Gyurkity Péter

Az elektromos autó sem környezetbarát 

A szükséges energia előállításával vannak gondok, a legtöbb országra komoly tennivaló vár.

Az utóbbi néhány évben egyre gyorsabb ütemben teret hódítottak az alternatív meghajtásra épülő személyautók, legyen szó a hibridekről, a hidrogénautókról, illetve az elektromos fejlesztésekről. A Toronto Egyetem szakemberei szerint azonban még az elektromos járművek sem jelentenek megváltást, legalábbis ami a globális klímaváltozást illeti, a szükséges energia jó részét ugyanis még mindig hagyományos úton állítjuk elő.

A Nature Climate Change magazin márciusi számában közzétett anyagban a szén-dioxid-egyenértékben kifejezett kibocsátás szerepel kiemelt helyen, már csak azért is, mert számos országban ez még mindig messze a kívánatosnak minősített szint felett marad. A nemzetközi klímakonferencián arról ugyan megállapodás született, hogy a hőmérséklet emelkedését globális szinten 2 Celsius-fok alatt kellene tartani, ehhez azonban az kellene, hogy az egyes államok 1 gigawattóra előállításánál 600 tonna alatt tartsák a szén-dioxid-egyenértékű kibocsátást, a 2020-at követő három évtizedben pedig minden egyes országban 90 százalékkal kellene csökkenteni ezt az intenzitást, hogy megelőzzük a további felmelegedést.

A fenti cél elérése egyelőre távolinak tűnik, hiszen az egyes államok közötti különbségek mellett világosan kimutathatók az országokon belüli nagy eltérések. Jó példa erre Kanada, amelynek egyes tartományaiban mindössze 20 tonnára rúg az intenzitás mértéke, míg a fosszilis energiára támaszkodó Alberta és Saskatchewan esetében ez 750 tonna feletti. Hiába teljesíti tehát az USA, Kanada és több európai ország a 600 tonna/1 gigawattóra előírást, ezeket a különbségeket mérsékelni kell, és akkor még nem beszéltünk az olyan nagy kibocsátókról, mint Kína, India, Ausztrália, Indonézia és Szaud-Arábia, amelyek mind 700 tonna feletti adatokat produkálnak. Az extrém példa egyébként Botswana, amely 1787 tonnával az utolsó a listán.

Az USA-ban már 2013-ban elkészült egy térkép, amely az energia előállítása alapján mérlegeli, hogy mely államokban érdemesebb elektromos, illetve hibrid példányokat használnunk. Az eredmény itt is vegyes, tehát pusztán az autó megvásárlása nem feltétlenül eredményez érdemi változást.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • T2k #300
    "De azért elmondom én is a véleményem, hátha újat is tudok mondani"

    Újat mondtál! Pedig nekem ebben a témában igen nehéz újdonságot mondani, de a hülyeségnek ezzel a fajtájával mint amit ide leírtál még nem találkoztam. Lássuk hát!

    "Nos, a benzines autó hatásfoka átlagosan szerintem vehető úgy erős 30%-osnak."

    No nem tartott sokáig, már az első mondatoddal meg is buktál! Eleve nem mondtad meg milyen hatásfokról beszélsz - tudom most jön rád a hideg verejték, hogy miért van többféle is? -, de hogy nagyobb legyen a bukta egyik sem "erős 30%"-os.
    No persze a szövegkörnyezetből kihámozható, hogy feltehetően a tank-to-wheel hatásfokról akarnál hadoválni.

    "Elektromos autónál azt mondják sokan, hogy környezetbarátabb, mert nem a városban, hanem attól távolabb, és jobb hatásfokkal égeti el a mozgatásához szükséges energiát."

    Tényleg? És egy szél/víz/nap/atom- erőmű milyen energiát éget el szerinted?

    "Vegyük úgy, hogy tisztán benzinüzemű (vagy inkább dízelüzemű, ami gyakoribb) erőműről van szó, amely megtermeli a mozgatásához szükséges áramot."

    A Föld nevű bolygón úgy nagyjából nulla db benzinnel vagy gázolajjal működő, villamos energiát előállító hőerőmű van, de még a kőolajjal működők aránya is elenyésző. Amúgy ki lenne az az idióta, aki az olaj 20%-át elbassza a finomításra és a finomított terméket meg egyszerűen elégetné egy erőműben?

    "Az áramot el kell vinni a töltőcsatlakozásokig, ami már alapból kb. 10% veszteséggel jár."

    Ehelyett a valóságban manapság 5-9% körüli ez a veszteség.

    "Azt bele kell tölteni az elektromos autó akksijába, ami újabb kb. 10%-os veszteséggel nyerhető ki belőle utána."

    Ehelyett a valóságban a mai legelterjedtebb lítium-kobalt-oxid akkumulátorok töltés-kisütés hatásfoka 95% feletti.

    "Tehát egy benzinüzemű erőmű máris 30% hátrányban van"

    Szóval szerinted egy soros rendszerben 3 db 10%-os veszteségű elem összvesztesége 30%? Matekból hányszor buktál meg amúgy?
    Csak rögzítsük, eddig akkor ott tartunk, hogy nem csak az alapadataid szarok de számolni sem tudsz velük.

    "Ez alapján ha egy mai korszerű benzinüzemű autó 30%-os hatásfokkal dolgozik, akkor egy elektromos járgánynak (az erőműtől indulva!) legalább 60%-os hatásfokkal kellene a benzint mozgatássá alakítania ahhoz, hogy versenyre kelhessenek a benzin által közvetlenül hajtott autókkal."

    Juhéj, akkor ezek szerint nem is egyesre, hanem egyes alára vagy csak jó matekból!

    "Egy autó hatásfoka mondjuk 20%-ot csökken 12 éves koráig, meg még 20-at 20 éves koráig. Ez mindkét autóra igaz, a benzinesre meg az elektromosra is"

    Tényleg és mi a faszért csökkenne egy elektromos autó hatásfoka, azért mert csak?

    "meg aztán az erőmű, és az erőműtől az akksiig tartó áram-út hatásfoka is romlik"

    Világos, akkor ezek szerint nem csak matekból, de fizikából is megbuktál.

    "Ebből kifolyólag, egy elektromos üzemű jármű 20 éves korára lényegesen rosszabb hatásfokkal dolgozik, mint egy benzinüzemű."

    Ebből nem ez folyik ki, hanem az, hogy nulla tudással, hibás kiinduló adatokból, hibás számolással egy olyan idióta végeredményt hoztál ki, ami tökéletes ellentéte a valóságnak.

    "Végeredményben véleményem szerint a fúziós erőművek üzemi működésbe lépése fogja elhozni az elektromos üzemű autók aranykorát, addig viszont nem lesz sok különbség a károsanyag-kibocsátás terén a kétféle meghajtás között."

    A végére pedig durr bele egy ordas nagy marhaságot még odaküldtél, had szóljon! Fúziós erőművek valószínűleg soha a büdös életben nem lesznek, egy erős 50 éve totál zsákutca az egész, de hogy ez hogy a francba kapcsolódik az amúgy nem létező benzines-erőműves rémálmodhoz azt nem tudom. A károsanyagkibocsájtásban pedig már most ég és föld a különbség az olajos és az elektromos járművek között.

    A produkciód eredménye: elégtelen alá.
  • Candi #299
    Nem olvastam végig mindegyik hozzászólást, kábé a feléig jutottam el. De azért elmondom én is a véleményem, hátha újat is tudok mondani (aligha hiszem).

    Szóval benzines autó kontra elektromos autó, úgy vettem ki, hogy ez a felállás.

    Nos, a benzines autó hatásfoka átlagosan szerintem vehető úgy erős 30%-osnak. Ebben ugye benne van a hajtáslánc-veszteség, meg ugye új, vagy legalábbis nem túl kopott alkatrészekkel rendelkező autókról van szó. Vagyis 100 liter benzinből 30 liter jut 100%-os mozgatásra, 70 liter meg megy a levesbe.

    Elektromos autónál azt mondják sokan, hogy környezetbarátabb, mert nem a városban, hanem attól távolabb, és jobb hatásfokkal égeti el a mozgatásához szükséges energiát. Vegyük úgy, hogy tisztán benzinüzemű (vagy inkább dízelüzemű, ami gyakoribb) erőműről van szó, amely megtermeli a mozgatásához szükséges áramot.

    Tehát adott egy erőmű, amely benzinnel üzemel, áramot állít elő az elektromos járgánynak, kontra benzinüzemű motorral hajtott verda. Oké, hogy benzinnel nem sok erőmű üzemel, de az egyszerűség kedvéért feltételezzünk ilyen erőművet. Majd az összehasonlítás alapján kiderül, miért ez a kritérium.

    Szóval, a benzinüzemű erőmű előállítja az áramot. Az áramot el kell vinni a töltőcsatlakozásokig, ami már alapból kb. 10% veszteséggel jár. Azt bele kell tölteni az elektromos autó akksijába, ami újabb kb. 10%-os veszteséggel nyerhető ki belőle utána. Valamint az elektromos motor (amely az elektromos autót hajtja) újabb kb. 10%-os veszteséggel dolgozik. Tehát egy benzinüzemű erőmű máris 30% hátrányban van azzal az autóval, amely alapvetően nem áram előállítására használja a benzint, hanem "közvetlen" (a lehető legközvetlenebb) mozgatás előállítására.

    Ez alapján ha egy mai korszerű benzinüzemű autó 30%-os hatásfokkal dolgozik, akkor egy elektromos járgánynak (az erőműtől indulva!) legalább 60%-os hatásfokkal kellene a benzint mozgatássá alakítania ahhoz, hogy versenyre kelhessenek a benzin által közvetlenül hajtott autókkal.

    A különbség ott kezdődik, hogy egy mai korszerű benzinüzemű erőmű sem tudja 60%-osnál nagyobb hatásfokkal árammá alakítani a benzinben lévő energiát. Ráadásul jó minőségű, nem kopott alkatrészekből álló autót vettünk alapul. Egy autó hatásfoka mondjuk 20%-ot csökken 12 éves koráig, meg még 20-at 20 éves koráig. Ez mindkét autóra igaz, a benzinesre meg az elektromosra is (a hajtáslánc kopottsága következtében bekövetkező hatásfok-csökkenés nagyjából vehető azonos mértékűnek mindkét típus esetében). A benzinesnél ez meg is áll itt, azonban az elektromosnál 15 éves korára az akksik már valószínűleg cserére szorulnak, meg aztán az erőmű, és az erőműtől az akksiig tartó áram-út hatásfoka is romlik, főleg olyan terhelés mellett, amelyet az okozna, ha mindenki elektromos járgánnyal szaladgálna.

    Ebből kifolyólag, egy elektromos üzemű jármű 20 éves korára lényegesen rosszabb hatásfokkal dolgozik, mint egy benzinüzemű. Ezt ellensúlyozza persze, ha megújuló, vagy atomenergiával táplált járműről van szó, de világviszonylatban jelenleg még mindig a fosszilis üzemű erőművek adják az energia nagyobb részét.

    Végeredményben véleményem szerint a fúziós erőművek üzemi működésbe lépése fogja elhozni az elektromos üzemű autók aranykorát, addig viszont nem lesz sok különbség a károsanyag-kibocsátás terén a kétféle meghajtás között.
  • T2k #298
    Azért dobj neki majd egy százast is és figyelmeztesd, hogy legközelebb rendesen fel legyen töltve az adagoló wc papírral is.
  • M2 #297
    "Ja, a gáz, olaj, és energetikai iparban dolgozom..."

    Na, majd egyszer engedem, hogy megtankold a kocsimat, de csak ha az ablakokat is körbemosod! :-)
  • molnibalage83 #296
    http://htka.hu/author/molnibalage/

    Az én szintem. Mutass fel ehhez hasonló referenciát vagy szakmait. Ja, a gáz, olaj, és energetikai iparban dolgozom...

    Te ki vagy? Egy kis anoním seggfej az sg-n.
    Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2015.03.27. 12:01:02
  • NEXUS6 #295
    Ari!
    Látom elvagy itt magadban, nem is zavarlak.
    XD
  • M2 #294
    És most az egyik, végtelenül kreatív ovis másoljon le és csináljon egy M2 szintje kommentet, köszi! :-)
  • M2 #293
    Folytassátok, nagyon viccesek vagytok ám! :-D
  • M2 #292
    molnibalage83 szintje:

    - 10!
    - Te büdös fasz, mit okoskodsz itt, marha állat!
    - 8+2=10!
    - Megint a hülye idióta szar számaiddal jössz, te barom!?
    - 7+3=10!
    - Elmész a büdös francba, azt se tudod miről van szó mert nem értesz hozzá, barom! Bezzeg én!
  • M2 #291
    NEXUS6 szintje:

    - 10!
    NEXUS6: - Szerintem ezt úgy gondolhattad, hogy 8, mert ismerem az ilyeneket!
    - 10!
    NEXUS6: - Na most meg kettővel többet mondasz, az már 12, de lehet 13 is!
    - 10!
    NEXUS6: - Te milyen gerinctelen vagy, hogy mindig mást mondasz!