Balázs Richárd

Továbbra sincs nyoma az X-bolygónak

Az égbolt több százmilliónyi objektumának átvizsgálása után sem sikerült bizonyítékot találni arra az elméleti égitestre naprendszerünkben, amit sokan X-bolygóként emlegetnek.

Korábban több hipotézis is született ennek a hatalmas, ugyanakkor láthatatlan égitestnek a létezéséről, amit valahol a Plútó pályáján túlra vizionáltak. A legfrissebb tanulmány szerint, melyhez a NASA WISE (Széles Látószögű Infravörös Felmérő Felfedező) műholdjának teljes égboltot lefedő adatait használták fel, nem sikerült Szaturnusz-méretű, vagy annál nagyobb objektumot észlelni 10.000 CSE (csillagászati egység) távolságon belül, illetve a Jupiternél nagyobb objektum sem létezik 26.000 CSE-n belül. Egy CSE a Föld-Nap távolságnak felel meg, a Plútó megközelítőleg 40 CSE-re helyezkedik el a Naptól. "A külső-Naprendszer valószínűleg nem tartalmaz egyetlen nagy gázóriás bolygót sem, vagy kis kísérő csillagot" - összegezte eredményeiket Kevin Luhman, a Pennsylvania Állami Egyetem Exobolygó és Lakható Világok Központjának tudósa, a tanulmány szerzője.

A WISE adattengerének elemzései azonban hoztak más jellegű eredményeket. Egy másik tanulmányban több ezer új lakóról számolnak be a Nap "hátsó udvarában", melyek között csillagokat és barna törpéket is azonosítottak. "Eddig rejtett szomszédos csillagrendszerek is előkerültek a WISE adataiból" - mondta Ned Wright, a Los Angelesi Kalifornia Egyetem kutatója, a küldetés főfelügyelője.

A másik WISE tanulmány, ami a Naprendszeren túli objektumokra összpontosított, 3.525 csillagot és barna törpét fedezett fel a Naptól számított 500 fényév távolságon belül. "Olyan objektumokat találtunk, amik eddig elkerülték a figyelmünket" - mondta David Kirkpatrick, a NASA Infravörös és Feldolgozó Elemző Központjának munkatársa, a másik tanulmány szerzője. A 3.525 objektumból Luhman tanulmánya is lefed egy jelentős részt, egész pontosan 762 objektumot katalogizált.

A WISE küldetés 2010-től 2011 elejéig tartott, mely során az égboltot kétszer sikerült teljes egészében átfésülni, a letapogatások között 6 hónap telt el. A felmérés közel 750 millió aszteroida, csillag és galaxis képét rögzítette. 2013 novemberében a NASA az AIIWISE program keretében kiadta ezeket az adatokat, ami lehetővé teszi a két letapogatás összehasonlítását a csillagászok számára.

A WISE adatkatalógusában található mozgó objektumok között több egészen közeli csillag is fellelhető, ilyen egy mindössze 20 fényévre található csillag, ami a Norma csillagképben helyezkedik el, valamint egy barna törpe páros 6,5 fényévre, melyről tavaly márciusban számoltak be. Ez a legközelebb fekvő csillagrendszer, amit az elmúlt közel száz évben felfedeztek.

A nagy mennyiségű új égitest felfedezése ellenére az X-bolygó, egyéb nevein a Nemesis, vagy Tyche nem mutatkozik. A korábbi spekulációk a feltételezett égitest létezésével kapcsolatban részben geológiai tanulmányokon alapultak, melyek a Földön lezajlott tömeges kihalások szabályos időzítéséhez kapcsolódtak. Az elmélet szerint egy nagy bolygó, vagy egy kisméretű csillag rejtőzik valahol a Naprendszer legkülső tartományában, ami időről-időre megmozgatva a külső területek üstököseit a belső bolygók felé irányítva azokat.

A tömeges kihalások és az X-bolygó kapcsolatát már a WISE tanulmány előtt gyakorlatilag kizárták. Voltak azonban olyan felvetések is, melyek egy a műszereink számára láthatatlan égitestnek tulajdonítottak több szabálytalan üstökös pályát, a WISE tanulmány azonban most ennek is ellentmond. Mindenesetre mindkét WISE tanulmány talált olyan objektumokat, ami felett a másik tanulmány elsiklott, ezért valószínűleg így is maradt jó néhány felfedezetlen égitest. "Úgy véljük még több csillag vár még felfedezésre a WISE adataiban. Koránt sem ismerjük olyan jól saját környékünket, mint az gondoljuk" - összegzett Wright.