Berta Sándor

Csomagszállító robotot terveztek a Skype társalapítói

A jármű képes önállóan kiszállítani a megrendelt árucikkeket. A járdán közlekedő hordár a biciklis futárok vetélytársa lesz.

Ahti Heinla és Janus Friis, a Skype társalapítói hozták létre a Starship Technologies nevű észt startupot, amely egy önállóan közlekedő csomagszállítót fejlesztett ki. A megalkotott robot súlya 10 kilogramm és legfeljebb 10 kilót tud szállítani. A jármű 6,5 kilométer/órás sebességgel közlekedik és az ügyfél úgy biztosíthatja a csomag biztonságát, hogy egy alkalmazás segítségével csak ő férhet hozzá a tárolóhoz. A robot 1000 dollárba fog kerülni, ellátták 9 kamerával, GPS-rendszerrel, valamint saját fejlesztésű térkép- és navigációs technológiával, hogy felismerje az útjába kerülő akadályokat és személyeket.

A csomagszállító 99 százalékban önállóan közlekedik és a hatótávolsága a logisztikai raktártól számított 5 kilométer. Az ügyfelek beállíthatják, hogy a robot mikor szállítsa ki a megrendelt csomagot. A szállítás közben lehetőség van arra, hogy a robot útját valós időben kövessék. A rövid távú csomagszállítás díja akár a jelenlegi összeg tíz százalékára is lecsökkenthető lesz.


"Amikor még a Skype számára dolgoztam, szoftverfejlesztő voltam. Miután 2008-ban kiléptem, új hobbiként a robotika felé fordultam. Egy 10 emberből álló csoporttal számos versenyen elindultunk. Ezek között volt a NASA megmérettetése is, amelyen ugyan nem nyertünk el díjat, de számos tapasztalatot szereztünk és így felépíthettem egy csapatot, amely jól ismeri a technika és a mechanika világát. A csoport tagjainak fele a Skype egykori alkalmazottja volt." - jelentette ki Ahti Heinla. "Először olyan dolgon gondolkoztunk, ami csak 20 év múlva lesz valóság. Aztán arra gondoltunk, hogy vajon akkor is majd valaki kopogni fog az ajtónkon, hogy hozott egy csomagot? Valószínűleg nem, a munka egy része ugyanis automatizálható. S utána láttuk, hogy már most is van lehetőség arra, hogy mindezt megvalósítsuk, mert a technológia már létezik. Már most is tárgyalunk logisztikai és kereskedelmi vállalatokkal, s megpróbálunk már 2016 végén megjelenni a piacon."

A menedzser kiemelte, hogy egy járdán haladó robot sokkal egyszerűbben közlekedhet, mint egy autó, de a törvényalkotás bonyolult, minden egyes településen külön kell majd engedélyt kérnünk. A tesztek során megállapították, hogy a gyalogosok egy esetleges találkozás során idővel teljesen figyelmen kívül hagyják a robotokat. Az emberek félnek a drónoktól, mert hangosak és veszélyesek, ha lezuhannak, és tartanak attól is, hogy lefényképezik vagy kikémlelik őket. Járművüknek csak azért van 9 kamerája, hogy önállóan tudjon közlekedni, de azokkal nem készítenek fotókat. Egy szakember egy időben akár 100 robotot is felügyelhet.


"A startupok mindig konkurálnak az óriáscégekkel. Alapvetően azt hiszem, hogy elegendő hely van a piacon, ahhoz, hogy számos cég felossza egymás között a területet. A Skype esetében is átéltük már ezt, amikor a Google volt a vetélytársunk és végül azt mondhatjuk, hogy azt a versenyt megnyertük" - szögezte le a Starship Technologies társalapítója.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • cateran #13
    Ez valami vicc? 5 km-es hatotavolsag? 10kg suly? 6.5km/ora sebesseg? Nagy jovot latok ebben...ja, nem
  • Skylake #12
    Az a fontos, hogy a tesztüzemet ne BAZ megyében csinálják, mert ott nem sokáig szállítana bármit is. Mennyi alluménijjum, tesó, sőt, ha nem megy mindjárt a vasba', Rodrigó kissé átprogramozza, oszt mehet is kifigyelni, hova érdemes menni lopni. Már csak két manipulátorkart kell ráhenkölni, oszt' mehet is uborkát, dinnyét, meg bármi mást szedni.

    Egyébként érdemes lenne majd megtudni, hogy az ilyen robotkák, drónok és egyéb akkus szirsz*rok alkamazása mennyi környezeti externáliát termel. Az eddigi szállítási módokhoz képest, meg ahhoz, ha az emberek kevésbé kényelmük emelésre fókuszálnak. Mert ez az artuditu sok árut nem tud vinni, és a hatótávolsága szerintem kb. nulla egy közepes méretű település méretéhez képest.
  • fonak #11
  • Cat #10
    1. A kameráival nézi a környezetet, azaz felveszi az arcod. Ez ugyanolyan, mint felborítani egy motort vagy betörni egy kirakatüveget Szándékos rongálás. Ha példát akar statuálni még polgári pert is indíthat a kiesett haszon és az szükséges javítási költségek miatt.
    2. Nyilván ilyenkor jelzést küldene az adminisztrátornak.
  • tom_pika #9
    elég poénból felborítani, és ott kapálózik majd mint egy hátára fordított bogár...
    és ha egy iskolás 'véletlenül' (poénból) felborítja, az már bűncselekmény? nehéz terepnek tűnik ez a jogalkotónak, nehogy már véletlenül ne botolhassak el benne...
  • Tetsuo #8
    Miért áldozod fel az igazságot a polkorrektség oltárán?
    Természetesen nem tudod alátámasztani a hazugságodat, még csak meg sem próbáltad...
  • arty #7
    Valamiért kimaradt a fehérbőrű magyar a felsorolásból. Pont ugyan akkora tolvaj, mint a többi, sőt... :(
  • TokraFan #6
    MAjd egy olyan világban, ami nem pénz, hanem tudás alapú! Esetleg...Addig meg max. 5 métert lesz képes megtenni mielőtt egy cigga, nigga, újabban migra, vagy egyéb "rászoruló menekült" fel nem kapja továbbértékesítés céljából...
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2015.11.22. 04:05:25
  • kvp #5
    Picit alulmereteztek mind a sebesseget, mind a hatotavolsagat, mind a szallitasi kapacitasat. Egy atlagos motoros pizzafutarhoz kepest meg nagyon sokat kell fejlodnie. A lehetoseg megvan, viszont jelen formajaban csak ipari vagy lakoparkokon belul eletkepes, de leginkabb csak irodakon/gyartelepeken belul.

    A budapesti jardakat es kozallapotokat egy 2-300 kilos gumirozott lanctalpas vagy joval nagyobb kereku hatkerekes jarmu tudna egyszeruen lekuzdeni, viszont az mar akar az utra is kimenethe a forgalomba, ahol gyorsabban is tudna haladni. Ha eleri a pizzafutarok teljesitmenyet, akkor lesz esetlleg eselye itthon eterjedni.
  • xyl #4
    A magas padka egyébként arra jó, hogy az autósok nem parkolnak a járdán. 25 cm erre már elég. De tényleg, ott lehet belőle valami, ahol ha valaki ottfelejt valamit valahol, akkor napok múlva is megtalálja. (Én csak hírből hallottam, hogy ilyen is van).