SG.hu
MI-vel működő tankönyveket akar bevezetni Dél-Korea
A mesterséges intelligenciával működő digitális tankönyvek iskolai bevezetésére irányuló dél-koreai terv visszatetszést váltott ki a szülők és az akadémikusok körében, akik aggódnak amiatt, hogy a gyerekek így is túlságosan ki vannak téve a digitális eszközöknek és a potenciális félretájékoztatásnak.
Lee Ju-ho oktatási miniszter szerint a mesterséges intelligencia funkciókkal ellátott táblagépek kulcsfontosságúak a koreai iskolarendszer tervezett átalakításában. A technológiát jövőre vezetik be az osztálytermekbe 8 éves kortól kezdődően. A javaslat - amely a dél-koreai kormány szerint a világon az első a maga nemében - sok szülő ellenállásába ütközött, akik már most is aggódnak amiatt, hogy gyermekeik mennyi időt töltenek okostelefonok és táblagépek használatával. Dél-Korea folyamatosan a legjobban teljesítő országok között szerepel az OECD Nemzetközi Tanulói Felmérési Programjának tesztjei során. A szöuli kormány azonban aggódik amiatt, hogy a hagyományosan a betűvetésre helyezett hangsúly elfojtja az innovációt, miközben az ország igyekszik csökkenteni a hagyományos feldolgozóipartól való függőségét.
"Abban mindannyian egyetérthetünk, hogy az egyirányú, memorizáláson alapuló osztályteremből át kell térnünk egy olyan térre, ahol a diákok elköteleződhetnek és magukévá tehetik a tanulást” - mondta Lee. „2025 sorsdöntő év lesz a változás szempontjából, és MI-tankönyvekkel segítjük a tanárokat a tanórák átalakításában.” A dél-koreai oktatási minisztérium szerint a táblagépek testre szabhatóak lesznek, így a „gyorsan tanulókat” és a „lassan tanulókat” a szoftver értékelheti, és különböző összetettségű, mesterséges intelligencia által generált feladatokat kaphatnak. A kormány azonban kevés részletet közölt arról, hogy pontosan hogyan fognak működni a digitális tankönyvek - és más mesterséges intelligenciával működő oktatási eszközök, amelyeket koreai technológiai csoportok, köztük az LG és a Samsung fejleszt -, illetve hogyan akadályozzák meg, hogy a rendszer megakadályozza a mesterséges intelligencia „hallucinálásra” vagy hibák gyártására való hajlamát.
Az MI-alkalmazásokat 2028-ig a zene, a művészet, a testnevelés és az etika kivételével minden tantárgy esetében bevezetik, a tanárok pedig egy digitális műszerfalon keresztül fogják nyomon követni a tevékenységet. A tanulóknak digitális írástudás órákat tartanak majd, hogy segítsék őket az MI-eszközök felelősségteljes alkalmazásában. "Az MI-tankönyvek lehetővé teszik majd a tanárok számára, hogy adatok alapján értékeljék az egyes diákok tanulási szintjét és tempóját, és személyre szabott oktatást biztosítsanak mindegyikük számára” - mondta egy kormányzati tisztviselő. "Sok diák hajlamos elaludni az órákon, mivel néhányan közülük már megtanulták a tartalmat magán korrepetálásokon, mások pedig egyszerűen nem tudják követni a leckéket” - tette hozzá a tisztviselő. "Az MI tankönyvek különböző tartalmakat nyújtanak minden helyzetre, megerősítik érdeklődésüket a tanulás iránt, valamint segítenek kreatívan gondolkodni.”
A koreai osztálytermekben bevezetendő egyéb MI-eszközök közé tartoznak azok a programok, amelyek képesek lejegyzetelni a tanár megjegyzéseit egy elektronikus táblára. Az ország kísérleti jelleggel mobil robotokat is tesztelt, amelyek mesterséges intelligencia által generált válaszokat adnak a diákok kérdéseire. Sok megfigyelő azonban továbbra is óvatos a kormány javaslataival kapcsolatban. Shin Kwang-young, a szöuli Chung-Ang Egyetem szociológiaprofesszora szerint a kormány „túl elhamarkodottan próbálja bevezetni a mesterséges intelligencia-tankönyveket anélkül, hogy megfelelően felmérné a mellékhatásokat, csak azért, mert a mesterséges intelligencia manapság megatrendnek számít”.
Több mint 50 000 szülő írta alá azt a petíciót, amelyben azt követelik, hogy a kormány jobban vegye figyelembe a diákok általános jólétét. „Mi, szülők, már most is számos, eddig soha nem látott mértékű problémával szembesülünk, amelyek gyermekeink digitális eszközöknek való kitettségéből erednek” - olvasható a petícióban. Lee Sun-young - egy 41 éves szöuli anya, két iskoláskorú fiú édesanyja - azt mondta, hogy inkább több iskolán kívüli tanárt alkalmazna, hogy segítsék a diákokat, mint az MI tankönyveket. "Aggódom, hogy a digitális eszközök túlzott használata negatívan befolyásolhatja az agyuk fejlődését, a koncentrációs képességüket és a problémamegoldó képességüket. Már most is túl sokat használják az okostelefonokat és a táblagépeket” - mondta.
Ennek ellenére a dél-koreai kormány MI-tankönyveket célzó tervét sok tanár üdvözölte, a Koreai Pedagógusszövetség által megkérdezett állami iskolai tanárok 54 százaléka támogatását fejezte ki. Dél-Korea lépése ellentétes más fejlett országok trendjével, ahol a kormányok igyekeznek korlátozni vagy visszaszorítani a gyerekek okostelefonokhoz és táblagépekhez való hozzáférését az iskolákban. Shin szerint a mesterséges intelligencia alkalmazása az osztályteremben azzal a kockázattal jár, hogy „kicsúszik a kezünkből az irányítás”, tekintettel a hamis információk, a plágium és a diákok személyes adatainak kiszivárgására. Shin hozzátette, hogy a bevezetéssel kapcsolatos jogos aggályok kezelése az oktatási rendszer „megfelelő” átalakítását igényli, beleértve a vizsgáztatási módszereket is.
Lee Ju-ho oktatási miniszter szerint a mesterséges intelligencia funkciókkal ellátott táblagépek kulcsfontosságúak a koreai iskolarendszer tervezett átalakításában. A technológiát jövőre vezetik be az osztálytermekbe 8 éves kortól kezdődően. A javaslat - amely a dél-koreai kormány szerint a világon az első a maga nemében - sok szülő ellenállásába ütközött, akik már most is aggódnak amiatt, hogy gyermekeik mennyi időt töltenek okostelefonok és táblagépek használatával. Dél-Korea folyamatosan a legjobban teljesítő országok között szerepel az OECD Nemzetközi Tanulói Felmérési Programjának tesztjei során. A szöuli kormány azonban aggódik amiatt, hogy a hagyományosan a betűvetésre helyezett hangsúly elfojtja az innovációt, miközben az ország igyekszik csökkenteni a hagyományos feldolgozóipartól való függőségét.
"Abban mindannyian egyetérthetünk, hogy az egyirányú, memorizáláson alapuló osztályteremből át kell térnünk egy olyan térre, ahol a diákok elköteleződhetnek és magukévá tehetik a tanulást” - mondta Lee. „2025 sorsdöntő év lesz a változás szempontjából, és MI-tankönyvekkel segítjük a tanárokat a tanórák átalakításában.” A dél-koreai oktatási minisztérium szerint a táblagépek testre szabhatóak lesznek, így a „gyorsan tanulókat” és a „lassan tanulókat” a szoftver értékelheti, és különböző összetettségű, mesterséges intelligencia által generált feladatokat kaphatnak. A kormány azonban kevés részletet közölt arról, hogy pontosan hogyan fognak működni a digitális tankönyvek - és más mesterséges intelligenciával működő oktatási eszközök, amelyeket koreai technológiai csoportok, köztük az LG és a Samsung fejleszt -, illetve hogyan akadályozzák meg, hogy a rendszer megakadályozza a mesterséges intelligencia „hallucinálásra” vagy hibák gyártására való hajlamát.
Az MI-alkalmazásokat 2028-ig a zene, a művészet, a testnevelés és az etika kivételével minden tantárgy esetében bevezetik, a tanárok pedig egy digitális műszerfalon keresztül fogják nyomon követni a tevékenységet. A tanulóknak digitális írástudás órákat tartanak majd, hogy segítsék őket az MI-eszközök felelősségteljes alkalmazásában. "Az MI-tankönyvek lehetővé teszik majd a tanárok számára, hogy adatok alapján értékeljék az egyes diákok tanulási szintjét és tempóját, és személyre szabott oktatást biztosítsanak mindegyikük számára” - mondta egy kormányzati tisztviselő. "Sok diák hajlamos elaludni az órákon, mivel néhányan közülük már megtanulták a tartalmat magán korrepetálásokon, mások pedig egyszerűen nem tudják követni a leckéket” - tette hozzá a tisztviselő. "Az MI tankönyvek különböző tartalmakat nyújtanak minden helyzetre, megerősítik érdeklődésüket a tanulás iránt, valamint segítenek kreatívan gondolkodni.”
A koreai osztálytermekben bevezetendő egyéb MI-eszközök közé tartoznak azok a programok, amelyek képesek lejegyzetelni a tanár megjegyzéseit egy elektronikus táblára. Az ország kísérleti jelleggel mobil robotokat is tesztelt, amelyek mesterséges intelligencia által generált válaszokat adnak a diákok kérdéseire. Sok megfigyelő azonban továbbra is óvatos a kormány javaslataival kapcsolatban. Shin Kwang-young, a szöuli Chung-Ang Egyetem szociológiaprofesszora szerint a kormány „túl elhamarkodottan próbálja bevezetni a mesterséges intelligencia-tankönyveket anélkül, hogy megfelelően felmérné a mellékhatásokat, csak azért, mert a mesterséges intelligencia manapság megatrendnek számít”.
Több mint 50 000 szülő írta alá azt a petíciót, amelyben azt követelik, hogy a kormány jobban vegye figyelembe a diákok általános jólétét. „Mi, szülők, már most is számos, eddig soha nem látott mértékű problémával szembesülünk, amelyek gyermekeink digitális eszközöknek való kitettségéből erednek” - olvasható a petícióban. Lee Sun-young - egy 41 éves szöuli anya, két iskoláskorú fiú édesanyja - azt mondta, hogy inkább több iskolán kívüli tanárt alkalmazna, hogy segítsék a diákokat, mint az MI tankönyveket. "Aggódom, hogy a digitális eszközök túlzott használata negatívan befolyásolhatja az agyuk fejlődését, a koncentrációs képességüket és a problémamegoldó képességüket. Már most is túl sokat használják az okostelefonokat és a táblagépeket” - mondta.
Ennek ellenére a dél-koreai kormány MI-tankönyveket célzó tervét sok tanár üdvözölte, a Koreai Pedagógusszövetség által megkérdezett állami iskolai tanárok 54 százaléka támogatását fejezte ki. Dél-Korea lépése ellentétes más fejlett országok trendjével, ahol a kormányok igyekeznek korlátozni vagy visszaszorítani a gyerekek okostelefonokhoz és táblagépekhez való hozzáférését az iskolákban. Shin szerint a mesterséges intelligencia alkalmazása az osztályteremben azzal a kockázattal jár, hogy „kicsúszik a kezünkből az irányítás”, tekintettel a hamis információk, a plágium és a diákok személyes adatainak kiszivárgására. Shin hozzátette, hogy a bevezetéssel kapcsolatos jogos aggályok kezelése az oktatási rendszer „megfelelő” átalakítását igényli, beleértve a vizsgáztatási módszereket is.