MTI
Nem hackertámadás okozta az Ügyfélkapu meghibásodását
Nem hackertámadás, hanem valószínűleg az üzemeltetés szabályainak megsértése okozta a hétvégén a kormányzati ügyfélkapu meghibásodását - közölte Jóri András adatvédelmi biztos. Baja Ferenc kormánybiztos kedden sajtótájékoztatót tart a történtekről.
A vasárnapi Bors arról írt, hogy több százezer adózó adatai kerülhettek illetéktelen kezekbe, miután összeomlott a kormányzati informatikai rendszer, az ügyfélkapu. A lap értesülései szerint az oldalra bejelentkezők mások személyes adatait látták a képernyőn a sajátjuk helyett. Az ombudsman közleményében azt írta: a helyszíni vizsgálat során arra nem kaptak választ, hogy hány ügyfél személyes adata vált egy időre nyilvánossá, és annak kiderítése is folyamatban van, hogy illetéktelenek módosíthatták-e a birtokukba került adatokat. A vizsgálat következő szakaszában Jóri András áttekinti a központi elektronikus szolgáltató rendszer jogi szabályozását, belső eljárásrendjét, az üzemeltetés feltételeit és műszaki hátterét.
Budai Bernadett kormányszóvivő a hétfői kormányszóvívői tájékoztatón kérdésre válaszolva annyit mondott: bővebb információt csak a jelenleg folyó vizsgálat lezárása után tudnak adni az ügyfélkapu meghibásodásának ügyében. A Miniszterelnöki Hivatal (MeH) Infokommunikációs Államtitkársága azt közölte, hogy jelenleg is folyik az átfogó vizsgálat a kormány informatikai biztonsági felügyelője vezetésével. A vizsgálat első eredményeiről és a kapcsolódó intézkedésekről Baja Ferenc infokommunikációs kormánybiztos számol be kedden sajtótájékoztatón.
A Fidesz lemondásra szólítja fel Kiss Péter kancelláriaminisztert és Baja Ferenc informatikai kormánybiztost az ügyfélkapu sorozatos és súlyos hibái miatt, és az adatvédelmi biztoshoz fordul az adatvédelmi anomáliák miatt - közölte Nyitrai Zsolt, a párt szakpolitikusa. A Fidesz informatikai és telekommunikációs munkacsoportjának vezetője közleményében emlékeztetett arra, hogy a közelmúltban leállt az OEP informatikai rendszere is. Most a központi elektronikus szolgáltató rendszer, az Ügyfélkapu is meghibásodott, azaz nem bírta a január 20-ig esedékes, hétféle adó bevallásához kötődő rohamot.
"Ez azt jelenti, hogy a központi rendszer nem bírta a csúcsterhelést már most, amikor még nincs is bevezetve a mindenkire kiterjedő elektronikus azonosító kártya, azaz még messze nem minden természetes és jogi személy használja adóbevalláshoz a rendszert" - fogalmazott. Nyitrai Zsolt szerint a közbizalom a sorozatos hibák után megrendülni látszik. Egyebek között azt kérdezte: "hogyan bízzanak ezek után az állampolgárok a még be sem vezetett, elektronikus azonosításon nyugvó kormányzati szolgáltatásokban, amikor a rendszerek a mostani, a későbbiekhez képest nagyságrendekkel alacsonyabb forgalmat sem bírják kezelni?" Véleménye szerint, amíg a központi alapszolgáltatások nem működnek biztonságosan és folyamatosan, addig ezek a témák nem időszerűek. Először a meglévő infrastruktúrát kell működővé tenni, majd biztonságosan működtetni.
Az infokommunikáció állami kezelése, benne az államigazgatási informatika kérdéskörével mintegy hat év kihagyás után az elmúlt időben került ismét egy kézbe a Miniszterelnöki Hivatal irányítása alá - emlékeztetett Nyitrai Zsolt. Véleménye szerint az infokommunikációért felelős kormánybiztos, illetve az irányítása alatt álló, infokommunikációért és e-közigazgatásért felelős szakállamtitkárság felelősségi köre ki kell, hogy terjedjen minden elektronikus kormányzati rendszerre. Az ügyfélkapu sorozatos és súlyos hibáiért, az ezzel kapcsolatos kormányzati cselekvőképtelenségért vállalni kell a politikai felelősséget, ezért a Fidesz lemondásra szólítja fel Baja Ferenc informatikai kormánybiztost és Kiss Péter kancelláriaminisztert - hangsúlyozta a politikus.
A vasárnapi Bors arról írt, hogy több százezer adózó adatai kerülhettek illetéktelen kezekbe, miután összeomlott a kormányzati informatikai rendszer, az ügyfélkapu. A lap értesülései szerint az oldalra bejelentkezők mások személyes adatait látták a képernyőn a sajátjuk helyett. Az ombudsman közleményében azt írta: a helyszíni vizsgálat során arra nem kaptak választ, hogy hány ügyfél személyes adata vált egy időre nyilvánossá, és annak kiderítése is folyamatban van, hogy illetéktelenek módosíthatták-e a birtokukba került adatokat. A vizsgálat következő szakaszában Jóri András áttekinti a központi elektronikus szolgáltató rendszer jogi szabályozását, belső eljárásrendjét, az üzemeltetés feltételeit és műszaki hátterét.
Budai Bernadett kormányszóvivő a hétfői kormányszóvívői tájékoztatón kérdésre válaszolva annyit mondott: bővebb információt csak a jelenleg folyó vizsgálat lezárása után tudnak adni az ügyfélkapu meghibásodásának ügyében. A Miniszterelnöki Hivatal (MeH) Infokommunikációs Államtitkársága azt közölte, hogy jelenleg is folyik az átfogó vizsgálat a kormány informatikai biztonsági felügyelője vezetésével. A vizsgálat első eredményeiről és a kapcsolódó intézkedésekről Baja Ferenc infokommunikációs kormánybiztos számol be kedden sajtótájékoztatón.
A Fidesz lemondásra szólítja fel Kiss Péter kancelláriaminisztert és Baja Ferenc informatikai kormánybiztost az ügyfélkapu sorozatos és súlyos hibái miatt, és az adatvédelmi biztoshoz fordul az adatvédelmi anomáliák miatt - közölte Nyitrai Zsolt, a párt szakpolitikusa. A Fidesz informatikai és telekommunikációs munkacsoportjának vezetője közleményében emlékeztetett arra, hogy a közelmúltban leállt az OEP informatikai rendszere is. Most a központi elektronikus szolgáltató rendszer, az Ügyfélkapu is meghibásodott, azaz nem bírta a január 20-ig esedékes, hétféle adó bevallásához kötődő rohamot.
"Ez azt jelenti, hogy a központi rendszer nem bírta a csúcsterhelést már most, amikor még nincs is bevezetve a mindenkire kiterjedő elektronikus azonosító kártya, azaz még messze nem minden természetes és jogi személy használja adóbevalláshoz a rendszert" - fogalmazott. Nyitrai Zsolt szerint a közbizalom a sorozatos hibák után megrendülni látszik. Egyebek között azt kérdezte: "hogyan bízzanak ezek után az állampolgárok a még be sem vezetett, elektronikus azonosításon nyugvó kormányzati szolgáltatásokban, amikor a rendszerek a mostani, a későbbiekhez képest nagyságrendekkel alacsonyabb forgalmat sem bírják kezelni?" Véleménye szerint, amíg a központi alapszolgáltatások nem működnek biztonságosan és folyamatosan, addig ezek a témák nem időszerűek. Először a meglévő infrastruktúrát kell működővé tenni, majd biztonságosan működtetni.
Az infokommunikáció állami kezelése, benne az államigazgatási informatika kérdéskörével mintegy hat év kihagyás után az elmúlt időben került ismét egy kézbe a Miniszterelnöki Hivatal irányítása alá - emlékeztetett Nyitrai Zsolt. Véleménye szerint az infokommunikációért felelős kormánybiztos, illetve az irányítása alatt álló, infokommunikációért és e-közigazgatásért felelős szakállamtitkárság felelősségi köre ki kell, hogy terjedjen minden elektronikus kormányzati rendszerre. Az ügyfélkapu sorozatos és súlyos hibáiért, az ezzel kapcsolatos kormányzati cselekvőképtelenségért vállalni kell a politikai felelősséget, ezért a Fidesz lemondásra szólítja fel Baja Ferenc informatikai kormánybiztost és Kiss Péter kancelláriaminisztert - hangsúlyozta a politikus.