Berta Sándor

Az európai vonatokon is megjelenhet az LTE

A berlini Innotrans kiállításon a Nokia és a Huawei is bemutatta a vasúti internethálózatok lehetséges jövőjét.

A két távközlési cég egyaránt úgy vélte, hogy az internet a Long Term Evolution (LTE) technológiának köszönhetően mind a gyorsabb, mind a lassabb vonatokon elterjedhet majd. Az LTE-nek köszönhetően ráadásul kiváltható lenne a WLAN-infrastruktúra is. Mind a Nokia, mind a Huawei azt tekinti a legfontosabb feladatnak, hogy az átmenet zökkenőmentes legyen. Olyan bázisállomásokat akarnak kínálni, amelyek kompatibilisek a GSM-R szabvánnyal, valamint később egy szoftverfrissítés után támogatják az LTE-t is.

A GSM-R számos hiányossága miatt megérett a cserére, a legnagyobb gondot a kapacitásproblémák jelentik. A vasutaknál a hálózatok kiépítése több évtizedig is eltarthat. Jó példa erre, hogy a Német Vasúttársaság (DB) GSM-R hálózatának kiépítése 2008-ban kezdődött és a projekt várhatóan 15 évig tart. A munkát a Nokia Siemens Networks végzi.

Az LTE lehetővé teszi a digitális kamerák képeinek valós időben való továbbítását, de a vonatok információs rendszerei is adatokkal láthatják el az utasokat. Az alagutakban nem lenne szükség WLAN-kapcsolatra és kevesebb bázisállomás kellene. Az LTE nagy sebesség mellett is zökkenőmentesen használható, igaz, ez elvileg a GSM-R-re is jellemző. A Huawei például olyan teszteket végzett, amelyeknél a kapcsolat még 400 kilométer/órás sebesség felett is kiváló volt. A Sanghajban üzemeltetett Transrapid akár 430 kilométer/órás sebességre is képes és a szerelvényeket a Huawei GSM-R rendszereivel szerelték fel. A kínai cég eddig világszerte több mint 26 000 kilométernyi vasútvonalon épített ki a GSM-R hálózatokat, ez körülbelül kétharmada a teljes német állami vasúthálózatnak.

Alexander Dobrindt német közlekedési és digitális infrastruktúrákért felelős miniszter júniusban kijelentette, hogy támogatja azt a törekvést, hogy a pályaudvarokat és a szerelvényeket WLAN-hozzáférésekkel lássák el. Közlése szerint a szélessávú technikának szabvánnyá kell válnia az új vonatok készítésekor, míg a meglévő szerelvényeket fel kell szerelni a megfelelő eszközökkel. Az elképzelések szerint a teljes német ICE-hálózaton, amely 5200 kilométer hosszú, lesz mobilinternet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!