Ötvös Tibor
Jurassic World: Újjászületés, mely inkább eltemeti a sorozatot
Az új Jurassic-film sajnos ismét bebizonyítja, hogy Steven Spielberg 1993-as klasszikusát képtelenség felülmúlni és abba is kellene hagyni a próbálkozást.
Mikor 1993-ban az a bizonyos T-Rex kilépett a kerítés mögül, megfagyott az emberekben a vér. A jelenet felvezetése a vizes pohárral, a zuhogó esővel és az áramkimaradással tökéletes környezetet teremtett a ragadozó megjelenésének, és örök klasszikussá avatta a Jurassic Park első részét. Ezt a libabőrős érzést egyetlen későbbi részben sem sikerült megismételni, de még csak megközelíteni sem. A másodikat hiába rendezte ismét Spielberg, a King-Kong utánérzésként is emlegetett film nem lett nagy kedvenc.
A harmadik rész után pedig elindult a Jurassic World, melyben már feladatokra képezték ki a Velociraptorokat, majd a folytatásában egy éles váltással egy "egyhelyszínes" horrorban találtuk magunkat. A legutolsó epizód, melyben óriás sáskák keveredtek a történetbe, már inkább volt röhejes, mint komolyan vehető. És azt gondolhattuk, hogy ebből tanultak a készítők, de az Újjászületés stáblistájának legördülése után rá kellett jönnünk, hogy van még lejjebb.
A Világuralom végén elméletileg a dinoszauruszok ott voltak mindenhol, de a film az első percekben egy pazar húzással visszatereli mindet egy szigetre. Ide utazik el Zora Bennett és csapata, hogy a csak itt megtalálható dinoszauruszokból mintát vegyenek, mellyel olyan gyógyszert állíthatnak elő, ami mindenre is gyógyírt jelenthet. Két dolog azonban - természetesen - áthúzza a számításokat: egy család, akik hajóbalesetet szenvedtek és az olyan lények, amikre nem számítottak. És így lesznek üldözőkből üldözöttek.
Kezdjük a pozitívummal, ami nagyjából az első pár perc. Már csak azt értékelnünk kell, hogy legalább foglalkoztak az előző rész lezárásával és megpróbáltak megoldást találni az ottani helyzetre. Gareth Edwards rendező, aki a Zsivány Egyest vagy Az alkotót is készítette, képes volt pár igazán jó beállítást is prezentálni, de sajnos a többsége elég hatásvadász vagy éppen nevetséges. (Például mikor a több emelet magas dinoszaurusz elrejtőzik az ember méretű növényzetben.)
Ezen felül ismét beleestek a készítők abba a csapdába, hogy nem elég a T-Rex, szükséges valami kimondhatatlan nevű szaurusz, ami minden korábbinál nagyobb veszélyt jelent és persze emberek alkották. Azonban ezek megjelenése összességében nem nyújt annyi izgalmat mint a már korábban említett poharas jelenet. A számítógépes grafika fejlődésével sajnos bármennyire is élethűek ezek a dinoszauruszok, de az 1993-as klasszikusban látott Velociraptorokat (amiket ott meg is építettek) vagy a T-Rexet nem érik utol.
Az emberi szereplők, nos ők mindig is csak valami mellékszerepet kaptak a World-filmekben. Míg az eredetiben megtudhattuk, hogy Alan Grant miként viszonyul a gyereknevelés kérdéséhez vagy éppen Ian Malcolm unalmas matematikus létére mekkora rocksztár, addig itt cseppet sem visznek magukkal a karakterek. Pedig Scarlett Johansson próbálkozik és rá nem is nagyon lehet panasz, de mégsem érdekel senkit egy cseppet sem az ő vagy bármely szereplő sorsa.
Érződik egyébként, hogy mindenképpen az eredeti Jurassic Park nyújtotta élményt és hangulatot akarták visszahozni, de ez nehezebb feladat, mint egy szúnyogból kinyert vérrel dinoszauruszokat kreálni. A Jurassic World: Újjászületés semmiben nem nyújt újat, sőt! Sajnos egy nagyon unalmas történettel bíró (már megint csak páran mennek a szigetre, mintha nem tudnák mi várja ott őket), unalmas karaktereket nyújtó unalmas látványú film lett. Azt hiszem Hollywood jobban tenné, ha hagyná újra kihalni a dinoszauruszokat és akkor hozzá nyúlni, ha van valami érdekes és izgalmas ötletük (és nem sáskák).
Az egész film struktúrája erősen darabosnak hat: a cselekmény nem egyenletesen építkezik, hanem ugrál a helyszínek és hangulatok között, ezzel megtörve a feszültség ívét. A forgatókönyv mintha folyamatosan megpróbálna visszanyúlni régi panelekhez, de ezek újrafelhasználása ötlettelennek és üresnek hat. A nosztalgia itt nem működik - nem elég visszahozni ikonikus zenét vagy cameókat, ha közben a történet alapjai recsegnek-ropognak.
A tempó is furcsán alakul: a film első harmada még próbálkozik feszültséget építeni, de a második felére teljesen szétesik, és egy hosszúra nyúlt üldözéssé változik, amelyben a tét egyre kevésbé érezhető. A karakterek döntései sokszor logikátlanok, és érezhetően csak azért születnek, hogy a történet haladni tudjon, nem pedig azért, mert az adott szereplő valóságosan így viselkedne. Emiatt a néző folyamatosan kizökken, és egyre kevésbé tud azonosulni bármelyik figurával vagy szituációval.
A Jurassic World: Újjászületés sajnos nemcsak méltatlan lezárása a sorozatnak, de egyben iskolapéldája annak, hogyan lehet egy egykor ikonikus franchise-t a végletekig elnyújtani, minden igazi tartalom nélkül. A látvány sem tudja már elvinni a hátán a filmet, mert amit látunk, azt már láttuk korábban - és jobban. Az izgalom helyett fáradtságot érzünk, a nosztalgia helyett kínos erőlködést. Ez nem tiszteletadás egy klasszikusnak, hanem annak kifárasztása.3/10
Mikor 1993-ban az a bizonyos T-Rex kilépett a kerítés mögül, megfagyott az emberekben a vér. A jelenet felvezetése a vizes pohárral, a zuhogó esővel és az áramkimaradással tökéletes környezetet teremtett a ragadozó megjelenésének, és örök klasszikussá avatta a Jurassic Park első részét. Ezt a libabőrős érzést egyetlen későbbi részben sem sikerült megismételni, de még csak megközelíteni sem. A másodikat hiába rendezte ismét Spielberg, a King-Kong utánérzésként is emlegetett film nem lett nagy kedvenc.
A harmadik rész után pedig elindult a Jurassic World, melyben már feladatokra képezték ki a Velociraptorokat, majd a folytatásában egy éles váltással egy "egyhelyszínes" horrorban találtuk magunkat. A legutolsó epizód, melyben óriás sáskák keveredtek a történetbe, már inkább volt röhejes, mint komolyan vehető. És azt gondolhattuk, hogy ebből tanultak a készítők, de az Újjászületés stáblistájának legördülése után rá kellett jönnünk, hogy van még lejjebb.
A Világuralom végén elméletileg a dinoszauruszok ott voltak mindenhol, de a film az első percekben egy pazar húzással visszatereli mindet egy szigetre. Ide utazik el Zora Bennett és csapata, hogy a csak itt megtalálható dinoszauruszokból mintát vegyenek, mellyel olyan gyógyszert állíthatnak elő, ami mindenre is gyógyírt jelenthet. Két dolog azonban - természetesen - áthúzza a számításokat: egy család, akik hajóbalesetet szenvedtek és az olyan lények, amikre nem számítottak. És így lesznek üldözőkből üldözöttek.
Kezdjük a pozitívummal, ami nagyjából az első pár perc. Már csak azt értékelnünk kell, hogy legalább foglalkoztak az előző rész lezárásával és megpróbáltak megoldást találni az ottani helyzetre. Gareth Edwards rendező, aki a Zsivány Egyest vagy Az alkotót is készítette, képes volt pár igazán jó beállítást is prezentálni, de sajnos a többsége elég hatásvadász vagy éppen nevetséges. (Például mikor a több emelet magas dinoszaurusz elrejtőzik az ember méretű növényzetben.)
Ezen felül ismét beleestek a készítők abba a csapdába, hogy nem elég a T-Rex, szükséges valami kimondhatatlan nevű szaurusz, ami minden korábbinál nagyobb veszélyt jelent és persze emberek alkották. Azonban ezek megjelenése összességében nem nyújt annyi izgalmat mint a már korábban említett poharas jelenet. A számítógépes grafika fejlődésével sajnos bármennyire is élethűek ezek a dinoszauruszok, de az 1993-as klasszikusban látott Velociraptorokat (amiket ott meg is építettek) vagy a T-Rexet nem érik utol.
Az emberi szereplők, nos ők mindig is csak valami mellékszerepet kaptak a World-filmekben. Míg az eredetiben megtudhattuk, hogy Alan Grant miként viszonyul a gyereknevelés kérdéséhez vagy éppen Ian Malcolm unalmas matematikus létére mekkora rocksztár, addig itt cseppet sem visznek magukkal a karakterek. Pedig Scarlett Johansson próbálkozik és rá nem is nagyon lehet panasz, de mégsem érdekel senkit egy cseppet sem az ő vagy bármely szereplő sorsa.
Érződik egyébként, hogy mindenképpen az eredeti Jurassic Park nyújtotta élményt és hangulatot akarták visszahozni, de ez nehezebb feladat, mint egy szúnyogból kinyert vérrel dinoszauruszokat kreálni. A Jurassic World: Újjászületés semmiben nem nyújt újat, sőt! Sajnos egy nagyon unalmas történettel bíró (már megint csak páran mennek a szigetre, mintha nem tudnák mi várja ott őket), unalmas karaktereket nyújtó unalmas látványú film lett. Azt hiszem Hollywood jobban tenné, ha hagyná újra kihalni a dinoszauruszokat és akkor hozzá nyúlni, ha van valami érdekes és izgalmas ötletük (és nem sáskák).
Az egész film struktúrája erősen darabosnak hat: a cselekmény nem egyenletesen építkezik, hanem ugrál a helyszínek és hangulatok között, ezzel megtörve a feszültség ívét. A forgatókönyv mintha folyamatosan megpróbálna visszanyúlni régi panelekhez, de ezek újrafelhasználása ötlettelennek és üresnek hat. A nosztalgia itt nem működik - nem elég visszahozni ikonikus zenét vagy cameókat, ha közben a történet alapjai recsegnek-ropognak.
A tempó is furcsán alakul: a film első harmada még próbálkozik feszültséget építeni, de a második felére teljesen szétesik, és egy hosszúra nyúlt üldözéssé változik, amelyben a tét egyre kevésbé érezhető. A karakterek döntései sokszor logikátlanok, és érezhetően csak azért születnek, hogy a történet haladni tudjon, nem pedig azért, mert az adott szereplő valóságosan így viselkedne. Emiatt a néző folyamatosan kizökken, és egyre kevésbé tud azonosulni bármelyik figurával vagy szituációval.
A Jurassic World: Újjászületés sajnos nemcsak méltatlan lezárása a sorozatnak, de egyben iskolapéldája annak, hogyan lehet egy egykor ikonikus franchise-t a végletekig elnyújtani, minden igazi tartalom nélkül. A látvány sem tudja már elvinni a hátán a filmet, mert amit látunk, azt már láttuk korábban - és jobban. Az izgalom helyett fáradtságot érzünk, a nosztalgia helyett kínos erőlködést. Ez nem tiszteletadás egy klasszikusnak, hanem annak kifárasztása.3/10
