Balázs Richárd

Hatalmas vízkészlet a Föld köpenyében

Az összes óceánunkénál háromszor nagyobb vízmennyiségre bukkantak mélyen a Föld felszíne alatt, ami megmagyarázhatja, honnan eredeztethetők bolygónk felszíni víztömegei.

A víz egy ringwoodit nevű kék kőzetben rejtőzik, ami 700 kilométer mélyen, a köpenyben helyezkedik el. A hatalmas tároló új megvilágításba helyezi a földi víz eredetét. Egyes geológusok szerint a víz a bolygóra záporozó üstökösökkel érkezett, az új felfedezés azonban egy alternatív elgondolást támaszt alá, mely szerint az óceánok fokozatosan szivárogtak elő a korai Föld belsejéből.

"Ez megfelelő bizonyíték arra, hogy a Föld vize a bolygó belsejéből származik" - mondta a kutatást vezető Steven Jacobsen, amerikai tudós, aki szerint a mélyben rejtőző víz egyfajta közbenső, kiegyenlítő tárolóként is szolgálhat a felszíni óceánok számára, megmagyarázva, miért maradtak vizeink évmilliókon át azonos méretűek.

Jacobsen csapata 2000 szeizmométert használt több mint 500 földrengés szeizmikus hullámainak tanulmányozásához. Ezek a hullámok áthaladnak a Föld belsején, beleértve a magot is, és észlelhetők a felszínen. A hullámok különböző mélységekben mért sebességeiből a kutatócsoport kikalkulálta, milyen kőzettípusokon haladtak át. A hullámok lassulása árulta el a vízréteget, a nyirkos kőzeteken ugyanis tovább tart az áthaladásuk, mint a szárazok esetében.

Jacobsen már előre kidolgozta, mi történhet a hullámokkal a víztartalmú ringwoodit jelenlétében. Laboratóriumában ringwooditot termelt, majd a 700 kilométeres mélységben uralkodó hatalmas nyomásoknak és hő mérsékeltnek vetette alá. Elemzéseik egyértelműen nedves ringwooditra utaló jeleket észleltek a köpeny alsó és felső régióit elválasztó, 700 kilométeres mélységben elhelyezkedő átmeneti zónában. Abban a mélységben a nyomás és a hőmérséklet pont megfelelő a víz kisajtolásához. "Olyan mintha izzadnának" - utalt a ringwoodit viselkedésére Jacobsen, aki ezzel alátámasztja Graham Pearson, kanadai tudós márciusban publikált tanulmányát.

Pearson egy, az étmeneti zónából származó gyémántot tanulmányozott, melyet egy vulkán hozott felszínre, felfedezve, hogy víztartalmú ringwoodit található benne. Ez volt az első komoly bizonyíték az átmeneti zóna vízkészletére. "A víztartalmú ringwoodit első jelentése óta újabb ringwoodit kristályt találtunk, ami ugyancsak vizet tartalmazott, vagyis rendkívül szilárdak a bizonyítékok" - tette hozzá Pearson.

Eddig Jacobsennek csak arra van bizonyítéka, hogy az Egyesült Államok alatt helyezkednek el víztartalmú kőzetek, így a következő lépés annak kiderítése, vajon az egész bolygót körülöleli-e ez a réteg. "Hálásnak kell lennünk ezért a mélyben fekvő tárolóért. - mondta. "Ha nem lett volna ott, akkor a felszínen lenne az összes víz és csak a hegycsúcsok emelkednének ki"