SG.hu

Általános értetlenség övezi Musk robotaxiját

A Tesla sportos, kétüléses robotaxi dizájnja fejtörést okoz a szakértőknek és zavarba ejtette a befektetőket és az elemzőket, mert az alacsonyra ültetett kupé teljesen ellentétes napjaink tipikus taxijaival, amelyben legalább négy utas és terjedelmes csomagok is elférnek.

Mint arról beszámoltunk, Elon Musk vezérigazgató egy hosszan beharangozott rendezvényen bemutatta az általa Cybercabnak nevezett Tesla robotaxi prototípusának dizájnját, mellyel megváltoztatná a nagyvárosok közlekedését. A jármű valamikor 2026-ban fog gyártásba kerülni, és kevesebb mint 30 ezer dollárba fog kerülni darabonként - mondta. De igazi Musk-stílusban átugrotta azokat a kérdéseket, hogy egy kétüléses robotaxi hogyan fogja kiszolgálni az étterembe vagy a repülőtérre tartó családok igényeit, és hogy ezek várhatóan csak egy szűk ügyfélkörnek fognak tetszeni.

A befektetőknek nagyon nem tetszett a dizájn és a pénzügyi részletek hiánya, ezért a Tesla részvényei a bemutató után hatalmasat estek, 9%-ot zuhantak a Wall Streeten. "Amikor az ember egy taxira gondol, olyasmire gondol, ami két embernél többet szállít” - mondta Jonathan Elfalan járműtesztelési szakember. "Egy csak kétüléses autót ilyen célra használni nagyon zavarba ejtő”. A kétajtós robottaxik piaca nagyon korlátozott lenne - mondta Sandeep Rao, a Leverage Shares, egy körülbelül 1 milliárd dolláros vagyonnal rendelkező befektetési alapkezelő cég vezető kutatója, aki többek között a Teslában is érdekelt. A kétajtós járművek a J.D. Power elemző cég adatai szerint az Egyesült Államokban az autóeladások mindössze 2%-át teszik ki, a terepjárók és pickupok nélkül.

John Colantuoni, a Jefferies elemzője "foghíjasnak" nevezte az eseményt, és azt jósolta, hogy az olyan riválisok, mint az Uber - amely nemrég jelentette be partnerségét a Google önvezető autós egységével, a Waymóval - ebből profitálni fognak. Hozzátette, hogy „a Tesla nem szolgáltatott ellenőrizhető bizonyítékot a szükséges technológia felé tett előrelépésről, ami megnehezíti az eseményen felvázolt célok megvalósíthatóságának értékelését." Az Uber részvényei 9 százalékkal emelkedtek a bemutató után, míg a rivális fuvarmegosztó alkalmazás, a Lyft 10 százalékkal emelkedett.

Musk azt mondta, hogy a robottaxikat olcsóbbá szeretné tenni a tömegközlekedésnél, és idővel 20 cent/kilométeres üzemeltetési költséget jósolt a Cybercabnak. Azt azonban nem árulta el, hogy a Tesla milyen gyorsan tudná tömegesen gyártani a Cybercabokat és megszerezni a hatósági engedélyeket, vagy hogy hogyan tudná megelőzni a Google-támogatta Waymo céget, amely már évek óta működtet robotaxikat több amerikai városban. A Waymo mintegy 700 Jaguar Land Rover autóból álló flottája négy utas befogadására alkalmas, ami megegyezik az Amazon Zoox robottaxijának ülőhely-kapacitásával. A Waymo korábbi vezérigazgatója, John Krafcik szerint a Tesla dizájnja „inkább poénnak, mint komolynak” tűnik, és a kétajtós konfiguráció kihívást jelent az idősebb és a fogyatékkal élő utasok számára.


"Kétüléses járműveket évtizedek óta javasolnak ingázó járművekként. Egyszerűen nem váltak be” - mondta Sam Fiorani, az AutoForecast Solutions kutatócég alelnöke. Szerinte a Teslának előbb-utóbb nagyobb robotaxikat kell majd építenie. Blake Anderson, a Carson Group vezető befektetési elemzője szerint ha a Cybercab-et egy olcsóbb, tömegpiaci modellnek szánják, hogy szélesítse a Tesla vonzerejét, akkor a kétüléses kialakításnak van némi értelme. "Valószínűleg ez a módja annak, hogy gyorsan piacra tudjanak dobni valamit” - mondta. Szakértők szerint a robotaxik sokkal inkább a hagyományos taxikat fogják utánozni a sok hely, a magas kialakítás és a tolóajtók révén. Musk bemutatott egy olyan futurisztikus robotbuszt is, amely akár 20 embernek is helyet adhat, de nem mondta, hogy az mikor lesz elérhető.

A robotaxik gyártása és a még születőben lévő és szigorúan szabályozott piac meghódítása kritikus fontosságú lesz a Tesla számára. Musk idén elvetette egy kisebb, olcsóbb jármű építésének terveit a lassuló elektromos járműeladások közepette, és a Tesla autonómia-ambícióinak előmozdítására helyezte a hangsúlyt. A robotaxi-üzletág a Tesla értékét a jelenlegi 700 milliárd dollárról 5 billió dollárra emelheti - mondta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #17
    "El tudom képzelni, hogy egy baleset esetén hány embert fog megölni."

    Mint az a nagy uveg szelvedo az utasok elott. Egy tablet felulete miben mas mint a szelvedo? A legzsakoknak alapvetoen az utas es a szelvedo/tablet kijelzo kozze kell felfuvodniuk.

    "Az önvezetés jelenlegi szintjén az iránytaxik, kisbuszok lehet a legoptimálisabb választás. Mivel ezek az önvezetők leginkább a jól feltérképezett, pontosan ismert útvonalakon a legbiztonságosabbak."

    A bemutatott tesla cybercab ilyen kisbusz. Plusz a Tesla onvezetese jelenleg csak a jol felterkepezett, pontosan ismert utvonalakon mukodik. Ez a navigate on autopilot. Az onvezeto taxik tipikus felhasznalasa ez, tehat a jol ismert, jol felterkepezett utvonalakon jarnak, elore rogzitett utvonalak menten. Csak egyedi utak eseten a szoftver a lehetseges fix grafbol dinamikusan valasztja ki a bejandot. Mar a morgantown PRT is igy mukodott 1975-ben, csak meg mindentol elvalasztott dedikalt utakon. Az utvonal logika ugyanaz maradt, csak most mar a normal utcakon is ki lehet jelolni a tamogatott utvonal grafot es a jarmuvek automatikusan megallnak, ha elejuk all valami. A varosi onvezeto taxikhoz osszesen ennyi kell, mivel nem fognak kimenni az elore megadott teruletrol, mivel nem tudnak leterni az elore megadott utvonal grafjukrol. Csak megallni tudnak az akadalyok elott es el tudjak kerulni az ideiglenesen atjarhatatlannak jelolt agakat. (egy masik, szabad utcan mennek)

    "és kismértékben ugyan letérhet az útról kérésre, de alapvetően a megadott útvonalon közlekedik."

    Idealis esetben a kismerteku leterest csak human operator engedelyezheti (egerrel kattintva) a kozpontbol. Minden mas esetben buta vonalkoveto rendszerkent kell mukodnie. A tesla navigate on autopilot is pontosan igy mukodik, csak ott nem a kozpontbol jon a segitseg hanem atvalt emberi modba ha elakad. Varosi taxik eseten eleg ha ilyenkor megall es megvarja az operator kattintasat. (autopalyan persze nem hasznalhato igy, de varosba eleg)
  • felemelő #16
    A kis méretű robot buszban sokkal több fantáziát látok, és azt a piaci rést támadnám ha befektető lennék egy startupban.

    Az önvezetés jelenlegi szintjén az iránytaxik, kisbuszok lehet a legoptimálisabb választás.
    Mivel ezek az önvezetők leginkább a jól feltérképezett, pontosan ismert útvonalakon a legbiztonságosabbak.

    A törököknél van az a kisbuszos tömegközlekedés megoldás, hogy egy adott útvonalon közlekedik, ahol leintik ott áll meg, ahol le akar szállni, ott száll le az utas és kismértékben ugyan letérhet az útról kérésre, de alapvetően a megadott útvonalon közlekedik.

    Tippemre az önvezetéshez ez illik most még a legjobban.
  • felemelő #15
    Hát az a nagy tablet az utasok előtt....
    El tudom képzelni, hogy egy baleset esetén hány embert fog megölni.
  • M2 #14
    Amiről nem szólt a Tesla és simán benne lehet a pakliban: hogy ezt a járművet nem lehet majd megvásárolni. A Tesla lesz mindenhol az üzemeltetője és akkor maximum utazhatunk benne.
  • Sequoyah #13
    "Barmelyik jelenlegi Tesla modell alkalmas robot taxinak"
    Ezzel az ures igerettel egyszer mar okoztak nagy csalodast par eve... Es ebben a prezentacioban SEMMI ujat nem mutattak be ezen a teren, kiveve egy dizajnt ami nagyreszt alkalmatlan a feladatra.

    Talan ha a Model Y taxi verziojat mutattak volna be akkor nem zuhanna a reszveny.
  • Sequoyah #12
    "Bárki utazhat ezután is a jelenlegi módszerrel (humán sofőr, nagyobb autó, stb.)..."
    Valoszinuleg ezert van hogy az ezen modszerekhez kapcsolodo reszvenyarak emelkednek, a Tesla pedig zuhan:)

    Hogy ha a megoldasod egyik elonye hogy a regebbi megoldasok meg mindig elerhetoek, akkor el kell gondolkozni hogy a projected egy csodtomeg:)
  • kvp #11
    "A kételyeket nem ez okozza. Hiányzik a normál méret kategória, amivel 4-5 kényelmesen tud taxizni és csomagot is lehet vele szállítani."

    Barmelyik jelenlegi Tesla modell alkalmas robot taxinak, mert mindegyik hasznalhato onvezetokent. Most ket uj autotipus bemutatasa tortent. Egy kis ketuleses sportautoe es egy tenyleg taxinak kifejlesztett kisbusz meretu valtozate. Persze attol meg lehet 3-assal Y-al vagy S-el is taxizni es azokbol is kiveheto a kormanykerek.

    Ez a kis ketuleses a megszuntetett roadster helyett keszult, de 1-2 fos varoson beluli utakhoz hasznalhato taxinak is. Nem veletlenul kerdezik meg a pesti taxisok is, hogy van-e csomag es mennyi. Mas jarmuvet kuldenek ha sok csomag van es a tesla eseten most mar az is lehet kerdes, hogy van-e csomag vagy csak labnal elfero kezipoggyasz.
  • Mentol #10
    1. Az ötletet megelőzte egy felmérés (itt is írta valaki - 90%...)
    2. Azt senki ne gondolja, hogy ez a megoldás lesz az egyetlen elérhető alternatíva taxi témában! Bárki utazhat ezután is a jelenlegi módszerrel (humán sofőr, nagyobb autó, stb.)...
  • _svd_ #9
    A kétüléses robottaxiknak van helye a nagyvárosokban. Az extra méretre is szükség van.

    A kételyeket nem ez okozza. Hiányzik a normál méret kategória, amivel 4-5 kényelmesen tud taxizni és csomagot is lehet vele szállítani.
  • TSL16b #8
    Ha beszakad az út előtte, vagy lovaskocsi vánszorog, akkor elkezd vele csapkodni, és egyszerűen átrepüli az akadályt. És a később kifejlesztett teleportáláshoz illetve időutazáshoz is jól fog jönni.