyek a legpreferáltabb részek, egy térképen tudjuk ellenőrizni, mely színekkel jelzi az egyes területek kívánatossági fokát. A zóna diagramra klikkelve az egyes zónák jóléti foka szerinti igényszintjét is megtekinthetjük. Enélkül építkezni egyébként őrültség.

Klikk ide! Klikk ide!

Várusonkat fejleszteni kell, azonban hiába fektetjük le a zónákat, ezek a fránya emberkék csak nem akarnak beköltözni. Ebben az esetben városunk adózását, áramellátását, csatornázottságát érdemes ellenőrizni. Ha az adók magasak (20%), azzal gyakorlatilag teljes mértékben megállíthatjuk a fejlődést. Az emberek szívesen elkerülik azokat a helyeket, ahol nincs csatorna vagy áram - ez nem meglepő. A működő tőke beáramlását pedig a tömegközlekedés hiányosságai is elriaszthatják. Esetleg vethetünk egy pillantást a várossal kapcsolatos rendeleteinkre is - legalizáltuk a szerencsejátékot, de rendőrségünk nincs.

Biztosan nem túl meglepő, hogy városunkban a közlekedési kihívásokat is nekünk kell megoldanunk. Változott a játék abban, hogy most több mindenhez szükséges utat építeni. Ne aggódjunk túlságosan, ha szükség van útra, akkor az épületen egy ezt jelző kicsi zöld autó ikon jelenik meg.
A busszal való tömegközlekedés megoldását nem találtam igazán életszerűnek, mert hat-nyolc egységenként le kell rakni egyet, hogy működő hálózatot tudjunk kiépíteni. Ez egyrészt sokba kerül, másrészt a zónák gyors lefektetése közben nehéz fejben tartani a buszhálózatot. Persze praktikus lehet a későbbieknek, ha a buszmegállók helyett metrót építünk a városban. Az átlagos utca és autóút építése mellett autópályákat is építhetünk. Ebben az esetben csupán azt kell fejben tartanunk, hogy az autópályáról lehajtást mindkét irányból meg kell hogy oldjuk.

Klikk ide! Klikk ide!

A vasút kettős célt szolgál, az ipari területek mellé épített vonalak az ipari termelést segítik, mivel a termék és nyersanyag útját lerövidítik. Építhetünk az út és a vasút mellé raktárállomást is, hogy a szállítás a közúton folyjon tovább. Utasforgalmat is megoldhatjuk vasúttal vasútállomások építésével. Erre persze ne az első 150 lakos után gondoljunk.
Az utcák alacsony kapacitású utak. Az úthálózat terheltségét egy külön térképen is ellenőrizhetjük. A pirossal jelzett utakra ráfér a tehermentesítés vagy kerülőutak építése. A karbantartáson nem érdemes spórolni, mert a rosszul karbantartott utakon a forgalom lassabb.

A metróhálózat ugyan elég drága, viszont nem szennyezi a levegőt, nem foglal a felszínen helyet és a forgalom az utcákon kevésbé lesz zsúfolt. Természetesen az összes állomásra igaz, hogy olyan helyekre érdemes rakni, ahol valóban van forgalom. Melyik zónát érdemes használni?

A játék kezdeti szakaszában érdemes az olcsó, kis sűrűségű zónákkal kezdeni, már csak azért is, mert a többi elég drága. Ha a zóna sűrűsége túl magas, akkor már a város nagyon korai szakaszában szembesülhetünk olyan problémákkal mint közlekedési dugók, megfelelő iskolázottság és orvosi ellátottság. Ezeket egy nagyvárosban elég nehéz kielégítően megoldani.

Ipar számára lehet mezőgazdasági területeket, vagy kissé szennyezőbb ipari zónákat telepíteni. A szennyezőbb ipari zónák munkaerőigénye magasabb, ergó több embert vonzanak. Viszont a környezetszennyezés miatt a környező telkek értéke csökken. Érdemes kiadni a tiszta levegőért rendeletet, mely a különlegesen szennyező ipari létesítményeket elriasztja a várostól. Ez persze munkaerőkínálati szempontból rossz döntés - főleg ha már sok ilyen létesítményünk van, viszont a tisztább levegő miatt nő a telkek értéke, tehát több új lakosunk lesz... akiknek nem lesz munkája, ergó csökken a terület értéke. :) Mondtam ugye hogy érdekes játék ez.

Klikk ide! Klikk ide!

Ha a város már elég gazdag, és megvan a megfelelő infrastruktúrális háttér, akkor egyes területek igény esetén akár újra is zónázhatók. Ekkor az épületek nem tűnnek el, hanem a legközelebbi építkezéskor már másfajta épületek épülnek azon a helyen. Persze megfelelő körültekintéssel kell eljárnunk, nehogy súlyos árat fizessünk hirtelen ötleteinkért.

Ha a telek értéke alacsony, akkor kevesebb lakos fog beköltözni. Sőt, ez olyan méreteket ölthet, hogy a lakók egyszerűen elhagyják az épületet. Az értékbecslő térkép remekül használható a zónák megfelelő helyre való lefektetéséhez, illetve segítséget kapunk avval kapcsolatban, mely városrészek szorulnak leginkább fejlesztésre.

Lakossági megbecsülés

Bizony-bizony, a városlakókat nagyon nehéz elégedettnek látni. Jó iskola, rendes kórház, kis forgalom, tiszta környezet, minimális környezetszennyezés és rövid munkábajárási idő áll a zászlójukon, melyet azonnal elkezdenek vadul lobogtatni, amint valami nyűgük van. A közbiztonságról nem is beszélve. Persze jó ha van a közelben park, játszótér, stadion meg egyebek - csak győzze az ember az igényeket kielégíteni... Adott terület értékét jól meg tudjuk becsülni azzal, hogy egyszerűen ráklikkelünk a kérdőjellé alakított kurzorunkkal. Ekkor azonnal megtudjuk, hogy mi is az, amire az adott területen éppen szükség van. Valamikor nem tudjuk meg, ilyenkor ki kell találni.

A kereskedelmi létesítmények szintén utálják a környezetszennyezést és a szemetet. Szerencsére parkok, fák telepítésével csökkenthető a környezetszennyezés, de fenntartásuk pénzbe kerül - mérgezés miatt elkorcsosult fák kivágása, savas eső miatt tönkrement fű felszedése, mutáns nyulak kilövése stb. Nagy forgalmú helyeken a kereskedelmi létesítmények rövid időn belül virágzásnak indulnak - majd elkezdenek hanyatlani, ha a forgalom túl nagy és nincs megfelelő tömegközlekedés. A helyzet faramuci, hiszen a kereskedelmi intézményeknek fontos a forgalom, de ha túl nagy, akkor nő a tömegközlekedésből kifolyólag a környezetszennyezés, csökken a telek értéke, tehát a kereskedelmi létesítmény a forgalom miatt hanyatlani kezd. A kereskedelmi épületek turistalátványosságok mellett is jól érzik magukat. Természetesen a kereskedelmi létesítményekkel kapcsolatban is megtudhatjuk, mi az, amit javítani lehetne, kellene.

Klikk ide! Klikk ide!

A piszkos csúnya ipar szennyezi a legjobban a környezetet és általában tökmindegy neki, mekkora mocsokban folyik is a termelés. Amire szükségük van, az a megtermelt áru elszállítása. Fontos tehát az ipari területek jó elérhetősége, esetleg repülőtér, kikötő, szomszéd városokba vezető utak építése. Az előbbiek közül a legolcsóbb az útépítés. Repülőtér építése az egész várost nyomorba döntheti - főleg ha van összesen kétezer lakosa. A farmok és a high tech ipar hasonló szállítási igényekkel rendelkezik, viszont ódzkodnak a piszoktól. A szeméttelepet tehát lehetőleg ne a város közepére építsük vagy a drága épületeink mellé, mert büdös, és nem szép látvány. Legjobb helye talán valahol az ipari területek mögött van, eldugva, de nem elzárva. Mert ha nem vezet a szeméttelepre út, akkor a kukásaink egész biztosan nem fogják valahonnan a távolból átdobálni a szemetet a szeméttelepre onnan, ahol az út véget ér.

Csatornázás

Nem újdonság, de egy high tech üzemben bizony angol vécé van, nem pedig budi a hátsó udvarban - vagy csak egy fa vagy bokor. Víztornyok, szivattyúállomások telepítésével kapacitásunkat folyamatosan növelhetjük, a víz pedig - bár talán nem árulok el meglepetést - vízvezetékeken jut el az épületekbe. Szerencsére van egy vízellátottság térképünk is, ahol észrevehetjük, ha valahol nincs víz. A vízhiányt egyébként piros vonallal áthúzott vízcseppecske is jelzi. Érdemes a víztornyokat, pumpákat tiszta, szennyezésmentes környezetbe helyezni, mert a szennyezett víz nem igazán kedvelt ital - mert büdös és rossz ízű. Még az is lehet, hogy benzinmérgezést kapnak tőle lakosaink, mint András a "Barátok közt"-ben. Az is beleivott, aztán puff neki, mehetett kórházba - persze a játékban előbb építenünk kell egyet.

Klikk ide! Klikk ide!

A high tech ipar és kereskedelem kizárólag magas iskolázottságú területekre költözik - Kecsegeröcsögét inkább kihagyják.
Ha a lakosság tovább él, akkor tovább dolgoznak, tovább tanulnak, tehát műveltebbek lesznek és a munkaképesek aránya is magasabb lesz.

Városok büszkesége, látványosság egy szép, magas toronyépület. Sajnos erre a látványra csak harmincezres városi népesség felett számíthatunk. Kereskedelmi toronyépületre pedig negyvenötezres népesség alatt ne is számítsunk. Persze a dolog nem úgy működik, hogy 45001 lakosnál putty, egy torony csak úgy kilökődik a földből. Bizony nagyon meg kell dolgoznunk érte, hiszen a városban sok olyan területnek kell lennie, melyek rendkívüli értékkel rendelkeznek hosszú időn keresztül. Adó, rendeletek

Polgármesterként valóban élvezni fogjuk, hogy adónkra a város igencsak érzékenyen reagál. Az adót, mint igazgatási eszközt szerencsére nagyon hatékonyan tudjuk használni, hiszen minden egyes zónára, és annak minden fokához külön értékeket rendelhetünk. Tehát az alacsony értékű ipari létesítmények térnyerését, illetve már meglevő terük visszaszorítását 11-13%-os adókkal már megfelelően tudjuk kezelni. Ha esetleg a tehetősebb lakosokra fáj a fogunk, csökkentsük a kategóriára kiszabott adót, ezzel is bátorítva a beköltözést. Legyünk óvatosak az adóemeléssel! Az emelés után bevételeink nőnek ugyan, hosszabb távon azonban erősen csökkenhetnek. A játékban az elfogadható adószint a hét százaléknyi.

Sajnos a rendeletek többsége pénzbe kerül, viszont hatásuk az egész városra kiterjed és növeli a már meglevő intézményeink hatékonyságát. A füstérzékelő kötelező beszereltetése minden újonnan épült lakásba alig kerül valamibe, viszont jelentősen csökkenti a tűzesetek számát. A tiszta levegőért kampány pedig a környezetet jobban szennyező ipar terjedését gátolja (vegyi üzem, szemétégető stb.). Ha nagy a bűnözés a városban (sajnáltuk a rendőrségre a pénzt), akár kijárási tilalmat is bevezethetünk, mely csak a fiatalokat sújtja - nuku diszkó. Ez utóbbi rendelkezést azért nagyon meg kell fontolni, mert a lakossági elismertségünk erősen csökkenhet a népszerűtlenebb intézkedések után.

Ha az adók alacsonyak, rengeteg a munkahely, viszont a lakosság száma nem nő, akkor valószínűleg elértük a maximumot. Ebben az esetben parkok építésével, üdülőkörzetek létrehozásával ismét emelhető az igényszint. A kereskedelmi épületeknél hasonlóan járhatunk el. Repülőtér, kikötő építésével, szomszéd városokkal való kapcsolatok kiépítésével növelhetjük az igényt a kereskedelmi célú területekre. Az intézkedések közül az utóbbi esetben a "pro turizmus" kampány is segíthet.

Klikk ide! Klikk ide!

Jelek az épitményeken

Ha villám jelet látunk egy piros körben valamely épület felett, az azt jelenti, hogy adott épületben vagy nincs áram, vagy áramellátási problémákkal küzd. Ez utóbbi azt jelenti, hogy nincs elég áram a folyamatos, kiegyensúlyozott áramellátáshoz. High tech cégeknél komoly gondot jelent, ha a számítógépeket nem tudják bekapcsolni, de a szemétégetőt a dolog nem annyira zavarja. Vagyis az elektromos gondok elsősorban a tehetősebb ipari befektetőket fogják elriasztani. A gondokat újabb erőmű építésével megoldhatjuk.

A piros karikában díszelgő vízcsepp mindig kortyolásra késztet játék közben. Csőtörés és nem megfelelő vízkapacitás okozhatja az ellátásban a gondokat. A csatornahálózatra soha ne sajnáljuk a pénzt, mert a víz az egyik legfontosabb közmű, és a gyakori csőtörések, vízhiány megnyomoríthatja fejlődő városunk. Sajnos még teljes ellátás esetén is előfordulhatnak csőtörések, ezért próbáljuk meg a hálózatot úgy építeni, hogy egyes városrészekbe ne csak egy szál csövön érkezzen a víz. Természetesen a vízemelő szivattyúk áramellátása is fontos, hiszen áram nélkül a szivattyú nem működik.

Egy aktatáska piros karikában jelzi a munkanélküliséget. Ennek több oka lehet. Túl nagy távolság a munkától, nincs elég munkahely, nem megfelelő a közlekedési hálózat. Munkahely építése a közelben, közlekedés javítása mindenképpen segít. Ügyeljünk, hogy ne műtrágyagyártó üzemet építsünk (ne alacsony értékű zónát telepítsünk), mert a környezet miatt a munkanélküli munkába járás helyett inkább elköltözik.

Vörös karikában kisautó jelzi, ha egy adott zónához, épülethez nem vezet út. Ebben az esetben érdemes utat építeni - különben a terület használaton kívül marad. Néha akkor is felvillan a figyelmeztetés, amikor már létezik az út. Ebben az esetben - ha biztosak vagyunk a dolgunkban - várjunk egy-két napot, magától eltűnik a figyelmeztetés. Ha mégsem, akkor tévedtünk.

Sokszor észre fogjuk venni, hogy egy épületnél van valami bibi, hirtelen valahogy rondább, ápolatlanabb lesz. Környezete pedig elhasználtság jeleit mutatja. Ekkor a lekérdező kérdőjelünkkel gyorsan megtudhatjuk, mi is hibádzik az épületnél.
Előfordulhat, hogy egy luxuslakás értéke valamilyen okból kifolyólag csökken, vagy az összes lakó kiköltözik. Ebben az esetben az épület üresen áll és fokozatosan romlik az állapota. Ha kevésbé tehetősebbek költöznek be, akik a teniszpályát átépítik ruhaszárítónak, a ház pedig lezüllik.

Klikk ide! Klikk ide!

Hatóságok

Ha az emberek tartósan utálják a polgármesterüket, akkor kivonulnak az utcára és ennek hangot adnak. A zavargás magától is megszűnhet, azonban rendőrséggel mindig szétverhetjük a tüntetőket - mert nem kértek engedélyt hozzá. Egyébként velem ez soha nem fordult elő, mert próbáltam az igényeket figyelembe venni. Katasztrófák után talán gyakrabban előfordulhatnak. Sztrájkok megállításához bizony mélyen a zsebbe kell nyúlnunk. A létesítmény ellátását legalább kilencven százalékra kell emelnünk, majd várnunk, amíg abbahagyják a sztrájkot. A kórházak és iskolák akkor is sztrájkolnak, ha nem áll elég áram rendelkezésre, vagy túl nagy a rájuk nehezedő nyomás.

A bűnözésnek a rossz gazdasági helyzet ideális táptalaja. Érdemes tehát a gazdasági tendenciákat is figyelni. Börtönre általában nincs szükség ötvenezer lakosnál kisebb városban, mivel minden rendőrőrs rendelkezik bizonyos számú cellával, ahol a gyanús egyedek megvendégelhetők - szoftvermásoló nyugdíjasokkal nem foglalkozik a játékbeli rendőrség. Minden rendőrőrsnek van bizonyos számú rendelkezésre álló járőrkocsija. A kisebbeknek kettő, nagyobbaknak négy. Azok a rendőrök, akiket nem fizetnek meg rendesen, nem dolgoznak elég hatékonyan. A megelőzés talán a legfontosabb, ezért érdemes olyan helyekre tűzoltóállomásokat építeni, ahol magas a tűzveszély. Ezt a tűzveszélyeztetettségi térképen pontosan meg tudjuk nézni. A város folyamatos vízellátottsága rendkívüli mértékben csökkenti a tűzesetek számát. Polgármesteri intézkedéseink közül pedig a füstérzékelő felszereltetése minden épületbe előrelátásunkról tanúskodik. Általában az elhagyott épületeket néha piromán beállítottságú lakosaink felgyújtják, ezért a jó gazdasági helyzet is csökkenti a tűzesetek számát.

Ha mégis tűz ütne ki, tűzoltóautóink azonnal a helyszínre küldhetjük. Ha nem is látjuk azonnal hol a tűz, a játék által megjelenített területre azonnal küldjünk autókat, mert a lángnyelvek előbb utóbb felcsapnak. Szerencsés esetben a tűz nem terjed át más épületre és a tűzoltóink sikerrel járnak. Ha túl kevés a tűzoltó és túl nagy a tűz, sajnos több épületünk is a lángok martalékává válhat.

Klikk ide! Klikk ide!

Költségvetés

Figyelni kell arra, mit építünk, mennyi a havi fenntartási költsége és azt, hogy ebből a költségből mennyit állunk. A villamos művek támogatottságát érdemes száz százalékon tartani, mert ha csökkentjük, a villamos póznák elkezdhetnek szikrázni, ami tüzet okozhat. Az erőművek egy idő után elöregednek. A támogatás csökkentése, illetve az erőmű tartós hetvenöt százalékos kapacitás feletti használata sietteti az elöregedést.

Sajnos ezek a fránya csatornák akkor is tönkremehetnek, ha maximumon van a támogatottságuk. Mindenesetre érdemes kipróbálni, mit történik nulla százalékos támogatottságnál. Ugyanis a csövek nem csak eltörnek, hanem mint rendesen, csőtörés esetén, nagyon érdekes dolgokat művelnek :) Ha egy víztornyot vagy vízemelő állomást szenyezzés ér, csökken a hatékonysága, sőt, akár tönkre is mehet - vagyis nem működik tovább. Ekkor ha a kérdőjelet föléje visszük, akkor a "Szennyezett víz - lezárni" üzenetet kapjuk. Csökkenthetjük a szennyezést, vagy építhetünk egy másik területen új vízemelőt.
A szeméttelepek csak akkor működnek, ha a működésükhöz szükséges pénzt biztosítjuk, illetve a városból elérhetőek. Ha azt látjuk, hogy a szemét mennyisége egyre csak nő, mindenképpen érdemes ellenőriznünk, mennyire hatékonyak kukásaink.

A legtöbb intézmény költségvetési támogatottsága egyedileg beállítható, azaz egy iskola, orvosi rendelő pénzügyi támogatottságát az ellátott betegek és a tanulók számának arányában állíthatjuk be. Ugyanez igaz a könyvtárakra, egyetemekre, polgármesteri hivatalra, rendőrségre stb. Néhány intézmény esetében nem csak a támogatottság, hanem a hatósugár is beállítható. Ez iskola esetében például az iskolabusz támogatottságát jelenti.

Klikk ide! Klikk ide!

Az erőművek, rendőr és tűzoltó állomások támogatottságát csökkenteni nem jó ötlet. Erőmű esetén ez például gyors öregedést jelent. Leginkább iskolák, kórházak, könyvtárak és egyéb intézmények esetén érdemes beállítani a támogatást a kihasználtság függvényében. A gyorsan fejlődő városrészekre azonban figyeljünk oda, ugyanis egy kétszáz diák támogatottságára alkalmas iskola háromszáz tanuló esetén nagyon hamar a tanárok sztrájkjához vezethet - nem magyarországi városról van szó :)

Polgármesteri elismerés

Kulcsszavak: tiszta város, megfelelő tömegközlekedés, alacsony adók, közbiztonság, sok park, iskola és kórház. A jutalomépületek, melyeket a városlakók építenek a polgármesternek - és melyeket többnyire mi fizetünk :) - segítenek az elismertség magasan tartásában. Kétes üzleti ajánlatok, melyek a városnak pénzt jelentenek, erősen csökkenthetik népszerűségünk, tekintet nélkül arra, hogy hol is építjük meg. Ilyen kétes üzlet például börtön, toxikus szeméttelep, kaszinó építése. A tűzesetek gyakorisága szintén hatással van ránk.

És ami nem tetszik a polgároknak? Környezetszennyezés, vízszennyezés, szemét, bűn, forgalmi dugók, magas adók.

Szomszéd városok

Ha a város széléhez ér az út, egy dialógusablak rákérdez, akarjuk e, hogy az út/csatorna/ villamos vezeték/metró a szomszéd várossal is kapcsolatban legyen. Ha elmentjük a várost és a régiótérképen a szomszédos várost kiválasztjuk, akkor ott már a térkép szélén láthatóak lesznek az utak, melyek a városunkba vezetnek. Miután a kapcsolat a két város között létrejött, a szükségleteket, terhelést egymás között eloszthatják. Ellenőrizni lehet, kik költözzenek a városba, pl. a város csupán ipari létesítményekből álljon, míg a mások kizárólag alvóváros legyen.

Klikk ide! Klikk ide!

Különböző megállapodásokat is lehet kötni. Áramüzlethez magasfeszültségű összeköttetés, szemétszállításhoz út, vízhez csatornaösszeköttetés szükséges. A vásároló városnak szüksége van pénzre és belső igényre adott erőforrással kapcsolatban. Az üzlet megkötésekor az egész éves árnak rendelkezésre kell állnia, illetve az eladó városnak is rendelkeznie kell felesleges kapacitással. Amennyiben ezek közül a játék folyamán valamelyik nem teljesül, az üzleti megállapodás érvénytelenné válik. Nem lehetséges azonban áram vétele, majd annak viszonteladása ugyanannak a városnak - egy másiknak azonban igen. Bármely üzleti megállapodást bármikor mindenféle retorzió nélkül felmondható.

Sims a Sim-ben

Amennyiben saját emberünket szeretnénk importálni a Sims-ből, minden további nélkül megtehetjük. Ha nem játszottunk az emberszimulátorral, akkor a játékon belül definiálhatunk egyet. Emberkénk rendszeresen tájékoztat minket életéről, apró örömeiről, a városban történtekről. Grafika: Rendkívüli részletességgel és gonddal megrajzolt műalkotás. Az autóutakon különböző típusú autók és egyéb járművek haladnak. A városban minden él és mozog. Minden egyes tereptárgy, legyen az játszótér vagy egyetem - szó szerint be van lakva. Animált lakosaink dolgoznak, élnek városunkban. Belegondolni is elképesztő, mit össze nem rajzoltak a Maxis grafikusai. A grafikai tüneményért azonban borzasztó erős rendszerigénnyel fizetünk.

Kezelőfelület: A kezelőfelület szép és esztétikus. Sajnos a popup segítséget nem lehet teljesen kikapcsolni. A rendszermenü néha ikonszinten félreérthető. Csak egy mentési helyünk van. A mentést minden esetben megkérdezésünk nélkül a Microsoft alapértelmezett dokumentum könyvtárába teszi.

Játékmenet: Izgalmas, érdekfeszítő, és mindig van valami, amivel foglalkozni kell a városban. Megfelelő hardveren a játékmenet ugyan öt csillag, azonban erős vas nélkül bizony csak egy csillag, hiszen maximális felbontás mellett a játék már kisebb városoknál is játszhatatlanul lelassul. Minimális részletességnél sajnos a játék már nem olyan szép.

Hangeffektek: Éppen megfelelő, nem túl hangos, nem túl zavaró az ismétlődés. Engem csupán a polgármesteri hivatalból felcsapó duhaj hangok meg az egyetemen felcsattanó röhögés zavart. A többiek elviselhetőek és akár ki is kapcsolhatóak.

Zene: Nagyon jó, én csak az első tizennégy óra játék után kapcsoltam ki. Kicsit dzsesszes beütésű, ideális honatyáknak.

Multiplayer: Nincs

Intelligencia és nehézség: A játék igazi intellektuális kihívás, jól játszani igen nehéz. Jó eredményeket, magas elismertséget szerezni egyszerű, azonban ezt megtartani már keményebb dió. Még egy olyan egyszerűnek tűnő döntés is, mint amilyen a magas jövedelmű állampolgárok egy tizedes adóemelése is komoly utángondolást igényel. Ugyanis ha nő az adó a magas jövedelmű polgároknál, akkor a közép vagy alsó kategóriájú otthonok népszerűsége nő. Ez felveri az ilyen otthonok árát. Mivel a pénzesebb lakók a drágább szolgáltatásokat keresték inkább, ezért elköltözésük érinti az őket kiszolgáló szolgáltatási szektort is, és az innen befolyó adó csökken. Mivel az olcsóbb lakások nagyobb területen helyezkednek el, ezért az oda átvándorló emberek miatt nagyobb közbiztonsági és tűzvédelmi lefedettségre van szükségünk. A migráció miatt változik a kórházak, iskolák kihasználtsága is. Ez sztrájkhoz is vezethet, ha nem figyelünk oda. A sztrájk egy iskolában csökkenti a területen a műveltség szintjét. Adott terület műveltségének szintje a High Tech iparra van közvetlen befolyással. Ha ez az ipari réteg már nem tudja az állásokat betölteni, akkor hiány keletkezik, az üzem bezár, így adott területeken munkanélküliség jelentkezhet. A munkanélküliség csökkenti a városunkba beáromló emberek számát, sőt további elvándorlásnak lehetünk szemtanúi.

És ez csak egy példa volt a játékban meghozandó számos döntésünknek. Annyi azonban bizonyos, hogy a játék mindannyiszor új és új kihívásokkal szolgál és egészen biztosan nem fogunk a babérjainkon pihenni.

Összegzés: Kiváló, nagyszerű, magával ragadó, gyönyörű játék rengeteg rejtett humorral - pl. a városi könyvtárnál vissza nem vitt könyvek száma. Sajnos a Simcity 3000 nem sikerült igazán szépre - ronda volt, azonban a 4000-nél ezt a csorbát kiküszöbölték, így már teljes szépségében tündökölhet újra - mert a 2000-es verzió igazán szép volt. A játékot minden korosztály számára ajánlom, akár kisgyermekek számára is. Ebben az esetben ajánlatos csalással élni, nehogy gyermekünket frusztrálja, hogy városa tönkremegy.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Robi546 #63
    Sry véletlen nyomtam válasz gombot.
  • Robi546 #62
    Azt szeretném kérdezni hogy: meg van a játék és valaki nem tud tippet adni hogy mivel kezdjem ? Mivel a kiadásaim 5000 Dollár de a bevétel csak 1500 Dollár. :S Tippek kellenének hogy hogy kezdjem a játékot. Előre is köszi. :)
  • erichek #61
    SZIASZTOK!!!Kérlek írjátok meg hol lehet letölteni,ANNYIRA SZERETNÉM MEGSZEREZNI!!!Köszönöm!!!
  • chryss #60
    Hali a Sim city 4-nek van 100%-os magyarítása?
  • weqer #59
    torentz.com
  • abonyitomz #58
    sehonnan, vedd meg
  • bmxs #57
    csá
    hol lehet letólteni a sim city 4-et?
    kérdem én?
  • imp99 #56
    Hi All kéne egy kis help nagyon sokat szenvedek a profit pozitívban való tartásában mindig csak 500-800 a profitom. Rengeteg tippet olvastam de nem használnak van vmi amire különösen figyelni kell? Vki tud vmi jó oldalt lehetőleg magyart ahol vannak leírások? előre is thx
  • Matyest #55
    Nekem van egy nem 100%-os simcity 4 magyarosításom de a célnak megteszi...
  • Matyest #54
    Sziasztok!
    25ezer fős kisvárosomban állandóan leégett házakat látok..Az egész terület teli van tüzöltó állomásokkal. A rendőreimmel a elkaptam már a gyujtogatókat, és egyetlen villanyvezeték sincs benn a város területén +a gyárakat is kiköltöztettem. Lécives valaki írjon hogy mit tudok csinálni hogy a házak ne égjenek le folyton...előre is köszönöm