Berta Sándor

Surface 3 kerül a Lufthansa gépeinek pilótafülkéibe

A Microsoft bejelentette, hogy mind a német légitársaság, mind az Austrian Airlines repülőgépein a cég táblagépét fogják használni a pilóták.

A két cég szeretné a készülékekkel kiváltani a pilóták hátizsákjait, amelyek több kilogramm súlyúak és különböző repülési könyveket, időjárási és más információkat tartalmaznak. Középtávon így megvalósulhat a papírmentes pilótafülke. Az Austrian Airlines flottájánál már megkezdődtek az első tesztek, míg a Lufthansa több mint 5000 Surface Pro 3 táblát akar megvásárolni, és az összes termékeket jövő tavaszig ki is szállítják.

Az eszközökön Windows 8.1 operációs rendszer fut, ezt egészítik ki azok a különleges alkalmazások, amelyek a pilóták és a személyzet munkáját tehetik majd hatékonyabbá. Eddig 650 készüléket integráltak a rendszerbe. A Lufthansánál korábban Windows-alapú laptopokat alkalmaztak, a Surface Pro 3 előnye viszont, hogy a fedélzeti elektronikai rendszerhez is csatlakoztatni lehet, így az ott fellelhető információk áttölthetővé válnak. Emellett könnyebben frissíthetők a használt adatok, elsősorban a valós idejű időjárási jelentések. Ráadásul a pilóták kivehetik a dokkolóegységekből a táblagépeket, ennek köszönhetően akár a pilótafülkéből is kivihetik azokat és dolgozhatnak velük, ezáltal egyszerűbben előkészíthetők a repülések.


Az Austrian Airlines eddig 950 Surface Pro 3 tabletet kapott meg, a többi készülék kiszállítása még ez év végéig megtörténik. Az egyik Airbus A320 fedélzetén három hónapja zajlanak a tesztek, miközben ezzel párhuzamosan a pilótáknak hagyományos formában is biztosítják a repülési információkat. Amint az Austrian Airlines megkapja a szükséges engedélyeket, a repülőgépeken már csak tabletek lesznek. A légitársaság mind a 80 gépére ilyen rendszerek kerülhetnek, így megvalósulhat a papírmentes repülési üzem.

Philipp Haller, az Austrian Airlines projektvezetője - aki egyébként Boeing 777-est vezet - elmondta, hogy az első laptopokat az 1990-es évek végén kezdték használni és mostanra valósul meg teljesen a papírmentes pilótafülke. 15 éven át alkalmaztak laptopokat, de azokat a fel- és a leszállás során nem lehetett bekapcsolni. A különleges dokkolóegységeknek köszönhetően azonban már nem lesznek ilyen korlátozások és az eddigi megoldásokhoz képest a táblagépek a pilóták állandó kísérőivé válnak.

A Surface Pro 3 emellett interaktív kiképzési programplatform is lesz. Az olyan különleges szoftverek, mint a Jeppsen segítségével a pilóták hozzáférhetnek az elektronikus térképeken lévő adatokhoz, digitálisan is láthatják majd az egyes repülőterek környékén lévő érkezési és indulási útvonalakat. A két illetékes légi biztonsági szervezete, az FAA és az EASA szeptemberben engedélyezte a Surface Pro 3 használatát a repülőgépek fedélzetén.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Papichulo #10
    Az egész géppark valszeg x86 / windows alapú

    A Boeing 777 fedelzeti rendszere pont RISC-es AMD CPU-kra epul es - ahogy szinte az osszes nagy teljesitmenyu legijarmuvon - ADA-ban irtak. De altalaban is inkabb valamilyen RISC-et hasznalnak ezen a teruleten es nem x86 architekturat... Windowsrol meg egyaltalan nem tudok ebben a szegmensben, RTOS-nek amugy is csak a CE lenne alkalmas. Szoval nincs itt x86/windows, meg az IFE is Linux alapu szokott lenni :)
  • sirpalee #9
    Ez nagyon egyszerű... Az egész géppark valszeg x86 / windows alapú, és így egy x86 tabletet egyszerűbb integrálni a rendszerbe, ugyanaz a rendszer, ugyanaz az architektúra.
  • Sequoyah #8
    A windows biztonsagaval semmi baj nincs (nem rosszabb mint a tobbi oprendszer, max jobban tamadott). Viszont a "repülőgépek egyébként rendkívül megbízható és stabil számítógéprendszerével" valoban semmit nem kotnek ossze amit nem muszaj, meg akkoris ha biztonsagosnak hisszuk azt. Minden egyes ilyen kapcsolat uj komplexitas, uj hibalehetoseg, uj tamadasi felulet.
    Diagnosztika az oke, de a repulo core rendszerei maradjanak elesen elkulonitve.
  • TokraFan #7
    Ez egy nagyon jó megoldás, számos előnye lehet. Fotelpilóták már régen így használják a szimulátort. A PC-n megy a szimuláció, miközben a tablet egyszerűen WiFi-n rákapcsolható a netre, és repülés közben minden szükséges infó látható szinte azonnal. Régen még mi is nyomtattunk a Jeppesenből.
    Az egyetlen dolog amitől kicsit azért tartok az ez:
    "...a Surface Pro 3 előnye viszont, hogy a fedélzeti elektronikai rendszerhez is csatlakoztatni lehet..."

    Ha ez a csatlakoztatás egyirányú (kizárólag tablet felé), akkor nicns gond, de nem hinném, hogy szerencsés lenne bármilyen szinten belekeverni egy windowsos biztonsági lyuk-tengert, a repülőgépek egyébként rendkívül megbízható és stabi számítógépes rendszerébe.
    Utoljára szerkesztette: TokraFan, 2014.11.21. 19:43:01
  • PeeTeR #6
    tipikus.. elolvasta a focimet, ideokadott valami baromsagot...
  • Madve #5
    Kb. 1-2 éve még az volt a hír, hogy Ipadokkal valósítják meg mindezt. Microsoft fizetett volna többet, vagy most mivan?
    Nem mintha Apple/Microsoft párti lennék...
  • TomecK #4
    Olvass és gyarapodj!
  • Sequoyah #3
    Elobb olvasd el a cikket, es csak utana szolj hozza.
  • balat86 #2
    Most ezt minek szerelik be a pilótafülkébe? Ezzel akarják vezérelni a repülőgépet??? Megnézném mit csinálnak a pilóták ha lefagy a Windows!
  • CairoJack #1
    Jó kis tablet az, és repülőgépen az sem zavaró, hogy zúg benne a venti. No de majd a következő modell, a Surface 4 Pro, Core M procival már hibátlan lesz. :)