SG.hu
Az emberfeletti érzékelés felé haladnak a Rivian autói
A Rivian átfogó és ambiciózus terveket mutatott be arra vonatkozóan, miként kívánja elektromos járműveit egyre nagyobb mértékben önvezetővé tenni. A Palo Altóban megrendezett első Autonomy & AI Day eseményen a vállalat részletesen ismertette, hogy az autonóm képességek fejlesztése új hardverekre, saját tervezésű chipekre, lidar érzékelőkre és hosszabb távon akár egy önvezető fuvarmegosztó szolgáltatás lehetőségére is kiterjed. RJ Scaringe vezérigazgató szerint a cél nem csupán a vezetéstámogatás továbbfejlesztése, hanem egy olyan technológiai alap megteremtése, amely a jövőben teljesen új üzleti modelleket is lehetővé tesz.
Az esemény betekintést engedett a Rivian eddig nagyrészt a nyilvánosság elől elzárt fejlesztéseibe, miközben a cég arra készül, hogy 2026 első felében megkezdje a megfizethetőbb R2 SUV gyártását. A bemutató egyértelmű jelzés volt a befektetők felé is, hogy a Rivian nemcsak tartja a lépést, hanem bizonyos területeken túl is szárnyalhatja olyan riválisok automatizált vezetési képességeit, mint a Tesla, a Ford, a General Motors, illetve az európai és kínai autógyártók.
A vállalat bejelentette, hogy jelentősen kibővíti a jelenlegi, kéz nélküli vezetést lehetővé tevő vezetéstámogató szoftverét. A rendszer a tervek szerint több mint 3,5 millió mérföldnyi útszakaszon lesz elérhető az Egyesült Államokban és Kanadában, és a jövőben nemcsak autópályákon, hanem jól felfestett útburkolati jelekkel rendelkező városi utakon is használhatóvá válik. Ezek az új képességek a második generációs R1 pickupokon és SUV-okon jelennek meg, és a Universal Hands-Free nevet kapták. A bevezetés 2026 elejére várható, az ár pedig egyszeri 2500 dollár vagy havi 49,99 dolláros előfizetés lesz.
Scaringe az eseményen így magyarázta az egyik kulcsfunkciót: „Ez azt jelenti, hogy beülhetsz az autóba az otthonodnál, beírod a címet, ahová menni szeretnél, és a jármű teljes egészében elvezet oda.” A vállalat ezt ponttól pontig történő navigációként írja le, amely jelentős lépést jelent a jelenlegi rendszerekhez képest. A következő fázisban a Rivian lehetővé kívánja tenni, hogy a vezetők akár teljesen levegyék a szemüket az útról. „Ez visszaadja az idődet. A telefonoddal foglalkozhatsz, könyvet olvashatsz, és többé nem kell aktívan részt venned a jármű működtetésében” - fogalmazott Scaringe.
A fejlesztések végső célja az úgynevezett personal L4 szint elérése, amely a Society of Automotive Engineers besorolása szerint azt jelenti, hogy az autó meghatározott területeken emberi beavatkozás nélkül képes közlekedni. Ezen a ponton Scaringe már a Waymohoz hasonló szereplőkkel való verseny lehetőségét is felvetette. „Bár kezdetben a magántulajdonban lévő járművekre összpontosítunk, amelyek ma az Egyesült Államokban megtett mérföldek döntő többségét adják, ez lehetővé teszi számunkra, hogy az utazásmegosztási térben is lehetőségeket keressünk” - mondta.
A célok eléréséhez a Rivian egy úgynevezett „nagy vezetési modellt” fejleszt, amely koncepciójában egy, a valós vezetésre specializált nyelvi modellhez hasonlítható. Ez a megközelítés eltér a hagyományos, szabályalapú autonóm rendszerektől, és ahhoz a szemlélethez áll közelebb, amelyet a Tesla is követ. A vállalat emellett bemutatta saját fejlesztésű, 5 nanométeres gyártástechnológiával készülő processzorát is, amely az Arm és a TSMC közreműködésével készül. Ez az egyedi chip hajtja a Rivian harmadik generációs autonóm számítógépét, az ACM3-at. Az új rendszer másodpercenként 5 milliárd pixelt képes feldolgozni, és először a tömegeknek szánt R2 SUV-ban jelenik meg 2026 végén.
Az ACM3-at egy, a szélvédő felső részébe integrált lidar érzékelő egészíti ki, amely egyelőre meg nem nevezett beszállítótól származik. A Rivian szerint ez a kombináció háromdimenziós térbeli adatokat és redundáns érzékelést biztosít, ami segít a vezetés ritka, nehezen kezelhető helyzeteinek valós idejű felismerésében. „Arra számítunk, hogy a 2026 végi induláskor ez lesz az észak-amerikai fogyasztói járművekben elérhető érzékelő és következtetési számítási kapacitás legerősebb kombinációja” - mondta Vidya Rajagopalan, a vállalat elektromos hardverért felelős alelnöke.
Fontos ugyanakkor, hogy az R2 első, 2026 első felében piacra kerülő példányai még nem tartalmazzák sem az ACM3-at, sem a lidar szenzort. Ezek a korai modellek várhatóan a kéz nélküli vezetés szintjén fognak „megállni”, míg a szem nélküli vagy felügyelet nélküli vezetéshez lidarrel felszerelt járműre lesz szükség. „A lidar hozzáadása teremti meg az érzékelés végső kombinációját. Ez adja a legátfogóbb 3D modellt arról a térről, amelyen keresztül a jármű halad” - mondta James Philbin, az autonómia és mesterséges intelligencia alelnöke. „A fedélzeti érzékelési rendszerünk célja nem csupán az emberi szint, hanem az emberfeletti szint.”
Az autonóm fejlesztések mellett a Rivian azt is bejelentette, hogy 2026 elején elindítja saját fejlesztésű mesterségesintelligencia-asszisztensét, amely nemcsak az új generációs modellekben, hanem a már forgalomban lévő összes Rivian elektromos járműben elérhető lesz. Az asszisztens segítségével a vezetők és utasok hangvezérléssel irányíthatják például a klímát és az infotainment rendszer funkcióit, valamint külső alkalmazásokat is elérhetnek egy, a Rivian mérnökei által fejlesztett, úgynevezett agentikus keretrendszeren keresztül. Elsőként a Google Naptár integrációja indul el.
„A szépsége ennek az, hogy külső ügynököket tudunk integrálni, és ez teljesen újradefiniálja, hogyan fognak az alkalmazások a jövőben integrálódni az autóinkba” - mondta Wassym Bensaid szoftverfejlesztési vezető. Az asszisztens működését csúcskategóriás nagy nyelvi modellek támogatják, például a Google Vertex AI és a Gemini, amelyek a természetes párbeszédet, a megalapozott adatkezelést és a következtetést segítik. A program jól illeszkedik Scaringe azon törekvéséhez, hogy a Rivian minél inkább vertikálisan integrált vállalattá váljon. Ez a megközelítés már korábban is megmutatkozott: 2024-ben a cég teljesen áttervezte az R1T és R1S modellek műszaki alapjait az akkumulátortól és a felfüggesztéstől kezdve az elektromos architektúrán és az érzékelőkön át a szoftveres felületig.
Az MI-asszisztens mögött egy modell- és platformfüggetlen architektúra áll, amely a Rivian Unified Intelligence, röviden RUI nevet kapta. Ez egy hibrid szoftverstack, amely saját fejlesztésű modelleket és egy úgynevezett „orchestration layer”-t tartalmaz, vagyis egy vezénylő réteget, amely biztosítja, hogy a különböző mesterségesintelligencia-modellek összehangoltan működjenek. A vállalat bizonyos speciális agentikus funkciókhoz külső partnereket is igénybe vesz.
„A Rivian Unified Intelligence az az összekötő szövet, amely a Rivian digitális ökoszisztémájának szívén fut keresztül” - fogalmazott Bensaid az eseményen. „Ez a platform célzott ügynöki megoldásokat tesz lehetővé, amelyek értéket teremtenek a teljes működésünk és a járművek teljes életciklusa során.” A RUI nemcsak az MI-asszisztens alapját adja, hanem például a járműdiagnosztika fejlesztésében is szerepet kap, ahol a Rivian szerint „szakértő asszisztensként” segíti a technikusokat a telemetriai adatok és előzmények elemzésében, összetett hibák pontos azonosításában.
Az esemény betekintést engedett a Rivian eddig nagyrészt a nyilvánosság elől elzárt fejlesztéseibe, miközben a cég arra készül, hogy 2026 első felében megkezdje a megfizethetőbb R2 SUV gyártását. A bemutató egyértelmű jelzés volt a befektetők felé is, hogy a Rivian nemcsak tartja a lépést, hanem bizonyos területeken túl is szárnyalhatja olyan riválisok automatizált vezetési képességeit, mint a Tesla, a Ford, a General Motors, illetve az európai és kínai autógyártók.
A vállalat bejelentette, hogy jelentősen kibővíti a jelenlegi, kéz nélküli vezetést lehetővé tevő vezetéstámogató szoftverét. A rendszer a tervek szerint több mint 3,5 millió mérföldnyi útszakaszon lesz elérhető az Egyesült Államokban és Kanadában, és a jövőben nemcsak autópályákon, hanem jól felfestett útburkolati jelekkel rendelkező városi utakon is használhatóvá válik. Ezek az új képességek a második generációs R1 pickupokon és SUV-okon jelennek meg, és a Universal Hands-Free nevet kapták. A bevezetés 2026 elejére várható, az ár pedig egyszeri 2500 dollár vagy havi 49,99 dolláros előfizetés lesz.
Scaringe az eseményen így magyarázta az egyik kulcsfunkciót: „Ez azt jelenti, hogy beülhetsz az autóba az otthonodnál, beírod a címet, ahová menni szeretnél, és a jármű teljes egészében elvezet oda.” A vállalat ezt ponttól pontig történő navigációként írja le, amely jelentős lépést jelent a jelenlegi rendszerekhez képest. A következő fázisban a Rivian lehetővé kívánja tenni, hogy a vezetők akár teljesen levegyék a szemüket az útról. „Ez visszaadja az idődet. A telefonoddal foglalkozhatsz, könyvet olvashatsz, és többé nem kell aktívan részt venned a jármű működtetésében” - fogalmazott Scaringe.
A fejlesztések végső célja az úgynevezett personal L4 szint elérése, amely a Society of Automotive Engineers besorolása szerint azt jelenti, hogy az autó meghatározott területeken emberi beavatkozás nélkül képes közlekedni. Ezen a ponton Scaringe már a Waymohoz hasonló szereplőkkel való verseny lehetőségét is felvetette. „Bár kezdetben a magántulajdonban lévő járművekre összpontosítunk, amelyek ma az Egyesült Államokban megtett mérföldek döntő többségét adják, ez lehetővé teszi számunkra, hogy az utazásmegosztási térben is lehetőségeket keressünk” - mondta.
A célok eléréséhez a Rivian egy úgynevezett „nagy vezetési modellt” fejleszt, amely koncepciójában egy, a valós vezetésre specializált nyelvi modellhez hasonlítható. Ez a megközelítés eltér a hagyományos, szabályalapú autonóm rendszerektől, és ahhoz a szemlélethez áll közelebb, amelyet a Tesla is követ. A vállalat emellett bemutatta saját fejlesztésű, 5 nanométeres gyártástechnológiával készülő processzorát is, amely az Arm és a TSMC közreműködésével készül. Ez az egyedi chip hajtja a Rivian harmadik generációs autonóm számítógépét, az ACM3-at. Az új rendszer másodpercenként 5 milliárd pixelt képes feldolgozni, és először a tömegeknek szánt R2 SUV-ban jelenik meg 2026 végén.
Az ACM3-at egy, a szélvédő felső részébe integrált lidar érzékelő egészíti ki, amely egyelőre meg nem nevezett beszállítótól származik. A Rivian szerint ez a kombináció háromdimenziós térbeli adatokat és redundáns érzékelést biztosít, ami segít a vezetés ritka, nehezen kezelhető helyzeteinek valós idejű felismerésében. „Arra számítunk, hogy a 2026 végi induláskor ez lesz az észak-amerikai fogyasztói járművekben elérhető érzékelő és következtetési számítási kapacitás legerősebb kombinációja” - mondta Vidya Rajagopalan, a vállalat elektromos hardverért felelős alelnöke.
Fontos ugyanakkor, hogy az R2 első, 2026 első felében piacra kerülő példányai még nem tartalmazzák sem az ACM3-at, sem a lidar szenzort. Ezek a korai modellek várhatóan a kéz nélküli vezetés szintjén fognak „megállni”, míg a szem nélküli vagy felügyelet nélküli vezetéshez lidarrel felszerelt járműre lesz szükség. „A lidar hozzáadása teremti meg az érzékelés végső kombinációját. Ez adja a legátfogóbb 3D modellt arról a térről, amelyen keresztül a jármű halad” - mondta James Philbin, az autonómia és mesterséges intelligencia alelnöke. „A fedélzeti érzékelési rendszerünk célja nem csupán az emberi szint, hanem az emberfeletti szint.”
Az autonóm fejlesztések mellett a Rivian azt is bejelentette, hogy 2026 elején elindítja saját fejlesztésű mesterségesintelligencia-asszisztensét, amely nemcsak az új generációs modellekben, hanem a már forgalomban lévő összes Rivian elektromos járműben elérhető lesz. Az asszisztens segítségével a vezetők és utasok hangvezérléssel irányíthatják például a klímát és az infotainment rendszer funkcióit, valamint külső alkalmazásokat is elérhetnek egy, a Rivian mérnökei által fejlesztett, úgynevezett agentikus keretrendszeren keresztül. Elsőként a Google Naptár integrációja indul el.
„A szépsége ennek az, hogy külső ügynököket tudunk integrálni, és ez teljesen újradefiniálja, hogyan fognak az alkalmazások a jövőben integrálódni az autóinkba” - mondta Wassym Bensaid szoftverfejlesztési vezető. Az asszisztens működését csúcskategóriás nagy nyelvi modellek támogatják, például a Google Vertex AI és a Gemini, amelyek a természetes párbeszédet, a megalapozott adatkezelést és a következtetést segítik. A program jól illeszkedik Scaringe azon törekvéséhez, hogy a Rivian minél inkább vertikálisan integrált vállalattá váljon. Ez a megközelítés már korábban is megmutatkozott: 2024-ben a cég teljesen áttervezte az R1T és R1S modellek műszaki alapjait az akkumulátortól és a felfüggesztéstől kezdve az elektromos architektúrán és az érzékelőkön át a szoftveres felületig.
Az MI-asszisztens mögött egy modell- és platformfüggetlen architektúra áll, amely a Rivian Unified Intelligence, röviden RUI nevet kapta. Ez egy hibrid szoftverstack, amely saját fejlesztésű modelleket és egy úgynevezett „orchestration layer”-t tartalmaz, vagyis egy vezénylő réteget, amely biztosítja, hogy a különböző mesterségesintelligencia-modellek összehangoltan működjenek. A vállalat bizonyos speciális agentikus funkciókhoz külső partnereket is igénybe vesz.
„A Rivian Unified Intelligence az az összekötő szövet, amely a Rivian digitális ökoszisztémájának szívén fut keresztül” - fogalmazott Bensaid az eseményen. „Ez a platform célzott ügynöki megoldásokat tesz lehetővé, amelyek értéket teremtenek a teljes működésünk és a járművek teljes életciklusa során.” A RUI nemcsak az MI-asszisztens alapját adja, hanem például a járműdiagnosztika fejlesztésében is szerepet kap, ahol a Rivian szerint „szakértő asszisztensként” segíti a technikusokat a telemetriai adatok és előzmények elemzésében, összetett hibák pontos azonosításában.