Gyurkity Péter
Repedések hátráltatják az F-35 tesztelését
Nem először találkoztak a problémával a tesztek során, ám az illetékesek ezúttal sem aggódnak.
Az Egyesült Államok új lopakodó vadászgépe kapcsán számos érdekes hírről beszámoltunk az utóbbi hónapokban, ezek között akadt (az illetékesek szempontjából) kifejezetten pozitív és negatív fejlemény is, elég ha csak a gépágyúhoz szükséges szoftver esetére gondolunk. Most a tűréstesztek alatt derült ki, hogy szárnyakon repedések keletkeznek.
Az első beszámolók szerint a Pentagon F-35 Joint Program Office (JPO) szóvivője árulta el a tűrésteszt során észlelt hibát, amelyet a szakemberek igyekeznek minél gyorsabban és nagyobb fennakadás nélkül kijavítani. Az történt, hogy a tűréshatár közeli állapotok mellett, több mint 13 ezer órának (6850 repülési órának), vagyis mintegy 20 éves aktív szolgálatnak megfelelő terhelést kapott az erre kijelölt tesztpéldány, amelynek során a szárny 13 tartóelemének egyikén repedéseket fedeztek fel. Emiatt természetesen a konstrukció javítására van szükség, amely azonban várhatóan nem jár jelentős súlytöbblettel.
A teszt során a haditengerészetnek szánt C-változatot vetették alá a nagy terhelésnek, amely a speciális követelmények miatt nagyobb szárnyakkal, felhajtható szárnyvégekkel, valamint erősebb futóművel rendelkezik, hiszen esetében a hordozókról való biztonságos fel- és leszállás fontos szempont. Az októberi tesztet követően jelenleg a meglévő példányok javításáról szóló program kidolgozása folyik, hogy megelőzzék a később problémákat, ez pedig sem a jelenleg repült gépek alkalmazását, sem pedig a C-változat 2018-ra tervezett hadrendbe állítását nem befolyásolja.
Érdemes megjegyezni, hogy 2014 elején már észleltek hasonló problémákat, akkor azonban a B-modell esetében merült fel hasonló hiba. Ezt azóta kijavították, jelenleg pedig az elektromágneses környezeti hatások vizsgálata tart.
Az Egyesült Államok új lopakodó vadászgépe kapcsán számos érdekes hírről beszámoltunk az utóbbi hónapokban, ezek között akadt (az illetékesek szempontjából) kifejezetten pozitív és negatív fejlemény is, elég ha csak a gépágyúhoz szükséges szoftver esetére gondolunk. Most a tűréstesztek alatt derült ki, hogy szárnyakon repedések keletkeznek.
Az első beszámolók szerint a Pentagon F-35 Joint Program Office (JPO) szóvivője árulta el a tűrésteszt során észlelt hibát, amelyet a szakemberek igyekeznek minél gyorsabban és nagyobb fennakadás nélkül kijavítani. Az történt, hogy a tűréshatár közeli állapotok mellett, több mint 13 ezer órának (6850 repülési órának), vagyis mintegy 20 éves aktív szolgálatnak megfelelő terhelést kapott az erre kijelölt tesztpéldány, amelynek során a szárny 13 tartóelemének egyikén repedéseket fedeztek fel. Emiatt természetesen a konstrukció javítására van szükség, amely azonban várhatóan nem jár jelentős súlytöbblettel.
A teszt során a haditengerészetnek szánt C-változatot vetették alá a nagy terhelésnek, amely a speciális követelmények miatt nagyobb szárnyakkal, felhajtható szárnyvégekkel, valamint erősebb futóművel rendelkezik, hiszen esetében a hordozókról való biztonságos fel- és leszállás fontos szempont. Az októberi tesztet követően jelenleg a meglévő példányok javításáról szóló program kidolgozása folyik, hogy megelőzzék a később problémákat, ez pedig sem a jelenleg repült gépek alkalmazását, sem pedig a C-változat 2018-ra tervezett hadrendbe állítását nem befolyásolja.
Érdemes megjegyezni, hogy 2014 elején már észleltek hasonló problémákat, akkor azonban a B-modell esetében merült fel hasonló hiba. Ezt azóta kijavították, jelenleg pedig az elektromágneses környezeti hatások vizsgálata tart.