Gyurkity Péter

Jönnek az önjavító repülőgépszárnyak 

10 éven belül ígéri egy kutatócsoport az önjavító szárnyakat, amelyek folyadékkal gyógyulnának.

Érdekes projekten dolgozik a Bristol Egyetem egy kutatócsoportja, amely munkájában a repülőgépszárnyak önjavító mechanizmusának kidolgozására koncentrál. Azt remélik, hogy a fejlesztés eredményeként egy évtizeden belül megjelenhetnek az önjavító komponensek, aminek eredményeként nagyban emelkedne a repülés biztonsága.

A munka eddig megszületett gyümölcseiről egyszerre több beszámoló is megjelent a világhálón, a hivatalos oldalon azonban csak egy rövidebb bejegyzést találunk, amely szintén ezen beszámolókra hivatkozik. Kiemelik, hogy ők kizárólag az apró repedésekre fókuszálnak, itt nincs szó a nagyobb fizikai sérülések helyreállításáról, azonban mivel még ezek a parányi repedések is igencsak komoly problémákat okozhatnak a polgári és katonai repülés területén, a sikeres kutatás rendkívüli jelentőségű lehet, annál inkább, mert a kompozit anyagokat egyre szélesebb körökben használják, legyen szó a repülésről vagy akár a szélturbinákról.

Az elgondolás szerint a repülőgépek szárnyaiban parányi gömböcskéket helyeznének el, amelyek a speciális javítóanyagot tartalmazzák. Egy esetleges sérülés, repedés esetén ezen gömböcskék az érintett területen megnyílnak, a kiömlő anyag eldugaszolja a sérülést, a kémiai katalizátor révén pedig szinte azonnali szilárdulás következik be, amely az eddigi tesztek szerint egyes esetekben akár 100%-os helyreállítást jelent. Azért is koncentrálnak jelenleg a repülésre, mert a biztonsági követelmények miatt ez jelenti a legnagyobb kihívást, hosszabb távon azonban felmerülhet az okostelefonok kijelzőinek, a kerékpárok vázainak, vagy akár a körömlakk felületének önjavítása is - jóllehet ez utóbbira még a hivatalos oldal szerint is várni kell. Az önjavítás révén ritkábban lenne szükség a hosszabb átvizsgálásokra és karbantartásra, ezzel pedig csökkennének az üzemeltetési költségek, ami számos további jótékony hatást generálna.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • VolJin #17
    "Én inkább katonai gépeknél látom ennek jelentőségét, ahol jó pár g-t belehúznak a pilcsik a sárkányba. Polgári gépek viszonylag túlmérezettek, a kérdés jogos volt, minimális az olyan ismert hiba amit a rendeltetésszerű használat során bekövetkező anyagfáradás, törés okozott volna."

    A barátom sógora kompozit technikus vagy valami ilyesmi a Boingnél. Nem kapcsolhatja ki a telefonját. Ha hajnali háromkor csörög, akkor irány a reptér, elrepülnek oda, ahol az adott repülőgép aktuálisan tartózkodik, egy szállítógéppel meg megy az adott elem, és a reptéren cserélik a szerkezeti elemet. Nagyjából ezt jegyeztem meg tetemes mennyiségű sör elfogyasztása közben, de ennek is egy évtizede. Nekem ebből az jött le, hogy rendszeresen ellenőrzik a szárnyakat, roppant komolyan veszik, és ezért nincsenek ilyen balesetek.
  • VolJin #16
    Ezért kell etikusan suttyónak lenni. Normális kérdésre tilos suttyónak lenni, de aki úgy kérdez hülyeséget, hogy suttyó is egyben, azt alázni kell!
    Kérem szépen, ez egy kocsma, ahol alapesetben mindenki baráti hangnemet üt meg, de ha valaki kést ránt, azt az úri közönségnek kötelessége a lakberendezési tárgyakkal agyonütni a törzsközönség további zavartalan szórakozásának érdekében.

    Rejtő után szabadon, könnyen leszedhető széklábak biztosítják az úri közönség felhőtlen szórakozását. :-)

    Nem magyarázkodni szeretnék, hogy miért küldtem el a francba ezt a gyökeret, de azt magad is észre vehetted, hogy gyakorta ered meg a nyelvem kocsmastílusban, de téged még nem vettelek célba valamiért.

    Pedig Hallgatyó nem kifejezetten rajong értem, még is úgy éreztem, hogy meg kell torolni az őt ért sérelmet.
    Utoljára szerkesztette: VolJin, 2015.06.30. 00:20:46
  • VolJin #15
    Nyugodj meg, te sem értetted, miről szól ez a cikk. De legalább Hallgatónak volt egy értelmes hozzászólása. Feltett egy kérdést, amire lehet olyan választ adni, amire az ember majd azt mondja, hogy okés, értem, hogy-hogy nekem nem jutott eszembe, nahát.
    Most tegyük fel, te megértetted volna a cikket, és úgy adsz választ, attól még lehúlyézheted, csak azt mondja az ember, hogy nini, ez egy büdös paraszt. Jelzed, hogy te milyen okos vagy, a másik milyen hülye, közben lejön, hogy suttyó vagy, de mondjuk biztos nem zavarna téged.

    Na de itt az történt, hogy az derül ki rólad, hogy hülye vagy, mint a seggem, és még nagy a pofád is...

    Tanuld meg te hülye, hogy ha valaki nem ért valamit, annak lehet normálisan is írni, de ha te sem érted, akkor kussolsz, mert különben csak hülyét csinálsz magadból. És csak akkor lehet lehülyézni valakit, ha az illető tényleg értetlen, de egy büdös paraszt is. Akkor viszont kötelező alázni, mint jelen esetben téged. Minden más esetben segítőkész magyarázat a helyénvaló!

    Megértetted te gyökér?
  • VolJin #14
    Nyilván azért nem tudunk a fáradásos szárnytöréses balesetekről, mert rendszeresen ellenőrzik a szárnyakat. Ennek van egy költségvonzata, ez viszont megspórolható lesz. Magyarán nem a baleseteket spórolják meg ezzel a megoldással, hanem az ellenőrzések gyakorisága csökkenthető, ami egy jelentős spórolás a légitársaságoknak, ugyanúgy, mint a szárnyelemek cseréjének ritkulása.
  • halgatyó #13
    Az utóbbi 10 évben csak azokkal mentem:-)
    (elég kényelmes és nem is fájdult meg a fülem)
  • Sequoyah #12
    Baleset nem tortenik mikrorepedesekbol es faradasos toresekbol, mert a modern muszerekkel mar boven idoben felfedezik az ilyen hibakat. De attol a hibak meg leteznek.

    Ezzel a fejlesztessel a karbantartas koltseget lehetne csokkenteni, mivel sok esetben amikor eddig cserere ment a szarny, most semmit sem kell csinalni.

    Illetve hosszutavu urrepulesben meg hasznosabb lehetne, ahol nincs lehetoseg cserere/javitasra. Bar ott meg olyan allando erohatasok nincsennek amik ilyeneket okoznanak...
  • molnibalage83 #11
    Ez nem airliner.... Kettőt találhatsz, hogy miért írtam. Ismerem ezt az esetet. Egy őrségi gép volt, amhol a tűz és minden más még extra terhelés volt.

    Az önzáró tank meg jellemzően nem az összesre vonatkozik, legalábbis ma. Az F-15 esetén a kifogyszató tartály önzáró, a többi nem. Pedig az egy csúcsgép...
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2015.06.29. 12:43:16
  • ostoros #10
    Mikor jön az önjavító gumi óvszer? :D
  • kvp #9
    "Konkrétan a szárny fáradásos törése miatt soha nem volt airliner baleset,"

    Sajnos volt:
    http://www.youtube.com/watch?v=TBcC8zqNjKk

    Egyebkent mar a masodik vilaghaborus amerikai gepeken is volt biztonsagi tank, amit ha kilottek, akkor eltomitette magat. A japan gepek ellenben nem kaptak ilyet, ezert mar az elso lyuk utan omlott beloluk az uzemanyag, amitol jellemzoen kigyulladtak. Ennek a technologianak egy tovabbfejlesztett valtozata lehet a cikkben leirt. Apro repedesek eseten mukodik is, de csak a csere idejet lehet vele elodazni, az alkatresz ugyanugy tonkre fog menni, csak kesobb. A gond ott van, hogy elegge veletlen a javitas minosege, ezert ugyan novelheto a karbantartasi idoszak, de ezzel a gepek uzembiztossaga is csokken valamennyit. Civil gepek eseten foleg az uj csupa muanyag burkolatu gepeknel van ertelme, ahol ragasztott muanyagbol (pet palackbol) van a szarny es a geptorzs jelentos resze.
  • NEXUS6 #8
    Én inkább katonai gépeknél látom ennek jelentőségét, ahol jó pár g-t belehúznak a pilcsik a sárkányba. Polgári gépek viszonylag túlmérezettek, a kérdés jogos volt, minimális az olyan ismert hiba amit a rendeltetésszerű használat során bekövetkező anyagfáradás, törés okozott volna.

    Híres eset a Világ első jet airliner gépének, a Comet-nek a baleset sorozata. Aztán volt még a DC-10-essel is ilyesmi gond. De a legkevésbé ismert hiszen a világ legelterjedtebb utasgépéről van szó, ezért a Boeingnek nem lenne kóser ha mindenki beszélne róla, hogya a B-737-es strukturálisan alulméretezett. Ezt az alacsonyabb fülkenyomással kompenzálják, amióta egy gépük átment cabrió stílusba és levált a törzs felső része.

    Szal ha érzékeny vagy rá és megfájdul a füled a repüléstől, akkor lehetőleg kerüld a B-737-eseket.
    ;)