Mortimer
Risk II
Kiadó:Hasbro Interactive
Fejlesztő: Deep Red
Hasonló játékok: Risk
Kategória: stratégia
Megjelenési dátum: 1999 vége
A Risk a legsikeresebb táblás játékok egyike. Boltokban csodálkozva látom a társasjátékok újraéledését, csillagászati áron jellennek meg a kiváló minőségű, megunhatatlan stratégiák. Nincs két ugyanolyan játék, két ugyunugy lezajlott háború. Magyarul Rizikóra fordították, talán csak a némileg bonyolultabb, Európa térképén zajló Diplomacy vetekedhet vele. Feladatunk a földgolyó elfoglalása igen egyszerű és egyértelmű szabályok alapján. A nyeréshez szükséges jó taktikai érzék, okos szövetkezés és természetesen a szerencse. A Föld kontinensei fel vannak osztva területekre, melyeket hadseregeinkkel foglalhatunk el és tarthatunk meg. Csatákban pusztán a hadseregek száma a döntő.
A Hasbro nemcsupán felújította a játékot, felfrissitette grafikáját, hanem új elemeket is találhatunk a játékmenetben. A legnagyobb ötlet a Same Time opció. Ennek bekapcsolásával minden játékos egyidőben hajtja végre cselekedeteit. Ez nem jelenti azt hogy valósidejűvé válna a játék, csupán minden csata párhuzamosan zajlik le. Minden játékos utánpótlása, támadásai és mozgásai egyidőben történnek meg. Miután minden parancsot kiadtunk, kezdődik a csatafázis. Maximálisan 6 játékos szolhat bele egy adott területért zajó harcba. A program elsőként a nagyobb, több játékost érintő eseményekkel foglalkozik. Először minden játékos kidobja támadóértékét, ha a védőé a legmagasabb, minden támadó csapatokat veszt. Ha akár egy támadó is nagyobbat dob, a védő kénytelen veszteségeket elkönyvelni. A harc minden támadó vagy védő egység pusztulásáig tart.
Miután lezajlottak a többtámadós csaták, következhetnek a több terülen zajló harcok (ilyen amikor egy játékos több helyről támad azonos helyet). Pl. támadsz Indiából és Kinából Sziám ellen. A veszélye ennek, hogy amennyiben a védő nyer, kétszerannyi egységet vesztesz, mint sima támadásnál. Csak ezekután következnek a sima támadások.
A csaták az eredeti társasjátékban kockákkal zajlottak. Annyi kockával dobhatunk, ahány egységgel támadunk (max. 3), a védő szintén, de csak max. 2 kockával védekezhet. Minden kocka egy hadsereget szimbolizál. A dobásokat ezután párosítani kell, egyenlősége esetén a védő nyer.
Példa: Támadás 8 hadsereggel 4 ellen
Támadódobás (max. 3 kocka) : 2, 4, 6
Védő: 3, 5
Ennél az szituációnál 2 védő egység veszik oda, mivel a támadó hatosa nagyobb mint az védő ötöse, illetve a négyes üti a hármast. Természetesen ezekről nekünk nem kell tudnunk, de fontos értenünk az alapmechanizmust. Gyakorlatilag nem számít, hogy 3 vagy 30 sereggel támadunk, támadóértékünk ugyanakkora.
A programban némileg bővítették a klasszikus kockadobást. A térkép automatikusan a védekező területére nagyít és láthatjuk katonáinkat harc közben. Nem mozognak, csupán tűzharc van. A játékban 48 különféle videó (AVI) van, egy-egy darab területenként. A csataanimációk megjelenítését kikapcsolhatjuk. Ezzel a nagytérképről elvesző akciót probálták pótolni.
A csaták kezelése ugyanúgy kockákkal (véletlenszámgenerátorral) történik, de a Same Time opció bekapcsolásánál 12 oldalú "kockára" vált a játék.
Hat új területettel egészítették ki a játékteret. Most már Észak-Amerika összeköttetsében áll Európával Svalbardon (egy kis norvég sziget) keresztül. Továbbá Japán is elérhető Hawaii-on át. A Falkland szigetek hozzáadásával új Dél-Amerika-Afrika kapcsolat létesült, és Új Zéland köti össze Argentinát Ausztráliával. A Fülöp szigetek a kapocs Ázsia és Ausztrália között. A Kanada középső része és Grönland közötti kapcsolatot Oikitaluk beépítésével tették bizonytalanabbá. Közel-Kelet és Kelet-Afrika között új határt alakítottak ki.
Az országok különbözőségét jelezve kialakítottak egy védőértéket is minden terület számára, mely növelhető. Megadhatunk kontinensbonuszt is, Ausztráliából könnyedén erődöt csinálhatunk.
A térkép kinézete az eredetihez hasonlít, kivéve hogy többféle nézőpontból látjuk a terepet. Alaphelyzetben különböző szinekkel vannak megkülönböztetve az országok, mint elődjében. A megjelenítést átválthatjuk Ownership módba is, melynél a területek az azt elfoglaló hadsereg színét veszik fel. Ez a leghatásosabb nézet a stratégiai tervezéshez. Ezenkívűl még létezik egy Border változat is, ahol azonnal látjuk a támadás alatt álló területeinket. A térkép kijelzi a "Risk" kártyák szempontjából fontos területeket, melyekért bónuszokat kapunk.
A térkép gömbként is látható. Ez ugyan nagyon szép, de semmire nem használható. Az UFO-ban látotthoz hasonlóan forgathatjuk a gömböt, de nehezebb átlátni a háború állását.
A játék eleji területelosztás háromféleképpen történhet: véletlenszerűen a számítógép által; a territoriumoknak egymásután történő kiválasztásával; illetve szavazásos módon. Az utóbbi a legérdekesebb: minden játékos kap meghatározott számú pontot és ezekkel jelölheted ki, mely területekre áhítozol. Az elosztás végén a felhasználatlan pontok hadseregekre válthatók. Ez a leginteligensebb módszer, mely komoly diplomáciai képességeket is igényel több emberi játékos esetén.
A Risk II-ben két játéktípus van. Létezik a standard birodalomépítő változat; itt a cél az egész világ elfoglalása. Ez klasszikusnak mondható, a játék főbb erőviszonyai az első 3-4 körben kialakulnak, akinek sikerül egy kontinensre szert tennie az a bónuszpontokból vásárolt hadseregekkel gyorsan megerősődhet. Gyorsításképpen beállíthatjuk, hogy a összterület 60 vagy 80 százalékának egy játékos által való birtoklásánál véget érjen a játék. A másik típusnál a játék elején kapjuk meg az elérendő feladatot. A küldetések itt pl. Ázsia és Dél-Afrika elfoglalása, vagy a vörös játékos elpusztítása.
A netes játék előtt is megnyílt az út a második részben. Az I-COM által ikonok segítségével köthetünk szövetségeket idegennyelvű játékosokkal.
A játék biztos sikerre számíthat elődje, és főként táblás változatának sikere miatt. A baráti társasággal játszott meccsek hangulata ugyan elveszik, szivatásaink hatását nem látjuk ellenfelünk arcán, de világhatalmi ambicióinkat ugyanúgy kiélhetjük. Legszórakoztatóbb része, a diplomácia és a szövetségesi rendszerek kezelése megoldott ugyan, de bizalomra ne számítsunk (és ne várjunk el) egy világhatalmi játékban.
Jellemzők
• Sikeres, klasszikusnak számító táblásjátékra épülő stratégia
• Új térkép, 6 új terület
• Némileg átdolgozott csatarendszer, egyszerre zajló háborúk
• Többféle nézőpont
• Multiplayer lehetőségek