SG.hu

Divinity: Original Sin

Kiadó: Larian Studios
Fejlesztő: Larian Studios
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core 2 Duo E6600 2,4 GHz-es vagy AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5600+ processzor, Nvidia GeForce 8800 GT vagy ATI Radeon HD 4850 grafikus kártya, 2 GB RAM, 8 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i5-2400S 2,5 GHz-es vagy AMD FX-6100 processzor, Nvidia GeForce GTX 550 Ti vagy ATI Radeon HD 6570 grafikus kártya, 4 GB RAM, 8 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Diablo III, Divine Divinity
Kategória: akció-szerepjáték

Visszatért gyökereihez a Divinity-sorozat, aminek köszönhetően a Larian Studios elkészítette az idei év egyik, ha nem a legjobb hack and slash akció-szerepjátékát. Játéktesztünkből kiderül, hogy miként sikerült a Divinity: Original Sin!

A Belgiumból származó Larian Studios csapata az ezredforduló után szó szerint nagyot robbantott, amikor első videojátékuk, avagy a Divine Divinity megjelent, hiszen egy olyan alternatívát biztosítottak általa a Diablo-sorozat, illetve a hack and slash akció-szerepjátékok kedvelőinek, amire akkoriban más nem volt képes. Noha az átütő siker elmaradt, néhány rajongó azonban mind a mai napig könnyes szemekkel emlékszik vissza az alkotásra, valamint Beyond Divinity címre hallgató folytatására.

A fejlesztők azonban nem akartak végérvényesen megállapodni a műfaj tekintetében, ezáltal egy hosszabbra nyúlt szünetet követően egy külsőnézetes akciójáték képében folytatták a sorozatot (Divinity II: Ego Draconis), de készült egy, a sárkányharcra kiélezett mellékszál is Divinity: Dragon Commander címmel. Az alkotók azonban érezték, hogy a rajongók annak örülnének a legjobban, ha a franchise visszatérne gyökereihez, így egy Kickstarter-projekt által nem csak pénzt, hanem ötleteket is kértek a folytatáshoz, ami Divinity: Original Sin címmel néhány nappal ezelőtt – a tervezettnél ugyan jóval később, de – napvilágot látott. Hogy miként sikerült a nagy visszatérés, annak az alábbiakban jártunk utána!

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

A játék kapcsán az egyik legfontosabb tisztázni való, hogy a történet tekintetében nem egy időrendi folytatásról beszélünk, hanem inkább egyfajta előzményről, ami minden tekintetben saját utakon jár. Noha Rivellon világában járunk, azonban szerencsére nyomuk sincs az utóbbi epizódok őrült teremtményeinek, így cserébe kapunk egy olyan klasszikus fantasy-kalandot – a kötelező klisékkel együtt –, amire hosszú évek óta szinte egyáltalán nem volt példa. Már az első betöltést követően szó szerint elragadja a játékost a nosztalgia, de a rejtélyekkel, valamint fordulatokkal teli történet is ezt az érzést erősíti. A két főhőst is felvonultató cselekmény egyébiránt egy rejtélyes gyilkossággal kezdődik, amiből csakhamar egy, az egész birodalmat átszövő bonyodalom kerekedik, miközben a háttérben olyan események zajlanak és olyan erők munkálkodnak, amelyek már-már a józan ész határait is túlszárnyalják.

Mielőtt azonban belecsapnánk a Divinity: Original Sin történetébe, egy nagyon alapos karaktergenerálással indítjuk kalandor-pályafutásunkat, ezáltal személyre szabhatjuk két főhősünk küllemét, kasztját, képességeit és így tovább. Többnyire itt sem találkozunk mással, mint kliséhalmozással, ami nem feltétlenül baj, mert a játékon belüli fejlődési rendszer rengeteg érdekességgel kecsegtet majd, aminek köszönhetően karaktereinket később egészen különleges hibridekké is fejleszthetjük. Példának okáért bár minden szintlépéskor erősödünk, az újabb képességeket könyvek formájában vásárolhatjuk meg magunknak, így a négy alapvető természeti elem köré csoportosítva bővíthetjük hőseink tulajdonságait.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Az ehhez hasonló apró újdonságokat egyébiránt a Divinity: Original Sin teljes egészében megtalálhatjuk, ezáltal kijelenthető, hogy a végeredményt szemlélve egy átlagon felüli akció-szerepjátékot kapunk. Természetesen a Larian Studios most sem találta fel újra a kereket, ezáltal nem tettek mást, mint megalkottak egy óriási, szabadon bejárható területet, hozzá egy rendkívül alaposan behálózott, minden elemében interaktív világot, amelyben bárkivel – még az állatokkal is – szóba elegyedhetünk. Ha szeretnénk, akár hosszú órákig is ellehetünk a játékban úgy, hogy ki sem tesszük a lábunkat Cyseal városából, mindössze ismerkedünk a karakterekkel, a háttértörténettel, valamint segítünk a helyieknek néhány mellékes teendő elvégzésében.

A játékban tehát óriási szerepet kapott a kalandozás, ezenfelül pedig a történet felgöngyölítése és formálása. A rendkívül összetett párbeszédeknek köszönhetően befolyásolhatjuk a cselekményt, döntéseket hozhatunk, sőt mi több, mivel két eltérő jellemű főhőst irányítunk, ezért olyan abszurd helyzetek is előállhatnak, hogy partnerünk beleszól egy beszélgetésbe, vagy nem ért egyet döntésünkkel. Noha kalandjainkat párban indítjuk, csakhamar két további segítőt is felfogadhatunk magunk mellé, akiket ugyanúgy fejleszthetünk és istápolhatunk, mint a főszereplőket.

Bárhová is szólít majd minket a kötelesség a játék világában, nem csak folyamatosan friss kalandokba bonyolódhatunk, hanem állandóan gyűjtögethetünk is, így az ételektől kezdve a műtárgyakig bezárólag bármit összeszedhetünk és értékesíthetünk. Természetesen nem árt vigyázni, hogy kitől és mit veszünk el, a játék világa ugyanis annyira élő, és a karakterek annyira figyelnek ránk, hogy tetteink mindent befolyásolnak. Ezáltal például, ha megloptunk valakit, nem kizárt, hogy legközelebb elhallgat majd előlünk egy olyan fontos információt, ami lényegesen megkönnyítené a dolgunkat egy feladat teljesítésében.

A Divinity: Original Sint természetesen nem véletlenül nevezzük akció-szerepjátéknak, a felfedezés és a történet mellett ugyanis óriási szerepet kapnak benne a harcok is. Ezek a játék többi részével ellentétben nem valós időben, hanem körökre osztott formában zajlanak, ezáltal nem annyira ügyességünk, mint taktikai érzékünk, illetve karaktereink képességei vezethetnek minket sikerre. Az összecsapások során egyébiránt körönként minden egyes harcos egy bizonyos mennyiségű cselekvési pontot kap, amit szabadon elkölthetünk bármire. Ezáltal támadhatunk, mozoghatunk, csapdákat állíthatunk, de természetesen varázsolhatunk is attól függően, hogy karakterünk képességei ezt megengedik-e.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Akárcsak a valós idejű kalandok során, úgy természetesen a harcokban is szó szerint ezernyi lehetőségünk lesz, ezáltal használhatunk varázstekercseket, varázsitalokat, de környezetünkre is hatással lehetünk a cél érdekében. Például amennyiben ellenfeleink egy pocsolyában állnak, villámcsapással érhetünk el területre ható támadást, ha pedig egy varázsló tűzfallal veszi körbe magát – ezzel lényegében elérhetetlenné válik a harcosok számára –, zúdíthatunk rá egy kis esőt a probléma mielőbbi megoldásának érdekében. A rendszer, és maga a játék is egyébiránt sokkal változatosabb és nagyobb élményekkel kecsegtet majd, ha nem egyedül, hanem a kooperatív módnak köszönhetően barátainkkal vagy más játékosokkal éljük át. Ilyen esetekben ugyanis jobban kihasználhatjuk az egyes karakterek összetartozó képességeit, könnyebben megoldhatjuk a feladatokat, illetve a többiek tapasztalataiból is tanulhatunk, hiszen a Divinity: Original Sin legnagyobb hibája, hogy egyáltalán nem tekinthető felhasználóbarátnak.

A játék pedig éppen emiatt nem válhat majd instant klasszikussá, lévén a Larian Studios hiába hallgatta meg aktívan a rajongókat a fejlesztés során, megannyi apró hibát hagyott a végeredményben. Az első és legfontosabb például, hogy nincs egy átfogó betanítás, így a legtöbb lehetőséget – például a craft-rendszert – magunktól kell felfedeznünk és kiismernünk. Kezdőként, vagy az angollal nehezebben boldogulóknak még nagyobb bonyodalmat okozhat, hogy lényegében a haladásunkhoz sem adtak semmilyen segítséget a fejlesztők. Például a térképen nincs jelölve, hogy hová is kellene mennünk a küldetések során, de a küldetésnapló is olyannyira átláthatatlan, illetve rendszertelen lett, hogy ember legyen a talpán, aki mindig kiigazodik rajta. Milliónyi ehhez hasonló apró negatívumot lehetne még felróni a játéknak – például azt is, hogy szinte lehetetlen elegendő pénzhez jutni benne –, de szerencsére még mindig több benne a pozitívum, mint az idegesítő, esetleg a haladást hátráltató elem.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: Noha testközelből a Divinity: Original Sin egyértelműen nem tekinthető túl kiemelkedőnek a grafika tekintetében, de saját stílusában, illetve madártávlatból igencsak kellemes élmények várnak ránk ebben a tekintetben. Különösen azoknak a szívét dobogtatja meg a játék, akik imádják a kissé mesés megvalósítású, már-már túlszínezett kalandokat, a Larian Studios ugyanis határozottan ezt a klasszikus útvonalat választotta a külcsín megalkotása során.

Kezelőfelület, irányíthatóság: Noha az irányíthatóság önmagában nem túl nehéz, mondhatni a műfaj kliséit vonultatja fel, azonban a kamerakezelés eléggé problémásra sikeredett azáltal, hogy folyamatosan nekünk kell egérvonogatással követni az eseményeket. Alapvetően a kezelőfelület nem tekinthető túlbonyolítottnak, de mivel kispórolták a játékból a betanítást, ezért hosszú órák után is képes lesz meglepni minket ezen a téren az alkotás, arról nem is beszélve, hogy számtalan hasznos lehetőség emiatt teljesen háttérbe szorul, vagy létezésükről már csak akkor értesülünk, amikor túl késő.

Játszhatóság: A főküldetések mellett a Divinity: Original Sin töménytelen mennyiségű mellékes feladattal és háttér-információval szolgál, aminek köszönhetően garantáltan hosszú napokra, de sokkal inkább hetekre elegendő kikapcsolódást nyújt. Az élményt pedig még inkább elnyújtja a kooperatív mód, aminek köszönhetően akár többször is újraélhetők lesznek a csaták és a nagy kalandok, hiszen a közösségi élmény garantáltan nagyobb örömet okoz majd a legtöbb játékos számára.

Intelligencia, nehézség: A mesterséges intelligenciának ugyan vannak nagyon jó húzásai – így például az ellenfelek a kasztjuknak megfelelően támadnak, taktikáznak, figyelembe veszik gyengeségeinket és erősségeinket –, azonban a nehézségi szint olyannyira behatárolhatatlanra sikerült, hogy bármikor elbukhatunk a harcokban. Mivel ugyanis a játék a teljes szabadság jegyében nem vezet minket kézen fogva – sajnos még külön kérésre sem –, ezért például bármikor belefuthatunk ellenfelek olyan csoportjába, akik túl erősek hozzánk képest, így nem is érdemes megpróbálni legyűrni őket. A rendszertelenség egyébiránt a teljes játékra jellemző, és olyannyira rányomja a bélyegét az élményre, hogy garantáltan nagyon sokan emiatt lépnek vissza az alaposabb ismerkedéstől.

Hangok, zene: A szinkronok tekintetében a Divinity: Original Sin hagy maga után kívánnivalót, de a zenék olyannyira hangulatosra és hatásosra sikeredtek, hogy emiatt megérdemli az átlagon felüli kitüntetést a végeredmény.

Összegzés: Összességében kijelenthető, hogy bár többször is kért extra időt a fejlesztések befejezéséhez a Larian Studios, a Divinity: Original Sin azonban mégsem lett olyan kiemelkedő, mint amilyen az alapok ismeretében lehetett volna. Nyilván mindent meg lehet magyarázni azzal, hogy a fejlesztők csak szerettek volna visszatérni a műfaj és a sorozat gyökereihez, de amennyiben mindez a játékélményre is negatív hatást gyakorol, akkor nem biztos, hogy foggal-körömmel kellett volna ragaszkodniuk ehhez az elképzeléshez. Ha imádod az Diablo-féle akció-szerepjátékokat, amelyben a kaszabolás helyett a taktikus harcok kapták a főszerepet, akkor biztosan te is a szívedbe zárod majd a végeredményt, de azért szükség lesz néhány javításra, illetve módosításra ahhoz, hogy az örömünk teljes legyen.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Andrews2007 #23
    Magyarítás készül hozzá nem tudjátok?
  • Lollerka #22
    en elegedett vagyok a jatekkal, minimum olyan 30-35 orat jatszottam vele, 12 szintu vagyok, co-opba mit mondjak, nagyon tetszik, nem tudom mit problemaztok, nekem nem kell farcry3 ha joa story, es ebben nekem tetszik a story, nincs nyiol merre menj, mehetsz akarmerre elejen, sztem jo, tobb ilyen jatekkal jatszanek, foleg co-opban mikor csinalsz valamit es a karakterek nem ertenek egyet es vannak a parbeszedek /pl mikor egyik ellop valamit es a masiknak nem tetszik es kommenteli a dolgot/
  • Yagami #21
    Köszönjük a hozzászólásodat Ayma, élvezet volt elolvasni. Ettől csak még jobban akarom folytatni :) További szép napot!
  • Ayma #20
    - Azért vannak negítvumok is, mindjárt itt a gépigény, a fizikai motor miatt izzadnak a gépek, néha nem enyhén. Egy közepes konfigon már lehet probléma a játékkal. Ezt a készítők is elismerték.

    - A küldetések közbeni szabadságnak az az ára, hogy ha nem figyelsz nagyon néha egy-egy küldetés, vagy mellékszál nem lesz elérhető, mert túlhaladtál az adott részen. Ez még jó angol/egyéb nyelvtudással is problémát okoz a játékban, főleg ha az átlagmagyar „3-as voltam középsuliban” angoltudást vesszük.

    - Néha olyan elvetemült helyen vannak a kapcsolók, hogy vagy 30 percig keresed, vagy keresel róla videót youtube-on

    - Több foltozás után is kiegyensúlyozatlannak találom a játékot és ezalatt nem azt értem amit a cikkíró. A karakterek - nem kasztot írok, mert ugye abszolút átjárhatóak - és képességeik a probléma. Vannak olyan képzettségek amik semmire nem jók, egyszerűen nincsen se gyakorlati, se játéktechnikai haszna. Az azonos szintű varázslatok ereje is nagyban különbözik, van amit olyan kevés alkalommal kellene használni, hogy mással simán ki lehet váltani.
    Első alkalommal hihetetlen könnyű volt: egy pallosos lovaggal akin az elementál sebzések már gyógyítottak, nem hogy sebeztek, egy support és két támadó/idéző varázslóval.
    A második viszont hihetetlen nehéz volt: orgyilkos, íjász, tank és varázsló.

    Így hirtelen ennyi, de minden kilobyte-ja megérte, főleg, hogy elég jó iramban érkeznek a foltozások:)
  • Ayma #19
    Azt a leborult k***ott mindenit. Ilyen zseniális cikkel régen találkoztam. Direkt ír bele bolondságokat, hogy legyen komment a cikk alatt:)

    Pár kiváló fórumozó (SaGa Jr-t külön köszöntöm, de rohadt régen voltam fent rpg/lfg SW fórumán Katarn barátommal:d) már leírta miért is zseniális alkotás a játék, páran meg nem tudják megemészteni, hogy nem nekik való ez a gyöngyszem.

    A sok badarság miatt kénytelen vagyok azért felhívni a cikkíró (bár inkább fordító, mert a játékkal sokat nem játszott, de lehet a műfajjal sem találkozott) és pár fórumozó figyelmét pár dologra - csak így idehányva ami hirtelen felugrott a cikk és a posztok olvasása folyamán:
    - Műfaj kitárgyalva...
    - Grafika zseniális, csodaszép színvilág, megszerethető karakterek, az artwork rettenetesen összeszedett és hihetetlen módon megteremti a világ atmoszféráját, hogy beszippantson.
    Tényleg kíváncsi vagyok, mi kivetni való van a grafikán.
    - Betanítás/tutorial – van egy egész barlangrendszer, amit ki is lehet hagyni -, hogy elmagyarázza, hogyan kell kezelni a játékot. Utána már neked kell kitalálni a dolgokat – például „crafting”. Az az élmény, hogy próbálkozol és összeraksz egy csirkelábas nyakláncot, vagy egy szöges „deszkabuzogányt” és utána lehentelsz vele minden élőhalotatt…fenomális élmény.
    - Haladás: hát nem egy WOW (amivel a mai napig játszom – lehet érte kövezni), de pont ez a jó benne. Figyelni kell csak a párbeszédekre, de például ha beszélsz az álatokkal az rengeteg segít – ráadásul rébuszokban beszélnek néha, amit élvezet kitalálni.
    - Pénz: egy vicc. Annyi volt mindig, hogy a játék felénél már le sem hajoltam a sallangért, hogy elvigyem eladni. A játék végére kb. 800k aranyam maradt.
    - Kamerakezelés: pár régi klasszikust idéz, felsorolni nem fogom a neveket, mert akit zavar a kezelése a játékban, annak semmit sem mondanának a nevek.
    - Zene a garfika mellett megteremti az alaphangulatot, szintén ódákat lehet zengeni róla.


  • Yagami #18
    Nem mintha szerintem értetted is volna bármelyik soromat, amelyek közül ráadásul egyiket sem neked szántam, de legalább már az érdeklődést sikerült felkeltem vele, itt az AGYMOSODA-ban :D
    (egyébként a válaszodon látszik nyilván, hogy nem értetted meg amiről beszéltem, rólam meg aztán jobb, ha nem képzelsz semmit, mert az nagyon távol állna az igazságtól)

    "Legalább jól nézne ki"
    Nem is értem minek írtam vissza neked különben, csak most nézem. Jáj.
  • who am I 7 #17
    Szóval agymosoda.. :D Mert, akinek ez a lassú, nagyapámnak való moslék tetszik, az valami felsőbbrendű lény vagy ilyesmi? Legalább jól nézne ki...ne ilyen zs kategóriás 6 évvel ezelőtti megjelenítés....értem én, h rpg elemek, meg bolyongás egyeseknek fun, de ettől te nem leszel semmivel több a másik "agymosodásnál".
  • Archenemy #16
    Attól lesz akció-rpg valami, hogy van benne harc? :D
    Könyörgöm, ARPG az az, ami egyrészt pörgős, realtime, másrészt a játék 90%-a harc. Ilyen pl. a Diablo, Torchlight, PoE.
    A "hagyományos" RPG meg amiben van harc, de vagy körökre osztott, vagy lassabb sodrású/megállítható idejű. Ilyen pl. a Baldurs Gate, Icewind Dale, stb. A "hagyományos" rpg-ben megtalálható továbbá a szabadabb történetvezetés, ami az ARPG-ben nem (pl. a Diablo-ban nem állhatsz át a gonosz oldalára, az Arcanumban meg igen), ezen kívül inkább történet-orientált, nem csak hent.
    Most nem arról van szó, hogy melyik a jobb, mert mindkettő jó tud lenni, csak azért egy körökre osztott, nyomozós, szabad történetvezetésű játékot ARPG-zni, ne má :)
  • Józsibácsi #15
    Milyen minden idők legjobb, milyen hack and slash, milyen akció? Egy nulla szégyen lett ez a borzalom. Az előző Divinity rész parádésan jó volt. Ez meg egy nulla. Egy kilobájtot nem pazarok ilyenre a gépemen... Debil kisgyerekeknek való förtelem... Olyan szinten gyenge, hogy az botrányosan felháborító. 2014-ben, amikor túl vagyunk ilyeneken hogy Skyrim, Witcher, Two Worlds, Dragon Age, Neverwinter vagy épp Sacred sorozatok; nyomorúságos felháborító szégyen a Divinity új része. Még ha legalább ortodox RPG lenne (ahogy pl a Diablo és a Diablo sorozat nevében kérem ki magamnak hogy egy napon van említve vele) de nem az, hanem egy primitív lebutított arcade tárgyadomb... Kik fejlesztették ezt 10 éves gyerekek? Felfoghatatlan hogy képzelték ezt... irtózatos nagy bukás lesz...
  • Yagami #14
    Arról nem beszélve, hogy még a térképen is be vannak jelölve a fontosabb NPC-k névvel, miután már "felfedezted őket", ha jól értelmeztem. Még "csak" 20-25 órát tettem bele, vagyok vagy lvl 5 (tehát semmi) és Cyseal környékéről alig tudtam elszakadni, plusz beletenyereltem a Zixzax-os vonalba is már az elején ugye, így "fősztori" mint olyan, meg se mozdult még nálam (illetve gondolom ez is szerves része a fő sztori vonalnak, de ezt még ugye nem tudom). A játék az utóbbi évek egyik leghangulatosabb alkotása, bármilyen műfajt is nézünk éppen, és zseniális dolgok vannak benne. Alig várom, hogy folytathassam (most nyaralás van), mivel legutóbb a Dragon Age: Origins okozott hasonló élményeket számomra SZEREPJÁTÉK kategóriában. BÁr SG-n még a DA első része is szerintem hack and slash-nek számít :D :D