SG.hu
Általános értetlenség övezi Musk robotaxiját
A Tesla sportos, kétüléses robotaxi dizájnja fejtörést okoz a szakértőknek és zavarba ejtette a befektetőket és az elemzőket, mert az alacsonyra ültetett kupé teljesen ellentétes napjaink tipikus taxijaival, amelyben legalább négy utas és terjedelmes csomagok is elférnek.
Mint arról beszámoltunk, Elon Musk vezérigazgató egy hosszan beharangozott rendezvényen bemutatta az általa Cybercabnak nevezett Tesla robotaxi prototípusának dizájnját, mellyel megváltoztatná a nagyvárosok közlekedését. A jármű valamikor 2026-ban fog gyártásba kerülni, és kevesebb mint 30 ezer dollárba fog kerülni darabonként - mondta. De igazi Musk-stílusban átugrotta azokat a kérdéseket, hogy egy kétüléses robotaxi hogyan fogja kiszolgálni az étterembe vagy a repülőtérre tartó családok igényeit, és hogy ezek várhatóan csak egy szűk ügyfélkörnek fognak tetszeni.
A befektetőknek nagyon nem tetszett a dizájn és a pénzügyi részletek hiánya, ezért a Tesla részvényei a bemutató után hatalmasat estek, 9%-ot zuhantak a Wall Streeten. "Amikor az ember egy taxira gondol, olyasmire gondol, ami két embernél többet szállít” - mondta Jonathan Elfalan járműtesztelési szakember. "Egy csak kétüléses autót ilyen célra használni nagyon zavarba ejtő”. A kétajtós robottaxik piaca nagyon korlátozott lenne - mondta Sandeep Rao, a Leverage Shares, egy körülbelül 1 milliárd dolláros vagyonnal rendelkező befektetési alapkezelő cég vezető kutatója, aki többek között a Teslában is érdekelt. A kétajtós járművek a J.D. Power elemző cég adatai szerint az Egyesült Államokban az autóeladások mindössze 2%-át teszik ki, a terepjárók és pickupok nélkül.
John Colantuoni, a Jefferies elemzője "foghíjasnak" nevezte az eseményt, és azt jósolta, hogy az olyan riválisok, mint az Uber - amely nemrég jelentette be partnerségét a Google önvezető autós egységével, a Waymóval - ebből profitálni fognak. Hozzátette, hogy „a Tesla nem szolgáltatott ellenőrizhető bizonyítékot a szükséges technológia felé tett előrelépésről, ami megnehezíti az eseményen felvázolt célok megvalósíthatóságának értékelését." Az Uber részvényei 9 százalékkal emelkedtek a bemutató után, míg a rivális fuvarmegosztó alkalmazás, a Lyft 10 százalékkal emelkedett.
Musk azt mondta, hogy a robottaxikat olcsóbbá szeretné tenni a tömegközlekedésnél, és idővel 20 cent/kilométeres üzemeltetési költséget jósolt a Cybercabnak. Azt azonban nem árulta el, hogy a Tesla milyen gyorsan tudná tömegesen gyártani a Cybercabokat és megszerezni a hatósági engedélyeket, vagy hogy hogyan tudná megelőzni a Google-támogatta Waymo céget, amely már évek óta működtet robotaxikat több amerikai városban. A Waymo mintegy 700 Jaguar Land Rover autóból álló flottája négy utas befogadására alkalmas, ami megegyezik az Amazon Zoox robottaxijának ülőhely-kapacitásával. A Waymo korábbi vezérigazgatója, John Krafcik szerint a Tesla dizájnja „inkább poénnak, mint komolynak” tűnik, és a kétajtós konfiguráció kihívást jelent az idősebb és a fogyatékkal élő utasok számára.
"Kétüléses járműveket évtizedek óta javasolnak ingázó járművekként. Egyszerűen nem váltak be” - mondta Sam Fiorani, az AutoForecast Solutions kutatócég alelnöke. Szerinte a Teslának előbb-utóbb nagyobb robotaxikat kell majd építenie. Blake Anderson, a Carson Group vezető befektetési elemzője szerint ha a Cybercab-et egy olcsóbb, tömegpiaci modellnek szánják, hogy szélesítse a Tesla vonzerejét, akkor a kétüléses kialakításnak van némi értelme. "Valószínűleg ez a módja annak, hogy gyorsan piacra tudjanak dobni valamit” - mondta. Szakértők szerint a robotaxik sokkal inkább a hagyományos taxikat fogják utánozni a sok hely, a magas kialakítás és a tolóajtók révén. Musk bemutatott egy olyan futurisztikus robotbuszt is, amely akár 20 embernek is helyet adhat, de nem mondta, hogy az mikor lesz elérhető.
A robotaxik gyártása és a még születőben lévő és szigorúan szabályozott piac meghódítása kritikus fontosságú lesz a Tesla számára. Musk idén elvetette egy kisebb, olcsóbb jármű építésének terveit a lassuló elektromos járműeladások közepette, és a Tesla autonómia-ambícióinak előmozdítására helyezte a hangsúlyt. A robotaxi-üzletág a Tesla értékét a jelenlegi 700 milliárd dollárról 5 billió dollárra emelheti - mondta.
Mint arról beszámoltunk, Elon Musk vezérigazgató egy hosszan beharangozott rendezvényen bemutatta az általa Cybercabnak nevezett Tesla robotaxi prototípusának dizájnját, mellyel megváltoztatná a nagyvárosok közlekedését. A jármű valamikor 2026-ban fog gyártásba kerülni, és kevesebb mint 30 ezer dollárba fog kerülni darabonként - mondta. De igazi Musk-stílusban átugrotta azokat a kérdéseket, hogy egy kétüléses robotaxi hogyan fogja kiszolgálni az étterembe vagy a repülőtérre tartó családok igényeit, és hogy ezek várhatóan csak egy szűk ügyfélkörnek fognak tetszeni.
A befektetőknek nagyon nem tetszett a dizájn és a pénzügyi részletek hiánya, ezért a Tesla részvényei a bemutató után hatalmasat estek, 9%-ot zuhantak a Wall Streeten. "Amikor az ember egy taxira gondol, olyasmire gondol, ami két embernél többet szállít” - mondta Jonathan Elfalan járműtesztelési szakember. "Egy csak kétüléses autót ilyen célra használni nagyon zavarba ejtő”. A kétajtós robottaxik piaca nagyon korlátozott lenne - mondta Sandeep Rao, a Leverage Shares, egy körülbelül 1 milliárd dolláros vagyonnal rendelkező befektetési alapkezelő cég vezető kutatója, aki többek között a Teslában is érdekelt. A kétajtós járművek a J.D. Power elemző cég adatai szerint az Egyesült Államokban az autóeladások mindössze 2%-át teszik ki, a terepjárók és pickupok nélkül.
John Colantuoni, a Jefferies elemzője "foghíjasnak" nevezte az eseményt, és azt jósolta, hogy az olyan riválisok, mint az Uber - amely nemrég jelentette be partnerségét a Google önvezető autós egységével, a Waymóval - ebből profitálni fognak. Hozzátette, hogy „a Tesla nem szolgáltatott ellenőrizhető bizonyítékot a szükséges technológia felé tett előrelépésről, ami megnehezíti az eseményen felvázolt célok megvalósíthatóságának értékelését." Az Uber részvényei 9 százalékkal emelkedtek a bemutató után, míg a rivális fuvarmegosztó alkalmazás, a Lyft 10 százalékkal emelkedett.
Musk azt mondta, hogy a robottaxikat olcsóbbá szeretné tenni a tömegközlekedésnél, és idővel 20 cent/kilométeres üzemeltetési költséget jósolt a Cybercabnak. Azt azonban nem árulta el, hogy a Tesla milyen gyorsan tudná tömegesen gyártani a Cybercabokat és megszerezni a hatósági engedélyeket, vagy hogy hogyan tudná megelőzni a Google-támogatta Waymo céget, amely már évek óta működtet robotaxikat több amerikai városban. A Waymo mintegy 700 Jaguar Land Rover autóból álló flottája négy utas befogadására alkalmas, ami megegyezik az Amazon Zoox robottaxijának ülőhely-kapacitásával. A Waymo korábbi vezérigazgatója, John Krafcik szerint a Tesla dizájnja „inkább poénnak, mint komolynak” tűnik, és a kétajtós konfiguráció kihívást jelent az idősebb és a fogyatékkal élő utasok számára.
"Kétüléses járműveket évtizedek óta javasolnak ingázó járművekként. Egyszerűen nem váltak be” - mondta Sam Fiorani, az AutoForecast Solutions kutatócég alelnöke. Szerinte a Teslának előbb-utóbb nagyobb robotaxikat kell majd építenie. Blake Anderson, a Carson Group vezető befektetési elemzője szerint ha a Cybercab-et egy olcsóbb, tömegpiaci modellnek szánják, hogy szélesítse a Tesla vonzerejét, akkor a kétüléses kialakításnak van némi értelme. "Valószínűleg ez a módja annak, hogy gyorsan piacra tudjanak dobni valamit” - mondta. Szakértők szerint a robotaxik sokkal inkább a hagyományos taxikat fogják utánozni a sok hely, a magas kialakítás és a tolóajtók révén. Musk bemutatott egy olyan futurisztikus robotbuszt is, amely akár 20 embernek is helyet adhat, de nem mondta, hogy az mikor lesz elérhető.
A robotaxik gyártása és a még születőben lévő és szigorúan szabályozott piac meghódítása kritikus fontosságú lesz a Tesla számára. Musk idén elvetette egy kisebb, olcsóbb jármű építésének terveit a lassuló elektromos járműeladások közepette, és a Tesla autonómia-ambícióinak előmozdítására helyezte a hangsúlyt. A robotaxi-üzletág a Tesla értékét a jelenlegi 700 milliárd dollárról 5 billió dollárra emelheti - mondta.