SG.hu
Szinte biztos, hogy egy kínai hajó szándékosan vágta el a balti kábeleket
A szabotázsgyanú középpontjában egy kínai kereskedelmi hajó áll, melyet nemzetközi vizeken egy hete tartanak körülzárva európai hadihajók. Az eset próbára teszi a tengerjog határait és fokozza a feszültséget Peking és az európai országok között.
A nyomozók azt gyanítják, hogy a Yi Peng 3 ömlesztettáru-szállító hajó - amely 225 méter hosszú, 32 méter széles és orosz műtrágyával van megrakodva - legénysége szándékosan vágott el két kritikus fontosságú adatkábelt a múlt héten, miközben horgonyát több mint 100 mérföldön keresztül húzta a Balti-tenger fenekén. Most azt vizsgálják, hogy a kínai tulajdonú hajó kapitányát, aki november 15-én indult el az oroszországi Uszt-Luga balti kikötőből, az orosz hírszerzés vette-e rá a szabotázs végrehajtására. Ez már a sokadik lenne az európai kritikus infrastruktúrát ért támadások sorában, amelyeket a bűnüldöző szervek és a hírszerzés tisztviselői szerint Oroszország szervezett.
"Rendkívül valószínűtlen, hogy a kapitány ne vette volna észre, hogy a hajójáról le van engedve a horgony, miközben órákon át veszített sebességéből, és útközben elvágta a kábeleket” - mondta az ügyben érintett egyik vezető európai nyomozó. A hajó kínai tulajdonosa, a Ningbo Yipeng Shipping együttműködik a nyomozással, és a vizsgálatot ismerő személyek szerint engedélyezte, hogy a hajót nemzetközi vizeken megállítsák. A vállalat nem kívánt nyilatkozni.
A tenger alatti kábelek megrongálódása svéd vizeken történt november 17-18-án, ami arra késztette az ország hatóságait, hogy vizsgálatot indítsanak. Oroszország tagadja a vétkességet. A nyomozók megállapították, hogy a hajó november 17-én, helyi idő szerint este 9 óra körül vetett horgonyt, de a svéd vizeken maradt. A vontatott horgony nem sokkal később elvágta az első kábelt Svédország és Litvánia között. Ez idő alatt a hajó transzpondere, amely az úgynevezett Automatikus Azonosító Rendszerben mutatja a hajó mozgását, leállt. Ezt a tengeri közlekedési szakzsargonban „sötét incidensnek” nevezik. A hajó ezután is folytatta útját, annak ellenére, hogy a nyomozók által áttekintett műholdas és egyéb adatok szerint a vontatott horgony jelentősen csökkentette a sebességét.
A nyomozók szerint a Yi Peng 3 másnap hajnali 3 óra körül, miután mintegy 111 mérföldet tett meg, elvágta a Németország és Finnország közötti második kábelt. Röviddel ezután a hajó cikkcakkozni kezdett, majd továbbhaladt. A dán haditengerészet hajói ezután elindultak a Yi Peng 3 üldözésére és elfogására, végül arra kényszerítették, hogy a Balti- és az Északi-tengert összekötő Kattegat-szorosban horgonyozzon le. A hajó horgonyának és hajótestének vizsgálata olyan sérüléseket mutatott ki, amelyek a horgony meghúzására és a kábelek elszakadására utalnak. "Tekintettel az enyhe időjárási körülményekre és a kezelhető hullámmagasságra, a horgony véletlenszerű meghúzásának valószínűsége minimálisnak tűnik” - áll a Kpler cég elemzésében, amely valós idejű adatokat szolgáltat a nemzetközi hajózásról.
Míg a múltban az ilyen incidenseket bizalmasan kezelték, az internetkábelekben múlt héten bekövetkezett károk miatt a legfelsőbb európai vezetők gyorsan nyilvános beavatkozásra kényszerültek. A Yi Peng 3 legénységét - amelynek kapitánya egy kínai állampolgár, és amelynek tagja egy orosz tengerész is - a vizsgálatot ismerő személyek szerint eddig nem hallgatták ki, de egy dán kisérőhajó egyik tagja rövid időre a hajó fedélzetére lépett, mielőtt az a Kattegat-szorosban lehorgonyzott. Több nyugati bűnüldöző és hírszerzési tisztviselő azt mondta, hogy nem gondolják, hogy a kínai kormánynak köze lenne az incidenshez, de azt gyanítják, hogy orosz hírszerző ügynökségek állnak a szabotázs mögött.
„Ezek abszurd, megalapozatlan vádak” - közölte a Kreml sajtóirodája. Ugyanazok a nyugati tisztviselők, akik ujjal mutogatnak Oroszországra, hallgattak, amikor Ukrajna felrobbantotta az Északi Áramlat gázvezetékeket - mondta a sajtóiroda az Európába irányuló orosz gázvezeték 2022-es szabotázsára utalva. "Szeretném megismételni, hogy Kína következetesen támogatja, hogy minden országgal együttműködve, a nemzetközi tenger alatti kábelek és más infrastruktúrák biztonságának fenntartása érdekében a nemzetközi joggal összhangban dolgozzon” - mondta az eset kapcsán újságíróknak Mao Ning, a kínai külügyminisztérium szóvivője.
A kínai ömlesztett áruszállítót jelenleg az Észak-atlanti Szerződés Szervezetének (NATO) hajóiból álló kis flottilla őrzi, amely dán, német és svéd hajókból áll. A korábban semleges Svédország a NATO legújabb tagja, amely Oroszország 2022-es teljes körű ukrajnai invázióját követően csatlakozott a katonai szövetséghez. A nemzetközi tengerjog értelmében a NATO-hajók nem kényszeríthetik a Yi Peng 3-at, hogy behajózzon valamelyik kikötőjükbe. A svéd és a német hatóságok tárgyalásokat folytatnak a hajó tulajdonosával, hogy feljuthassanak a hajóra és kihallgathassák a legénységet. A német rendőrség a Bamberg nevű járőrhajót is kiküldte, hogy víz alatti drónokkal vizsgálja ki az egyik incidenst. Svéd és dán hajók is megvizsgálták a helyszíneket a tengerfenéken.
Az európai hatóságoknak óvatosan kell eljárniuk, mivel elkötelezettek a hajózás szabadsága és a globális kereskedelem alapját képező nemzetközi jog betartása mellett - mondta több európai politikus, valamint a vizsgálatot ismerő biztonsági és bűnüldözési tisztviselők. Az ukrajnai teljes körű invázió megindítása óta a Kremlt nyugati tisztviselők azzal vádolják, hogy a Nyugat destabilizálása érdekében árnyékháborút folytat a NATO európai területén, és többek között a Balti-tengeren és az Északi-sarkvidéken található tenger alatti csővezetékek és adatkábelek elleni támadásokat szervez.
Tavaly októberben a Newnew Polar Bear nevű, kínai lajstromozású hajó horgonyával elvágta a Balticconnector gázvezetéket és a Finnországot Észtországgal összekötő távközlési kábelt - állítják az ügy vizsgálatát ismerő személyek. Az incidens idején orosz tengerészek tartózkodtak a kínai hajó fedélzetén. A Newnew Polar Bear azért mehetett tovább az északi sarkvidéki Oroszország felé, mert a svéd, dán és norvég hatóságok tisztviselők szerint nem akarták megállítani a hajót szilárd jogi háttér nélkül. A Yi Peng 3 esetében azonban a dán haditengerészet úgy döntött, hogy gyorsan beavatkozik, hogy megállítsa a hajót, miután két kábel is megsérült.
A Yi Peng 3 2019 decemberétől 2024 március elejéig kizárólag kínai vizeken üzemelt, amikor hirtelen megváltoztatta működési rendjét - mondta Benjamin L. Schmitt, a Pennsylvaniai Egyetem Kleinman Center for Energy Policy vezető munkatársa. A kínai hajó ezután orosz szenet és más rakományt kezdett szállítani, és olyan orosz kikötőkben tett látogatást, mint a Japán-tengeren található Nakhodka, többször megfordult a Barents-tengeren található Murmanszk kikötőjében, és egy alkalommal a Balti-tengeren is járt. Jelenleg a hajó a Kpler adatai szerint orosz műtrágyával van megrakodva. "Bár ez önmagában még nem elég bizonyíték az orosz érintettségre, a hajó működési régiójának alapvető megváltozása az orosz kikötők felé, miután évekig kizárólag kínai vizeken tevékenykedett, az európai hatóságok számára kulcsfontosságú vizsgálati terület kell, hogy legyen” - mondta Schmitt.
A nyomozók azt gyanítják, hogy a Yi Peng 3 ömlesztettáru-szállító hajó - amely 225 méter hosszú, 32 méter széles és orosz műtrágyával van megrakodva - legénysége szándékosan vágott el két kritikus fontosságú adatkábelt a múlt héten, miközben horgonyát több mint 100 mérföldön keresztül húzta a Balti-tenger fenekén. Most azt vizsgálják, hogy a kínai tulajdonú hajó kapitányát, aki november 15-én indult el az oroszországi Uszt-Luga balti kikötőből, az orosz hírszerzés vette-e rá a szabotázs végrehajtására. Ez már a sokadik lenne az európai kritikus infrastruktúrát ért támadások sorában, amelyeket a bűnüldöző szervek és a hírszerzés tisztviselői szerint Oroszország szervezett.
"Rendkívül valószínűtlen, hogy a kapitány ne vette volna észre, hogy a hajójáról le van engedve a horgony, miközben órákon át veszített sebességéből, és útközben elvágta a kábeleket” - mondta az ügyben érintett egyik vezető európai nyomozó. A hajó kínai tulajdonosa, a Ningbo Yipeng Shipping együttműködik a nyomozással, és a vizsgálatot ismerő személyek szerint engedélyezte, hogy a hajót nemzetközi vizeken megállítsák. A vállalat nem kívánt nyilatkozni.
A tenger alatti kábelek megrongálódása svéd vizeken történt november 17-18-án, ami arra késztette az ország hatóságait, hogy vizsgálatot indítsanak. Oroszország tagadja a vétkességet. A nyomozók megállapították, hogy a hajó november 17-én, helyi idő szerint este 9 óra körül vetett horgonyt, de a svéd vizeken maradt. A vontatott horgony nem sokkal később elvágta az első kábelt Svédország és Litvánia között. Ez idő alatt a hajó transzpondere, amely az úgynevezett Automatikus Azonosító Rendszerben mutatja a hajó mozgását, leállt. Ezt a tengeri közlekedési szakzsargonban „sötét incidensnek” nevezik. A hajó ezután is folytatta útját, annak ellenére, hogy a nyomozók által áttekintett műholdas és egyéb adatok szerint a vontatott horgony jelentősen csökkentette a sebességét.
A nyomozók szerint a Yi Peng 3 másnap hajnali 3 óra körül, miután mintegy 111 mérföldet tett meg, elvágta a Németország és Finnország közötti második kábelt. Röviddel ezután a hajó cikkcakkozni kezdett, majd továbbhaladt. A dán haditengerészet hajói ezután elindultak a Yi Peng 3 üldözésére és elfogására, végül arra kényszerítették, hogy a Balti- és az Északi-tengert összekötő Kattegat-szorosban horgonyozzon le. A hajó horgonyának és hajótestének vizsgálata olyan sérüléseket mutatott ki, amelyek a horgony meghúzására és a kábelek elszakadására utalnak. "Tekintettel az enyhe időjárási körülményekre és a kezelhető hullámmagasságra, a horgony véletlenszerű meghúzásának valószínűsége minimálisnak tűnik” - áll a Kpler cég elemzésében, amely valós idejű adatokat szolgáltat a nemzetközi hajózásról.
Míg a múltban az ilyen incidenseket bizalmasan kezelték, az internetkábelekben múlt héten bekövetkezett károk miatt a legfelsőbb európai vezetők gyorsan nyilvános beavatkozásra kényszerültek. A Yi Peng 3 legénységét - amelynek kapitánya egy kínai állampolgár, és amelynek tagja egy orosz tengerész is - a vizsgálatot ismerő személyek szerint eddig nem hallgatták ki, de egy dán kisérőhajó egyik tagja rövid időre a hajó fedélzetére lépett, mielőtt az a Kattegat-szorosban lehorgonyzott. Több nyugati bűnüldöző és hírszerzési tisztviselő azt mondta, hogy nem gondolják, hogy a kínai kormánynak köze lenne az incidenshez, de azt gyanítják, hogy orosz hírszerző ügynökségek állnak a szabotázs mögött.
„Ezek abszurd, megalapozatlan vádak” - közölte a Kreml sajtóirodája. Ugyanazok a nyugati tisztviselők, akik ujjal mutogatnak Oroszországra, hallgattak, amikor Ukrajna felrobbantotta az Északi Áramlat gázvezetékeket - mondta a sajtóiroda az Európába irányuló orosz gázvezeték 2022-es szabotázsára utalva. "Szeretném megismételni, hogy Kína következetesen támogatja, hogy minden országgal együttműködve, a nemzetközi tenger alatti kábelek és más infrastruktúrák biztonságának fenntartása érdekében a nemzetközi joggal összhangban dolgozzon” - mondta az eset kapcsán újságíróknak Mao Ning, a kínai külügyminisztérium szóvivője.
A kínai ömlesztett áruszállítót jelenleg az Észak-atlanti Szerződés Szervezetének (NATO) hajóiból álló kis flottilla őrzi, amely dán, német és svéd hajókból áll. A korábban semleges Svédország a NATO legújabb tagja, amely Oroszország 2022-es teljes körű ukrajnai invázióját követően csatlakozott a katonai szövetséghez. A nemzetközi tengerjog értelmében a NATO-hajók nem kényszeríthetik a Yi Peng 3-at, hogy behajózzon valamelyik kikötőjükbe. A svéd és a német hatóságok tárgyalásokat folytatnak a hajó tulajdonosával, hogy feljuthassanak a hajóra és kihallgathassák a legénységet. A német rendőrség a Bamberg nevű járőrhajót is kiküldte, hogy víz alatti drónokkal vizsgálja ki az egyik incidenst. Svéd és dán hajók is megvizsgálták a helyszíneket a tengerfenéken.
Az európai hatóságoknak óvatosan kell eljárniuk, mivel elkötelezettek a hajózás szabadsága és a globális kereskedelem alapját képező nemzetközi jog betartása mellett - mondta több európai politikus, valamint a vizsgálatot ismerő biztonsági és bűnüldözési tisztviselők. Az ukrajnai teljes körű invázió megindítása óta a Kremlt nyugati tisztviselők azzal vádolják, hogy a Nyugat destabilizálása érdekében árnyékháborút folytat a NATO európai területén, és többek között a Balti-tengeren és az Északi-sarkvidéken található tenger alatti csővezetékek és adatkábelek elleni támadásokat szervez.
Tavaly októberben a Newnew Polar Bear nevű, kínai lajstromozású hajó horgonyával elvágta a Balticconnector gázvezetéket és a Finnországot Észtországgal összekötő távközlési kábelt - állítják az ügy vizsgálatát ismerő személyek. Az incidens idején orosz tengerészek tartózkodtak a kínai hajó fedélzetén. A Newnew Polar Bear azért mehetett tovább az északi sarkvidéki Oroszország felé, mert a svéd, dán és norvég hatóságok tisztviselők szerint nem akarták megállítani a hajót szilárd jogi háttér nélkül. A Yi Peng 3 esetében azonban a dán haditengerészet úgy döntött, hogy gyorsan beavatkozik, hogy megállítsa a hajót, miután két kábel is megsérült.
A Yi Peng 3 2019 decemberétől 2024 március elejéig kizárólag kínai vizeken üzemelt, amikor hirtelen megváltoztatta működési rendjét - mondta Benjamin L. Schmitt, a Pennsylvaniai Egyetem Kleinman Center for Energy Policy vezető munkatársa. A kínai hajó ezután orosz szenet és más rakományt kezdett szállítani, és olyan orosz kikötőkben tett látogatást, mint a Japán-tengeren található Nakhodka, többször megfordult a Barents-tengeren található Murmanszk kikötőjében, és egy alkalommal a Balti-tengeren is járt. Jelenleg a hajó a Kpler adatai szerint orosz műtrágyával van megrakodva. "Bár ez önmagában még nem elég bizonyíték az orosz érintettségre, a hajó működési régiójának alapvető megváltozása az orosz kikötők felé, miután évekig kizárólag kínai vizeken tevékenykedett, az európai hatóságok számára kulcsfontosságú vizsgálati terület kell, hogy legyen” - mondta Schmitt.