SG.hu

Megveszi legnagyobb riválisát a Netflix

A Netflix ma bejelentette, hogy 72 milliárd dollárért felvásárolja a Warner Bros Discovery televíziós és filmes stúdióit, valamint streaming üzletágát.

A megállapodás azt jelenti, hogy a streaming úttörője átveszi az irányítást Hollywood egyik legrégebbi és legértékesebb vállalata felett. A döntés jelentős fordulatot hoz a Netflix számára, amely évekkel ezelőtt teljesen átírta a hollywoodi működés szabályait, és megváltoztatta, hogyan és mikor fogyasztanak tartalmat az emberek. Most viszont azzá válik, amit egykor megbontott: egy hagyományos, nagy stúdióvá.

Ted Sarandos, a Netflix társigazgatója a befektetőknek tartott híváson úgy fogalmazott: tudja, hogy sokakat meglepett a felvásárlás, és érti, miért. Hozzátette, hogy a Netflix eddig építőként volt ismert, nem pedig felvásárlóként, de ez egy ritka lehetőség, amely segíti a vállalat küldetését, hogy szórakoztassa a világot és nagyszerű történeteken keresztül hozza össze az embereket. Sarandos szerint a két vállalat együtt segít meghatározni a következő évszázad történetmesélését. A Netflix vezetője korábban azt mondta: céljuk gyorsabban HBO-vá válni, mint ahogy az HBO válhatna Netflixszé.

Az egyezséget hosszú hetekig tartó licitharc előzte meg. A Netflix részvényenként közel 28 dollárt ajánlott, ezzel túlszárnyalva a legtöbbek által esélyesnek tartott Paramount Skydance-et, amely több ajánlatot is tett a teljes Warner Bros Discovery felvásárlására, beleértve a kábelcsatornákat is, amelyeket később kiváltak volna a cégből. A Netflix - amely az elmúlt tíz évben olyan saját gyártású sorozatokkal erősítette márkáját, mint a Stranger Things vagy a Bridgerton, illetve olyan filmekkel, mint a KPop Demon Hunters - most hozzáférést kap a Warner Bros hatalmas, százéves tartalomkönyvtárához. Ez olyan nagy franchise-okat tartalmaz, mint a Trónok harca, a Harry Potter, valamint a DC Comics szuperhősei, köztük Batman és Superman.

A Netflix felvásárlása várhatóan erős versenyjogi vizsgálatot vált ki Európában és az Egyesült Államokban is. A világ legnagyobb streaming szolgáltatója ugyanis birtokolni kezdene egy riválist, amely többek között a HBO Maxot működteti, és csaknem 130 millió streaming-előfizetővel rendelkezik. Tom Harrington, az Enders Analysis televíziós részlegének vezetője szerint Hollywood egyes szereplői és több szakszervezet is ellenállást fog tanúsítani. Úgy fogalmazott: a kreatív ékkőnek számító HBO nagyon kiszolgáltatottá válhat a Netflix tulajdonában, bár a csatorna fennállása nagy részében már így is nehéz tulajdonosokkal szembesült.

A Paramount, amely Ellison vezetésével kezdte el a licitháborút, és szoros kapcsolatokat ápol a Trump-adminisztrációval, a héten megkérdőjelezte az értékesítési folyamatot, és azt állította, hogy a Netflix kedvezményes elbírálást kapott. A pályázatok beérkezése előtt néhány kongresszusi tag azt mondta: a Netflix és a Warner Bros Discovery fúziója árthat a fogyasztóknak és Hollywood működésének. A Cinema United, egy globális mozis szakmai szervezet szerint a felvásárlás példátlan veszélyt jelentene a világszerte működő mozik számára. Jason Kilar, a WarnerMedia korábbi vezérigazgatója pedig úgy fogalmazott: nem tud elképzelni hatékonyabb módot arra, hogy csökkentsék a versenyt Hollywoodban, mint ha a WBD-t eladják a Netflixnek.

A Netflix igyekezett csillapítani az aggodalmakat. A vállalat szerint az üzlet több műsort és filmet eredményezne az előfizetők számára, növelné az amerikai gyártási kapacitást, és hosszú távon több pénzt jelentene eredeti tartalom előállítására. A Netflix azt is hangsúlyozta, hogy a kreatív szakemberek számára új lehetőségek és munkahelyek jönnének létre. A tárgyalások során a cég azt is kifejtette, hogy az ő streaming szolgáltatásuk és a HBO Max együttes működése csökkentené a csomagárakat, így a fogyasztók is jól járnának.

Greg Peters, a Netflix társigazgatója a befektetőknek elmondta: a cég akár egy közös szolgáltatáscsomagot is kialakíthatna, vagy más módon vezetné be a HBO Max tartalmait a Netflix előfizetői számára. A Netflix régóta azon dolgozik, hogy új közönséget hozzon bizonyos sorozatoknak, ahogy azt tette a Breaking Bad vagy a Suits esetében.

A Netflix arról is biztosította a Warner Bros Discovery vezetését, hogy a stúdió filmjeit továbbra is mozikban mutatná be, így igyekszik eloszlatni a félelmeket, miszerint a felvásárlás egy újabb hollywoodi stúdió eltűnését és a mozifilmek számának csökkenését eredményezné. Paolo Pescatore, a PP Foresight elemzője szerint azonban a jelenlegi szabályozási környezetben a fúzió komoly aggályokat vet fel, és a domináns streaming szereplő összeolvadása szigorú ellenőrzést von majd maga után. Úgy vélte, hogy a folyamat elhúzódhat, különösen a Paramount Skydance további törekvései miatt.

A megállapodás készpénzt és részvényeket tartalmaz. A Warner Bros Discovery részvényesei részvényenként 23,25 dollárt kapnak készpénzben és további körülbelül 4,50 dollár értékű Netflix-részvényt, így a teljes ajánlat 27,75 dollár részvényenként. Ez körülbelül 72 milliárd dollár részvényértéket, és mintegy 82,7 milliárd dollár teljes vállalati értéket jelent az adóssággal együtt. Az ár 121,3 százalékos felárat jelent a Warner Bros Discovery szeptember 10-i záróára felett, amikor először felmerültek a hírek a lehetséges felvásárlásról.

Az ügylet várhatóan azután zárul le, hogy a Warner Bros Discovery külön vállalatként leválasztja globális hálózati divízióját, a Discovery Globalt. Ennek a spin-offnak a lezárása jelen állás szerint 2026 harmadik negyedévében történik meg. A Netflix 5,8 milliárd dolláros kötbért vállalt arra az esetre, ha a tranzakció meghiúsulna, míg a Warner Bros Discovery 2,8 milliárd dollárt fizetne a Netflixnek sikertelen lezárás esetén. A Netflix szerint legalább évi 2-3 milliárd dollár megtakarítás várható a felvásárlás lezárását követő harmadik évre.

Elemzők szerint a Netflixet az motiválja, hogy hosszú távra biztosítsa magának a népszerű tartalmak jogait, és kevésbé támaszkodjon külső stúdiókra, miközben a gaming piacra is terjeszkedik, illetve új növekedési lehetőségeket keres a jelszómegosztás elleni fellépés sikere után. A vállalat részvényei idén mindössze 16 százalékkal erősödtek, miután 2024-ben több mint 80 százalékot emelkedtek, ami annak a befektetői félelemnek tudható be, hogy a gyors növekedés megtorpanhat, különösen az után, hogy a cég idén felhagyott az előfizetői számok közlésével.

A vállalat az alacsonyabb árú, reklámokkal támogatott csomagra támaszkodik a növekedés érdekében, de ez várhatóan csak jövőre hozza meg a jelentős bevételeket. A gaming üzletág bővítése pedig egyelőre bizonytalan, mivel a stratégia és a vezetés is többször változott. A Warner Bros azon kevés szórakoztatóipari vállalatok egyike, amely jelentős sikereket ért el a játékpiacon, például a Harry Potter világán alapuló Hogwarts Legacy című játékkal, amely több mint 1 milliárd dollár bevételt termelt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Vanek úr #10
    A Netflix előfizetői bázisa kb. 300 millió, a WB-é kb. 130 millió, a Disney 180 millió, az Amazon 200+ millió (és van még egy 100+ milliós 'egyéb' rész is). Vagyis annyira nem húzott még el, mint amennyire te érzékelteted (és nem is 'a legnagyobb', hanem 'az egyik legnagyobb' riválisról van szó, csak a híríró ráment az enyhe túlzásra, ami miatt viszont több kattintás jön). Persze jelentős előnyben van, hiszen ő kezdte az egész streaming ipart (így a neve egyet is jelent 'a streaming'-gel), de azért még messze van attól, amit érzékeltetni akarsz. Bár, ha a felvásárlás sikerül, akkor közel lehet az 50%-os részesedés elérése, és akkor már igazad lehet majd.
  • Pontiac2 #9
    remélem most már könnyebb lesz 4k uhd blu ray filmeket venni magyar szinkronnal. Mufasat keresem már egy ideje de egyiken sincs magyar szinkron, a streaming meg szart sem ér olyan rontott bitrate használ hogy hd nak is gyenge.
  • zetortraktor #8
    a minőséghez nem értek. de ha valami jó, akkor vhs kazettán is jó, ez a lényeg. ha valami jó és még jobb minőségben akarom látni, akkor teszek érte alternatív módon, de előtte rálelek mondjuk streamingen.
  • zetortraktor #7
    "namost pont a youtube az amire miért is fizzesek elő?"

    miért NE fizessek elő? a kényelem és az idő mindent megér. még sosem láttam youtube-os reklámot, ami fontosabb, hogy a gyerekeim is láttak, ami még fontosabb, hogy bármit le tudok egy klikkre tölteni, ami még annál is fontosabb, hogy kikapcsolt mobillal is tudok videót lejátszani.

    " tudod te is, hogy nézőpont kérdése. A te szemszögedből kiszúrás. Neki racionális döntés. "

    értem, amit mondasz, de ez nem nézőpont kérdése. mármint, ha felmerül a kérdés, hogy valamire előfizess-e, tehát, ha benned van, hogy érdekel a dolog, és csak azért nem teszed, mert a pénzed, tudom is én, afrikai gyerekkatonák finanszírozására megy, akkor nem velük szúrsz ki, hanem magaddal, mert olyasmit vonsz meg, ami alapból érdekelt volna. ha valakit alapból nem is érdekel valamelyik streaming platform, akkor érthető a dolog, de akkor fel sem merül benne a kérdés, hogy inkább nem fizet elő.
  • Macropus Rufus #6
    "Van, aki ingyenes youtube-ot használ? jézusom..."
    namost pont a youtube az amire miért is fizzesek elő? Ha akarom akkor a tartalom gyártókat közvetlenül tudom támogatni, kihagyva a youtube-ot belőle.

    "igen. szúrjon ki az ember önmagával. racionális:) "
    tudod te is, hogy nézőpont kérdése. A te szemszögedből kiszúrás. Neki racionális döntés.
    Am. én sem fizetek elő semmire. Simán megveszem, amit meg akarok nézni. Amúgy is a hordozón messze jobb minőségű a film, mint amit a stream nyom, legyen fhd v. 4k. A kép eleve ronda. De legalább a hang is sz@r mellé. A kép addig szép amíg kommersz méreten nézed. De ha már film buzi az ember akkor adja meg módját. Én 5m-es képen nézem és ott már nem tekinthető szépnek ellentétben a hordozókon lévő minőséggel. Bár ilyen méretben a fhd sem annyira szép, de a stream fhd-hoz képest fényévekkel szebb, de a 4k meg nem is említhető egy lapon a stream 4k-val. A hang meg eleve gagyi, nincs meg az a dinamika tartomány, mint a lemezeken. Szóval igen, meg veszem, mert sokkal jobb. Igaz több helyet is foglalnak, de sztem egy házimozi akkor menő, ha ott van sok-sok film a polcokon. (+ filmposzterek a falon, meg ami a képhez kell ;) )

  • zetortraktor #5
    Van, aki ingyenes youtube-ot használ? jézusom...

    "nem kell előfizetni, nézni."

    igen. szúrjon ki az ember önmagával. racionális:)
  • Zsombor99 #4
    ("Nézőként" egyféleképpen lehet rá hatni, ha az ösztönző versenytársak megszüntetése "megjelenik" a kreatív minőségben, nem kell előfizetni, nézni.)
    A szüleim Netflix előfizetők, én viszont egyetlen streaming szolgáltatóra se vagyok előfizetve és nem is szeretnék úgy tenni, tévé és ingyenes YouTube kivételével nem fogyasztok máshol tartalmakat.
  • end3 #3
    A fejlettebb profittermelési mód győz a kihalóban lévő mamut-struktúrák felett. A személyes, kapcsolati alapú alkotási lehetőség korlátozódik, ezzel a kreativitásra ösztönzés személyes érzelmi alapú kapcsolati módjai is elvesznek. Marad a legfőbb ösztönző-prioritás a pénztermelés, és ezen okból az MI hatványozott használata a filmkészítésben! (A Youtube-on elhatalmasodott MI-videók mutatják, hogy a szebb jövőben mire lehet számítani.)

    ("Nézőként" egyféleképpen lehet rá hatni, ha az ösztönző versenytársak megszüntetése "megjelenik" a kreatív minőségben, nem kell előfizetni, nézni.)
  • Zsombor99 #2
    Én még úgy önmagában nem bánnám, csak a híres WB kreatívsága ne szenvedjen hátrányt a Netflix-hez kerülés által.
  • zetortraktor #1
    legnagyobb rivális, lol:) Sajnos(?) a Netflix annyira elhúzott részesedésben a többiektől, hogy nem nagyon tekinthető semmilyen riválisnak a Warner. Mármint azon a piacon, amin együtt játszanak.