Borys
Serious Sam
![](https://media.sg.hu/kep/2001_04/serious_sam_bemutato_logo.gif)
Kiadó: Gathering of Developers
Fejlesztő: Croteam
Rendszer Követelmények:
Minimum: PII 400, 64MB RAM, Win 9x/ME/NT/2000
Ajánlott: PIII 600, 128MB RAM
Hasonló játékok: Doom II, QUAKE
Kategória: FPS
A játék főhőse Sam Stone, a különleges alakulat veteránja, aki az ellenség hordáit irtva és az "Indiana Jones" nótáját dudolva rohan végig pályáról-pályára. Első látásra olyan mintha a Croteam a szatira veszélyes vizeire tévedne, mert Sam akkora fegyverekkel jár mint ő maga, és korábbi akcióhősők mondatait idézi. A történet: Sam visszautazik az időben a fáraók korába, kiírtani az idegeneket, mielőtt azok pusztítják el a jövő emberiségét. Bár mai szemmel nézve nem a legeredetibb ötlet, de a pörgős harc előfutárának megteszi. A történet továbbvitelénél nem annyira a filmbevágások jellemzőek, hanem inkább a szöveges üzenetek és az adatbázis információi. Így nem kell harc közben megállni, hanem utána is előhívhatjuk, hogy most éppen mit, miért, mivel küldtünk a másvilágra.
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2001_04/serious_sam_bemutato_01a.gif)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2001_04/serious_sam_bemutato_02a.gif)
A Serious Sam szerkezetét régi FPS-ekből vették, amikor az alkotók még nem érezték szükségét játékuk kidolgozott történettel elbonyolítását, nem voltak fejfájdító rejtvények és túl sok tárgy. A Croteam fejlesztőinek - akik minden előbb említett dologról lemondtak a harc erősítésére - mondandója, hogy valami fontos maradt ki a mostani játékokból: a szórakoztatás. Itt van egy olyan játék, ami elmegy az akciójátékok szörny-és-fegyver alapjaiig, aztán elemi szintre nyomja az ösztönöket.
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2001_04/serious_sam_bemutato_03a.gif)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2001_04/serious_sam_bemutato_04a.gif)
Minden pályán ellenségek százai vannak, az utolsó pályán több mint ezer teremtmény jön ellenünk. A roham elsöprő: a "Dűnék" címre hallgató pálya elején Sam-nek egy bio-mechanoidokból álló osztaggal és egyéb lényekkel kell szembenéznie egy heves csatában, ami garantálja a pulzus felgyorsulását. Miután megszabadult ezektől, átkel egy kis hegyen, hogy meglássa a sivatagot és a távolban egy ősi várost. Persze addig eljutni jókora kihívást jelent, a nagy hullámokban jövő ellenségek miatt. Néha körbevesznek, néha szemből támadnak és olyan is van amelyik fentről támad. A finom szó nem létezik ebben az ellenséges alternatív univerzumban.
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2001_04/serious_sam_bemutato_05a.gif)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2001_04/serious_sam_bemutato_06a.gif)
A Serious Sam elég akciódús játék. A kiéhezett FPS kedvelők számára megadja a kellő adrenalinfröccsöt. Nem tudok olyan apró részletet mondani amit a Croteam ne tudott volna a nagy klasszikusokból újraéleszteni. Megvan benne az ellenség hordájának egy vadászpuskalövés utáni eltűnése, a reakcióból menő villámgyors akciók, kiterjedt titkos rész megtalálása, és a sarok utáni merőben új építeszi stílus öröme. Megtalálható a pályakészítés régi stílusú filozófiája: Emlékszel, mikor beléptél egy szobába és rémülten vetted észre a terem ajtajainak becsukódását, majd hamarosan tucatnyi szörny ugrott elő titkos ajtók mögül? Képzeld el ahogy belépsz a szobába, aminek a közepén ott vár rád egy géppisztoly, majd nagyfogú békák esnek le a mennyezetről. Az ilyen pillanatok adnak bepillantást abba, hogy miért is gondolja komolyan Sam. Néha elárasztanak a feléd jövő ellenfelek, de szerencsére Sam el van látva az ilyen helyzetekhez szükséges fegyverzettel. Ezért a készítők a Doom játékokhoz hasonló fegyverekkel szerelték fel, kezdve a vadászpuskával. Azért van néhány lényeges különbség, például az alapfegyver kés, nem pedig pisztoly. A kést a második helyen végtelen lőszerrel elátott pisztoly és ennek kétkezű változata követi. Az arzenál többi része szinte fegyverről fegyverre reprodukció: a hármason két vadászpuska, az egyik a kedvelt kétcsövű; géppisztoly és egy erőteljes gépágyú foglalja el a négyes helyet; rakátavető az ötösön; hatékony gránátvető van a hatoson; végül egy plazmafegyver vár ránk a hetesen. Ami további figyelmet érdemel, az a nagyágyú - BFC? - ami óriási guruló, visszapattanó, robbanólövedéket lő ki. Hasznos a közeledő csoportok letarolására és óriási móka mikor lepattan az épületek oldaláról. Ahogy ez és a többi fegyver mutatják, Serious Sam minden részét a szórakozást szem előtt tartva alkották meg.
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2001_04/serious_sam_bemutato_07a.gif)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2001_04/serious_sam_bemutato_08a.gif)
A horvát székhelyű csapat ugyanígy átvehette volna a szörnyeket más címekből, de ehelyett a könnyebb utat választották és néhány igazán klassz ellenfelet alkottak. A Croteam azon ösztönei, miszerint gyűlölnivalóan jó szörnyeket kell csinálni, bejöttek: A kis Gnarroktól kezdve, akiket puska elé dobnak csemegének, a ház nagyságú BeastBigekig, Sam a legkülönfélébb fajzatokkal találja szembe magát. Néhány kedvenc: a bombával a kezükben feléd rohanó fej nélküli kamikaze ordító katonák; a vérbikák, akik keresztülszáguldanak a terepen és ha útba esel a levegőbe repítenek; a gépágyús arachnoidok; és a lávateremtmények, akik önmaguk miniverziót küldik rád. Az egyik legviccesebb dolog az ellenfelek ötletes módon történő mészárlása. Egyik kedvenc taktikám az volt, hogy hátrálva magam felé csaltam az ellenséget, miközben a távolból egy lassabb bio-mechanoid rakétáival akaratán kívűl besegített nekem. A másik jó ötlet ha egy bombás katonát szétlősz, mert ilyenkor a bomba felrobban és sebzi a körülötte lévőket. Kreatív játékosok sok mindent a maguk hasznára fordíthatnak.
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2001_04/serious_sam_bemutato_09a.gif)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2001_04/serious_sam_bemutato_10a.gif)
Ha már semmilyen taktika sem segít, hívd segítségül barátaidat. A játékról szólva fontos megemlíteni, hogy minnél többen vagytok, annál élvezetesebb. A deathmatch arénán kívűl 15 pálya és 2 titkos pálya van a játékban, melyek mind lineárisak és egyedül vagy többen is végigvihetők. Bizony a készítők meghallgatták az együttes végigvitelt kérők hadát, sőt ezt erősen támogatják a Serious Sam-ben. Max. 16 ember játszhat interneten vagy helyi hálózaton és választhat olyan opciók közül, mint véges vagy végtelen újratermelődés, fegyverek, egészség. Ez azok játéka, akik inkább barátjuk mellett játszanak mint ellene.
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2001_04/serious_sam_bemutato_11a.gif)
![Klikk ide!](https://media.sg.hu/kep/2001_04/serious_sam_bemutato_12a.gif)
A fő érv az együttes játék mellett a pályák készítésének megfelelő kialakítása. Nincsenek ugrópontok, nem kell túlságosan a környezetre odafigyelni, stb. Ehelyett, a Croteam az egyik harc helyszínéről a másikra viszi a játékost, amik legtöbbje külső környezetben, vagy nagy tereken zajlik. A készítők raktak bele néhány kapcsoló átállítást, meg tárgyak megszerzését, de ezek csak előmozdítják a játékot és kellemes keretet adnak neki. A legjobbak a játék végén következnek, amikor össze kell szedni 4 medált és egy oltárra helyezni, miközben egyre növekvő idegenhorda ostromol. Mindez egy eléggé kimerítő pálya végén van, és előkészíti a találkozást a 3D akciójátékok talán egyik legemlékezetesebb szint végi főellenfelével. Ezzel lényegében mindent elmondtam a Croteam bemutatkozó művéről. Grafika:
![](https://media.sg.hu/kep/4csillag.gif)
Kezelőfelület:
![](https://media.sg.hu/kep/3csillag.gif)
Játékmenet:
![](https://media.sg.hu/kep/4csillag.gif)
Multiplayer:
![](https://media.sg.hu/kep/4csillag.gif)
Hangeffektek:
![](https://media.sg.hu/kep/3csillag.gif)
Zene:
![](https://media.sg.hu/kep/3csillag.gif)
Intelligencia és nehézség:
![](https://media.sg.hu/kep/4csillag.gif)
Ha az intelligenciára nem is, de a nehézségi fokozatokra jelentős energiát fordított a Croteam. Öt különböző szint közül választhatunk: turista, egyszerű, normál, nehéz és elszánt, mindegyik különböző tapasztalatot kíván meg. A "turista" kezdőknek ajánlott, akik szeretnék a játék alapjait anélkül megismerni, hogy túl sokszor feküdnének ki. Sam 200-as egészséggel indul és sebzés után elkezd regenerálódni, míg vissza nem ér 200-ra. Azok akik így vitték végig a játékot nem élték át a játék nyújtotta igazi élvezeteket, de ez jó esély a kezdőknek az FPS-ek cheat nélküli megismerésére. Sam a következő fokozaton szintén 200-on kezd, de itt már a játékosnak kell gondoskodnia a visszaállításáról. Az "egyszerű" fokozat azoknak ajánlott, akik frusztráció nélkül szeretnék megnézni a pályákat. A "normál" fokozatban kezdenek el a dolgok a megszokott módon történni, mert ez néha még a veteránoknak is kihívást jelenthet. Sam 100-as egészséggel kezd, de több ellensége és kevesebb visszaállítási lehetősége van. Az utolsó két fokozat valószínüleg az együttes játékra van, mert szerintem egy ember nem éli túl. Persze lehet, de a túlerő egyszerűen nyomasztó. A lényeg, a Croteam olyan szórást készített, amiben mindenki megtalálja a hozzáillőt.
Összegzés:
![](https://media.sg.hu/kep/4csillag.gif)