SG.hu
Egy apró módosítás teljesen megváltoztathatja a YouTube-ot
A YouTube egy olyan felhasználói tesztet végez, amely görgetés közben új videót mutat. Ha ez bevezetésre kerül, az az egész platformot megváltoztatná.
Az elmúlt hónapokban néhányan úgy kezdték el nézni a YouTube-ot a telefonjukon, hogy valami egészen mást találjanak: egy végtelen, TikTok-szerű folyamot, ami alatt folyamatosan videók láthatók. Ezek nem rövidfilmek voltak, hanem teljes hosszúságú videók, olyanok, amelyeket a YouTube „longform”-ként szokott emlegetni. Ha felfelé lapoztál, ahelyett, hogy visszatértél volna a kezdőlapra, egy másik videó kezdett el lejátszódni. Újabb lapozás: újabb videó.
Ez egyelőre csak egy kis teszt egy lehetséges funkcióról - ilyeneket a YouTube rendszeresen futtat. Ez a funkció augusztus óta működik, és egyike annak a számos folyamatban lévő tesztnek, amelyeknél a felhasználókon új módszereket tesztelnek a YouTube-on található tartalmak megmutatására. "Ha a kísérletben részt vevő néző vagy” - áll a tesztet leíró fórumbejegyzésben - "ezek az új felfedezési élmények a videóformátumok keverékét tartalmazhatják, beleértve a hosszú formátumú videókat, ahol általában rövidfilmeket látnál (példa: a Shorts Feed), vagy a hosszú formátumú videók új feedjeit." Médiamegkeresésre a Google egy blogbejegyzésre hivatkozott. "Az Android-felhasználók egy kis csoportjával kísérletet végzünk, amely lehetővé teszi számukra, hogy felfelé lapozva több videót fedezzenek fel, amikor portré vagy teljes képernyős, tájképes módban nézik a videókat” - írja Allison Toh, a YouTube szóvivője.
A legtöbb felhasználói teszt nem vezet sehova, és lehetséges, hogy ez sem fog. De a tény, hogy egyáltalán létezik, sokat elárul arról, hogy merre tart a platform. A YouTube próbál a felfedezésen dolgozni, hogy megkönnyítse az emberek számára, hogy új és érdekes dolgokat találjanak - és hogy segítsen az új alkotóknak közönségük növelésében egy zsúfolt platformon. Ezek eddig olyan új funkciókat eredményeztek, mint a Hype és a TV-központú dolgok, vagy a szezonok. Lehetséges azonban, hogy ezek közül egyik funkció sem változtatná meg alapvetően a YouTube-ot úgy, ahogyan a végtelen görgetés.
Mi a különbség a YouTube és a TikTok megnyitásakor? A YouTube-on egy címekkel és miniatűrökkel teli képernyő jön be, melyek egy része olyan csatornákról származik, amelyekre feliratkozott az ember; mások olyanok, amelyekről a YouTube úgy gondolja, hogy tetszeni fognak, vagy olyan videók, amelyeket elkezdett, de még nem fejezett be. A néző feladata, hogy válasszon egyet, és megnyomja a lejátszás gombot. A TikTok-on azonban egyből beindul valami. Ha tetszik, nem kell csinálni semmit. Ha nem tetszik, felfelé húzva valami más kezdődik.
A TikTok megközelítésének varázsa - amiért mindenki olyan kétségbeesetten próbálja lemásolni - az, hogy ijesztően hatékony. A TikTok általános elmélete az, hogy bármit megmutatni jobb, mint semmit, és mivel a videók olyan rövidek és a görgetés olyan egyszerű, a büntetés, ha a TikTok olyasmit mutat, ami nem tetszik, meglehetősen alacsony. A görgetésekkel szavaznak a felhasználók, az algoritmus pedig tanul.
Ezzel szemben a YouTube egy hatalmas káosz, ahol az alkotók feliratkozókért harcolnak, ami egyrészt fontos közösségépítő eszköz, másrészt erőteljes üzenet a YouTube algoritmusának, hogy az embereknek tetszik, amit csinál. De a legtöbb ember nem úgy találja meg a videókat, hogy rámegy egy adott csatornára, vagy akár csak megnyitja az alkalmazás Feliratkozások szekcióját. Ezek mélyen vannak, az emberek inkább a kezdőlapon, az ajánlások oldalsávjában és a keresési eredményekben találnak tartalmakat.
Éppen ezért az alkotók évek óta arról beszélnek, hogy mennyire fontosak a miniatűrök. Jimmy Donaldson - MrBeast, a YouTube legnépszerűbb neve, akiről azt gondolnánk, hogy a legkevésbé van szüksége az algoritmusok kijátszására -, "függőségnek” nevezte a miniatűrök iránti megszállottságát, és azt mondta, hogy csapata több száz opciót készít minden egyes videóhoz. Egy tesztje szerint például a száj becsukása a miniatűrökben több embert késztet kattintásra - és hirtelen mindenhol csukott szájú miniatűrök jelentek meg. Cleo Abram nemrégiben leírta, hogy több miniatűrtervezővel dolgozik együtt és diaképeket készít a kedvenceiből. Egy olyan "magabiztosságot” kellett kialakítania, hogy ne áruljon el túl sokat a bevezető képpel, és hagyja, hogy a videó végezze el a munkát. Egy egész tartalmi műfaj és egy egész üzletág jött létre a kattinthatóbb miniatűrök készítése körül, és sok alkotó azt mondja, hogy előbb tervezi meg a miniatűrjét, mint a videóját.
Érthető, miért lenne fontos a YouTube számára, ha mindettől megszabadulna. Ugyanez a gondolkodásmód vezette a vállalatot arra, hogy generatív mesterséges intelligenciát használjon, hogy segítsen az alkotóknak hátteret készíteni, kommentekre reagálni, és még videóötleteket is kitalálni. Mi lenne, ha - kérdezi a YouTube - az alkotóknak nem kellene a videóikat körülvevő összes dologgal foglalkozniuk, és csak arra koncentrálhatnának, hogy nagyszerű videókat készítsenek? Mindenki nyer!
De mindezekben a változásokban - és különösen ez a legutóbbi végtelen görgetési tesztben - egy dolog közös: elveszik az irányítást az alkotóktól, és átadják azt az Algoritmusnak. A YouTube alkotóinak és nézőinek persze már így is nagyon kell figyelniük az algoritmusra, de a YouTube jelenlegi állapota legalább nyújt némi mozgásteret. A tartalomgyártó saját címeket írhat és egyedi miniatűr stílust alakíthat ki. A YouTube kezelése sok munkával jár, igen, de rengeteg lehetőséget ad arra is, hogy az alkotók bemutathassák a tartalmaikat és a csatornájukat. És ha az emberek megnéznek egy videót, rengeteg lehetőségük van arra, hogy rávegyék őket, hogy többet is megnézzenek. A végtelenített feed mindezt megszünteti, és a következő görgetés javára fordítja.
Minden egyes új generatív mesterséges intelligencia funkció és automatikusan lejátszott videó mögött az a hallgatólagos feltételezés húzódik meg, hogy valójában mindenkinek az a legjobb, ha azt teszi, amit a YouTube akar. Ez a feltételezés már évek óta benne van a TikTok-ban, ezért csinált mindenki táncos kihívásokat, majd fordult át a TikTok Shopból származó cuccok árusítására. A YouTube mindig is nagyobb, változatosabb, szórakoztatóbb volt. Ez az egy apró módosítás végleg megtörheti.
Már most hallani, hogy az alkotók arról beszélnek, hogy nehezen tudnak egyensúlyt teremteni a saját maguk által kívánt videók - amelyeket a közönségük is szeretne - és azon videók között, amelyekről tudják, hogy tetszeni fognak az algoritmusnak, és így több megtekintést kapnak. A végtelenül görgetett YouTube-on nincs egyensúly. Csak az algoritmusnak kell megfelelni. És ahogy azt az évek során már rengetegszer láthattuk, legyen szó politikai radikalizálódásról és összeesküvés-elméletekről, vagy egyszerűen csak a platformot uraló műfajokról, mint a tréfás videók és a Johnny Depp/Heard-perről szóló tudósítások, az algoritmus feladata nem az, hogy nagyszerű videók elkészülését ösztönözze, hanem az, hogy rávegyen a nézésre.
Talán a YouTube elkerülhetetlenül erre tart. Talán már most is oda tart, mivel a nézők egyre kevésbé hagyatkoznak az alkotók és csatornák követésére, és egyre inkább azt nézik, ami a kezdőlapon megjelenik. De szégyen lenne, ha a YouTube, amely még mindig a legalkotóbarátabb platform, és ahol sok alkotó úgy érzi, hogy valóban közösséget és üzletet építhet, a platform többi részét leépítené az automatikus lejátszás érdekében. Ekkor már csak egy TikTok lenne hosszabb videókkal - bár a végtelen görgetés világában fogadok idővel azok is rövidebbek és ütősebbek lennének, és több zenét tartalmaznának. És valószínűleg megpróbálnának eladni neked dolgokat. A YouTube TikTok-osítása teljesé válva óriási szívás lenne.
Az elmúlt hónapokban néhányan úgy kezdték el nézni a YouTube-ot a telefonjukon, hogy valami egészen mást találjanak: egy végtelen, TikTok-szerű folyamot, ami alatt folyamatosan videók láthatók. Ezek nem rövidfilmek voltak, hanem teljes hosszúságú videók, olyanok, amelyeket a YouTube „longform”-ként szokott emlegetni. Ha felfelé lapoztál, ahelyett, hogy visszatértél volna a kezdőlapra, egy másik videó kezdett el lejátszódni. Újabb lapozás: újabb videó.
Ez egyelőre csak egy kis teszt egy lehetséges funkcióról - ilyeneket a YouTube rendszeresen futtat. Ez a funkció augusztus óta működik, és egyike annak a számos folyamatban lévő tesztnek, amelyeknél a felhasználókon új módszereket tesztelnek a YouTube-on található tartalmak megmutatására. "Ha a kísérletben részt vevő néző vagy” - áll a tesztet leíró fórumbejegyzésben - "ezek az új felfedezési élmények a videóformátumok keverékét tartalmazhatják, beleértve a hosszú formátumú videókat, ahol általában rövidfilmeket látnál (példa: a Shorts Feed), vagy a hosszú formátumú videók új feedjeit." Médiamegkeresésre a Google egy blogbejegyzésre hivatkozott. "Az Android-felhasználók egy kis csoportjával kísérletet végzünk, amely lehetővé teszi számukra, hogy felfelé lapozva több videót fedezzenek fel, amikor portré vagy teljes képernyős, tájképes módban nézik a videókat” - írja Allison Toh, a YouTube szóvivője.
A legtöbb felhasználói teszt nem vezet sehova, és lehetséges, hogy ez sem fog. De a tény, hogy egyáltalán létezik, sokat elárul arról, hogy merre tart a platform. A YouTube próbál a felfedezésen dolgozni, hogy megkönnyítse az emberek számára, hogy új és érdekes dolgokat találjanak - és hogy segítsen az új alkotóknak közönségük növelésében egy zsúfolt platformon. Ezek eddig olyan új funkciókat eredményeztek, mint a Hype és a TV-központú dolgok, vagy a szezonok. Lehetséges azonban, hogy ezek közül egyik funkció sem változtatná meg alapvetően a YouTube-ot úgy, ahogyan a végtelen görgetés.
Mi a különbség a YouTube és a TikTok megnyitásakor? A YouTube-on egy címekkel és miniatűrökkel teli képernyő jön be, melyek egy része olyan csatornákról származik, amelyekre feliratkozott az ember; mások olyanok, amelyekről a YouTube úgy gondolja, hogy tetszeni fognak, vagy olyan videók, amelyeket elkezdett, de még nem fejezett be. A néző feladata, hogy válasszon egyet, és megnyomja a lejátszás gombot. A TikTok-on azonban egyből beindul valami. Ha tetszik, nem kell csinálni semmit. Ha nem tetszik, felfelé húzva valami más kezdődik.
A TikTok megközelítésének varázsa - amiért mindenki olyan kétségbeesetten próbálja lemásolni - az, hogy ijesztően hatékony. A TikTok általános elmélete az, hogy bármit megmutatni jobb, mint semmit, és mivel a videók olyan rövidek és a görgetés olyan egyszerű, a büntetés, ha a TikTok olyasmit mutat, ami nem tetszik, meglehetősen alacsony. A görgetésekkel szavaznak a felhasználók, az algoritmus pedig tanul.
Ezzel szemben a YouTube egy hatalmas káosz, ahol az alkotók feliratkozókért harcolnak, ami egyrészt fontos közösségépítő eszköz, másrészt erőteljes üzenet a YouTube algoritmusának, hogy az embereknek tetszik, amit csinál. De a legtöbb ember nem úgy találja meg a videókat, hogy rámegy egy adott csatornára, vagy akár csak megnyitja az alkalmazás Feliratkozások szekcióját. Ezek mélyen vannak, az emberek inkább a kezdőlapon, az ajánlások oldalsávjában és a keresési eredményekben találnak tartalmakat.
Éppen ezért az alkotók évek óta arról beszélnek, hogy mennyire fontosak a miniatűrök. Jimmy Donaldson - MrBeast, a YouTube legnépszerűbb neve, akiről azt gondolnánk, hogy a legkevésbé van szüksége az algoritmusok kijátszására -, "függőségnek” nevezte a miniatűrök iránti megszállottságát, és azt mondta, hogy csapata több száz opciót készít minden egyes videóhoz. Egy tesztje szerint például a száj becsukása a miniatűrökben több embert késztet kattintásra - és hirtelen mindenhol csukott szájú miniatűrök jelentek meg. Cleo Abram nemrégiben leírta, hogy több miniatűrtervezővel dolgozik együtt és diaképeket készít a kedvenceiből. Egy olyan "magabiztosságot” kellett kialakítania, hogy ne áruljon el túl sokat a bevezető képpel, és hagyja, hogy a videó végezze el a munkát. Egy egész tartalmi műfaj és egy egész üzletág jött létre a kattinthatóbb miniatűrök készítése körül, és sok alkotó azt mondja, hogy előbb tervezi meg a miniatűrjét, mint a videóját.
Seems like it, here’s more results. Now that I can actually A/B test thumbnails I don’t have to guess and I just test and see what people want. My mouth would have closed years ago if I had this tool pic.twitter.com/KelQC9tDkf
— MrBeast (@MrBeast) September 6, 2023
Érthető, miért lenne fontos a YouTube számára, ha mindettől megszabadulna. Ugyanez a gondolkodásmód vezette a vállalatot arra, hogy generatív mesterséges intelligenciát használjon, hogy segítsen az alkotóknak hátteret készíteni, kommentekre reagálni, és még videóötleteket is kitalálni. Mi lenne, ha - kérdezi a YouTube - az alkotóknak nem kellene a videóikat körülvevő összes dologgal foglalkozniuk, és csak arra koncentrálhatnának, hogy nagyszerű videókat készítsenek? Mindenki nyer!
De mindezekben a változásokban - és különösen ez a legutóbbi végtelen görgetési tesztben - egy dolog közös: elveszik az irányítást az alkotóktól, és átadják azt az Algoritmusnak. A YouTube alkotóinak és nézőinek persze már így is nagyon kell figyelniük az algoritmusra, de a YouTube jelenlegi állapota legalább nyújt némi mozgásteret. A tartalomgyártó saját címeket írhat és egyedi miniatűr stílust alakíthat ki. A YouTube kezelése sok munkával jár, igen, de rengeteg lehetőséget ad arra is, hogy az alkotók bemutathassák a tartalmaikat és a csatornájukat. És ha az emberek megnéznek egy videót, rengeteg lehetőségük van arra, hogy rávegyék őket, hogy többet is megnézzenek. A végtelenített feed mindezt megszünteti, és a következő görgetés javára fordítja.
Minden egyes új generatív mesterséges intelligencia funkció és automatikusan lejátszott videó mögött az a hallgatólagos feltételezés húzódik meg, hogy valójában mindenkinek az a legjobb, ha azt teszi, amit a YouTube akar. Ez a feltételezés már évek óta benne van a TikTok-ban, ezért csinált mindenki táncos kihívásokat, majd fordult át a TikTok Shopból származó cuccok árusítására. A YouTube mindig is nagyobb, változatosabb, szórakoztatóbb volt. Ez az egy apró módosítás végleg megtörheti.
Már most hallani, hogy az alkotók arról beszélnek, hogy nehezen tudnak egyensúlyt teremteni a saját maguk által kívánt videók - amelyeket a közönségük is szeretne - és azon videók között, amelyekről tudják, hogy tetszeni fognak az algoritmusnak, és így több megtekintést kapnak. A végtelenül görgetett YouTube-on nincs egyensúly. Csak az algoritmusnak kell megfelelni. És ahogy azt az évek során már rengetegszer láthattuk, legyen szó politikai radikalizálódásról és összeesküvés-elméletekről, vagy egyszerűen csak a platformot uraló műfajokról, mint a tréfás videók és a Johnny Depp/Heard-perről szóló tudósítások, az algoritmus feladata nem az, hogy nagyszerű videók elkészülését ösztönözze, hanem az, hogy rávegyen a nézésre.
Talán a YouTube elkerülhetetlenül erre tart. Talán már most is oda tart, mivel a nézők egyre kevésbé hagyatkoznak az alkotók és csatornák követésére, és egyre inkább azt nézik, ami a kezdőlapon megjelenik. De szégyen lenne, ha a YouTube, amely még mindig a legalkotóbarátabb platform, és ahol sok alkotó úgy érzi, hogy valóban közösséget és üzletet építhet, a platform többi részét leépítené az automatikus lejátszás érdekében. Ekkor már csak egy TikTok lenne hosszabb videókkal - bár a végtelen görgetés világában fogadok idővel azok is rövidebbek és ütősebbek lennének, és több zenét tartalmaznának. És valószínűleg megpróbálnának eladni neked dolgokat. A YouTube TikTok-osítása teljesé válva óriási szívás lenne.