Gyurkity Péter

Nagyon kevesen jók a multitaszkban

A teljes lakosság alig 2 százaléka végez hatékonyan egyszerre több feladatot, a képesség pedig nem tanulható.

Az Utah Egyetem professzora, David Strayer, az elmúlt években több kutatást is végzett, amelyek révén igyekezett megtalálni azon személyeket, akik egyszerre több feladat végrehajtásában is kiemelkedően jól teljesítenek. Az eredmények alapján szerinte nyugodtan kijelenthető, hogy a lakosság túlnyomó része önmagát csapja be, amikor kivételesnek tartja saját magát, a multitaszk területén ugyanis alig 2 százalékból áll ez a kivételes csoport.

Az eredeti tanulmányban többek között azon adatra támaszkodtak, hogy a tengerentúlon az autópályákon bekövetkező halálesetek mintegy 28 százaléka a telefonhasználat számlájára írható, a vezetők ugyanis nem koncentrálnak eléggé az útra. Agyunk felépítése miatt nem vagyunk képesek egyszerre több feladatot is kellő hatékonysággal végezni, amire a tanulmány is megfelelő bizonyítékot szolgáltatott, hiszen 2010-ben a 200 résztvevőből 97,5 százalék megbukott a vizsgán, a szimulátorban ugyanis alig öten (három férfi és két nő) tudtak megfelelő módon követni egy autópályán haladó személyautót, menet közben megoldva egyszerű matematikai feladványokat, illetve a megfelelő sorrendben memorizálni bizonyos szavakat.

A kivételes személyek sok esetben nemcsak tartani tudták kiemelkedő teljesítményüket, de ez a multitaszkot igénylő vizsgálatokban még tovább javult. Erre támaszkodva két évvel később egy másik kutatást végeztek el, ezúttal Londonban, amelynek során ezen kivételes eseteket gyűjtötték össze, igyekezvén megtalálni az esetleges összefüggéseket, valamint a lehetséges okokat. Mi több, Strayer - ausztrál és amerikai kollégákkal közösen - elkészítette az új tesztsorozat webes változatát, ezt már több ezren próbálták ki, míg a londoni laborban a hat legjobban teljesítőt vetették alá újabb kísérleteknek. Bár olykor ők is hibáznak (a teljesítmény szinte soha nem tökéletes), a multitaszkos feladatoknál sokszor még jobban kiemelkednek, hatékonyságuk tovább javul. Ők a kivétel kivételei, amely leginkább az IQ-tesztek eredményéhez hasonlítható, ahol a legtöbben szintén átlagosnak bizonyulnak, míg egy apró kisebbség akár egészen kiváló eredményt mutathat fel.

Rossz hír a nagy átlag számára, hogy a képesség nem tanulható, ez ugyanis genetikai okokkal, valamint az idegrendszer eltérő felépítésével magyarázható. A kivételes személyek agyában a feladatkezeléssel foglalkozó területek aktivitása a feladatok számának növekedésével inkább csökken, vagyis az agyi kapacitás kihasználásának hatékonysága ugrik meg, amire a legtöbben egyszerűen nem képesek. Mi több, a kivételes személyek teljesítménye a multitaszk gyakorlásával szintén romlik, vagyis minél többet próbálkoznak ilyen összetett feladatokkal, annál nagyobb az esély a képesség romlására. Aki azonban szeretné kipróbálni magát, az a hivatkozott weboldalon bármikor megteheti ezt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • teddybear #59
    Tulajdonképp mindenki dolgozott rajta. Csak nem mindenki ért el sikert. A németeknek volt a legkidolgozottabb rendszerük, a féllánctalpas páncélosukra telepítve egy infravörös fényszórót, és a harckocsikba épített infracélzó berendezésekkel. Ezekkel úgy kilométeres távig tudtak célzott lövéseket leadni, az ellenfelük meg nem is látta, honnan lőnek.

    Az infratechnikát először a felderítésben kezdték használni, rejtett üzemek keresésére. Persze először csak a fototechnikában.
  • ostoros #58
    Én konkrétan az éjjellátó technológiára voltam kíváncsi, hogy ki dolgozott még rajta a németeken kívül.
  • Molnibalage #57
    Nem alkalmazták haditechnikára, mert nem áll szándékukban háborúzni addig. Ennyi. Frank Whittle a németek előtt már megcsinálta az első GT-t, csak nem nagyon finaszírozták, ezért nem rakták bele egy gépbe sem.
  • Molnibalage #56
    A Gloster Meteor is repült a háború alatt és a P-80 is elkészült, de nem küldték ki frontra, mert veszélyesebbek voltak az új gépek a pilótára, mint az ellenség. Nem erőltették kiforratlan gépek frontre küldését - talán, ha egy alakulatot küldtek - amikor tömegesen álltak rendelkezésre a régebbiek. Ezen felül ezek bombázókat nem tudták Angliából kísérni sehova, de a fr-o repterekre, meg a csaptattámogató gépekre volt szükségük.

    A GM-ek pl. V-1-re vadásztak, mert alacsonyan is elég gyorsak voltak hozzá.
  • ostoros #55
    Ez nem teljesen igaz. Az amerikai ipar modernitása ugyan megközelítette a németet, de nem múlta felül azt a világháború kitöréséig. Akkor azonban akkora pénzösszegeket öltek iparfejlesztésben, ami Európai szemmel elképzelhetetlen volt. Ekkor lett az USA valódi világelső.
  • Molnibalage #54
    Lásd lent. Sikerült a leghülyébb példákat hoznod. A németek az elsé babystep lépéseket tették meg, de a jenkik már az 40-es évek végén igen messze a németek előtt jártak. Azok, még ey Mustand szintű vadászt és egy 40-es évek beli dugattyús start. bombázóval sem bírtak. No, akkor vesd ezt össze azzal, hogy a jenki GT-s hordozós gépek mikor jöttek és mi volt a B-36/B-47.

    A németek kétségbeestek és bevetettek egy gyak. félkész gépet, de semmi több.

    Mondom, kibaszott nagy mítosz főleg itthon, hogy a németek seggéből sütött a nap. Egyesen talán azért szeretnének ebbe hinni, mert sajons a mi szövetségesik voltunk és szar lehet az a tudat, hogy bizony nem a nyerő lóra tettünk szokás szerint, de valahogy igazolni kellene (?), hogy mekkora überek voltak ezek. Vagy nem tudom mi. A németek elkövették azt a hibát, hogy felébresztették az alvó oroszlánt, ami aztán olyan tudományos fejlődési pályára állította a jenkiket - mert a hidegháború közletlen következménye a II. Vh-nak - ami az emberi történelem során példátlan volt.
  • ostoros #53
    Ki más dolgozott még?
  • gforce9 #52
    Nyalja a fene a seggét amerikának, de az viszont elvitathatatlan tőlük, hogy a tehetségeket kihasználják és eléggé meg is becsülik, legyen az külhoni vagy amerikai. Nálunk pl. ez valahogy nem igazán divat.... pedig nem tenne rosszat hazánk megítélésének szerintem.
  • Molnibalage #51
    Nem, ők csinákták ez elsőt. Ettől még nem tőlük ered. Ez pont olyan téveszme, mint hogy a mai vadászgépek meg a németektől, mert az első bevetett gép a Me-262 volt. Más is dolgozott párhuzamosan ilyen gépen és a világ első hibrid GT-s gépe meg olasz volt...
  • Lollerka #50
    persze utana nezhetsz, de ha senki sem tudja mit csinaltak minek nezzel utana... persze, nem azt allitom, hogy a nemetek talaltak ki mindent, de biztos vagyok benne h amerika a lopott nemet esz es penz nelkul lehet ma nem ott lenne ahol van, szoval nem kell a segguket nyalni

    egyebkent aki nem erti miert van az orszag ott ahol olvassa el nyugottan molnibalage meg mgkp kommentjeit es azert mert sok ilyen ember van