Castellum

Panzer General III: Scorched Earth


Kiadó: Mattel Interactive
Fejlesztő: SSI

Minimum Követelmény: PII 233, 64 MB RAM, 8 MB-os 3D gyorsító, Win9x
Hasonló játékok: Panzer General II
Kategória: Stratégia


Sok ember nőtt fel háborús játékokon. A gyerekek szüleiktől rengeteg zöld műanyagkatonát kapnak, és ámulatba esnek a számtalan fegyver- és járműtípustól. Fogalmuk sincs, hogy valójában milyen fegyverekről van szó, de ez nem akadályozza meg őket abban, hogy hatalmas csatákat vívjanak a homokozókban vagy a fürdőkádban. Ahogy a gyerekek folyamatosan nőnek, velük nőnek a játékok is, kezdve a viszonylag egyszerű Risk-kel egészen a népszerű és összetett Axis and Allies-ig. A számítógépes harci játékok pedig teljesen új szintre emelik a szimulációt. A Panzer General sorozat mindig is jól kombinálta a történelmi pontosságot a körökre osztott játékmenettel. Az SSI és a Mattel Interactive ezúttal az orosz frontra vitte el a sorozatot, megalkotva a Panzer General III: Scorched Earth-t.

Klikk ide!   Klikk ide!

A Panzer General III a Második Világháború keleti frontjára kalauzolja el a játékost, ahol Németország és a Szovjetunió folytatott keserves háborút. A játékosok négy küldetéssorozat közül választhatnak, továbbá szóló küldetésekben és személyre szabott csatákban próbálhatják ki magukat. A húsz szóló küldetés a háború különböző pontjain, különböző időben játszódik, és a játékos akármilyen sorrendben végigjátszhatja őket. A véletlenszerűen generált csatákban a karosszékben ülő tábornokok számos beállítással alakíthatják ki kedvenc összecsapásaikat.

Klikk ide!   Klikk ide!

Azonban a Panzer General III szíve a négy küldetéssorozat, melyekben a játékosok parancsnokokként szabhatják meg Európa és a világ sorsát. A küldetéssorozatok változó méretűek, 7 és 18 közötti számú küldetést tartalmaznak. A küldetések elágazóak, így a játékos maga választhatja meg, hogy melyik úton jut el a végső célig. Akárcsak az igazi háborúban, a játékosoknak korlátozott mennyiségű erőforrás áll rendelkezésükre, és az egységeket csatáról csatára kell vinniük. A főhadiszállás időnként ritka nyersanyagokkal, veterán parancsnokokkal és erősítéssel jutalmazza a sikereket. A történelmileg pontos csaták történelmileg pontos hadseregek között zajlik.

Klikk ide!   Klikk ide!

Számtalan légi és szárazföldi egység áll a játékos rendelkezésére. Az egységeket osztályokba sorolták, amik harci céljaikat jelölik: gyalogság, tank, anti-tank, felderítés, vadászgép, bombázó, nehéztüzérség és légvédelem. Ezeken az osztályokon belül sokfajta egységtípus van, többek között az orosz fronton használt MiG vadászrepülők és a Tigris tankok. Ezeket 12 darab támadó és védekező kategóriába sorolták. Ezek határozzák meg az egységek hatékonyságát a páncélozott egységek ellen, a hatótávolságot és a muníciót. A háború előrehaladtával és a technológia fejlődésével a játékosok egyre fejlettebb és jobb statisztikával rendelkező egységekhez férhetnek hozzá. A sokféle egységnek köszönhetően számos módon csaphatnak össze a Szövetségesek és a Tengelyhatalmak erői. Az egységek több parancsot tudnak végrehajtani az osztályuktól függően. Ezek legtöbbje egyszerű parancs: mozgás, tüzelés, stb. Az egységeket fel lehet tölteni és javítani is lehet. A feltöltés a kör bármelyik részén történhet, és újratölti az egység tölténykészletét. Javítani csak a kör elején lehet, és a javítás elveszi az egység mozgási lehetőségét. Az általános parancsokon kívül kiadhatunk speciális parancsokat is, amiket csak bizonyos egységek tudnak végrehajtani. Ilyen speciális parancs például a fedezés vagy a lövészárok ásása. Bár ezek az egységek magukban is elég erősek, egy tapasztalt vezető kezében még hatalmasabbakká válnak.

Klikk ide!   Klikk ide!

Minden egység-osztály mellé parancsnokot rendelünk ki a küldetéssorozat elején. Ezek a parancsnokok csillagokat kapnak csatatéri érdemeikért, és ennek következtében speciális parancsokat tudnak kiadni egységeiknek. Például egy ötcsillagos parancsnok több veterán parancsot tud kiadni, mint egy kétcsillagos. Minden egység-osztályhoz számos veterán parancs tartozik. A bombázók például egy tapasztalt parancsnokkal berepülhetnek a felhők közé, hogy a gyalogos egységek ne lássák őket. A küldetések végén a játékos csillagokat kap, amiket kedve szerint oszthat szét parancsnokai között. Fontos odafigyelni a parancsnokokra, mivel könnyen megfordíthatják a csata menetét.

Klikk ide!   Klikk ide!

Ezen felül a parancsnokok még további képességekre (Leader Special-ökre) tehetnek szert ellenséges egységek elpusztításával és küldetéscélok teljesítésével. A több csillaggal rendelkező parancsnokok könnyebben kapnak ilyen Special-öket, amiket a különböző kitüntetések jelképeznek. A német tisztek gyorsabban szereznek Leader Special-öket, mivel ők jobb kiképzésben részesültek. Minden parancsnok, függetlenül attól, hogy melyik oldalon áll, két Leader Special-t kaphat. Az első az általuk irányított egység-osztályhoz tartozik, a második egy sokkal általánosabb bónusz. Az előbbihez tartozik például a Blitz, amivel a tankok megadásra kényszeríthetik a visszavonuló egységeket, és az All Weather, aminek köszönhetően a bombázók esős és havas időben is támadhatnak. Az általánosabb Leader Special-ökhoz tartozik a Fire Discipline, ami felezi a munícióhasználatot és a River Assaulter, ami vizes területen növeli a mozgékonyságot és a támadás hatékonyságát. Ezek is plusz indokot szolgáltatnak arra, hogy miért érdemes életben tartani a parancsnokaidat.

Klikk ide!   Klikk ide!

A küldetések általában a főhadiszálláson kezdődnek, ahol a játékos kinevezheti parancsnokait és megépítheti seregét a közelgő csatához. A játékos a küldetéstől függően meghatározott számú egységet és parancsnokot használhat fel. Ez automatikusan is történhet, ha valaki minél hamarabb csatázni akar. Ha egy egység elpusztult, akkor újabb egységet rakhatunk a helyére a főhadiszálláson. Amint kész a sereg, bevethetjük a Panzer General III "Élő Csataterén", ami a háborús zónát ábrázoló izometrikus, hatszögekkel berácsozott térkép. A szárazföldi egységeket bázisokra vagy azok köré helyezhetjük el, míg a légi egységeket repülőterek közelében kell elhelyezni. A játékos a számítógépre is bízhatja az egységek elhelyezését. Az egységek elhelyezése után a játékosnak meghatározott számú körön belül teljesítenie kell a küldetéscélokat, és győznie kell. Minél kevesebb kör alatt nyerjük meg a küldetést, annál több jutalmat kapunk, és az új csatába több egységet vihetünk. A játék tehát az ellenség folyamatos szétmorzsolásánál jobban díjazza a gyors, döntő csapásokat. Grafika: A Panzer General III ugyanazt a grafikus motort használja, mint a múlt évben kiadott Panzer General 3D Assault, melyen már látszik az öregedés. Nincs lehetőség a grafikát állítani, a játék csak 800x600-ban, 16 bites színmélységgel fut. A terep valahogy homályosnak tűnik, zavaros részletek és némi torzítás van a textúrák között. Időnként nehéz kiválasztani egy egységet az őt körülvevő tereptől, különösen amikor az egységek városon kívül vannak. Gyakran kell a kurzort ráhelyezned egy hatszögre, hogy lássad, mi van benne. Az időjárási effektek, a felhők, az eső és a hó kellemesek, de nem stílusos érzékkel lettek kivitelezve.

Az egységek viszont szépek, pontosan kidolgozottak a történelmi alakmásuk alapján. Van pár mozgó részük, mint a forgatható torony a fegyverzett járműveken, és ezek jól animáltak. Például a sérült tankok és repülők füstölnek és lángra kapnak, valamint a bombázók kecsesen szállnak alá, hogy megtámadják célpontjukat. Azonban még a legnagyobb nagyításban is kicsik, amely behatárolja a fegyverek és robbanás effektek hatékonyságát. Hozzátéve, a valósághűséget valahogy rontja az a tény, hogy a gyalogos egységek is képesek füstöt okádni és meggyulladni sérülés esetén.

Kezelőfelület: Habár nem nagyon rugalmas, a Panzer General III kezelőfelülete egyszerű és hatékony. A jobb egérgombos segítségrendszer és a számos felbukkanó tipp kombinációja könnyen megtanulhatóvá teszi, és a képernyőn található ikonok is nagyon ösztönösek. A hangok, a zene és az animációk egyszerűen módosíthatóak az opció rendszer képernyőjén keresztül.

Az irányítási séma nem módosítható, amely sajnálatos dolog, mivel a billentyűzetparancsok nem valami ergonómikusak. A 3D kamera irányítása egyszerű: a játékosok 360 fokban képesek forgatni a nézőpontot és 90 fokban megdönteni, de a nagyítás és a kicsinyítés nagyon korlátozott. A stratégiai térkép felülről mutatja az egész csatateret, de mivel nem jelzi ki a tárgyak vagy városok nevét, csak korlátozottan használható.

Játékmenet: Kissé nehéz elkezdeni a Panzer General III-at: a dokumentáció szegényes és a játékon belüli oktatórész hiánya sem enyhíti a problémát. Azok a játékosok, akik nem járatosak a második világháború harci felszerelései között, kicsit be lesznek terítve a sok egység és statisztikai adattal. Azonban ha kinyomtatod az egységek adatbázisát, amely Acrobat formátumban megtalálható a CD-n és végigjátszod a szöveges oktatórészt, elég egyszerűen megértheted az alapokat.

A nagy számú kampány és szóló játék szélessé teszi a játszási lehetőségeket, feltéve hogy csak az Északi Fronton akarsz játszani. A mellékelt csatagenerátor is hozzájárul ehhez a változatossághoz. Ez nem egy szerkesztő, de lehetővé teszi a játékosoknak, hogy meghatározzák a konfliktust, amelyet létre szeretnének hozni általános feltételekkel. A vezetők hatékony használata, valamint a kombinált fegyverzet taktika - különféle egységek támadnak egy célpontot - a Panzer General III-ban nagy hangsúlyt kap. Azonban a küldetés előtti hírszezés hiánya unalmas. Úgy gondolom, hogy még a második világháborús tiszteknek is volt valami elképzelésük arról, hogy milyen erők ellen fognak harcolni. Sajnos ez a részlet nem ésszerű stratégiát hangsúlyoz: indítsd el a küldetést, nézd meg, milyen felszerelést használ az ellenséges erő, indítsd újra a játékot és készítsd fel csapataidat az ellenséggel való összecsapásra.

Multiplayer: A Panzer General III multiplayer opciói meglehetősen standardok, lehetőség van maximum négy játékosnak harcolni LAN-on vagy TCP/IP kapcsolaton keresztül. Húsz multiplayer küldetést mellékeltek, és számos hátráltató opció is van. A multiplayer jelleg némi változatosságot ad a játékmenethez, de az emberi ellenség ellen való versenyzés mindig új kihívásokat biztosít.

Hangeffektek: A Panzer General III egy kissé csendes. Mivel körökre osztott, az időd nagy részében nem fogsz hanghatásokat hallani, és nincsenek környezeti hangok sem, kivéve amikor esik. Azonban az egységek mozgásának és fegyvereinek egyedi hangja van, mindegyik nagyon jól kivitelezett, különösen a bombázók mély búgása és a karabélyok kopogása.

Zene: Első hallásra élvezetes. Az elmélkedő, dallamos témák, amelyeket a csapataid hadrendbe állításakor hallhatsz, fülbemászóak, mint ahogy a vezető, erős pörgődob dallam is, ami kíséri a csatát. Sajnos csak öt ilyen esemény van a játékban. Amikor a játékosok már hosszú ideje hallgatják ugyanazt a zenét, végképp ki fogják kapcsolni.

Intelligencia és nehézség: Mind a kampányoknak, mind a szóló küldetéseknek megvan a saját nehézségi beállításuk, amelyet számos opció segítségével állíthatunk be. Ezzel lehetővé válik, hogy a játékosok pontosan kiválaszthassák, hogy ellenfeleiknek milyen hiányosságaik legyenek. Például a játékosok korlátozhatják a felszerelés hatékonyságát vagy növelhetik azt a municiómennyiséget, amelyet a haderejük képes hordozni. A nehézség számokkal van megjelenítve, amely befolyásolja a teljes pontozást egy küldetés vagy kampány teljesítésekor. Az ellenséges MI elfogadhatónak tűnik, az ellenséges csapatok visszavonulnak, megadják magukat és összeszedik erőiket a bázisuk megvédéséhez. A ellenfél is tisztában van a vezetők hatékonyságával és a kombinált fegyverzettel, amelyet nagyon hatékonyan fognak ellened alkalmazni. Az MI egyszerű: a csapatok vissza fognak vonulni, ha túl sok sérülést szereznek.

Összegzés: A Panzer General III a játékosok számára rengeteg opciót és egységet biztosít, de valahogy régimódi érzése van, inkább olyan, mint egy kiegészítő lemeze a Panzer General 3D Assault-nak, nem pedig egy valódi folytatás. Habár erőteljes kezelőfelülete és érdekes játékmenete van, hiányzik belőle az újítás, amelyhez párosul a hatástalan látvány és hangvilág, és ez egy átlagos harci játékká teszi. Mint ahogy gyerekkorunk zöld műanyag katonáinak, a Panzer General sorozatnak is fel kellene egy kicsit nőnie, hogy megfeleljen megváltozott ízlésünknek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Magic Boy #24
    Szerintem is sokkal jobb a játék,mint az Assault!
    Elővettem újra,mert nemgyőzöm kivárni a folytatást!