SG.hu
A közösségi média óriásai felelőssé tehetők a pénzügyi csalásokért
A Meta és a TikTok platformok az EU törvényhozói által csütörtök hajnalban elfogadott új szabályok értelmében először tehetők felelőssé pénzügyi csalásokért.
A Parlament és a Tanács nyolcórás tárgyalások után állapodott meg a szabálycsomagról, amelynek célja a csalások elleni védelem erősítése. A megállapodás újabb EU-s szabályozási kockázatot jelent az amerikai technológiai óriások számára, amelyek lobbiztak a Fehér Házban, hogy szembeszálljanak Brüsszel monopóliumellenes és tartalom-moderálási szabályaival. „Ez egy nagy győzelem. Egy hatalmas előrelépés. Eddig olyan helyzetben voltunk, hogy a platformok semmilyen törvény alapján nem voltak felelősségre vonhatók” - nyilatkozta Morten Lokkegaard, a dán Renew európai parlamenti képviselője, a csomag parlamenti benyújtója. „Ez egy történelmi pillanat.”
A közösségi médiában elszaporodtak a pénzügyi csalások, és az európai parlamenti képviselők a jogalkotási tárgyalások során erőteljesen szorgalmazták, hogy felelősségre vonhatók legyenek mind a nagy technológiai vállalatok, mind a bankok. Az EU kormányai ugyanakkor úgy vélték, hogy elég a bankokat kell felelősségre vonni, ha védelmi intézkedéseik nem elég erősek. Kompromisszumként a törvényhozók megállapodtak abban, hogy a bankoknak kártérítést kell fizetniük az áldozatoknak, ha egy csaló a bank nevében eljárva kicsalja tőlük a pénzüket, vagy ha a kifizetéseket hozzájárulás nélkül dolgozzák fel. A közösségi média cégeknek azonban kártérítést kell fizetniük a bankoknak, ha egyértelmű, hogy nem távolították el a bejelentett online csalást.
Néhány európai parlamenti képviselő ennél többet követelt, mivel aggodalomra ad okot, hogy az EU fogyasztóvédelmi intézkedései a közösségi platformokon nem bizonyultak elégségesnek. „Különösen azért, mert a mesterséges intelligencia és a szociális csalások soha nem látott mértékű károkhoz vezetnek” - mondta Virginijus Sinkevicius, a litván Zöldek képviselője.
Az új szabályok az EU digitális szolgáltatásokról szóló törvényére és a digitális piacokról szóló törvényre épülnek, amelyek rendre korlátozzák az illegális tartalmak terjedését és megakadályozzák, hogy a nagy online platformok, mint a Google, az Amazon és a Meta, túlzottan kiterjesszék online birodalmukat. A DSA és a DMA megsértése hatalmas bírságokkal járhat, ami ellenállást váltott ki a technológiai szektorból és Donald Trump amerikai elnöktől, aki azzal vádolta az EU-t, hogy diszkriminálja az amerikai vállalatokat. Howard Lutnick amerikai kereskedelmi miniszter azzal fenyegetőzött, hogy 50 százalékos vámot tart fenn az európai acél- és alumíniumexportra, ha az EU nem enyhíti digitális szabályait.
A csütörtöki megállapodás azonnali kritikát váltott ki a technológiai iparból. „Ez a bonyolult keretrendszer aláássa az egyszerűsítési erőfeszítéseket és ütközik a digitális szolgáltatásokról szóló törvény általános megfigyelésre vonatkozó tilalmával, figyelmen kívül hagyva több tanulmányt, amelyek szerint ez kontraproduktív lesz” - mondta Leonardo Veneziani, a CCIA Europe Policy Manager, amelynek kereskedelmi szervezete az Amazon, a Google, a Meta és az Apple érdekeit képviseli. „Ahelyett, hogy védené a fogyasztókat, a mai eredmény veszélyes precedenst teremt, és elvonja a felelősséget azoktól, akik a legalkalmasabbak a csalások megelőzésére” - mondta.
A Parlament és a Tanács nyolcórás tárgyalások után állapodott meg a szabálycsomagról, amelynek célja a csalások elleni védelem erősítése. A megállapodás újabb EU-s szabályozási kockázatot jelent az amerikai technológiai óriások számára, amelyek lobbiztak a Fehér Házban, hogy szembeszálljanak Brüsszel monopóliumellenes és tartalom-moderálási szabályaival. „Ez egy nagy győzelem. Egy hatalmas előrelépés. Eddig olyan helyzetben voltunk, hogy a platformok semmilyen törvény alapján nem voltak felelősségre vonhatók” - nyilatkozta Morten Lokkegaard, a dán Renew európai parlamenti képviselője, a csomag parlamenti benyújtója. „Ez egy történelmi pillanat.”
A közösségi médiában elszaporodtak a pénzügyi csalások, és az európai parlamenti képviselők a jogalkotási tárgyalások során erőteljesen szorgalmazták, hogy felelősségre vonhatók legyenek mind a nagy technológiai vállalatok, mind a bankok. Az EU kormányai ugyanakkor úgy vélték, hogy elég a bankokat kell felelősségre vonni, ha védelmi intézkedéseik nem elég erősek. Kompromisszumként a törvényhozók megállapodtak abban, hogy a bankoknak kártérítést kell fizetniük az áldozatoknak, ha egy csaló a bank nevében eljárva kicsalja tőlük a pénzüket, vagy ha a kifizetéseket hozzájárulás nélkül dolgozzák fel. A közösségi média cégeknek azonban kártérítést kell fizetniük a bankoknak, ha egyértelmű, hogy nem távolították el a bejelentett online csalást.
Néhány európai parlamenti képviselő ennél többet követelt, mivel aggodalomra ad okot, hogy az EU fogyasztóvédelmi intézkedései a közösségi platformokon nem bizonyultak elégségesnek. „Különösen azért, mert a mesterséges intelligencia és a szociális csalások soha nem látott mértékű károkhoz vezetnek” - mondta Virginijus Sinkevicius, a litván Zöldek képviselője.
Az új szabályok az EU digitális szolgáltatásokról szóló törvényére és a digitális piacokról szóló törvényre épülnek, amelyek rendre korlátozzák az illegális tartalmak terjedését és megakadályozzák, hogy a nagy online platformok, mint a Google, az Amazon és a Meta, túlzottan kiterjesszék online birodalmukat. A DSA és a DMA megsértése hatalmas bírságokkal járhat, ami ellenállást váltott ki a technológiai szektorból és Donald Trump amerikai elnöktől, aki azzal vádolta az EU-t, hogy diszkriminálja az amerikai vállalatokat. Howard Lutnick amerikai kereskedelmi miniszter azzal fenyegetőzött, hogy 50 százalékos vámot tart fenn az európai acél- és alumíniumexportra, ha az EU nem enyhíti digitális szabályait.
A csütörtöki megállapodás azonnali kritikát váltott ki a technológiai iparból. „Ez a bonyolult keretrendszer aláássa az egyszerűsítési erőfeszítéseket és ütközik a digitális szolgáltatásokról szóló törvény általános megfigyelésre vonatkozó tilalmával, figyelmen kívül hagyva több tanulmányt, amelyek szerint ez kontraproduktív lesz” - mondta Leonardo Veneziani, a CCIA Europe Policy Manager, amelynek kereskedelmi szervezete az Amazon, a Google, a Meta és az Apple érdekeit képviseli. „Ahelyett, hogy védené a fogyasztókat, a mai eredmény veszélyes precedenst teremt, és elvonja a felelősséget azoktól, akik a legalkalmasabbak a csalások megelőzésére” - mondta.