MTI

Nem láthatták a rakétát a maláj utasszállító pilótái

A Buk légvédelmi rakéta-rendszer egy része. Bal oldalon a parancsnoki jármű, középen pedig a rakétás egység az elején lévő radarral

Rakétatámadás esetén a maláj utasszállító pilótái semmilyen eszközzel nem észlelhették a rájuk irányított, illetve a feléjük tartó légvédelmi rakétát, mivel ezek a repülőgépek nincsenek felszerelve elektronikus önvédelmi rendszerekkel - mondta Trautmann Balázs, a Magyar Honvéd című magazin szerkesztője. Kiemelte, hogy a repülőgép pusztulását a feltételezések szerint okozó Buk légvédelmi rendszert csak szakképzett személyzet tudja kezelni.

A szakember a Malaysia Airlines Boeing 777-200-asának csütörtöki katasztrófájával kapcsolatban elmondta, az utasszállító pilótái a repülőgépből való korlátozott kilátás miatt szabad szemmel biztosan nem láthatták a feléjük tartó, rendkívül nagy sebességgel és valószínűleg a gép alól érkező légvédelmi rakétát, illetve azt sem észlelhették, hogy valamilyen földi légvédelmi radar befogta a gépüket és rakétát irányított rájuk. Az elektronikai önvédelmi rendszereket a katonai gépek használják, ilyen eszközök nincsenek a polgári légiközlekedés repülőgépein - tette hozzá.

Trautmann Balázs szerint a repülési tervnek megfelelően repülő pilóták nem számítottak arra, hogy támadás érheti a gépüket. Ezt támasztja alá a sajtóban megjelent információ is, miszerint a gép nem adott le vészjelzést és más problémát sem jelzett, ezért elméletileg egy teljesen jól működő utasszállító repülőgép tűnt el az utazómagasságról egyik pillanatról a másikra - mondta. Utalt arra, a repülőgép érvényes repülési engedélyek alapján lépett be az ukrán légtérbe, és az eddig nyilvánosságra kerül információk szerint folyamatos volt a kommunikációja a légtérirányítással, amely így tudta, hol, milyen magasságban és irányban repül a gép. Ezután lépett be a kelet-ukrajnai légtérbe, ahol a katasztrófa történt.

Az eddigi adatok szerint az utasszállító engedélyezett magasságban, egy ismert légifolyosóban repült és teljesen jogosan tartózkodott abban a légtérben, ahol később lezuhant. A korábban elrendelt légtérzárat ugyanis 9700 méteres magasságban határozta meg a légiforgalmi irányítási szervezet, a repülőgép azonban több mint 10 ezer méteres magasságban repült Kelet-Ukrajna felett.


A malajziai utasszállító pusztulását a feltételezések szerint okozó Buk föld-levegő légvédelmi rendszerrel kapcsolatban a Magyar Honvéd szerkesztője kifejtette: az 1980-as években rendszerbe állított, közepes hatótávolságú rakétakomplexum kezeléséhez és a sikeres célleküzdéshez mindenképpen szükséges az eszközt jól ismerő szakképzett személyzet. A komplexumhoz a rakétaindító járművek mellett egy mobil parancsnoki tűzvezető pont, valamint egy nagyobb hatótávolságú felderítő lokátor tartozik, azonban létezik olyan rakétaindító jármű, ami önmagában is képes a rakétaindításra; ekkor viszont korlátozottabb képességekkel rendelkezik.

Ha egy ilyen komplexumot használtak, akkor annak van nagyobb valószínűsége, hogy a szóban forgó rakétarendszert Ukrajna vagy Oroszország haderejében szolgált, vagy szolgáló emberek kezelhették. Nulláról kiképezni kormányellenes erőket, akik korábban sosem találkoztak ilyen rendszerrel, az nem túl valószínű - vélekedett a szakember. A fegyver felépítéséről szólva Trautmann Balázs elmondta, a több fokozatú légvédelmi rakétát úgy tervezték meg, hogy az a céltól bizonyos távolságra élesítse a rakéta orrán lévő speciális robbanófejet, ami a robbanáskor fémszilánkokat szór szét, és az így szétterülő repeszfelhőbe repül bele a célként azonosított repülőgép.

A maláj utasszállító tragédiája hirtelen következhetett be, a fedélzeti rendszereket valószínűleg tönkretették a fémszilánkok, a gép pedig azonnal repülésre alkalmatlan állapotba kerülhetett - tette hozzá. A Magyar Honvédség nem rendelkezik ilyen típusú rakétakomplexummal, a győri Arrabona Légvédelmi Rakétaezred a Buk elődjének tekintett Kub-rendszert használja.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kjhun #5
    A mostanában történt esetek, nem tesznek jót a repülés imázsának.

    Hogy, borzoljam a kedélyeket: Újabb gép zuhant le a ma nap folyamán.
  • coyote55 #4
    Azért ez a "felkelés" nem olyan egyszerű...
    1932-ben Sztálin Ukrajna legjobb földjein halálra éheztetett több millió ukránt, az itt termelt búzát eladta Nyugat-Európában. A kiürült falvakba pedig oroszokat telepített. Ezek az oroszok a "felkelők".
    Szerintem teljesen természetes, hogy Ukrajna ragaszkodik ezekhez a földekhez, én a földbe döngölném az ott élő oroszokat, ha nem viselkednek normálisan. Sokba, nagyon sokba került az a föld Ukrajnának...
  • wwenigma #3
    Nyilvánvalóan Te vagy a megtestesült tudás, ó tanits akkor mester.
  • akyyy #2
    na, a magyar Szakértelem
  • wwenigma #1
    Beáldozták a gépet az ukránok, hogy most terroristáknak hivhassák a felkelőket... ennyi...