Gyurkity Péter

Percek alatt újratölthető egy új akkumulátor 

Kutatók egy olyan új akkumulátorral álltak elő, amely a töltési időt percekre csökkenti le.

A mobil eszközök terjedése mellett napjainkban az elektromos járművek is egyre nagyobb igényeket támasztanak a modern akkumulátorokkal szemben, itt pedig az újratöltési idő hosszúsága, valamint a viszonylag rövid élettartam is komoly hátráltató tényezőt jelent. Egy új fejlesztés most ezen a téren segíthet.

A szingapúri Nanyang Műszaki Egyetem (NTU) hivatalos közleményben jelentette be, hogy kutatóiknak sikerült kidolgozniuk egy olyan új akkumulátortípust, amely a hagyományos lítium-ion változatokkal szemben több fontos előnyt is kínál. Ezek közül kimagaslik a töltési idő drámai csökkenése, mivel az új fejlesztés mindössze 2 perc alatt 70 százalékos szintre tölthető fel, ezzel gyakorlatilag megszüntetve az eddigi legnagyobb akadályt. Mi több, ezen akkumulátorok a ma elterjedt, széles körben használt példányokkal ellentétben nem átlagosan 500 újratöltési ciklusig működnek a hatékonyság csökkenése nélkül, hanem akár 10 ezerszer is feltölthetők, mielőtt elkezdene romlani ezen mutatójuk.

Az egyelőre további tesztelést igénylő változat ennek köszönhetően nem 2-3 évig, hanem akár 20 évig is ugyanazon hatásfokkal működhet, ami egyébként egyetlen, ám rendkívül fontos változás eredménye. A szakemberek az akkumulátoron belül a negatív pólust, vagyis az anódot cserélték le grafitról egy titán-dioxid nanocsövekből álló gélre, amely alaposan felgyorsítja az elektronok áramlását – ennek köszönhető a gyors feltöltés. Az új alapanyag felhasználása nem jelenthet gondot, hiszen ez a természetben gyakran előfordul, ráadásul a megoldás révén nem kell teljesen újragondolnunk az akkumulátorok gyártását, hiszen ez a ma alkalmazott technológiával is megoldható.

Az eljárást egy potenciális gyártó már licencelte, reményeik szerint az új akkumulátorok mintegy két éven belül meg is jelenhetnek majd a piacon. Debütálásukkal nemcsak a kényelem nőhet, de alaposan lefaraghatjuk a cseréléssel és pótlással kapcsolatos költségeket is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • pakeszke #24
    az arfekves az erdekes...

    jelenleg 500 dolcsi / kWh -t mondanak ami folyamatosan csokken!!!

    na a nissan leaf a 25 kWh -val lesz igy 3 milka, ami tenyleg sok, de hat ha hat az az agglotaho aki kepes venni 10 milkaert egy ujautot, amit amugy kanyarban egy 20 eves fasztra agyonver az tenyleg meg tudja maganak engedni...
    vagy huzzon a surmoja es utazzon az erdi parasztja is busszal / vonattal pont mint anno 20 -30 eve
  • pakeszke #23
    en is pont ezt mondom, hogy vegre az agglosok es egyeb "beugrok a melohelyemre allatfajtak" vegre nem gyilkoljak le a szutyok retek dizellel a bennszulott budapestieket
    es ez nagyon de nagyon jo!!!

    ha engem kerdeznek akkor a sok buzerans szenbanyasz nyugdija mellett(== szenfiller!!!) ilyenre is szivesen fizetnek kWh -kent akar 30 HUF -ot is!!!
  • MsUser #22
    És a legfontosabb hogy milyen árfekvésük lesz, amit nagyban befolyásol a jelenlegi piac "olaj-benzin lobbi" a litiumion akkumulátorhoz képest a legjobb lifepo aksi, a maga 3x-os árával el sem tud terjedni noha akár benzin üzem helyettesítő is lehetne.
  • MsUser #21
    Akkor ha ez reális, az elektromos mopedautók 72V/50A és kerékpárok 48V/20A igazi alternatívák lehetnek a maguk 45km/h sebességükkel!
    Nem mindenki akar 150km/h sebességgel 150km-en át száguldani, mert ahhoz már evidens a nagy teljesítményű TESLA E-auto giga akkumulátor és töltő áram!
  • barret #20
    Na igen Te jól látod!
    Ez a lényeg. Nem lehet mindenhol ilyen brutális hálózatot kiépíteni.
    Ennél azért több település van az országban...
  • Cefet #19
    A cikkben szereplő akku hosszú élettartama mindenképpen jó hír, de a gyors tölthetőségét csak különleges helyeken lehetne kihasználni. Aki volt már vasúti alállomáson (betáp pont), vagy látta, hogy honnan kap naftát a villamos az megérti ezt. Igazából, kívülálló be sem nagyon mehet ilyen helyre. Aki ott dolgozik, az is csak szigorú szabályok betartásával. Éppen ezért, ilyen teljesítményű töltő az otthonokban soha nem lesz. De kellenek ilyen töltő helyek, főleg a forgalmas autópályák mellé. Nem véletlenül kötött megállapodást a Tesla a DB-vel, a német vasúttársasággal. Ott van lehetőség ilyen teljesítményű betáplálásra. Szóval jó ez az akku, de nem otthon fogod ilyen gyorsan tölteni.
  • pakeszke #18
    erdekes amugy ez a mostani cikkben szereplo akksi, hogy 20 evig elall es hogy 10e -szer lehet ujratolteni, na ha ezt a 25 kWh -s Nissan Leafnal csinalnank aminek a realis hatotavja 100 km, akkor 100 * 10e = 1 millio km lenne az akksiban
    pont idealis csomagszallito meg flottas jarmure ahol ugyis az autoparknal lehet kombinalni, hogy dizelt a hosszutavra es ilyet meg rovidtavra
    ja es ennel a nagysagu cegnel valoszinuleg a delej az mar kozepfeszen jon :)
  • pakeszke #17
    akkor ezt mar a kerdest mar megvalaszoltuk ugye?
    "Hiába a jó akksi,ha nem lesz lehetőség ilyen brutális töltőáram vételezésére. "

    egy Combino vonalon hany vellamos szaladgal? azt ki tudtak amugy epiteni?

    a finanszirozassal kapcsolatban meg erdekes dolgokat feszegetsz...
    gondolom a benyat most az ORSZÁG fizeti nekem hogy eljusson a benyakutra, ugye?
  • halaszlo #16
    Hát, kezdetben az is jó lenne, ha benzinkutaknál lenne ilyen "gyorstöltő". Aztán majd később lehet lakásokban is gondolkozni. Mindenesetre jelentős fejlődést hozhatna ez a dolog az akkumlátorpiacon. Kérdés, hogy milyen hátrányai vannak.
  • barret #15
    Te meg majd zsebből finanszírozod az ország hálózatfejlesztését :D