SG.hu

Virtuális, programozható mobilhálózatok jönnek

A mobiltávközlési technológia folyamatos és intenzív fejlődése korábban nem látott bonyolultságú hálózatokat, és időben és térben ugrásszerűen változó mennyiségű felhasználói forgalmat eredményezett.

Az NSN várakozásai szerint 2010 és 2020 között a mobil-adatforgalom ezerszeresére növekszik, és így a közel 5 milliárd felhasználó a napi 10 MB helyett 1 GB mobil adatforgalmat fog lebonyolítani. Emellett szinte minden eszköz és gép is csatlakozni fog a mobilinternetre. A nagy számításkapacitású mobileszközök lehetővé teszik a magas minőségű multimédiás tartalmak hely- és időkorlátok nélküli fogyasztását, és nagyban hozzájárulnak a felhasználói igények és szokások fejlődéséhez. A cég közleménye szerint megfelelő szolgáltatások jó minőségben csak skálázható és költséghatékony mobilhálózatok létrehozásával biztosíthatóak. A jelenleg alkalmazott hálózatüzemeltetési eljárások nem teszik lehetővé a hatékony működést, ezért az új és nagymértékben automatizált rendszerek kifejlesztése kulcsfontosságú kutatási kérdés. A forgalom hatékony kiszolgálására az információs technológiai ipar által kidolgozott technológiák - programozható hálózatok, felhőszámítás, virtualizáció - mobiltávközlési célú alkalmazása jelenthet megoldást.

A technológiai fejlődés következményeként a mobil-távközlő hálózatokban a nagy sebességű adatátvitelt lehetővé tevő szolgáltatások dominálnak. Napjainkban a hagyományos hangátvitel a kiszolgálandó forgalom kis hányadát teszi ki, a rendelkezésre álló erőforrásokat az adatforgalom tölti ki. Ezzel összhangban a lehető legnagyobb sebességű adatátvitel megvalósítása a fejlesztések mozgatórugója. Jelenleg a mobil-távközlési hálózatok által biztosított le- és feltöltési sebességek helytől függetlenül lehetővé teszik a megszokott internet szolgáltatások elérését. A felhasználók a modern multimédiás, heterogén tartalmakhoz való teljes hozzáférés biztosítását várják el a szolgáltatóktól. A technológia fejlődése és a felhasználói igény kiszolgálása növekvő bonyolultságú, költségesen üzemeltethető rendszereket eredményezett.

A mobil telekommunikációs-hálózatokban a felhasználók mozgása miatt a forgalom nemcsak időben, hanem térben is ingadozik; a hálózat egyes részei által csúcsidőben és azon kívül kiszolgálandó forgalom nagysága között óriási eltérés lehet, így például egy irodai negyedet kiszolgáló bázisállomások napközbeni és esti adatforgalma között nagyságrendi eltérés léphet fel. A forgalmi igények növekedésével pedig ennek az eltérésnek a dinamikája tovább erősödik. Ebben a dinamikusan változó környezetben a megfelelő szolgáltatás minőség költséghatékony biztosításához elengedhetetlen, hogy a hálózat állapota folyamatosan kövesse a forgalmi igények változását. A jelenleg alkalmazott statikus, sok emberi beavatkozást igénylő hálózatüzemeltetési rendszerek azonban csak lassú és nehézkés beavatkozást tesznek lehetővé.

Az üzemeltetés nem lehetséges magasan képzett, nagy tapasztalattal rendelkező személyzet nélkül, ami jelentős költségekkel jár. Az emberi tényező nagyfokú kockázatot is jelent a hibalehetőségek nagy aránya miatt. Ezért paradigmaváltásra van szükség, vagyis a hálózat üzemeltetését önálló, zárt, mesterséges intelligenciával rendelkező rendszerekre kell átruházni, lehetőséget biztosítva ugyanakkor az emberi beavatkozásra is. Az ilyen innovatív megoldások nagymértékben lecsökkentik a hibalehetőségeket, egyúttal képesek lehetnek a valós idejű beavatkozásra és a hálózati erőforrásoknak a dinamikusan változó igények szerinti beosztására, ami jelentős energia megtakarítást is eredményez. Az emberi beavatkozás korlátozása egyben csökkenti a hálózattal kapcsolatos befektetési, üzemeltetési költségeket.

A VirtMobOpt projekt célja annak vizsgálata, hogy az információs technológiában már ismert virtualizáció, programozható hálózat (Software Defined Networking) és felhőszámítás (Cloud Computing) technológiák alkalmazásával hogyan hozhatóak létre skálázható, adaptív mobil-telekommunikációs hálózatok. A kutatás ezeken a technológiákon alapuló hálózat-, forgalom- és mobilitás-menedzsment megoldásokat fog kiértékelni az egyszerűsített, központosított és automatizált vezérlési képesség szempontjából. Az előzetes várakozások szerint ugyanis a felsorolt technológiák lehetőséget nyújthatnak a rádiós-, transzport- és maghálózati erőforrások dinamikus, forgalmi igényeket követő átkonfigurálására és a forgalomkezelési irányelvek valós idejű optimalizálására.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!