SG.hu

GPS-háború zajlik a Karib-térségben

Az Egyesült Államok és Venezuela a Karib-térségben zavarja a GPS-jeleket a támadások meghiúsítása érdekében, ami növeli a repülés veszélyeit.

Donald Trump elnök és Venezuela vezetője, Nicolás Maduro közötti katonai erőfitogtatás az elektronikai hadviselés fokozódásához vezetett a térségben. Az Egyesült Államok és Venezuela közötti egyre élesedő szembenállás oda vezetett, hogy mindkét ország hadereje zavarja a műholdas navigációs jeleket a Karib-térségben egy esetleges támadás elleni védekezés céljából. Ez a lépés ugyanakkor jelentősen növeli a légi és tengeri közlekedésben a balesetek és ütközések kockázatát a régióban.

A Stanford Egyetem által szolgáltatott adatok elemzése, valamint egy, a műveleti kérdések miatt névtelenséget kérő amerikai tisztviselő szerint az elmúlt hónapokban a Karib-térségbe vezényelt amerikai hadihajók közül több aktívan zavarja a GPS-jeleket közvetlen környezetében. A Trump-kormányzat szerint ezek a hadihajók - köztük az amerikai haditengerészet legmodernebb repülőgép-hordozója, a USS Gerald R. Ford - a venezuelai kormány által szervezett, az Egyesült Államokba irányuló kábítószer-kereskedelem elleni fellépésben vesznek részt.

Az amerikai katonai nyomásra válaszul Nicolás Maduro elnök venezuelai fegyveres erői az ország kritikus infrastruktúrája körül is zavarják a GPS-jeleket, beleértve katonai bázisokat, olajfinomítókat és erőműveket. Erre a következtetésre jutott a Spire Global műholdas adatokkal foglalkozó vállalat elemzése is. Jeltechnikai szakértők szerint mindkét hadsereg láthatóan arra törekszik, hogy megvédje eszközeit a drónok és precíziós fegyverek jelentette fenyegetéstől, amelyek GPS vagy más helymeghatározó rendszerek segítségével irányíthatók.

„Ez alapvetően védekező jellegű tevékenység” - mondta Logan Scott rádiófrekvenciás szakértő, aki az 1980-as években részt vett a világ első digitális GPS-vevőinek megalkotásában, utalva az adatokban látható zavaróforrásokra. „Ha van egy katonai létesítményed, azt akarod, hogy a drónok és hasonlók ne tudjanak odajutni.” Scott szerint az egymással szemben álló felek által alkalmazott hasonló módszerek felerősítik a zavarás hatókörét és intenzitását. „Az egyetlen különbség az, hogy ki melyik oldalon áll” - tette hozzá.

Ezek a katonai taktikák azonban komoly árat jelentenek a GPS-re támaszkodó polgári közlekedés számára. A Karib-térségben tapasztalható, elhúzódó GPS-zavarás az egyik leglátványosabb példája annak, milyen regionális hatásai vannak Trump elnök Maduro elleni nyomásgyakorlásának. A konfliktus, amelyet Trump hol a kábítószer-ellenes háborúval, hol a venezuelai olaj megszerzésének szükségességével indokolt, olyan alapvető kommunikációs technológiákat gyengít, amelyek többek között a mobiltelefonokat és a hajók navigációs rendszereit irányítják. A térség fokozódó militarizációja egyre inkább olyan módon hat a civil életre, ahogyan az már megszokott háborús övezetekben, például Oroszországban, Ukrajnában vagy a Közel-Kelet egyes részein.

„Teljesen mindegy, hogy az amerikai vagy a venezuelai erők okozzák a zavarást, egy dolog biztos: nem szeretnél oda repülőgépet küldeni” - mondta Willie Shelton tábornok, az amerikai légierő űrparancsnokságának volt vezetője. Az amerikai Déli Parancsnokság (U.S. Southern Command), amely a karibi műveletekért felel, egy szóvivőn keresztül közölte, hogy „nem kommentál spekulatív beszámolókat vagy nem ellenőrzött feltételezéseket”. A szóvivő hozzátette, hogy „az amerikai haditengerészeti erők továbbra is a nemzetközi joggal összhangban hajtanak végre műveleteket nemzetközi vizeken, elsősorban a térségbeli partnerekkel együttműködve folytatott kábítószer-ellenes tevékenységre összpontosítva”.

A GPS és más műholdas navigációs rendszereknek a globális gazdaság minden szegletébe való elterjedése egyre sebezhetőbbé tette ezeket a helymeghatározó technológiákat a kormányok, bűnözői csoportok és olyan egyének manipulációival szemben, akik érzékeny helyszíneket akarnak elrejteni vagy ellenfeleiket összezavarni. A GPS-zavarás leggyakoribb formáját az úgynevezett jammerek okozzák, amelyek lényegében zajt sugároznak, elnyomva a jelet, és megnehezítve a pontos hely- és időmeghatározást. Ezek a zavaróeszközök a kézi készülékektől a repülőgépeken és hadihajókon elhelyezett, összetett rendszerekig terjednek. Kifinomultságuk és hozzáférhetőségük drámai mértékben nőtt az ukrajnai háború kezdete óta, ahol mindkét fél széles körben zavarja a műholdas jeleket, hogy megvédje magát a drónok és rakéták ellen.

A venezuelai GPS-zavarás növekedéséről először a Bloomberg számolt be. A Stanford Egyetem GPS Laborjának adatai szerint szeptember eleje óta a Karib-térségben közlekedő járatok legalább ötödénél jelentkeztek problémák a GPS-navigációval. Egy Curacaóból New Yorkba tartó JetBlue járat december 12-én nem sokkal felszállás után majdnem összeütközött egy amerikai katonai repülőgéppel. A JetBlue pilótája azt jelentette a légiforgalmi irányításnak, hogy a katonai gép nem közölte helyzetét, miközben a járatuk repülési útvonalában tartózkodott.

Bár ez a veszélyhelyzet nem tűnik közvetlenül a GPS-zavarás következményének, rávilágított arra, milyen tovagyűrűző hatásai vannak a Karib-térség legnagyobb amerikai katonai jelenlétének a kubai rakétaválság óta. Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal november 18-án figyelmeztetést adott ki a San Juanba, Puerto Ricóba irányuló és onnan induló járatok pilótái számára „az állami repülőgépek tevékenységének növekedése miatt”. A hatóság nem közölt további részleteket, de a megfogalmazás katonai gépeket is magában foglal, és a sziget az utóbbi időszakban a Ford repülőgép-hordozónak és kísérő hajóinak is otthont adott.

A GPS-zavarás a kereskedelmi hajózás számára is egyre nagyobb veszélyt jelent. Ezek a kockázatok a Karib-térség általános militarizációjával párhuzamosan erősödtek. Ebben a hónapban felfegyverzett amerikai bűnüldöző szervek lefoglaltak egy venezuelai olajat szállító tartályhajót Grenada és Trinidad között, nemzetközi vizeken. Erre válaszul a venezuelai haditengerészet a héten fegyveres járőrhajókat rendelt a venezuelai nyersolajat ázsiai piacokra szállító tankerek kíséretéhez. November 15-én egy Venezuelából olajat szállító tanker arról tájékoztatta az amerikai parti őrséget, hogy négy órára elvesztette GPS-adóinak használatát, és a legénység úgy vélte, hogy a jeleket szándékosan zavarták, áll a parti őrség jelentésében. Néhány héttel később egy Aruba közelében haladó tengerjáró hajón hirtelen többféle szenzori riasztás lépett fel, és a hajónak három órán keresztül térképek és tájékozódási pontok alapján kellett navigálnia.

A New York Times légiforgalmi irányítási kommunikációkat elemző vizsgálata kimutatta, hogy december 10-én egyetlen napon legalább öt kereskedelmi repülőgép veszítette el a GPS-szolgáltatást egy Venezuela szomszédságában fekvő szigetállam, Trinidad és Tobago közelében. A Stanford és a Spire adatai szerint Trinidad és Tobago - mely az Egyesült Államok közeli szövetségese - az elmúlt hónapokban amerikai hadihajóknak és felszerelésnek adott otthont, ami egybeesett a térség vizeiben tapasztalt GPS-zavarás jelentős növekedésével.

„Épp most veszítettük el a GPS jelet” - mondta rádión december 10-én reggel egy Copa Airlines járat pilótája, miközben megkérdezte a légiforgalmi irányítótól, hogy a repülőgép továbbra is látható-e a radarképernyőkön. A panamai székhelyű légitársaság vezérigazgatója, Pedro Heilbron közölte, hogy a Copa „minden szükséges óvintézkedést megtesz, és szoros, rendszeres kapcsolatban áll az illetékes légi közlekedési hatóságokkal”, de további kommentárt nem kívánt adni. Egy másik, aznap közlekedő kereskedelmi járat pilótája, a Caribbean Airlines gépének kapitánya ennél jóval nyersebben fogalmazott, amikor közölte az irányítással, hogy navigációs rendszereit zavarják, majd segítséget kért a Trinidadba történő bevezetéshez.

A GPS-zavarás legnagyobb hatását a venezuelai lakosság érzi meg. Az FAA november végén erőteljes hangvételű figyelmeztetést adott ki a Venezuela fő repülőterén, a maiquetíai repülőtéren működő valamennyi légi jármű számára, a „romló biztonsági helyzetre és a fokozódó katonai aktivitásra” hivatkozva. Egy héttel később Trump elnök azt mondta, hogy a légitársaságoknak fontolóra kellene venniük „a Venezuela feletti és környező légteret teljes egészében lezártnak tekinteni”. Trumpnak nincs hatásköre a venezuelai légtér felett. Azonban az ő fenyegetése, az FAA figyelmeztetése és a pilóták által jelentett GPS-zavarás együttese ahhoz vezetett, hogy a legtöbb külföldi légitársaság törölte venezuelai járatait. Ezek a járattörlések tovább erősítették az ostromlott állapot érzetet az országban, amely Trump és Maduro erőfitogtató politikai játszmájának közepébe került.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!