SG.hu
Jövőre érkezik a Google és a Samsung első MI-vel működő headsetje
A keresőóriás évek óta próbálkozik - és nagyrészt kudarcot vallott - azzal, hogy a fogyasztók képernyőt viseljenek az arcuk előtt. Most újra megpróbálják.
A vállalat bemutatta Android szoftverének új verzióját - Android XR néven -, amelyet a Samsunggal közösen fejlesztett ki a különböző viselhető eszközök működtetésére, a virtuális valóság headsetektől a lencsébe ágyazott képernyővel ellátott kompakt szemüvegekig. "Mi is, mint sokan mások, tettünk már itt korábban néhány kísérletet” - ismerte el Sameer Samat, a Google Android-ökoszisztémáért felelős elnöke a bemutatón. "Azt hiszem, a vízió helyes volt, de a technológia még nem volt teljesen kész.” Bár egyelőre nem világos, hogy a Google tervezi-e saját XR, azaz „kiterjesztett valóság” eszközök fejlesztését a fogyasztók számára történő értékesítésre, az első, az új szoftverre épülő termékek valamikor jövőre érkeznek, mondta Samat. Az élen a Samsung által épített, „Project Moohan” kódnevű önálló headset áll, amely a koreai „végtelenség” szóra utal. A fejlesztők már most hozzáférhetnek az Android új XR verziójához.
Az Android XR élményének néhány aspektusa meglepően ismerős lehet bárkinek, aki már kipróbálta az Apple 3499 dolláros Vision Pro headsetjét. A Project Moohanhoz hasonló Android XR headsetek felhasználói képesek lesznek az előttük a levegőben lógó fotósorozatokat lapozgatni, egy magával ragadó virtuális színházban megjelenő filmeket nézni, vagy szemmozgással és kézmozdulatokkal vezérelhető Android alkalmazásokat futtatni.
Samat szerint a Google sosem hagyta abba a munkát az XR-en - ez egy gyűjtőfogalom, amely olyan kapcsolódó technológiákra utal, mint a virtuális valóság, a kiterjesztett valóság és a kevert valóság. Ezúttal azonban a vállalat a mesterséges intelligenciára támaszkodik, hogy az headsetek új generációját még hasznosabbá tegye. A fejre szerelt Android XR készülékek magjába épül majd be a Google Gemini chatbotja, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy az alkalmazásokat hangutásításokkal, valamint fizikai gesztusokkal irányítsák. "A Gemini kulcsfontosságú tényező lesz az egyszerű és minőségi vezérlés lehetővé tételében” - mondta Anshel Sag, a Moor Insights vezető elemzője, aki kipróbálta a Moohan headset egy előszériás változatát.
Shahram Izadi, a Google XR-ért felelős alelnöke szerint a Gemini képes lesz arra, hogy lássa, mit lát a viselője - legyenek azok valós tárgyak vagy a térben lebegő digitális elemek -, és ennek megfelelően tud majd reagálni rájuk. Az egyik példavideóban az okosszemüveg képes volt érzékelni egy adott eszközt a felhasználó látómezejében, és emlékeztetni őt arra, hogy az hol van. Más előnézeti videókban a szemüveg prototípusa Google Maps gyalogos útvonalakat mutatott, miközben a viselője egy városon keresztül közlekedett, és felajánlotta az idegen nyelvű menük lefordítását.
A Google Project Astra, a viselhető MI-asszisztens a videóban 3:25-nél tűnik fel
„Figyelemre méltó, hogy az Apple még nem ígért semmilyen MI-funkciót a Vision Pro-hoz, és a Meta is keveset mondott a Horizon OS-hez tartozó MI-ről” - mondta Leo Gebbie, a CCS Insight vezető elemzője. „Úgy tűnik, hogy a Google előnyt szerzett riválisaihoz képest ezen a téren.” Az optimizmus ellenére nincs garancia arra, hogy a Google innovatív megközelítése a headsetek és az okosszemüvegek terén azonnal megnyeri a szkeptikus vásárlók tetszését. Az AR és VR iránti kereslet az IDC kutatócég szállítási adatai szerint idén eddig csekély volt, bár a társaság az elkövetkező években az iparág növekedésére számít.
A vállalat bemutatta Android szoftverének új verzióját - Android XR néven -, amelyet a Samsunggal közösen fejlesztett ki a különböző viselhető eszközök működtetésére, a virtuális valóság headsetektől a lencsébe ágyazott képernyővel ellátott kompakt szemüvegekig. "Mi is, mint sokan mások, tettünk már itt korábban néhány kísérletet” - ismerte el Sameer Samat, a Google Android-ökoszisztémáért felelős elnöke a bemutatón. "Azt hiszem, a vízió helyes volt, de a technológia még nem volt teljesen kész.” Bár egyelőre nem világos, hogy a Google tervezi-e saját XR, azaz „kiterjesztett valóság” eszközök fejlesztését a fogyasztók számára történő értékesítésre, az első, az új szoftverre épülő termékek valamikor jövőre érkeznek, mondta Samat. Az élen a Samsung által épített, „Project Moohan” kódnevű önálló headset áll, amely a koreai „végtelenség” szóra utal. A fejlesztők már most hozzáférhetnek az Android új XR verziójához.
Az Android XR élményének néhány aspektusa meglepően ismerős lehet bárkinek, aki már kipróbálta az Apple 3499 dolláros Vision Pro headsetjét. A Project Moohanhoz hasonló Android XR headsetek felhasználói képesek lesznek az előttük a levegőben lógó fotósorozatokat lapozgatni, egy magával ragadó virtuális színházban megjelenő filmeket nézni, vagy szemmozgással és kézmozdulatokkal vezérelhető Android alkalmazásokat futtatni.
Samat szerint a Google sosem hagyta abba a munkát az XR-en - ez egy gyűjtőfogalom, amely olyan kapcsolódó technológiákra utal, mint a virtuális valóság, a kiterjesztett valóság és a kevert valóság. Ezúttal azonban a vállalat a mesterséges intelligenciára támaszkodik, hogy az headsetek új generációját még hasznosabbá tegye. A fejre szerelt Android XR készülékek magjába épül majd be a Google Gemini chatbotja, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy az alkalmazásokat hangutásításokkal, valamint fizikai gesztusokkal irányítsák. "A Gemini kulcsfontosságú tényező lesz az egyszerű és minőségi vezérlés lehetővé tételében” - mondta Anshel Sag, a Moor Insights vezető elemzője, aki kipróbálta a Moohan headset egy előszériás változatát.
Shahram Izadi, a Google XR-ért felelős alelnöke szerint a Gemini képes lesz arra, hogy lássa, mit lát a viselője - legyenek azok valós tárgyak vagy a térben lebegő digitális elemek -, és ennek megfelelően tud majd reagálni rájuk. Az egyik példavideóban az okosszemüveg képes volt érzékelni egy adott eszközt a felhasználó látómezejében, és emlékeztetni őt arra, hogy az hol van. Más előnézeti videókban a szemüveg prototípusa Google Maps gyalogos útvonalakat mutatott, miközben a viselője egy városon keresztül közlekedett, és felajánlotta az idegen nyelvű menük lefordítását.
A Google Project Astra, a viselhető MI-asszisztens a videóban 3:25-nél tűnik fel
„Figyelemre méltó, hogy az Apple még nem ígért semmilyen MI-funkciót a Vision Pro-hoz, és a Meta is keveset mondott a Horizon OS-hez tartozó MI-ről” - mondta Leo Gebbie, a CCS Insight vezető elemzője. „Úgy tűnik, hogy a Google előnyt szerzett riválisaihoz képest ezen a téren.” Az optimizmus ellenére nincs garancia arra, hogy a Google innovatív megközelítése a headsetek és az okosszemüvegek terén azonnal megnyeri a szkeptikus vásárlók tetszését. Az AR és VR iránti kereslet az IDC kutatócég szállítási adatai szerint idén eddig csekély volt, bár a társaság az elkövetkező években az iparág növekedésére számít.