SG.hu

Diablo III: Reaper of Souls

Kiadó: Blizzard
Fejlesztő: Blizzard
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Pentium D 820 2,8 GHz-es vagy AMD Athlon 64 X2 Dual Core 4400+ processzor, Nvidia GeForce 315 vagy ATI Radeon HD 4550 grafikus kártya, 1 GB RAM, 12 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core 2 Duo E6600 2,4 GHz-es vagy AMD Athlon 64 X2 Dual Core 5600+ processzor, Nvidia GeForce GTX 260 vagy ATI Radeon HD 4870 grafikus kártya, 2 GB RAM, 12 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Diablo-sorozat, Sacred-sorozat, Torchlight-sorozat
Kategória: akció-szerepjáték

A Diablo III: Reaper of Souls kiegészítőben a világ ismét egy hősért kiállt, mert bár Diablo elpusztult, egy minden eddiginél veszélyesebb gonosz, a Halál Angyala folytatja tovább a pokoli teremtmény munkáját. Játéktesztünkből kiderül, hogy milyen újdonságokat hozott a bővítmény!

A Warcraft-sorozat kivitelével a Blizzard az utóbbi években szinte kivétel nélkül feltámasztotta legendássá vált alkotásait, így nem csak a StarCraft kapott egy nagyszerű, ám még befejezésre váró folytatást, hanem a Diablóhoz is megérkezett a régóta várt harmadik epizód. Mindez már két évvel ezelőtt történt, és bár tény, hogy a rajongók nem fogadták olyan kitörő lelkesedéssel a folytatást, mint annak idején a második epizódot, azonban már az első évben elért több millió példányos eladások is alátámasztották, hogy a sorozatnak - a PC-exkluzív címekkel egyetemben - van még helye a színtéren.

A Diablo III megjelenésével az alapok, de főként a jól ismert koncepció változatlan maradt, a fanatikusoknak mégis rengeteg változással kellett megbarátkozniuk, így az állandó internetkapcsolattal, az egyszerűsített fejlődési rendszerrel, vagy az új kasztokkal, hogy csak néhányat emeljünk ki a sok-sok újdonság közül. A Blizzard azonban bebizonyította, hogy nem véletlenül szereztek akkora hírnevet maguknak a múltban, a játék ugyanis az elmúlt két évben emberek millióinak okozott kikapcsolódást napi vagy heti rendszerességgel, hiszen olyan kooperatív és közösségi élményt kínált, ami kis híján páratlannak tekinthető ebben a műfajban.

Sokan azonban már korábban is meg mertek volna esküdni arra, hogy bár az alkotás kampánya kerek egész volt, a régimódi fejlesztők mégis biztosan készítenek majd legalább egy klasszikus értelemben vett kiegészítőt, ami Diablo III: Reaper of Souls címmel nemrégiben fel is került a boltok polcaira, alaposan megdobogtatva ezzel a rajongók szívét.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Érdekesség, hogy a Blizzard nem titkoltan egy sajátos marketinget alkalmazott a bővítmény megjelenése előtt, így még február végén elérhetővé tettek egy óriási frissítést az alapjátékhoz, ami nem csak számtalan módosítást hozott magával, hanem - bármennyire megdöbbentő - a kiegészítőt magát is letölthettük általa, az új tartalmakat azonban egy megvásárolt példány aktiválásáig nem érhettük el. A frissítés által hozott újdonságokat azonban igen, így már akkor megismerkedhettünk például a Loot 2.0 névre keresztelt szisztémával, vagy az új Paragon-rendszerrel.

A Diablo III: Reaper of Souls kiegészítő legnagyobb újdonságai azonban értelemszerűen nem a frissítéssel, hanem a bővítménnyel érkeztek, így az eddig ismert négy fejezethez egy minden eddiginél hosszabb, sötétebb, változatosabb és tartalmasabb szín társul, amiben ott folytathatjuk a játék történetét, ahol korábban Diablo halálával véget ért. Mivel a cselekményt csak úgy lehet alaposabban bemutatni, ha a kulcsfontosságú momentumokat is szóba hozzuk, ezért az első indítás előtt elegendő, ha annyit tudunk, hogy egy régi-új ismerős tér vissza annak érdekében, hogy beteljesítse a sötét oldal végzetét, így a kampány folytatásában magával a Halál Angyalával kell megküzdenünk a rend és a béke helyreállításáért.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Természetesen a végső harcra csak sok-sok órányi kalandozás után keríthetünk sort, miközben felfedezhetjük a Diablo III legsötétebb és legnehezebb fejezetét, ahol rengeteg új ellenfél, megemelt szintkorlát és minden eddiginél több mellékes küldetés vár ránk, az újabb tárgyakról és történetekről nem is beszélve. A kiegészítővel érkezett új területekről általánosságban elmondható, hogy bár nagyon sok közöttük a lineáris pálya, mégis akadnak olyanok - például az Adria felkutatása előtti mocsaras rész -, amelyekre garantáltan gyakran térnek majd vissza a jól összeszokott csapatok annak érdekében, hogy újra és újra megszabadítsák a környéket a pokoli teremtményektől.

Az ötödik fejezet tehát nem csak a leghosszabb és legsötétebb, hanem egyben a legváltozatosabb felvonás is lett a játékban, ami egy kiegészítőhöz mérten - még ha azért egy teljes játék árát is kell kifizetnünk - korrekt tartalmat vonultat fel. Az elhangzottakon kívül pedig akadnak még további újdonságok is a Diablo III: Reaper of Soulsban, így példának okáért az Adventure Mode, aminek köszönhetően a végjátékot követően lehetőségünk lesz szabadon átélni újra és újra az egyes pályákat, méghozzá történet nélkül, direkt a kaszabolásra és a fejlődésre, valamint természetesen a közösségi élményekre koncentrálva.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Nyilván számtalan apróságot fel lehetne még sorolni a kiegészítővel érkezett friss tartalmak közül - elég csak a Nephalem Rifts dungeonökre vagy a Mystic nevű új segédre gondolni -, azonban mindezek eltörpülnek az új kaszt, avagy a Crusader mellett. Már a Diablo III: Reaper of Souls megjelenése előtt is sokan úgy vélték, hogy a lovag érkezésével végre visszatérhet a játékba a Paladin kaszt kihagyásával támadt űr. Ez az állítás maximálisan megállja a helyét, hiszen a Crusader összességében egy átkeresztelt Paladin, noha ez a külsőségeket és bizonyos tulajdonságait tekintve nem mindig igaz, hiszen egy olyan brutális páncélzattal és erővel rendelkező kasztról beszélünk, akivel a barbárhoz hasonlóan bármikor belevethetjük magunkat a harc sűrűjébe, hiszen biztosak lehetünk abban, hogy onnan nyertesként, de legfőképpen élve távozunk majd.

A barbárral való hasonlítás egyébiránt nem véletlen, hiszen a mentalitás és a küllem, valamint a speciális képességek tekintetében túl sok különbség nem fedezhető fel a két kaszt között, így a Crusader vélhetően azoknak jelent majd felüdülést, akik a Paladin egykori rajongóiként nem akartak egy primitív izompacsirtát irányítani, és inkább valamelyik másik kaszt oldalán kezdték meg kalandjaikat.

Összességében ugyanakkor a lovag nem hozott annyi újdonságot a játékba ahhoz, hogy még egy végigjátszásra sarkallja a fanatikusokat, hiszen bár egy látványos és emberi karakterről van szó, egy Witch Doctor vagy egy Demon Hunter sokkal változatosabb játékmenetet kínál. Ha viszont azt vesszük figyelembe, hogy egy baráti társaság esetében egy lovag igencsak ütőképes segítséget jelent bármilyen kaland során, akkor hosszú távon biztosan sokan öltenek majd magukra páncélt a nagy csaták érdekében.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: A Blizzard játékai esetében a grafika mindig is másodlagos volt, és nincs ez másként a Diablo III: Reaper of Souls esetében sem. Ennek ellenére a fejlesztők minden eddiginél részletesebb és nagyobb pályákat álmodtak meg, mindezt úgy, hogy még egy több éves konfiguráción, vagy egy nem feltétlenül játékra szánt számítógépen is elfusson a végeredmény. Stílusában ezen a téren egyáltalán nincs szégyenkeznivalója az alkotásnak, sőt mi több, a főbb átvezetők tekintetében a jelenlegi felhozatal legtöbbjét maga mögé utasítja!

Kezelőfelület, irányíthatóság: A bővítménnyel minimálisan ugyan, de átalakult a Diablo III kezelőfelülete, ami teljes egészében az átláthatóságot és az egyszerűbb kezelhetőséget szolgálja, akárcsak az olyan újdonságok, mint például az új Loot-rendszer. Ha voltak is hiányosságai, a Blizzard alkotása az irányítás tekintetében a Reaper of Soulsnak köszönhetően maximálisan felhasználóbaráttá vált.

Játszhatóság: A játékidő tekintetében egyfajta kettősség jellemzi a Diablo III: Reaper of Souls kiegészítőt, hiszen amennyiben magányos farkasként, csak a történet miatt akarjuk egyszer átélni az új fejezetet, az mindössze 4-5 órát vesz el az életünkből, ami a Blizzardhoz, valamint egy teljes árú játékhoz képest nagyon kevés. Amennyiben azonban a legtöbb játékoshoz hasonlóan másokkal együtt kalandozunk az új területeken, az újrajátszhatósági faktor rendkívül magas lesz, így a sok-sok tennivaló, a rengeteg ismeretlen szörnyeteg és egyebek miatt többször tíz órát is kihozhatunk csak a kiegészítőből, ha pedig egy új Crusader karaktert indítunk, száz óra felett is számolhatunk vele.

Intelligencia, nehézség: A Diablo III: Reaper of Souls tökéletesen skálázott nehézségi szinteket kínál, ezáltal bárki megtalálhatja a számára legkedvezőbb fokozatot, habár a bővítménnyel érkezett erős felszerelések miatt a Crusader irányításával még a nehezebb ellenfeleken is olyan könnyen juthatunk át, mint forró kés a vajon.

Hangok, zene: A Blizzard mindig is ügyelt arra, hogy a zene és a hanghatások tekintetében kiemelkedőt nyújtson, és ez a Reaper of Souls esetében sem történt másként. Ha a gyűjtői kiadást választjuk, akkor külön CD-n hallgathatjuk meg a magasztos, minden esetben nagyzenekarral rögzített műveket, amelyek természetesen a játék alatt még hatásosabbak lesznek, így érdemes a kalandok során odafigyelni arra is, hogy milyen csodálatos dallamok szólalnak meg a háttérben.

Összegzés: Tény, hogy a Blizzard több és változatosabb tartalmat is megálmodhatott volna a Diablo III: Reaper of Souls kiegészítőhöz, így még legalább egy fejezetet és egy teljesen új ötleten alapuló kasztot elviseltünk volna, de a végeredmény általánosságban hozza az elvárható szintet. Talán a fejlesztők egy kicsit most lejjebb adtak a mércéből, de amennyiben szeretted az alapjátékot, akkor garantáltan te sem fogsz csalódni az első kiegészítőben, hiszen az a jellegzetes és megmagyarázhatatlan varázs továbbra is megbújik a háttérben. Legközelebb azonban már nem egy újabb bővítményt, hanem egy teljes értékű folytatást várunk!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Etinger #11
    zola2000
    Ó hát ezek engem is. Csak az AoE készítőit sajnos szélnek eresztettél, azóta ez a HD vonal megy.. ami meg hát nem is tudom. Nekem speciel nem ad annyi pluszt. Van ugye AoE2 HD ill. Age of Mithology HD is jön a napokban (ha jól tudom, de lehet már ki is jött). Hallottam Warcraft II HD-ról is, amire rámenne a Blizzard jelenlegi közösségi rendszere, a battlenet kliens.. és úgy egészen klasszul is elsülhetne a dolog. Mondjuk a sima WarCraft 3 is megérne egy kis ráncfelvarrást... Kíváncsi leszek mi lesz...

    A Tropicoról olvastam, de játszani nem játszottam. Képek alapján biztos van egy HANGULATA :)
  • zola2000 #10
    Érdekes, hogy az összes hasonló játék (warcraft-AOE-c&c) után a 3D erőltetése után csökkent az érdeklődés, utána ki is múlt az összes hasonló játéksorozat, pedig lehet hogy érdekelne egy nagyobb költségvetésű 2Dt használó pl age of empires 4 (szigorúan ha az ókorban-középkorban marad) vagy hasonló játék ma HDben, esetleg a környezet lenne 3D, az emberek rajzolt 2D spriteok AOE stílusban, úgy talán jó lehetne.
    Stratégiákból (a japán SRPGken kívül) még a tropico sorozat érdekel valamennyire.
  • zola2000 #9
    Jogos. egyébként belegondolva mire a diablo1 elkészült már kiforrottak a videojátékok, ha 2D játékról van szó, akkor a 90es évek közepén már nem nagyon lehetett teljesen újjal előállni. (utána jött a 3D eröltetése)
  • Etinger #8
    zola2000
    Nem sok köze van a kettőnek egymáshoz, ilyen hasonlóságot majd' minden játék között meg lehet említeni, kérdés mit akarsz benne látni. Ami a Dűnét illeti ott valóban erős merítés történt belőle a Warcraft megalkotásánál... Mondjuk az más kérdés, hogy a Westwooddal ellentétben a Blizzard utána jobb és jobb játékokat készített (WarCraft II-III és SC I (vagy akár a kettő) .. míg a Westwood az árva Red Alerten túl sokra nem vitte (szerintem), ott már a második résznél rezgett a léc, azóta meg csak süllyed a színvonal.
  • Archenemy #7
    :D
  • zola2000 #5
    Félrértesz.

    Sajnos nem igazán lehet erről itt nem hallani, de kb most néztem erről több videót először komolyabban figyelve a játékmenetre, és azon gondolkoztam el, hogy az ys diablosodott, vagy az ysből jött a diablo alapötlete, de ehhez a diablo1et és az akkori ys játékokat kell megnéznem, hogy eldöntsem.

    Úgyértem mint ahogy például ahogy dune 2ötletéből jött a warcraft abból az age of empires, ami persze nem gond.
  • M0RN1NGST4R #4
    nem kell úgy tenned, mintha most hallanál róla először és mintha a japó szubkultúra lenne a meghatározó.
  • zola2000 #3
    Most néztem erről a diablóról egy videót, és ha jól látom ez a játék tiszta YS, csak sötétebb, és errefelé híresebb.
  • Archenemy #2
    Teljesen egyetértek, én azok közt voltam, akik undorodva hagyták ott a D3 eredetijét mikor nyilvánvalóvá vált, hogy infernó goldfarmingról + AH trükközésről szól a játék. De a RoS nagyon jó kis kieg lett, AH kinyírva, Loot 2.0 rendszer bevezetve, adventure mód, nehézségi fokok, egy picivel normálisabb crafting, enchantolás, végtelen paragon szint.

    Tényleg csak azt tudom javasolni, hogy akinek a játékmenet tetszett, de a loot rendszer, AH nem, tegyen egy próbát.
  • Etinger #1
    Összességében elégedett vagyok a kiegészítővel. Rendkívül sok pozitív változás történt a játékkal kapcsolatban az elmúlt 2 hónapban, kezdve az Aukciós Ház bezárásától a Paragon rendszer átalakításán keresztül az új drop és itemizációs (csúnya angol szavak) rendszereken át. Egyértelműen pozitív irányba változott a játékmenet, a 2012-es állapotokhoz képest, rendkívül sokat fejlődött a játék és már nyomokban sem hasonlít arra ami eleinte volt. A probléma ezzel az, hogy sajnos úgy érzem azokat a játékosokat akiket ott és akkor elveszített a Blizzard, ez a kiegészítő nem feltétlen fog játékra csábítani.

    Maga a kiegészítő újdonságai szerintem jók, de mégis hiányérzetem van. Valahogy az ötödik Act vége pl (nem a közvetlen vége, hanem előtte a nagyobb terület) számomra például nagyon a negyedik Act végét idézi, mintha ott a kreativitás ami addig jól meg volt, kifújt volna. Másfelől az egyik főellenség is úgy érzem méltatlanul kevés szerepet kapott. Azt veszem észre (és ez az egész Diablo 3-ra igaz), hogy ahogy halad egy Act a vége fele, úgy laposodik el. Ez az első, második, harmadik fejezetre egyaránt igaz. Itt is zseniális a felvezetés, de az Act vége szerintem lehetett volna jobb is. Másfelől annyira törekedett a Blizzard, hogy ez most aztán tényleg nagyon sötét legyen, hogy néha igazi felüdülést jelent 1-2 világosabb helyszín. A zene pedig néhol zseniális, néhol szintén inkább keserű, mintsem hangulatos.

    Ami nekem tetszett volna, az például kifejezett több katedrális, és katakomba, mert ebből kb semmit nem kaptunk, pedig eleinte őszintén szólva én ezekre számítottam. Valamiért úgy éreztem az első Diablohoz nyúl majd vissza a játék, de nem, nem ez történt. Ez nem feltétlen baj persze :)

    Na de... minden károgásomat félretéve ez egy jó játék, jó kiegészítő, és imádok vele játszani. 2 hete nyüstölöm és egyik nap sem voltam még úgy, hogy ma nem lépek be, mert meguntam. Ez mindenképpen dicséretes.

    Tudom sokan az árába majd úgyis belekötnek, szerintem ez a 10k teljesen korrekt érte, tudva azt, hogy folyamatosan bővítik majd a játékot, amiért semmit nem kell fizetni majd. Én eleve nagyon ritkán veszek játékot, de úgy érzem egy ilyen bővítés bőven megéri a pénzét. Aki meg csak felhúzza magát a Blizzardon meg a játékain, az meg kerülje el az egész sorozatot jó messzire, mert nem fogja látni mindazt a munkát ami tényleg benne ebben az egészben.

    Végezetül még annyit, hogy rendkívül jó döntés volt a Leader Designer csere, és az új célok kitűzése... és az érezhető törekvés arra, hogy mindenki másként tekintsen erre a játékra, mint anno azt tette.

    Úgy érzem ahogy anno LoD előtt átvészelte a Diablo 2 is a folyamatos (de jogos!) pocskondiázást, úgy a Diablo 3 is átvészeli lassan ezt, és végre méltó lesz a sorozat a nevéhez. Az tény, hogy lassan, de az irány mindenesetre egyre jobb, ahogy a végeredmény is.