Szekeres Viktor
Banks úr megmentése
Emberfeletti küzdelem zajlott az egyik legsikeresebb Walt Disney-film létrehozásáért. Íme ezen történet krónikája.
Az ember azt hinné, hogy Walt Disney-nek volt akkora hatalma, hogy minden kívánsága és vágya egy csettintésre valóra váljon. Pedig ez közel sem volt így. Például az egyik legismertebb és legvarázslatosabb Disney-film, a Mary Poppins megfilmesítési jogaiért a stúdióvezető több, mint 20 éven át küzdött, míg megkapta azokat A csudálatos Maryt jegyző írótól, P.L. Traverstől. Utóbbinak ugyanis nagyon nem fűlt a foga ahhoz, hogy gyermekét hagyja bedaráltatni Hollywooddal.
A Banks úr megmentése részben erről a meggyőzési folyamatról szól, amikor P.L. Travers (Emma Thompson) Los Angelesbe repül, hogy Walt Disney (Tom Hanks) meggyőzhesse őt. Persze a vasakaratú és goromba írónő előre elhatározza, hogy csak akkor válik meg műve jogaitól, ha minden ötletére áldását adja a stúdió, de végül mégis történik valami, ami meggyőzi őt arról, hogy egyáltalán nem árt Mary Poppins karakterének, ha nem csak az olvasóival osztja meg őt, hanem a mozizó közönséggel is.
(A Mary Poppins megfilmesítését övező történetet valószínűleg sokan ismerik, még dokumentumfilm és riportműsor is készült a témáról. Az alant látható film is nagyon érdekes betekintést nyújt a színfalak mögé, bár annak, aki nem ismeri a sztorit, érdemes a Banks úr megmentése megtekintését követőn pillantást vetnie rá. Aki pedig ismeri, annak is tanulságos lehet megnézni, hogy cikkünk tárgya miképpen viszonyul a valóságban történtekhez.)
Azonban Walt Disney, a filmesek és P.L. Travers rettentően szórakoztató csatározása a forgatókönyv miatt csak a film egyik felét ölelik fel. A fő történetet ugyanis minduntalan megszakítja egy múltban játszódó másik szál is, mely első látásra idillikus életet élő családot mutat be. Ennek a vonalnak eleinte úgy tűnik, mintha semmi köze nem lenne a másik szálhoz. De persze ki előbb, ki később rádöbben arra, hogy mit lát, s hogy miért is fontos az, ami történik.
A Banks úr megmentése Hollywoodról (is) szól, s mint ilyen, tipikus hollywoodi film, giccstől sem mentes, azonban az arányokat mégis jól eltalálják benne. Azonban azt egy percig sem szabad elfeledni, hogy csak filmről van szó, s mint olyan, nem feltétlenül a valóság eseményeit látjuk benne viszont. Tehát semmiképp sem dokumentumfilmet kell várni a Banks úr megmentésétől, és igazából így működik.
Kell-e mondanunk, hogy a Banks úr megmentésében a színészi alakítások a legerősebbek - igazából minden más (fényképezés, rendezés, zene, de még talán a szkript is) elég visszafogott, de talán ez ezúttal pozitívumként is felfogható. Főleg azért, mert így semmi sem homályosítja el az Oscar-jelölésről érthetetlenül lemaradó Emma Thompson játékát, akinek ugyancsak visszafogott kollégák "asszisztálnak" Tom Hanksszel az élen. Persze a visszafogottsághoz is profizmus szükségeltetik, nagyon jó látni a sok ismert arcot (Jason Schwartzmann, BJ Novak, Bradley Whitford, Ruth Wilson, Rachael Griffiths és persze Paul Giamatti) a mellékszerepekben, többségük ráadásul egyáltalán nem olyan karaktert kapott, amit korábban megszokhattunk tőlük.
Mindenképpen jó film a Banks úr megmentése, és értékes is, de bármennyire is megkapó a múltbéli családi történet, bármennyire is kellenek a plusz információk a jelenben zajló események tökéletes megértéséhez, bármennyire is az szolgáltatja az érzelmi töltetet, a két párhuzamos szál egyenetlenné és hangulatilag ingadozóvá teszi a filmet. Így pedig esélye sem volt arra, hogy kiemelkedővé váljon. Persze ettől még erős lett a végeredmény. És ami fontosabb, nagyon szórakoztató és érzelmekben gazdag. Napjaink mélabújában és érzelmi sivárságában kincs az ilyen.
Persze tudjuk, hogy a tipikus moziba járót az efféle történetek már rég nem érdeklik, de a Hollywoodból egy ideje kiábrándultakat, akik dugiban azért nézik az álomgyár filmjeit, talán meg fogja érinteni egy olyan főhős, akinek nagyon sarkos a véleménye az amerikai filmiparról és foggal-körömmel védi attól azt, ami az övé. A filmet, illetve végkicsengését természetesen többféleképp is lehet értelmezni - pozitívan és cinikusan is. Ki tudja, ez talán attól is függ, hogy a nézője milyen jellem.
Az ember azt hinné, hogy Walt Disney-nek volt akkora hatalma, hogy minden kívánsága és vágya egy csettintésre valóra váljon. Pedig ez közel sem volt így. Például az egyik legismertebb és legvarázslatosabb Disney-film, a Mary Poppins megfilmesítési jogaiért a stúdióvezető több, mint 20 éven át küzdött, míg megkapta azokat A csudálatos Maryt jegyző írótól, P.L. Traverstől. Utóbbinak ugyanis nagyon nem fűlt a foga ahhoz, hogy gyermekét hagyja bedaráltatni Hollywooddal.
A Banks úr megmentése részben erről a meggyőzési folyamatról szól, amikor P.L. Travers (Emma Thompson) Los Angelesbe repül, hogy Walt Disney (Tom Hanks) meggyőzhesse őt. Persze a vasakaratú és goromba írónő előre elhatározza, hogy csak akkor válik meg műve jogaitól, ha minden ötletére áldását adja a stúdió, de végül mégis történik valami, ami meggyőzi őt arról, hogy egyáltalán nem árt Mary Poppins karakterének, ha nem csak az olvasóival osztja meg őt, hanem a mozizó közönséggel is.
(A Mary Poppins megfilmesítését övező történetet valószínűleg sokan ismerik, még dokumentumfilm és riportműsor is készült a témáról. Az alant látható film is nagyon érdekes betekintést nyújt a színfalak mögé, bár annak, aki nem ismeri a sztorit, érdemes a Banks úr megmentése megtekintését követőn pillantást vetnie rá. Aki pedig ismeri, annak is tanulságos lehet megnézni, hogy cikkünk tárgya miképpen viszonyul a valóságban történtekhez.)
Azonban Walt Disney, a filmesek és P.L. Travers rettentően szórakoztató csatározása a forgatókönyv miatt csak a film egyik felét ölelik fel. A fő történetet ugyanis minduntalan megszakítja egy múltban játszódó másik szál is, mely első látásra idillikus életet élő családot mutat be. Ennek a vonalnak eleinte úgy tűnik, mintha semmi köze nem lenne a másik szálhoz. De persze ki előbb, ki később rádöbben arra, hogy mit lát, s hogy miért is fontos az, ami történik.
A Banks úr megmentése Hollywoodról (is) szól, s mint ilyen, tipikus hollywoodi film, giccstől sem mentes, azonban az arányokat mégis jól eltalálják benne. Azonban azt egy percig sem szabad elfeledni, hogy csak filmről van szó, s mint olyan, nem feltétlenül a valóság eseményeit látjuk benne viszont. Tehát semmiképp sem dokumentumfilmet kell várni a Banks úr megmentésétől, és igazából így működik.
Kell-e mondanunk, hogy a Banks úr megmentésében a színészi alakítások a legerősebbek - igazából minden más (fényképezés, rendezés, zene, de még talán a szkript is) elég visszafogott, de talán ez ezúttal pozitívumként is felfogható. Főleg azért, mert így semmi sem homályosítja el az Oscar-jelölésről érthetetlenül lemaradó Emma Thompson játékát, akinek ugyancsak visszafogott kollégák "asszisztálnak" Tom Hanksszel az élen. Persze a visszafogottsághoz is profizmus szükségeltetik, nagyon jó látni a sok ismert arcot (Jason Schwartzmann, BJ Novak, Bradley Whitford, Ruth Wilson, Rachael Griffiths és persze Paul Giamatti) a mellékszerepekben, többségük ráadásul egyáltalán nem olyan karaktert kapott, amit korábban megszokhattunk tőlük.
Mindenképpen jó film a Banks úr megmentése, és értékes is, de bármennyire is megkapó a múltbéli családi történet, bármennyire is kellenek a plusz információk a jelenben zajló események tökéletes megértéséhez, bármennyire is az szolgáltatja az érzelmi töltetet, a két párhuzamos szál egyenetlenné és hangulatilag ingadozóvá teszi a filmet. Így pedig esélye sem volt arra, hogy kiemelkedővé váljon. Persze ettől még erős lett a végeredmény. És ami fontosabb, nagyon szórakoztató és érzelmekben gazdag. Napjaink mélabújában és érzelmi sivárságában kincs az ilyen.
Persze tudjuk, hogy a tipikus moziba járót az efféle történetek már rég nem érdeklik, de a Hollywoodból egy ideje kiábrándultakat, akik dugiban azért nézik az álomgyár filmjeit, talán meg fogja érinteni egy olyan főhős, akinek nagyon sarkos a véleménye az amerikai filmiparról és foggal-körömmel védi attól azt, ami az övé. A filmet, illetve végkicsengését természetesen többféleképp is lehet értelmezni - pozitívan és cinikusan is. Ki tudja, ez talán attól is függ, hogy a nézője milyen jellem.
|
Banks úr megmentése (Saving Mr. Banks)
színes, feliratos, amerikai dráma, 125 perc, 2013 12 éven aluliak számára a megtekintése nagykorú felügyelete mellett ajánlott rendező: John Lee Hancock forgatókönyvíró: Sue Smith, Kelly Marcel zeneszerző: Thomas Newman operatőr: John Schwartzman producer: Ian Collier, Alison Owen, Philip Steuer szereplők: Tom Hanks (Walt Disney) Emma Thompson (P.L. Travers) Colin Farrell (Travers Robert Goff) Paul Giamatti (Ralph) Jason Schwartzman (Richard Sherman) Rachel Griffiths (Ellie néni) |