Gyurkity Péter

Moduláris repülőket akar az Airbus

Az új koncepció gyorsan cserélhető modulokkal szabná egyedire a repülőket.

Az Airbus jól látható módon törekszik az új gondolatok kidolgozására és azok megragadására a repülés területén. Láthattunk itt már egymásra pakolt utasokat, illetve a több turbina beépítését célzó elgondolást is, most azonban a gyorsan cserélhető modulok ötletével álltak elő, amely egyedire szabott repülést kínálna.

Az egyszerűen csak Transpose névre keresztelt kezdeményezés nem teljesen új, hiszen a teherszállításban ezt már többé-kevésbé megvalósították. Ez gyakorlatilag a viszonylag gyorsan és egyszerűen cserélhető modulok széleskörű alkalmazását jelentené, amely a jövőben az utasszállítás területén is meghonosodhatna, számos eltérő opciót és kialakítást kínálva az erre vágyóknak. Felmerül itt a business osztályon utazók kiszolgálása saját bárpulttal, a hosszú repülésre kényszerülők alvószekrényeinek beépítése, de ezt még számos további változat egészíthetné ki, attól függően, hogy az egyes cégeknek és szolgáltatónak mely modulok állnak rendelkezésre. Ezen modulokat kellene egy-egy repülés előtt gyorsan becsúsztatni a helyükre, különösebb fennakadás nélkül.


A koncepció eredetéből fakad annak legnagyobb hátulütője is, amely esetünkben az ablakok teljes hiányát jelenti. Az utasoknak a platform alkalmazása esetén le kellene mondaniuk a kilátásról, ami sokakban ellenérzést válthat ki, bár ezt idővel talán át tudják majd hidalni, hiszen az utóbbi években többek között szó esett itt az átlátszó felületek alkalmazásáról is, amelynek révén az utasok gyakorlatilag mindent látnának maguk körül. Az utasszállítás mellett azonban lehetséges célterület az egészségügyi szolgáltatások egyedire szabása, hiszen a specializált felszerelések gyors cseréje révén az adott esethez legjobban illő repülőket biztosíthatnánk.

Koncepcióról lévén szó, arra nem számíthatunk, hogy mindez gyors ütemben megvalósulna, az Airbus egyelőre saját szilícium-völgyi agytrösztjének ötleteit értékelné ki.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #2
    Ez így azért bukó így ami miatt nincs ablak, szemre 20% térközt buknak a modul fal+géptörzs fal között, ez óriási kapacitás vesztés ebben az iparágban. Azonban én nem látom megoldhatatlannak hogy a modulok jobban rásimuljanak a határoló szerkezetre, a stabilitásukat pedig inkább belső gerendák adnák, így lehetne külső+belső ablak, a dupla üvegezés miatt a hőszigetelés is javulna, talán még nagyobb panoráma ablakokat is lehetne alkalmazni.
    Az hogy erre az egész variálhatóságra mekkora az igény más tészta, egy flottán belül eleve lehet több féle kialakítású gépet használni,szezonális hatások azért lehetnek a business/turista/cargo arányokban, évi 2-3 átrendezést tudnék elképzelni, és azt is csak korlátozott modulmennyiségre.
  • kvp #1
    A megoldas megvalosithato, de ezek a modulok jelentosen novelik a gep sajat tomeget. A boeing fele megoldas, ahol a padlo es az oldalfalak kapnak rogzitosineket es csak felpattintjak rajuk a szeksorokat, a belso burkolatot es a csomagtartokat sokkal kisebb extra tomegnovekedest jelent. Ilyen megoldast hasznaltak mar a 90-es evekben is pl. a futargepeken, ahol a hatso rakter es az utaster kozott csak egy mobil terelvalaszto fal volt es igy szabadon tudtak mozgatni a ket rekesz hatarat. (amig biztonsagi okokbol be nem tiltottak ezeket a gepeket) Meg anno a malevnek is voltak ilyen gepei, amiket csomagszallitobol alakitottak utasszallitova, viszont a belso berendezes kivetelevel barmikor visszaalakithatoak maradtak. (a szeksorok es az oldalfal/csomagtarto kombok adtak a modularisan levalaszthato butorokat)

    Ezzel szemben az airbus teljes kontenereket mozgatna, ami sokkal tobb exta lehetoseget nyujt, ellenben az atepitesi ido a toredeke lenne es akar egy sima repteri forduloban at lehetne allitani egy gepet teherrol luxus utasszaritora. Meglatjuk melyik koncepcio eri meg jobban gazdasagilag.