SG.hu

Az online vásárlók száma elérte a 3,4 millió főt Magyarországon

2014-ben az online vásárlók száma elérte a 3,4 millió főt Magyarországon, ami a rendszeresen internetezők 72%-át jelenti. Leginkább számítástechnikai eszközök, könyvek, játékok/ajándékok és ruházati termékek kerültek a virtuális kosarakba. Az online vásárláshoz ugyan még a legtöbben asztali számítógépet használnak, de már megjelentek a mobiltelefonnal és tablettel vásárlók is - derül ki az eNET - Telekom "Jelentés az internetgazdaságról" kutatásából, amely a hazai online vásárlási szokásokkal foglalkozik.

Várakozásokon felül teljesített a hazai internetes kiskereskedelem, miután 2013-ban 217 milliárd forint forgalmat bonyolítottak le az online áruházak idehaza, ami a teljes hazai kiskereskedelmi forgalom 3,1%-a - derült ki az eNET éves kínálati oldali (webáruházak részvételével zajló) e-kereskedelmi kutatásából. Ez a volumen a 2012-es év teljesítményéhez képest 23%-os javulást jelent.

Az eNET 2014 májusában a rendszeresen internetező 18 év feletti lakosság körében végzett kutatást, hogy megismerje a hazai online vásárlási szokásokat. Az e-vásárlók, vagyis akik az elmúlt egy év során legalább egyszer vásároltak a weben, a felmérés alapján 3,4 milliós tábort képviselnek, ami az internetező felnőttek 72%-a. A fennmaradók közül 12% ugyan vásárolt már online, de több mint egy évvel ezelőtt, 16% pedig még soha nem élt ezzel a lehetőséggel.


Interneten való vásárlás oka

Az e-vásárlók leginkább a kényelem (69%), valamint a kedvező árak (54%) miatt választják a vásárlásnak ezt a formáját, de szintén sokan említették szempontként a házhoz szállítási, valamint ár-összehasonlítási lehetőséget. Azok, akik egyáltalán nem vásároltak még online (rendszeresen internetező felnőttek 16%-a) legtöbbször azt kifogásolták, hogy egyrészt nem tudják megfogni, megvizsgálni a terméket, másrészt pedig nem bíznak magában az internetes vásárlásban. A rendszeresen internetezők fele legalább negyedévente vásárol valamit az interneten, legtöbben számítástechnikai eszközöket, könyveket, játékokat/ajándékokat, valamint ruházati termékeket vesznek.

A hazai e-kereskedelmi piacon több mint 5400 magyar nyelvű webáruház működik, és mivel ezek egymástól csupán néhány kattintásnyi távolságra vannak, így különösen fontos, hogy az e-vásárlók milyen szempontok alapján választják ki a számukra szimpatikus webshopokat. A rendszeresen internetező, felnőtt online vásárlók a vásárlás során a legnagyobb arányban a szállítási díj mértékét (93%), a termék árát (93%) és a termékről elérhető képeket (92%) tartották inkább fontosnak. Ezekkel közel azonos fontosságúnak bizonyult a részletes termékleírás, a vásárlási garancia, valamint a gyors megrendelési folyamat. Az olyan tulajdonságok mint a webáruház kinézete, az ismert márkanév és a termékről elérhető videó a fontossági sorrend végére kerültek.


Online vásárláshoz használt eszközök említése

Online vásárlásra használt eszközként az asztali számítógépet említették a legtöbben (63%), majd pedig a laptopot/netbookot (50%). Ezen túlmenően minden tizedik e-vásárló jelezte, hogy a mobiltelefonján is szokott vásárolni, ehhez képest valamivel kevesebben teszik ezt táblagépen (4%). Az internetes vásárláshoz közvetlenül vagy közvetve kapcsolódó tevékenységeket - mint például az információszerzés, termékteszt olvasása vagy éppen webshopban való regisztráció - az online vásárláshoz hasonlóan többségében az asztali számítógépeken végzik és mögöttük sorakoznak fel a további eszközök. A mobiltelefon és a táblagép használata főként olyan folyamatoknál gyakoribb, amelyek elsősorban ismeretbővítésre irányulnak, ilyen az információszerzés és a termékteszt olvasása.

Az e-vásárlók lehetőség szerint leginkább utánvétes (58%) vagy banki átutalással történő (45%) fizetési módot választanak. A szállítási módok közül a többség (72%) a futárszolgálatokat favorizálja, ugyanakkor, ahogyan a webáruházak közötti döntésnél is felmerült, a szállítási díj mértéke fontos szempont lehet. A vásárlás során a kézbesítési lehetőségek választásakor a legtöbben (82%) a költségtényezőt említették meg befolyásoló tényezőként. A szállítási módok közti döntésnél a gyorsaságnak az online vásárlók felénél van szerepe, a legkevésbé meghatározónak pedig az átvételi pontok megközelíthetősége bizonyult.

A futárszolgálatos kiszállítás és a személyes átvétel közötti átváltást mutatja, hogy az e-vásárlók közel fele (49%) csak akkor választja az előbbit, ha nincs lehetősége átvenni a megrendelt terméket a boltban vagy átvételi ponton. Azonban közel minden harmadik online vásárló a kettő közül mindenképpen a futárszolgálatos kiszállítást választja.

Ugyan a hazai forgalmi adatokban nem jelenik meg, de e-kereskedelmi szempontból fontos a külföldről való vásárlási szokások feltérképezése, ezért az eNET a 2014. májusi kutatásában erre is kitért. A hazai e-vásárlók 37%-a saját bevallása szerint szokott vásárolni külföldi webáruházakból, közülük pedig minden második ember legalább félévente teszi ezt. Vásárlás szempontjából a legnépszerűbbeknek a számítástechnikai eszközök és a ruházati termékek bizonyultak, de az órák/ékszerek, játékok/ajándékok, mobiltelefonok és szórakoztató elektronikai termékek kategóriája is előkelő helyen végzett.

A hazai webáruházakkal szemben a külföldiek előnyeként elsősorban a kedvezőbb árakat (71%) említették azok az e-vásárlók, akik nemzetközi webshopokból is rendelnek. A nagyobb választékot (54%) és az itthon nem elérhető termékek beszerezhetőségét (66%) is a külföldi online boltok javára nevezték meg.

Az e-kereskedelem forgalma évek óta folyamatosan növekszik, ez a trend pedig a benne rejlő növekedési potenciálnak köszönhetően vélhetően a jövőben is kitart. Egyik oldalról a már e-vásárlónak számító fogyasztók vásárlási szokásainak alakítása növelheti a hazai e-kereskedelmi volument. A webáruházak előtt álló feladat, hogy vevőiket még inkább az internetes vásárlás felé tereljék és elérjék, hogy gyakrabban és nagyobb értékben költsenek online. Ezáltal a hazai e-kiskereskedelmi forgalom még nagyobb arányát teheti ki a teljes kiskereskedelmi volumennek (2013-ban 3,1% volt az arány).

Másrészről az internetes vásárlás még nem ért el mindenkihez, mert bár a rendszeresen internetezők 72%-a rendszeresen szokott online vásárolni, de a fennmaradó 28% vagy egyáltalán nem, vagy több mint egy éve élt ezzel a lehetőséggel. Ezeknek az embereknek a meggyőzése arról, hogy vásároljanak az interneten egy újabb lendületet adhat a növekedésnek. Az internet-felhasználók számának bővítése pedig egy következő lépcső, ami ugyan közvetve, de szintén növelheti az online vásárlók táborát.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!