SG.hu
A felnőttek is egyre többet neteznek
Az Ofcom szerint a felnőttek által az interneten töltött idő 2024-re közel egy órával nőtt az Egyesült Királyságban.
A felnőttek átlagosan napi 4 órát és 20 percet töltenek online az okostelefonokon, táblagépeken és számítógépeken az Egyesült Királyságban - derül ki az Ofcom éves Online Nation jelentéséből, amely a fogyasztók digitális szokásaiban merül el. Ez a szám nagy ugrás 2023-hoz képest, amikor a 18 év feletti felnőttek átlagosan 3 órát és 41 percet töltöttek online, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a különbség 2022-hez képest mindössze 8 perc volt.
Amint a fenti táblázatból is látható, az átlagot nagyrészt a fiatal felnőttek használata húzza felfelé. A 18-24 évesek - akik a TikTok és az Instagram rabjai - 6 órát és 1 percet töltenek online. Ez 1,5 órával több, mint 2023-ban, amikor 4 óra 36 percig voltak online. Mint az talán várható volt, a 65 év felettiek töltik a legkevesebb időt, 3 óra 10 percet. Az egyik nagy kérdés, hogy a mai fiatalabb felhasználók ugyanolyan aktívak lesznek-e online (vagy még aktívabbak), amikor idősebbek lesznek. Ha igen, akkor ez azt jelenti, hogy a társadalom lassan egy teljesen digitális lét felé halad.
A jelentés összesen 116 oldalnyi adatot és grafikát tartalmaz. A közönséget vonzó szolgáltatások között két név dominál igazán: az Alphabet és a Meta. Az e két cég tulajdonában lévő dománek együttesen a brit felnőttek által online töltött idő közel felét teszik ki. A YouTube a leglátogatottabb, a felnőttek 94%-a töltött rajta időt, és naponta átlagosan 49 percet töltenek YouTube-videók megtekintésével. 70% látogatta a Meta mindhárom legnagyobb platformját - a Facebookot, a WhatsAppot és az Instagramot -, a Facebook/Messenger pedig 91%-kal a legelterjedtebb. Ez annak ellenére van így, hogy a 18-24 évesek körében a Facebook már nem menő, mindössze 15 percet töltöttek a Meta zászlóshajóján.
Érdekes tény, hogy a nők többet interneteznek, mint a férfiak. Az Ofcom külön kiemel néhány nemi alapú fogyasztási mintát. Összességében a nők 33 perccel többet töltenek online, mint a férfiak (4:36 vs. 4:03), a Z generáció (18-24 évesek) körében pedig még ennél is jelentősebb, 1 órával több időt, állapította meg az Ofcom. Ez részben azzal függhet össze, hogy milyen típusú tartalmat fogyasztanak: a nők által kedvelt oldalak jellemzően közösségi médiaoldalak, amelyeket úgy optimalizáltak és terveztek, hogy az emberek görgetni és kattintgatni tudjanak. A TikTok például a 10. legnépszerűbb oldal a nők körében, míg a férfiaknál a 16. helyen áll.
A közösségi média hierarchiájának teteje továbbra is nagyon berögzült: a YouTube, a Facebook, az Instagram és a TikTok áll az első négy helyen. Az ötödik helyen kezdenek érdekessé válni a dolgok: a A Reddit a leggyorsabban növekvő közösségi platform, amely az X/Twitter hanyatlásából profitál. Az Ofcom szerint 2024 májusára az Egyesült Királyság online felnőtt lakosságának mintegy fele, 22,9 millióan használják a Redditet, ami 47%-os növekedés az egy évvel korábbihoz képest, amikor 33%, azaz 15,6 millióan mondták, hogy használják. Ezek a számok segítettek abban, hogy a Reddit az X-et és a LinkedInt is megelőzve az ötödik helyre kerüljön a legnépszerűbb közösségi oldalak között.
Ezek közül jelenleg a Bluesky és a Threads a legfontosabbak. Az Ofcom megjegyzi, hogy a Blueskynak idén májusban még csak 80 000 felhasználója volt, ez a szám augusztusban 127 000-re emelkedett, majd hirtelen 263%-os ugrással 461 000 felhasználót ért el szeptemberben, az utolsó hónapban, amelyet a jelentéshez nyomon követtek. Az elmúlt két hónapban más piacokon látottak alapján a Bluesky valószínűleg folytatta ezt a pályát, mivel hirtelen az X vezető alternatívájává vált. Az X még mindig messze vezet, 21,2 millió felhasználóval, a Meta-féle Threads 6,6 millión áll. Érdekes módon, bár a Snapchat nagy figyelmet kap a fiatalabb felhasználók körében, a többi korosztály nagyrészt figyelmen kívül hagyja, ami a lista 10. helyére elég, 9,8 millió felhasználóval.
A generatív mesterséges intelligencia még nagyrészt születőben lévő szolgáltatás, de egyelőre a jelek arra utalnak, hogy a férfiak lelkesebb korai alkalmazóként jelennek meg. A megkérdezett férfiak mintegy 50%-a használt már MI-szolgáltatást, szemben a nők 33%-ával. Az Ofcom megállapítása szerint a nők kevésbé tudják, hogy ezek a szolgáltatások mire képesek, és azok, akik tudják, szkeptikusabbak a társadalom és saját maguk számára jelentkező előnyökkel kapcsolatban.
Bár az online felnőttek kétharmada (67%) szerint „az internetezés előnyei meghaladják a kockázatokat”, ez az arány valójában csökkent az egy évvel ezelőttihez képest, amikor ez az arány 71% volt. Lehet, hogy a fiatal felnőttek többet vannak online, de úgy tűnik, hogy nem szeretik ezt: az Ofcom szerint „az idősebbeknél kisebb valószínűséggel gondolják úgy, hogy megfelelő egyensúlyt tartanak fenn az online és offline életük között, és az idősebbek a fiatalabbaknál jobban aggódnak az online töltött idő miatt”.
A félretájékoztatás nagy kárt okoz: a 13 éves és idősebb felhasználók 39%-a mondta, hogy 2024 júniusában már találkozott ilyenekkel. A 13 éves és idősebb felhasználók 30%-a mondta azt is, hogy látott már olyan tartalmat, amely „kellemetlen, feldúlt vagy negatív érzést keltett bennük”. Mindkét arány magasabb, mint 2023-ban. A gyűlöletkeltő, sértő vagy diszkriminatív tartalmak száma szintén emelkedik: a felnőttek 26%-a mondta, hogy találkozott már ilyennel az interneten (szemben a 2023-as 23%-kal).
Az Ofcom megállapította, hogy a 8-15 évesek 20 százaléka állította, hogy legalább 18 éves felhasználói korúnak vallja magát valamelyik közösségi médiaplatformon, ami aláhúzza az ennek ellenőrzésével kapcsolatos kihívásokat. „Vannak arra utaló jelek, hogy a szolgáltatások gyakrabban próbálják ellenőrizni a születési dátumot” - jegyzi meg az Ofcom. Az Ofcom megállapította, hogy a 13-17 éves felhasználók 35%-a mondta, hogy találkozott már sértő vagy „rossz” nyelvezettel az interneten, ami kevesebb, mint az egy évvel ezelőtti 40%-os arány. A testképpel kapcsolatos káros tartalmak továbbra is problémát jelentenek, különösen a kislányok körében - állapította meg az Ofcom. Ezt a tendenciát az olyan közösségi oldalak, mint a TikTok, megpróbálják proaktívan visszaszorítani, mielőtt a szabályozó hatóságok erre kényszerítenék őket.
A felnőttek átlagosan napi 4 órát és 20 percet töltenek online az okostelefonokon, táblagépeken és számítógépeken az Egyesült Királyságban - derül ki az Ofcom éves Online Nation jelentéséből, amely a fogyasztók digitális szokásaiban merül el. Ez a szám nagy ugrás 2023-hoz képest, amikor a 18 év feletti felnőttek átlagosan 3 órát és 41 percet töltöttek online, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a különbség 2022-hez képest mindössze 8 perc volt.
Amint a fenti táblázatból is látható, az átlagot nagyrészt a fiatal felnőttek használata húzza felfelé. A 18-24 évesek - akik a TikTok és az Instagram rabjai - 6 órát és 1 percet töltenek online. Ez 1,5 órával több, mint 2023-ban, amikor 4 óra 36 percig voltak online. Mint az talán várható volt, a 65 év felettiek töltik a legkevesebb időt, 3 óra 10 percet. Az egyik nagy kérdés, hogy a mai fiatalabb felhasználók ugyanolyan aktívak lesznek-e online (vagy még aktívabbak), amikor idősebbek lesznek. Ha igen, akkor ez azt jelenti, hogy a társadalom lassan egy teljesen digitális lét felé halad.
A jelentés összesen 116 oldalnyi adatot és grafikát tartalmaz. A közönséget vonzó szolgáltatások között két név dominál igazán: az Alphabet és a Meta. Az e két cég tulajdonában lévő dománek együttesen a brit felnőttek által online töltött idő közel felét teszik ki. A YouTube a leglátogatottabb, a felnőttek 94%-a töltött rajta időt, és naponta átlagosan 49 percet töltenek YouTube-videók megtekintésével. 70% látogatta a Meta mindhárom legnagyobb platformját - a Facebookot, a WhatsAppot és az Instagramot -, a Facebook/Messenger pedig 91%-kal a legelterjedtebb. Ez annak ellenére van így, hogy a 18-24 évesek körében a Facebook már nem menő, mindössze 15 percet töltöttek a Meta zászlóshajóján.
Érdekes tény, hogy a nők többet interneteznek, mint a férfiak. Az Ofcom külön kiemel néhány nemi alapú fogyasztási mintát. Összességében a nők 33 perccel többet töltenek online, mint a férfiak (4:36 vs. 4:03), a Z generáció (18-24 évesek) körében pedig még ennél is jelentősebb, 1 órával több időt, állapította meg az Ofcom. Ez részben azzal függhet össze, hogy milyen típusú tartalmat fogyasztanak: a nők által kedvelt oldalak jellemzően közösségi médiaoldalak, amelyeket úgy optimalizáltak és terveztek, hogy az emberek görgetni és kattintgatni tudjanak. A TikTok például a 10. legnépszerűbb oldal a nők körében, míg a férfiaknál a 16. helyen áll.
A közösségi média hierarchiájának teteje továbbra is nagyon berögzült: a YouTube, a Facebook, az Instagram és a TikTok áll az első négy helyen. Az ötödik helyen kezdenek érdekessé válni a dolgok: a A Reddit a leggyorsabban növekvő közösségi platform, amely az X/Twitter hanyatlásából profitál. Az Ofcom szerint 2024 májusára az Egyesült Királyság online felnőtt lakosságának mintegy fele, 22,9 millióan használják a Redditet, ami 47%-os növekedés az egy évvel korábbihoz képest, amikor 33%, azaz 15,6 millióan mondták, hogy használják. Ezek a számok segítettek abban, hogy a Reddit az X-et és a LinkedInt is megelőzve az ötödik helyre kerüljön a legnépszerűbb közösségi oldalak között.
Ezek közül jelenleg a Bluesky és a Threads a legfontosabbak. Az Ofcom megjegyzi, hogy a Blueskynak idén májusban még csak 80 000 felhasználója volt, ez a szám augusztusban 127 000-re emelkedett, majd hirtelen 263%-os ugrással 461 000 felhasználót ért el szeptemberben, az utolsó hónapban, amelyet a jelentéshez nyomon követtek. Az elmúlt két hónapban más piacokon látottak alapján a Bluesky valószínűleg folytatta ezt a pályát, mivel hirtelen az X vezető alternatívájává vált. Az X még mindig messze vezet, 21,2 millió felhasználóval, a Meta-féle Threads 6,6 millión áll. Érdekes módon, bár a Snapchat nagy figyelmet kap a fiatalabb felhasználók körében, a többi korosztály nagyrészt figyelmen kívül hagyja, ami a lista 10. helyére elég, 9,8 millió felhasználóval.
A generatív mesterséges intelligencia még nagyrészt születőben lévő szolgáltatás, de egyelőre a jelek arra utalnak, hogy a férfiak lelkesebb korai alkalmazóként jelennek meg. A megkérdezett férfiak mintegy 50%-a használt már MI-szolgáltatást, szemben a nők 33%-ával. Az Ofcom megállapítása szerint a nők kevésbé tudják, hogy ezek a szolgáltatások mire képesek, és azok, akik tudják, szkeptikusabbak a társadalom és saját maguk számára jelentkező előnyökkel kapcsolatban.
Bár az online felnőttek kétharmada (67%) szerint „az internetezés előnyei meghaladják a kockázatokat”, ez az arány valójában csökkent az egy évvel ezelőttihez képest, amikor ez az arány 71% volt. Lehet, hogy a fiatal felnőttek többet vannak online, de úgy tűnik, hogy nem szeretik ezt: az Ofcom szerint „az idősebbeknél kisebb valószínűséggel gondolják úgy, hogy megfelelő egyensúlyt tartanak fenn az online és offline életük között, és az idősebbek a fiatalabbaknál jobban aggódnak az online töltött idő miatt”.
A félretájékoztatás nagy kárt okoz: a 13 éves és idősebb felhasználók 39%-a mondta, hogy 2024 júniusában már találkozott ilyenekkel. A 13 éves és idősebb felhasználók 30%-a mondta azt is, hogy látott már olyan tartalmat, amely „kellemetlen, feldúlt vagy negatív érzést keltett bennük”. Mindkét arány magasabb, mint 2023-ban. A gyűlöletkeltő, sértő vagy diszkriminatív tartalmak száma szintén emelkedik: a felnőttek 26%-a mondta, hogy találkozott már ilyennel az interneten (szemben a 2023-as 23%-kal).
Az Ofcom megállapította, hogy a 8-15 évesek 20 százaléka állította, hogy legalább 18 éves felhasználói korúnak vallja magát valamelyik közösségi médiaplatformon, ami aláhúzza az ennek ellenőrzésével kapcsolatos kihívásokat. „Vannak arra utaló jelek, hogy a szolgáltatások gyakrabban próbálják ellenőrizni a születési dátumot” - jegyzi meg az Ofcom. Az Ofcom megállapította, hogy a 13-17 éves felhasználók 35%-a mondta, hogy találkozott már sértő vagy „rossz” nyelvezettel az interneten, ami kevesebb, mint az egy évvel ezelőtti 40%-os arány. A testképpel kapcsolatos káros tartalmak továbbra is problémát jelentenek, különösen a kislányok körében - állapította meg az Ofcom. Ezt a tendenciát az olyan közösségi oldalak, mint a TikTok, megpróbálják proaktívan visszaszorítani, mielőtt a szabályozó hatóságok erre kényszerítenék őket.