Berta Sándor
Megzavarhatja a légi közlekedést az 5G
Egy bizonyos frekvenciaspektrum problémát okozhat a repülőgépek érzékeny fedélzeti elektronikájának a működésében.
Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) jelentésében komoly aggályokat fogalmazott meg a repülőgépek érzékeny fedélzeti elektronikájával és az 5G lehetséges interferenciáival kapcsolatban. A hatóság megállapította, hogy ezek a jelenségek bizonyos helyzetekben akár kényszerleszállásokhoz is vezethetnek. Azt ugyanakkor az FAA nem árulta el, hogy ezek az üzemzavarok mennyire komolyak lehetnek.
A repülés képviselői felhívták a figyelmet arra, hogy egy bizonyos típusú 5G-hálózat kiépítése és használata többek között késéseket és járattörléseket okozhat. Scott Kirby, a United Airlines vezetője az Amerikai Egyesült Államok Szenátusának Kereskedelmi Bizottsága előtti meghallgatása után rámutatott, hogy a légitársaságuk rákényszerülhet arra, hogy törölje a napi járatai 4 százalékát. A menedzser hozzátette, hogy amennyiben ez bekövetkezik, az az amerikai kormány katasztrofális kudarca lenne. Gary Kelly, a Southwest Airlines első embere mindezt azzal egészítette ki, hogy attól tart, hogy a légi közlekedés komoly visszaesést fog elszenvedni.
A problémát a 3.7 és 3.98 GHz-es frekvenciasávok között található C-frekvenciasáv okozza, amelynek a használatát 2022. január 5-től vezetik be az USA-ban. Kirby úgy vélte, hogy mindez azt eredményezheti, hogy a pilóták rossz fényviszonyok mellett arra fognak kényszerülni, hogy vizuálisan közelítsék meg a repülőtereket, vagyis nem támaszkodhatnak majd a fedélzeti műszerekre és azok jelzéseire. Az amerikai egyesült államokbeli légikikötőkben ugyanis nem alkalmazhatják majd a radaros magasságmérést.
A mobilszolgáltatók viszont visszautasították az aggodalmakat, mondván más országokban is használják ebben a frekvenciaspektrumban az 5G-t, akár a légi forgalom közvetlen közelében is és eddig nem történtek üzemzavarok.
Az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatala (FAA) jelentésében komoly aggályokat fogalmazott meg a repülőgépek érzékeny fedélzeti elektronikájával és az 5G lehetséges interferenciáival kapcsolatban. A hatóság megállapította, hogy ezek a jelenségek bizonyos helyzetekben akár kényszerleszállásokhoz is vezethetnek. Azt ugyanakkor az FAA nem árulta el, hogy ezek az üzemzavarok mennyire komolyak lehetnek.
A repülés képviselői felhívták a figyelmet arra, hogy egy bizonyos típusú 5G-hálózat kiépítése és használata többek között késéseket és járattörléseket okozhat. Scott Kirby, a United Airlines vezetője az Amerikai Egyesült Államok Szenátusának Kereskedelmi Bizottsága előtti meghallgatása után rámutatott, hogy a légitársaságuk rákényszerülhet arra, hogy törölje a napi járatai 4 százalékát. A menedzser hozzátette, hogy amennyiben ez bekövetkezik, az az amerikai kormány katasztrofális kudarca lenne. Gary Kelly, a Southwest Airlines első embere mindezt azzal egészítette ki, hogy attól tart, hogy a légi közlekedés komoly visszaesést fog elszenvedni.
A problémát a 3.7 és 3.98 GHz-es frekvenciasávok között található C-frekvenciasáv okozza, amelynek a használatát 2022. január 5-től vezetik be az USA-ban. Kirby úgy vélte, hogy mindez azt eredményezheti, hogy a pilóták rossz fényviszonyok mellett arra fognak kényszerülni, hogy vizuálisan közelítsék meg a repülőtereket, vagyis nem támaszkodhatnak majd a fedélzeti műszerekre és azok jelzéseire. Az amerikai egyesült államokbeli légikikötőkben ugyanis nem alkalmazhatják majd a radaros magasságmérést.
A mobilszolgáltatók viszont visszautasították az aggodalmakat, mondván más országokban is használják ebben a frekvenciaspektrumban az 5G-t, akár a légi forgalom közvetlen közelében is és eddig nem történtek üzemzavarok.