Balázs Richárd

Sikeres tesztet produkált az európai űrrepülőgép

Sikeres próbarepülést tudhat maga mögött az európai űrügynökség (ESA) űrrepülőgép prototípusa, az IXV, amivel tegnap a visszatérési technológiát tesztelték, ami segíthet a mélyűr expedíciókból visszatérő emberek biztonságos visszajuttatásában.

Az ember nélkül repülő IXV, teljes nevén Intermediate eXperimental Vehicle egy Vega rakéta tetején utazva indult neki a világűrnek szerdán, magyar idő szerint 14 óra 40 perckor az ESA Francia Guyanában elhelyezkedő űrkikötőjéből. Az űrrepülő 400 kilométeres magasságból tért vissza egy kört téve a Föld körül, másodpercenkénti 7,5 kilométeres sebességgel lépve be a légkörbe. Ejtőernyőit kinyitva 16 óra 19 perckor landolt a Csendes-óceánon, ahol egy hajó szedte össze a kisebb autó méretű űreszközt.

Az űrjárművek heves hőhatásoknak vannak kitéve a belépéskor keletkező súrlódás következtében. Jelenleg a legtöbb visszatérő eszköz a NASA Apollo küldetéseiben használt kapszulákat idézi, amik nem képesek kontrollálni ereszkedésüket. Eddig csak a repülőgép módjára landoló űrsiklók voltak kivételek, hőpajzsaik bonyolultsága azonban 2003-ban hét űrhajós vesztét okozta a visszatéréskor.


Az ESA IXV-je egyfajta hibrid, orra az űrsiklókra emlékeztet és hátsó terelőszárnyakat is kapott a manőverezhetőség érdekében, a klasszikusnak számító delta szárnyakat azonban hiába keressük. "Ez egy új típusú géptörzs, ami kihasználja a kapszulák egyszerűségének, valamint a szárnnyal ellátott járművek manőverezési képességeinek előnyeit" - nyilatkozott Jean-Jacques Dordain, az ESA vezérigazgatója.

Az ESA a landolást követően elkezdi kiértékelni a repülést. "Nem is lehetett volna jobb" - folytatta Dordain. "A küldetésnek azonban még nincs vége, most ugyanis elemeznünk kell az összes repülés alatt összegyűjtött adatot"

Az ESA időközben már egy új űrrepülőn is dolgozik, ami a PRIDE (Programme for Reusable In-orbit Demonstrator for Europe) nevet kapta. A demonstrátor gyakorlatilag egy robot űrrepülőgép lesz, hasonló az Egyesült Államok titkos X-37B jelű gépéhez, ugyancsak rakétaindítással és leszállópályára történő visszatéréssel. A PRIDE-ot műholdak földkörüli pályán történő javítására tervezik.

A biztonságos visszatérés képessége kulcsfontosságú a különböző minta-visszajuttatási küldetések szempontjából is. Az ESA Rosetta szondája, ami jelenleg éppen egy üstököst tanulmányoz, eredetileg mintákat is hozott volna a Földre, a küldetés azonban némi karcsúsításon esett át. A végcél természetesen az emberek űrbe juttatása és visszahozása, erre jelenleg továbbra is csak Oroszország képes.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Whysper #7
    szerintem még a visszahaladásuk és a visszarepülésük és a visszaérkezésük szót kellett volna oda írni,hogy az össez vissza vissza legyen vissza 8) ,hogy tutira értsük ,hogy miről is esik szó!
    Utoljára szerkesztette: Whysper, 2015.02.14. 14:34:23
  • NEXUS6 #6
    "Sikeres próbarepülést tudhat maga mögött az európai űrügynökség (ESA) űrrepülőgép prototípusa, az IXV, amivel tegnap a visszatérési technológiát tesztelték, ami segíthet a mélyűr expedíciókból visszatérő emberek biztonságos visszajuttatásában."

    No comment
  • Montar #5
    "A végcél természetesen az emberek űrbe juttatása és visszahozása, erre jelenleg továbbra is csak Oroszország képes"
    Ezt a kijelentést természetesen az ISS-t használó nemzetek vonatkozásában kell értelmezni, mert ott jelenleg valóban csak az oroszok tudják ezt a feladatot ellátni.
  • fszrtkvltzttni #4
    Az űrállomásrá kell embereket vinni, oda pedig kínaiak nem mennek.
  • NEXUS6 #3
    És akkor?
    Miért talán a russzkik bennvannak az ESA-ban?
    Szerintem nincsenek.
    ;)
  • Chob #2
    És Kína mióta Európa része?
  • T0nk #1
    "A végcél természetesen az emberek űrbe juttatása és visszahozása, erre jelenleg továbbra is csak Oroszország képes. "

    És Kína.