Balázs Richárd

Miszticista leckéket vesz a modern idegtudomány

A miszticizmus és az idegtudomány két külön világnak tűnhet, pedig elképzelhető, hogy egymásnak teremttettek.

Az utóbbi időben a kognitív idegtudósok az én, az elme és a tudatosság természetének megismerésével küzdenek, melyek korábban megfoghatatlanságuk miatt rendre kicsúsztak a tudomány kezei közül. A miszticizmus követőinek nem voltak ilyen problémáik, igaz a többek számára kétes diszciplína jóval hosszabb történelemmel rendelkezik. Egy évezreden át kísérleteztek az öntudatmódosító technikákkal, köztük a testenkívüliség érzetével. Kamatoztathat a kognitív idegtudomány a miszticizmus tapasztalataiból? Fényt deríthetünk a tapasztalatok miértjeire?

Shahar Arzy neurológus és Moshe Idel, a jeruzsálemi Héber Egyetem professzora, zsidó gondolkodó szerint mindkét kérdésre igen a válasz. A Kabbala: a misztikus tapasztalatok neurokognitív megközelítése című könyvükben megpróbálnak értelmet adni a zsidó miszticizmus egy formájának anélkül, hogy "tisztáznák ezeket a tapasztalatokat", vagy a tapasztalatot neurokognitív sémára redukálnák".

A szerzők teológiai, pszichoanalítikai, társadalmi vagy pszichopatológiai megközelítéseket alkalmazva elemzik a tapasztalatokat, és azt, hogy mit tettek a misztikusok, hogy elérjék azokat. Kutatásaik során az eksztatikus kabbalizmusra, a miszticizmus azon iskolájára összpontosítottak, ami az eksztatikus élményeket elérését fejti ki. Itt nem az eksztázis ma értelmezett képeire kell gondolni, hanem a konkrét gyökerekre, az ex-statis kifejezésre, vagyis a testen kívüli létre.

Sok ilyen eksztatikus epizód magába foglalhatja egy "második" fizikai test észlelését saját valós testünk közelében, azt az érzetet adva, hogy tudatunk felváltva használja valós fizikai testünket és a másolatot, vagy amikor elhagyva testünket felülről szemléljük azt. Bárki, aki némileg járatos a modern idegtudományban felismerheti a párhuzamokat az autoszkópiával, vagyis önmagunk látásával, a heutoszkópiával, az autoszkópia azon válfajával, ami során nem tudjuk lokalizálni magunkat, valamint a testenkívüli élménnyel. Ezeket a jelenségeket mind észlelték epilepsziával, vagy neurológiai sérülésekkel küzdő embereknél. Ugyancsak előidézhető ezeknek az élményeknek egy része az agy kulcsterületeinek stimulálásával, amivel teljesen egészséges embereknél is előidézhetők a jelenségek.

Bizonyos értelemben a miszticizmus művelői is az agyat manipulálták. Arzy és Idel kutatásaiban megemlíti Abraham Abulafiát, egy 13. századi misztikust, aki kidolgozott egy technikát, ami intenzív koncentrálással eksztázist váltott ki. Héber betűket kántált, miközben erősen koncentrált légzésére és fejének pozíciójára, illetve elképzelte magát testtel és test nélkül, lelki szemei előtt megjelenítve és forgatva az elhangzó betűket. A kutatók szerint hasonló neurokognitív folyamat alakul ki, amikor a misztikusok egyéb eksztatikus állapotokat tapasztalnak meg.

A testhez kötött én érzete az agy érzékelő mechanizmusaiból ered, ilyen az érintéssel, a látással és a testet háromdimenziós térben észlelő propriocepcióval kapcsolatos mechanizmus. Ha követjük Abulafia módszerét, leromboljuk ezt az integrációt és létrehozunk egy alteregót, önmagunk látását. Az is egyértelmű, hogy jóval az idegtudomány megjelenéses előtt a miszticizmus művelői kidolgozták, hogyan zavarhatják össze az agyat, olyan furcsa jelenségeket indukálva, mint az autoszkópia. "A kabbalisták az emberi én, az elme és a tudatosság vizsgálatának úttörői lehettek" - véli Arzy és Idel. "Míg technológiailag rengeteget fejlődtünk, önmegfigyelési képességeink nem" - tették hozzá.

A kabbala nem egy vaskos könyv, és ez a gyengesége. Ha meg akarunk próbálni hidat vonni a két tudásanyag között, a kabbala önmagában nem képes feltárni a teljes igazságot. Jó eséllyel az új kutatások bővíteni fogják a kapcsolódásokat és végül elkészül a "híd" a modern és az ősi ismeretek között.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Amergin #7
    HATMILIJÓ!!!
  • Skylake #6
    Hát... Végül is kiderülhet, hogy az agy abban a formában ahogy azt nyugati megközelítéssel kutatjuk és értelmezni próbáljuk, csupán egy interfész.

    Avagy vegyük az OSI modellt innen az informatikából. Leírhatjuk, jellemezhetjük belőle a fizikai réteget. Elmondhatjuk, milyen fizikai eszközök összekapcsolása és hogyan szükséges egy hálózat létrehozásához. Ezzel azonban - noha kimerítően meghatároztuk a működés fizikai kereteit - semmit sem mondtunk arról a 6 másik rétegről, aminek eredményeként például amit írok, ide felkerült.

    Elképzelhető, hogy az agy, az a struktúra, ahogy a mi tudományunk kutatni és értelmezni képes, csupán a legkülső adatátviteli-adattárolási réteg, épp úgy mint, az OSI modellben a hálózatok esetében a fizikai réteg. Leírhatjuk ezt, vizsgálhatjuk, de ennek eredményeiből közel sem biztos, hogy képesek leszünk megérteni a működést - és ahogy a cikk utal rá, erre esetleg a jelenlegi tudományos paradigma művelői is esetleg kezdenek rájönni.

    Aztán elképzelhető az is, hogy a végső szerkezetet emberi értelmünkkel esetleg fel sem tudjuk fogni, függetlenül attól, hogy mi azt gondoljuk, hogy az mennyire képes fejlődni. Az állatok esetében jól láthatjuk, hogy az egyes állatok "működése" mennyire paraméterezett: a kutyának például milyen jó a szaglása, a denevér pedig a tájékozódásban remekel például. Egy kutya, és egy denevér ugyanúgy "gondolhatja" önmagát környezetéhez tökéletesen és kifinomultan alkalmazkodott lénynek, holott kutya nézőpontból a denevér igen rosszul teljesít, és fordítva is ugyanez igaz. Ehhez hasonlóan gondolhatjuk mi azt emberként magunkról, hogy bármit megismerhetünk, de bőségesen elképzelhető, hogy ez a megismerési tartomány olyan paraméterek mögé van zárva, amelyek felett nem láthatunk át - mivel emberek vagyunk. Még akkor sem, ha technológiákat alkotunk emberi érzékelésünk megsokszorozása és kibővítése céljából. Elképzelhető, hogy e technológák által sem lehet e határokon átlátni - csak mi ezt nem tudjuk.

    Egyébként még annyit, hogy minden ősi kultúra a gondolkodást, a személyiséget misztikusnak tekintett gyakorlatok által próbálta megismerni, lehet hogy nem véletlenül, lehet hogy abban az irányban nyitott(abb) a megismerés útja. Lehet, hogy ebből adódóan az egész anyagi dimenziókra épített civilizációnk, és annak összes ilyen megismerési megoldása végső soron zsákutca. Ezt is elképzelhetőnek tartom - nincs semmi gond a megismeréssel - csak rossz irányban próbálkozunk. (V.ö.: káoszelméletek)
  • fszrtkvltzttni #5
    A spiritualitást a legalja, azt már nem lehet hova degradálni. ;)
  • Tetsuo #4
    Ennek a fordítottja történt: a spiritualitást degradálták profán tudománnyá. ;-)
  • Lapajka #3
    Namost egy pillanat... azért mert esetleg figyelmbe- és vagy átvesznek technikákat ősi miszticista rendszerektől, az miért lenne a miszticizmus átvétele is? Módosult tudatállapotok, meditáció, különféle ezekkel kapcsolatos "spirituális" élmények, bármi misztikum nélkül is léteznek, alkalmazhatók vizsgálhatók... a testen kívüliség illúziója sem misztikus, csak egy relatív álom szerű élmény... szóval nem kéne a dolgot misztifikálni, és ezzel degradálni tudományos kutatásokat, tevékenységeket...
  • Tetsuo #2
    Azért aki belenéz a Zóhárba és a Széfer jetzirába, az látja, hogy itt sokkal többről van szó, mint holmi "hogyan zavarhatják össze az agyat, olyan furcsa jelenségeket indukálva, mint az autoszkópia".
    Természetesen egy materialista nézőpont merően leszűkíti a várható eredmény lehetőségeit - pláne, amikor a (hegeli-marxi) dialektika is eltűnőben van, csak a feuerbachi csontvázra rakódott szellemellenes hordalék marad, mint modern bölcsesség táptalaja.
  • NEXUS6 #1
    A misztikus élményeket, azok egységes sémát követő rendszerét tagadni nem igazán lehet. (Persze lehet, de attól ezek még léteznek).

    Az, hogy ezek a szubjektív folyamatok, érzetek, élmények milyen objektív dolgokhz kapcsolódnak viszont igen csak érdemes kutatni. Bizonyos állapotokat, élményeket el lehet érni, meditációval, drogokkal, vagy éppen az emberen kívüli valós dolgok átélésével.
    A tudománynak fontos feladata lenne, hogy olyan módszert adjon az emberek kezébe, amelyyekkel ezek a kategóriák elkülönítheőek.