SG.hu
A Cybertruck túl szögletes Európának
A Tesla elektromos pickupja illegális Európában a gyalogosok biztonságával kapcsolatos aggályok miatt, de egy alig módosított modell mégis valahogy megtalálta a módját, hogy engedélyt kapjon. Európai közlekedési szervezetek egy csoportja szerint az engedélyezés katasztrófát jelenthet.
Az Euro NCAP egy önkéntes, de befolyásos autóbiztonsági értékelési szervezet Európában. Még nem mérte le és nem törte össze a Tesla Cybertruckot, és azt sem ellenőrizte, hogy a gyalogosok túlélnék-e a szögletes fenevaddal való ütközést, de vezetőjük biztos abban, hogy Elon Musk elektromos pickupja rosszul fog szereplni a teszteken. "Csak az autó vizuális megjelenése alapján látható, hogy a járműnek több olyan eleme is van, amely veszélyt jelenthet a gyalogosokra” - állítja Matthew Avery, az Euro NCAP stratégiai fejlesztési igazgatója. „Az Euro NCAP-on nem lehet megbukni” - teszi hozzá - "de rossz pontszámot kaphat."
Az Euro NCAP tesztelést semmi nem írja elő a gyártók számára, de az alacsony pontszám nem csupán a hitványság jelvénye, hanem a fogyasztók számára is riasztó hatású lehet, mert az emberek hajlamosak elzárkózni a biztonságon spóroló gyártók autóinak megvásárlásától. Az Euro NCAP-et 1997-ben vezették be, és elfogulatlan tanácsokat ad arról, hogy mely autók potenciális koporsók, és melyeknek kellene ilyen-olyan helyeken összenyomódnia az utasok védelme érdekében. A gyalogosok védelmét, illetve annak hiányát is kezdettől fogva értékelik.
Az Egyesült Államokban egészen a közelmúltig sajnálatosan kevés figyelmet fordítottak a gyalogosok hasonló, gépjárművekkel szembeni védelmére. E hónap elején azonban az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) bemutatta az első olyan szabályt, amely korlátozná a gyalogosok fejsérüléseinek kockázatát ütközés esetén. Az európai szigorúbb előírások biztonságosabb autókat követelnek meg, mind a bent ülők, mind a kint ülők számára. Az Euro NCAP-t arra tervezték, hogy tesztelje mennyire biztonságos egy autó egy ütközés során, és szigorú független mérésekkel, kemény tényekkel és egy könnyen érthető ötcsillagos minősítési rendszerrel azonnal cáfolni tudja az autógyártók biztonsági állításait.
Az EU-ban nehéz olyan autót eladni, amely négy- vagy ötcsillagos minősítésnél rosszabbat kap. Mindazonáltal még a nulla pontszámmal rendelkező járművek is forgalomba kerülhetnek és teljesen legálisan megvásárolhatók. Egy Dacia Spring EV például vonzó 5,7 millió forinttól indul, ez az alacsony ár azonban hatással van a jármű biztonságára, ami egy gyenge, 1 csillagos NCAP-besorolást eredményez. Különleges hajlam kell ahhoz, hogy valaki úgy vásároljon autót, hogy tudja, hogy az alacsony csillagos biztonsági minősítéssel rendelkezik, és a járművön kívül lévők számára potenciális halálos veszélyt jelent. De legalább egy Cybertruckot láttak már az EU-tag Csehország városaiban közlekedni, miközben közlekedési civil szervezetek szerint Musk problémás fejlesztési múlttal rendelkező, megosztó modellje túlságosan terjedelmes és szögletes ahhoz, hogy az európai utakon közlekedhessen.
"A Cybertruckok engedélyezése és nyilvántartásba vétele az EU-ban kockázatot jelent minden más közlekedőre nézve” - áll a civil szervezetek nyílt levelében, amelyet az Európai Bizottságnak és a nemzeti járműhatóságoknak címeztek Európa-szerte. "Az EU-ban eddig bejegyzett kisszámú Cybertruckot törölni kell a nyilvántartásból, és az érintett tagállamoknak meg kell erősíteniük, hogy eltávolítják őket a közutakról” - folytatódik a levél, amelyet többek között az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács, a Gyalogosok Nemzetközi Szövetsége és az Európai Kerékpárosok Szövetsége vezetői írtak alá. "Egyre nagyobb számban importálnak nagyon túlméretes kisteherautókat, és ezek veszélyt hoznak az utcáinkra” - figyelmeztetett James Nix, a Transport & Environment nonprofit szervezet munkatársa, a nyílt levelet aláíró többi szervezet egyike.
Az EU gépjármű-irányelvei tiltják, hogy az autóknak éles szélük legyen. A Cseh Köztársaságba importált Cybertruckot gumipárnákkal szerelték fel, amelyekkel megpróbálják tompítani ezeket az éleket. A nyílt levél erre a módosításra hivatkozva a következőket írja: "A regisztrációs eljárás során a cseh hatóságok megkövetelték, hogy a július elején jóváhagyott Cybertruckot utólagosan ultra keskeny gumilécekkel szereljék fel. Egy ilyen utólagos felszerelés eleve nem felelne meg az éles széleket tiltó uniós szabályoknak”. A korábbi Top Gear és Grand Tour műsorvezető, James May videót készített a Cybertruckról, melyben nyíltan kritizálta az éles széleit, és a tesztelt elektromos jármű első sarkára mutatva azt mondta: "Ezt nézzétek! Nem szeretném, ha elütnének vele. Nem szeretném, ha bármelyik autó elütne, de különösen nem ez, mert, nos, ez egy penge.”
Az EU gépjármű-irányelvei sebességkorlátozót is előírnak a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű járművekre. A Tesla kézikönyvében az acélból készült jármű 4 tonnás össztömegűnek van feltüntetve. "Mivel nem Európába szánják, nem akarjuk tesztelni a Cybertruckot” - közölte Avery. A másik akadály az, hogy a Cybertrucknak típusengedélye sincsen. Az EU-s típusengedély annak megerősítését jelenti, hogy a gyártási minták megfelelnek az Európai Bizottság autóipari irányelveiben meghatározott teljesítményszabványoknak. Az importált gépkocsikat „egyedi jármű-jóváhagyás” keretében lehet nyilvántartásba venni, amely kevésbé vizsgálja őket, mint a normál típusjóváhagyás. A tagállamok hatóságai, amelyek a gépjárművek értékesítés előtti ellenőrzéséért felelősek, egyedi esetekben alternatív követelmények előírásával eltérhetnek az uniós szabályoktól.
A civilek csoportja azonban kijelentette, hogy a Cybertruck tulajdonos-importőre megkísérelte az uniós jog alapján könnyű haszongépjárműnek minősíteni az importált járművet. A levélben arra kérik a cseh közlekedési minisztériumot, hogy mutasson rá arra a jogalapra, amely lehetővé teszi, hogy a jármű gyártója által bejelentett és a jármű azonosító számtábláján (VIN) feltüntetett maximális súlyt figyelmen kívül hagyják egy körülbelül fél tonnával kisebb érték helyett, amely így kényelmesen megfelel a könnyű tehergépjárművekre vonatkozó uniós súlyhatárnak. "Ha tömeges magánimportra vagy a típusjóváhagyás megkerülésére kerülne sor, megfontolhatnánk egy Cybertruck tesztelését” - mondja Avery. "Ahhoz, hogy egy autó 'gyalogosbarát' legyen, energiaelnyelő szerkezetekre és harmonikus orr-részekre van szükség, amelyek lényegében laposak, és nincsenek kiálló részek, például lökhárító-lépcsők” - teszi hozzá. "A járműveket olyan fej- és lábformákal teszteljük, melyek az emberi struktúrákat reprezentálják. Ezeket az autó kulcsfontosságú területeire célozzuk, amelyekről tudjuk, hogy sérülést okoznának - így egy alsó lábat a lökhárító területére irányítjuk.”
A Cybertruck motorháztetejének is hajlítottnak kellene lennie, és nem szabadna kiálló részeknek lenniük ahhoz, hogy jó NCAP gyalogosbiztonsági pontszámot kapjon. "A Cybertruck nagyméretű ablaktörlője és motorházteteje veszélyes terület” - jósolja Avery. A közlekedési civil szervezetek szerint a módosított Cybertruckot júliusban regisztrálták Csehországban és a Cseh Köztársaság egyedi jármű-jóváhagyási rendszerét használták a nyilvántartásba vételhez. A cseh közlekedési minisztérium szerint az N1-es kategóriába tartozó összes járműnek - amelybe a teherautót is bejegyezték - 2018-tól az uniós szabályozásban szereplő képletek alapján kiszámított súlyarányai vannak. Az általuk szolgáltatott járműadatokból azonban kiderül, hogy a Cybertruck nem felel meg a képleteknek, amikor négy utast szállít.
Ahhoz, hogy Európában legálisan lehessen vezetni, a Cybertruck ügyfeleinek C kategóriás jogosítvánnyal kell rendelkezniük. Ez a teherautókra érvényes engedély, és olyan járművek vezetésére szolgál, amelyek megengedett legnagyobb össztömege meghaladja a 3,5 tonnát. Norton Slovak, az importált Tesla teherautót birtokló Cybertruck.cz cég társalapítója elmondta, hogy tisztában van a jármű súlya és a szabályozás közötti eltéréssel, de a „számítások nem feltétlenül tükrözik teljes mértékben, hogy a cseh hatóságok hogyan alkalmazzák vagy értelmezik ezeket a szabályokat”.
A cseh közlekedési minisztérium nem látta problémának az eltérést, mivel a nyilvántartásba vétel „a nemzeti hatályból csak a Cseh Köztársaság területén lévő jármű egyedi jóváhagyása” volt, nem pedig az EU egészére vonatkozó típusjóváhagyás. A teherautó azonban, amelyet a tulajdonosok reklámkampányokra adnak bérbe, már más EU-tagállamokba is eljutott, többek között Szlovákiába, ahol egy Instagram-poszton látható, amint a cég a Cybertruck "merülő" üzemmódját (Wade Mode) teszteli egy Pozsony melletti tóban. A dolgok nem a terv szerint alakultak, és a terepjáró elakadt a vízben. A járókelőknek kellett segíteniük kitolni és deszkákat helyezni a kerekek alá.
Nyílt levelükben a közlekedési civil szervezetek azzal érvelnek, hogy ha az Európai Bizottság nem cselekszik, akkor ennek az egyetlen, gumiborítású Cybertrucknak a behozatala „a Cybertruckok tömeges importjához vezethet Európába”, ami szerintük veszélyt jelentene a gyalogosokra, a kerékpárosokra és azokra az autósokra, akik nem ülnek hasonlóan páncélozott gépjárművekben. Az Euro NCAP egyetért ezzel a következtetéssel.
Az Euro NCAP egy önkéntes, de befolyásos autóbiztonsági értékelési szervezet Európában. Még nem mérte le és nem törte össze a Tesla Cybertruckot, és azt sem ellenőrizte, hogy a gyalogosok túlélnék-e a szögletes fenevaddal való ütközést, de vezetőjük biztos abban, hogy Elon Musk elektromos pickupja rosszul fog szereplni a teszteken. "Csak az autó vizuális megjelenése alapján látható, hogy a járműnek több olyan eleme is van, amely veszélyt jelenthet a gyalogosokra” - állítja Matthew Avery, az Euro NCAP stratégiai fejlesztési igazgatója. „Az Euro NCAP-on nem lehet megbukni” - teszi hozzá - "de rossz pontszámot kaphat."
Az Euro NCAP tesztelést semmi nem írja elő a gyártók számára, de az alacsony pontszám nem csupán a hitványság jelvénye, hanem a fogyasztók számára is riasztó hatású lehet, mert az emberek hajlamosak elzárkózni a biztonságon spóroló gyártók autóinak megvásárlásától. Az Euro NCAP-et 1997-ben vezették be, és elfogulatlan tanácsokat ad arról, hogy mely autók potenciális koporsók, és melyeknek kellene ilyen-olyan helyeken összenyomódnia az utasok védelme érdekében. A gyalogosok védelmét, illetve annak hiányát is kezdettől fogva értékelik.
Az Egyesült Államokban egészen a közelmúltig sajnálatosan kevés figyelmet fordítottak a gyalogosok hasonló, gépjárművekkel szembeni védelmére. E hónap elején azonban az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (NHTSA) bemutatta az első olyan szabályt, amely korlátozná a gyalogosok fejsérüléseinek kockázatát ütközés esetén. Az európai szigorúbb előírások biztonságosabb autókat követelnek meg, mind a bent ülők, mind a kint ülők számára. Az Euro NCAP-t arra tervezték, hogy tesztelje mennyire biztonságos egy autó egy ütközés során, és szigorú független mérésekkel, kemény tényekkel és egy könnyen érthető ötcsillagos minősítési rendszerrel azonnal cáfolni tudja az autógyártók biztonsági állításait.
Az EU-ban nehéz olyan autót eladni, amely négy- vagy ötcsillagos minősítésnél rosszabbat kap. Mindazonáltal még a nulla pontszámmal rendelkező járművek is forgalomba kerülhetnek és teljesen legálisan megvásárolhatók. Egy Dacia Spring EV például vonzó 5,7 millió forinttól indul, ez az alacsony ár azonban hatással van a jármű biztonságára, ami egy gyenge, 1 csillagos NCAP-besorolást eredményez. Különleges hajlam kell ahhoz, hogy valaki úgy vásároljon autót, hogy tudja, hogy az alacsony csillagos biztonsági minősítéssel rendelkezik, és a járművön kívül lévők számára potenciális halálos veszélyt jelent. De legalább egy Cybertruckot láttak már az EU-tag Csehország városaiban közlekedni, miközben közlekedési civil szervezetek szerint Musk problémás fejlesztési múlttal rendelkező, megosztó modellje túlságosan terjedelmes és szögletes ahhoz, hogy az európai utakon közlekedhessen.
"A Cybertruckok engedélyezése és nyilvántartásba vétele az EU-ban kockázatot jelent minden más közlekedőre nézve” - áll a civil szervezetek nyílt levelében, amelyet az Európai Bizottságnak és a nemzeti járműhatóságoknak címeztek Európa-szerte. "Az EU-ban eddig bejegyzett kisszámú Cybertruckot törölni kell a nyilvántartásból, és az érintett tagállamoknak meg kell erősíteniük, hogy eltávolítják őket a közutakról” - folytatódik a levél, amelyet többek között az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács, a Gyalogosok Nemzetközi Szövetsége és az Európai Kerékpárosok Szövetsége vezetői írtak alá. "Egyre nagyobb számban importálnak nagyon túlméretes kisteherautókat, és ezek veszélyt hoznak az utcáinkra” - figyelmeztetett James Nix, a Transport & Environment nonprofit szervezet munkatársa, a nyílt levelet aláíró többi szervezet egyike.
Az EU gépjármű-irányelvei tiltják, hogy az autóknak éles szélük legyen. A Cseh Köztársaságba importált Cybertruckot gumipárnákkal szerelték fel, amelyekkel megpróbálják tompítani ezeket az éleket. A nyílt levél erre a módosításra hivatkozva a következőket írja: "A regisztrációs eljárás során a cseh hatóságok megkövetelték, hogy a július elején jóváhagyott Cybertruckot utólagosan ultra keskeny gumilécekkel szereljék fel. Egy ilyen utólagos felszerelés eleve nem felelne meg az éles széleket tiltó uniós szabályoknak”. A korábbi Top Gear és Grand Tour műsorvezető, James May videót készített a Cybertruckról, melyben nyíltan kritizálta az éles széleit, és a tesztelt elektromos jármű első sarkára mutatva azt mondta: "Ezt nézzétek! Nem szeretném, ha elütnének vele. Nem szeretném, ha bármelyik autó elütne, de különösen nem ez, mert, nos, ez egy penge.”
Az EU gépjármű-irányelvei sebességkorlátozót is előírnak a 3,5 tonnánál nagyobb össztömegű járművekre. A Tesla kézikönyvében az acélból készült jármű 4 tonnás össztömegűnek van feltüntetve. "Mivel nem Európába szánják, nem akarjuk tesztelni a Cybertruckot” - közölte Avery. A másik akadály az, hogy a Cybertrucknak típusengedélye sincsen. Az EU-s típusengedély annak megerősítését jelenti, hogy a gyártási minták megfelelnek az Európai Bizottság autóipari irányelveiben meghatározott teljesítményszabványoknak. Az importált gépkocsikat „egyedi jármű-jóváhagyás” keretében lehet nyilvántartásba venni, amely kevésbé vizsgálja őket, mint a normál típusjóváhagyás. A tagállamok hatóságai, amelyek a gépjárművek értékesítés előtti ellenőrzéséért felelősek, egyedi esetekben alternatív követelmények előírásával eltérhetnek az uniós szabályoktól.
A civilek csoportja azonban kijelentette, hogy a Cybertruck tulajdonos-importőre megkísérelte az uniós jog alapján könnyű haszongépjárműnek minősíteni az importált járművet. A levélben arra kérik a cseh közlekedési minisztériumot, hogy mutasson rá arra a jogalapra, amely lehetővé teszi, hogy a jármű gyártója által bejelentett és a jármű azonosító számtábláján (VIN) feltüntetett maximális súlyt figyelmen kívül hagyják egy körülbelül fél tonnával kisebb érték helyett, amely így kényelmesen megfelel a könnyű tehergépjárművekre vonatkozó uniós súlyhatárnak. "Ha tömeges magánimportra vagy a típusjóváhagyás megkerülésére kerülne sor, megfontolhatnánk egy Cybertruck tesztelését” - mondja Avery. "Ahhoz, hogy egy autó 'gyalogosbarát' legyen, energiaelnyelő szerkezetekre és harmonikus orr-részekre van szükség, amelyek lényegében laposak, és nincsenek kiálló részek, például lökhárító-lépcsők” - teszi hozzá. "A járműveket olyan fej- és lábformákal teszteljük, melyek az emberi struktúrákat reprezentálják. Ezeket az autó kulcsfontosságú területeire célozzuk, amelyekről tudjuk, hogy sérülést okoznának - így egy alsó lábat a lökhárító területére irányítjuk.”
A Cybertruck motorháztetejének is hajlítottnak kellene lennie, és nem szabadna kiálló részeknek lenniük ahhoz, hogy jó NCAP gyalogosbiztonsági pontszámot kapjon. "A Cybertruck nagyméretű ablaktörlője és motorházteteje veszélyes terület” - jósolja Avery. A közlekedési civil szervezetek szerint a módosított Cybertruckot júliusban regisztrálták Csehországban és a Cseh Köztársaság egyedi jármű-jóváhagyási rendszerét használták a nyilvántartásba vételhez. A cseh közlekedési minisztérium szerint az N1-es kategóriába tartozó összes járműnek - amelybe a teherautót is bejegyezték - 2018-tól az uniós szabályozásban szereplő képletek alapján kiszámított súlyarányai vannak. Az általuk szolgáltatott járműadatokból azonban kiderül, hogy a Cybertruck nem felel meg a képleteknek, amikor négy utast szállít.
Ahhoz, hogy Európában legálisan lehessen vezetni, a Cybertruck ügyfeleinek C kategóriás jogosítvánnyal kell rendelkezniük. Ez a teherautókra érvényes engedély, és olyan járművek vezetésére szolgál, amelyek megengedett legnagyobb össztömege meghaladja a 3,5 tonnát. Norton Slovak, az importált Tesla teherautót birtokló Cybertruck.cz cég társalapítója elmondta, hogy tisztában van a jármű súlya és a szabályozás közötti eltéréssel, de a „számítások nem feltétlenül tükrözik teljes mértékben, hogy a cseh hatóságok hogyan alkalmazzák vagy értelmezik ezeket a szabályokat”.
A cseh közlekedési minisztérium nem látta problémának az eltérést, mivel a nyilvántartásba vétel „a nemzeti hatályból csak a Cseh Köztársaság területén lévő jármű egyedi jóváhagyása” volt, nem pedig az EU egészére vonatkozó típusjóváhagyás. A teherautó azonban, amelyet a tulajdonosok reklámkampányokra adnak bérbe, már más EU-tagállamokba is eljutott, többek között Szlovákiába, ahol egy Instagram-poszton látható, amint a cég a Cybertruck "merülő" üzemmódját (Wade Mode) teszteli egy Pozsony melletti tóban. A dolgok nem a terv szerint alakultak, és a terepjáró elakadt a vízben. A járókelőknek kellett segíteniük kitolni és deszkákat helyezni a kerekek alá.
Nyílt levelükben a közlekedési civil szervezetek azzal érvelnek, hogy ha az Európai Bizottság nem cselekszik, akkor ennek az egyetlen, gumiborítású Cybertrucknak a behozatala „a Cybertruckok tömeges importjához vezethet Európába”, ami szerintük veszélyt jelentene a gyalogosokra, a kerékpárosokra és azokra az autósokra, akik nem ülnek hasonlóan páncélozott gépjárművekben. Az Euro NCAP egyetért ezzel a következtetéssel.