Szekeres Viktor

Lucy - Ha tényleg csak az agyad 10%-át használod

Luc Besson olyan akcióscifit rendezett, ami láttán az is eldobja az agyát, aki felkészül minden elborult megoldásra. Még dinoszaurusz is van benne.

A Lucy nagy sikere a nyár egyik meglepetése volt, ráadásul eléggé megmagyarázhatatlannak tűnik, hiszen a Besson-féle akciófilmek eddig nem nagyon érdekelték a közönséget és Scarlett Johansson sem volt mostanáig olyan színész, aki egymaga elvitt volna egy filmet - nyitányát tekintve legsikeresebb főszerepe a hatalmasat bukó A sziget volt, mely egyetlen hétvége alatt 12,5 millió dollárt termelt Amerikában. Nos, a Lucy 44 milliót. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a színésznő az Amerika kapitány: A tél katonájában is főszereplő volt, de ott nem a személye adta el főként a filmet, hanem a Marvel-címke.)


Ráadásul a Lucy sikere annak fényében különösképp érthetetlen, hogy a film pocsék lett, de persze mi is tudjuk, hogy a bevételt az első napokban nem a minőség, hanem a marketing határozza meg. A film egy népszerű félreértésre épül, miszerint az ember az agyi kapacitásának csak tíz százalékát használja ki, és azt kutatja, hogy mi történne akkor, ha valaki ennél nagyobb mértékben férne hozzá az agyához, mondjuk 20, 30, esetleg 100%-ban. S ezen körítés mellett ígér egy látványos akciófilmet, mondhatni egy agyatlan szórakozást.

Azonban az ígéretekből semmi sem valósul meg. A Lucy eleve nem egy akciófilm. Persze lövöldöznek benne cefetül, ha éppen arról van szó, még autós üldözés (vagyis száguldás) is akad benne, mert rajta volt Besson listáján, azonban ettől még tele van hatalmas üresjáratokkal, unalmas szegmensekkel és áltudományos konyhafilozofálgatással, hogy a néző azt higgye, hogy entellektüelnek kell lennie ahhoz, hogy élvezhesse, amit lát. Holott épp az ellenkezője lehet igaz.


A Lucy egy fiatal lányról szól, akiből drogfutárt csinálnak, azonban a hasába rejtett szer szivárogni kezd, ami nem várt mellékhatásokkal, az agyi kapacitása növekedésével jár. Mindezt egy döbbenetesen hosszú és feszültségmentes, 15 perces nyitó jelenet vezeti fel, ami arról szól, hogy a Scarlett Johansson által alakított, reszkető-remegő főhős életéért kéne izgulnunk, de persze nem tesszük, hiszen pontosan tudjuk, hogy főszereplő lévén semmi baja nem eshet.

Arra persze jó ez a kezdés, hogy a film hangulatát és stílusát megteremtse, hiszen Besson már itt bevág érthetetlen és óvodás módon mindenféle természetfilmes részletet, ki tudja, milyen céllal. (Az ősemberes kezdésről ne is beszéljünk.) Ez persze lehetne valamilyen szinten vicces, de idővel kiderül, hogy a rendező teljesen komolyan gondolja, miképp később a születésről szóló filmrészletek alkalmazását is. Csak az nem világos, hogy vajon a nézőt nézi teljesen hülyének, vagy ő hülyült-e el teljesen öreg korára.


A hosszas felvezetés után is lenne lehetősége a Lucynak beindulnia, adva van minden ahhoz, hogy lássunk egy véres, lucskos, tunkolós és pörgősen szórakoztató filmet, melyet a jó koncepciónak bizonyuló, agyi kapacitás növekedését jelző százalékok hajtanak előre, azonban még ezt is képes Besson megszakítani mindenféle unalmas maszlaggal. Egyszerűen érthetetlen, hogy ha a cél egy agyatlan akciófilm, egy színtiszta élvezetet előidéző termék volt, akkor minek beszéltetik ennyit az üres és ostoba karaktereket, minek adnak a szájukba röhejes mondatokat ahelyett, hogy a szórakoztató elemekre koncentrálnának.

Mese nincs, a végeredmény pocsék lett. Ugyan helyenként poénos látni a történéseket és a helyzet fokozódásával együtt egyre kiszámíthatatlanabb a cselekmény, de a karakterek annyira nem létezőek, a történet annyira vékony, a koncepció annyira nevetséges, az istenné váló főhősért olyan szinten nem lehet aggódni, hogy alig találni valami élvezhetőt a Lucy-ban. Hiába akar a film fene okosnak tűnni, igazából még egy Crank-féle agymenésnek sem megy el, egy női Csúcshatás pedig végképp nem lesz belőle.


Olcsó poén és meglehetősen degradáló lenne azt mondani, hogy a Lucyt csak az fogja élvezni, aki valóban az agyi kapacitásának tíz százalékát használja ki, de abszolút ez volt az ember érzése közben. Luc Besson már a tavalyi Vérmesék esetében is bizonyította, hogy már nem az, aki egykoron volt, aki olyan filmeket készített, mint a Metró, a Léon, a profi vagy A nagy kékség. De még csak nem is az, aki jól sikerült popcorn mozikért felelt rendezőként vagy producerként, mint Az ötödik elem, A szállító vagy a Taxi. Nem, ez a Besson más. Ez a Besson sokkal szélsőségesebb, s bár sokak szemében, így a miénkben is, az újabb filmjei értékelhetetlenek, azt nem szabad elhallgatni, hogy az új stílusa működőképesnek tűnik, hiszen a Vérmesék is kapott pozitív véleményeket, és a Lucy is nagyot tarolt. Igaz, mint már mondtuk, ehhez az erős és jól sikerült marketing is kellett, anélkül eltűnt volna a süllyesztőben.

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Lucy
színes, magyarul beszélő, amerikai-francia akciófilm, 90 perc, 2014
16 éven aluliak számára nem ajánlott

rendező: Luc Besson
forgatókönyvíró: Luc Besson
zeneszerző: Eric Serra
operatőr: Thierry Arbogast
producer: Luc Besson

szereplők:
Scarlett Johansson (Lucy)
Morgan Freeman (Norman professzor)
Amr Waked (Pierre Del Rio)
Min-sik Choi (Kang)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • shownomarcy #33
    Alapvetően nem rossz film, legalábbis az alapötlet jó. De nekem pont az volt a véleményem a film után, hogy nem kellett volna akciófilmet építeni egy ilyen sztorira. Úgy látom a cikkíró épp azt fájlalja, hogy nem elég jó akciófilm lett. A scifis oldalát kellett volna jobban kidomborítani szerintem. Ennek ellenére jó, hogy megnéztem.
  • kovacsdev #32
    Nekem általában csak a pure amerikai filmek tetszenek. Az ehhez hasonlókra már alapból kétkedve tekintek.
  • szaszu83 #31
    Csak azért regisztráltam, hogy elmondjam ez egy sz@r film. Aki mást mond az még nem látott jó filmet. Még jó, hogy szépkártyával voltunk moziba és nem pénzt adtam érte.
  • Ender Wiggin #30
    a legnagyobb pozíitívum, hogy a kacsaarcú dundi lány nem bőrszerkóban imitálja a verekedést.
    Az meg, hogy az agy 10%-át használjuk óriási baromság (a kommentelők többsége annál jóval kevesebbet).
  • felemelő #29
    Én szeretem a sci-fiket, de ez egy ritka sz*r film.
    De nem csak a történek merő hülyeség, de még a kivitelezés sem brilliáns.
  • Tetsuo #28
    Igen és az összes ilyen túleffektezett film sz@r. Ezért a sci-fi rajongók többsége inkább olvas. ;-)
  • Macropus Rufus #27
    értem. De ez akkor is csak egy film. De ismeret terjesztő v. dokumentum. Csak egy scifi.
    Igen, elvileg minden űrben játszódó filmben a külső jeleneteknél csöndnek kellene lennie.
    Mert az a korrekt. De még is a feeling miatt dübörögnek az űrhajók. Ezen felesleges kiakadni, hogy a ebben a filmben eleve marhaság az alap sztori.
  • Jani Hun #26
    Hát, nem akarok itt nagy kritikust megjátszani, de ma néztük meg moziba és nemtudom hova rakni a filmet. Mindig is érdekeltek az ilyen témáju dolgok, és nem csalódtam benne, de nem is egy gyürük ura trilógia, talán még csak nem egy hobbit az én szememben. Egyszer max 2x nézös filmek közé tudnám besorolni, mivel voltak benne annyira nevetségesen hatalmas hibák(nem az elméleti részére gondolok, mivel fikció abba bele se lehet és nem is akarok kötni) mint például nyugodtan végigsétál a korházban fegyverrel., 2 tucat feketeruhás, autós ázsiai felfegyverezi magát nappal nyilt utcán miközbe 6 rendörautó megérkezik és a rend örei bemennek az épületbe, ahelyett h még az épületen kivül elkapnák öket. nem akarok spoilerezni, de volt benne nevetségesesen "átlag nézö ugyis hülye és nem akad fennn ezen" és röhejesen gagyi rész.. ettöl függetlenül én egy 7est adnék neki, talán nyolcat de a +1 csak Morgan Freeman uj dokummentumfilm sorozatának a reklámozása miatt
  • Szefmester #25
    Nézd.. a nem bizonyított és kitalált baromság, és a nyíltan hülyeségre épülő baromság között azért van különbség nem is kevés. ;)
    Azt pedig amikor az űrben nincs hang nagyon tudom díjazni. A Firefly-t pl ezért is szerettem.
  • Herold #24
    Köszönet a szerzőnek, hogy kedvet csinált a filmhez. Megnéztem, és nagyon tetszett. (Bár a hasonló témájú Limitless szerintem jobb.) Sejtettem én, hogy nem szabad az életunt, depressziós, besavanyodott filmkritikusokra hallgatni.