SG.hu

Versenyhátrányt okoz az európai cégeknek a GDPR szigora

Az Európai Bizottság nem tervezi az általános adatvédelmi rendelet (GDPR) újbóli megnyitását, ehelyett a végrehajtásra összpontosít, mivel a mesterséges intelligencia korában a magánélet védelme egyre vitatottabbá válik.

A GDPR szabványokat állapít meg arra vonatkozóan, hogyan kell kezelni a személyes adatokat az EU-ban. Az alkalmazásáról szóló, július végén közzétett legutóbbi jelentés végrehajtási problémákra mutatott rá, de az uniós végrehajtó hatalom nem szándékozik újra megnyitni az adatvédelmi rendeletet a következő, 2028-ra tervezett jelentés előtt. - mondta a Bizottság szóvivője. Nem először történik ilyen: már bevezetésekor is találtak végrehajtási problémákat, ami hozzájárult a Bizottság 2023-as, a GDPR végrehajtási eljárásokról szóló javaslatához. Bár a korábbi jelentés nem vezetett a GDPR módosításához, a Tanács és a Parlament között várhatóan a következő hónapokban intézményközi tárgyalások kezdődnek az eljárási szabályokról.

Az Európai Parlament baloldali képviselők üdvözölték a Bizottság azon döntését, hogy a GDPR végrehajtását prioritásként kezeli, mivel attól tartanak, hogy ennek elmulasztása alááshatja az adatvédelmi és biztonsági normákat. Axel Voss (néppárti, Németország), az Európai Parlament jogi bizottságának (JURI) a mesterséges intelligenciáról szóló véleményével foglalkozó előadója szerint sürgős cselekvésre van szükség, mivel a mesterséges intelligencia térnyerése megköveteli a törvény szellemének megváltoztatását. A Bizottság és a baloldali EP-képviselők a Digital Europe technológiai lobbinak a GDPR esetleges felülvizsgálatával kapcsolatban korábban kifejtett nézeteivel azonosulnak.

"A GDPR jobb és összehangoltabb végrehajtásáról tagállami szinten és Németországban a tartományok között is vitára van szükség" - mondta Sergey Lagodinsky (Zöldek/EFA Németország), a GDPR végrehajtási eljárásairól szóló jelentés korábbi előadója. A GDPR jelenlegi változatának végrehajtása különösen fontos, ha az EU biztosítani kívánja, hogy a vállalatai magas minőségű adatokhoz férjenek hozzá a mesterséges intelligenciamodellek képzéséhez - mondta Birgit Sippel (S&D, Németország) európai parlamenti képviselő, az elektronikus hírközlési adatvédelmi irányelv előadója. Sippel példaként az adathalmazokban meglévő a faji előítéletességet emelte ki, ami csökkentheti a bőrrákos megbetegedéseket kereső mesterséges intelligenciamodellek hatékonyságát.

Másfelől a nagy mennyiségű minőségi adathoz való hozzáférés és annak feldolgozása kulcsfontosságú a "megkülönböztetésmentes vagy nemek szerint kiegyensúlyozott mesterséges intelligenciamodellekhez" - mondta Voss. Véleménye szerint a jelenlegi gyorsan változó digitális környezet miatt a GDPR felülvizsgálatára van szükség az innováció elősegítése érdekében. "Én a GDPR teljes szerkezetét megváltoztatnám a "mindent tilos" helyett "mindent szabadra", feltéve, hogy a polgárok magánéletét nem akadályozza" - mondta Voss.


A személyes adatok mesterséges intelligencia képzéséhez történő felhasználásának jogszerűségét jelenleg bírósági úton vitatják, valamint az adatvédelmi hatóságokhoz benyújtott panaszok is kifogásolják. A GDPR értelmében a személyes adatok feldolgozásának több jogalapja is van. Gyakorlati szinten ezek gyakran a jogos érdek, a szerződés teljesítése vagy a felhasználói hozzájárulás. A Facebook és az Instagram anyavállalata, a Meta pereket vesztett az uniós személyes adatok feldolgozásának jogszerűségével kapcsolatban. Az EU Bíróságának döntései miatt a Meta 2023 novemberében a szerződés teljesítésének modelljéről a felhasználók hozzájárulására váltotta át a feldolgozás jogalapját.

Emellett a Noyb digitális jogokkal foglalkozó civil szervezet júniusban vitatta a Meta jogalapját, amikor a személyes adatok mesterséges intelligencia felhasználásához jogos érdekre hivatkozott. Ez a kifejezés jogilag különbözőképpen értelmezhető, de a Meta végül leállította mesterséges intelligenciával kapcsolatos terveit Európában. Mivel a GDPR nem elég megengedő a felhasználói adatok feldolgozása tekintetében, az uniós jogalkotóknak "szabályozási játszóteret" kellett létrehozniuk, hogy a mesterséges intelligenciával foglalkozó vállalatok kis léptékben, hatósági felügyelet mellett tesztelhessék az új ötleteiket - mondta Voss. Ez túlterheli a mesterséges intelligenciával foglalkozó vállalatokat, és nem teszi lehetővé, hogy az uniós cégek a világszínvonalon való versenyzéshez szükséges sebességgel fejlődjenek - mondta.

Lagodinsky azonban rámutatott az új szabályozásokra, amelyek lehetővé teszik a személyes adatok felhasználását a mesterséges intelligencia képzéséhez, miközben biztosítják az adatvédelmet. Például az adattörvény lehetővé teszi a személyes adatok anonimizálását. Szerinte az adatkezelési törvény olyan piaci struktúrát hoz létre, amely megkönnyíti az adatok összevonását és kereskedelmét. Ezek a törvények együttesen összhangban vannak a GDRP-vel, és hatékonyan kezelik a mesterséges intelligencia térnyerése által támasztott kihívásokat - mondta. "Az elkövetkező években a GDPR alapelveinek magját a mesterséges intelligencia hulláma ellenére is meg kell tartanunk" - tette hozzá Lagodinsky, rámutatva az adatvédelemre és a biztonságra.

"Túl sok olyan erő van az Európai Parlamentben és az EU Tanácsában, amely a biztonság nevében támadni akarja az adatvédelmi követelményeket, és túl sok olyan piaci szereplő, amely csökkenteni akarja a GDPR-on belüli védelem szintjét" - mondta Lagodinsky. Egy, a Zöldek képviselőcsoportjához közel álló, magát megnevezni nem kívánó személy kijelentette, hogy a GDPR újbóli megnyitását "szélsőjobboldali csoportok arra használnák fel, hogy a felülvizsgálattal visszaélve megpróbáljanak jogalapot teremteni a rendőrségi szolgálatok számára, hogy állítólagos biztonsági okokból feltörjék az uniós polgárok eszközeit".

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • repvez #7
    ÉS azt mivel köszöbölnéd ki, hogy bár anonim modon nem tudják, hogy gipsz jakab adatai, de tidják, hogy a mobilja IP cime és a GPS es helymeghatározások alapján nagy valoszinusithető, hogy melyik lakásban lakik és ahhoz melyik IP cimen szereplö PC vagy conzol tartozik?
    ÉS már meg is van, hogy ki merre jár mit vásárol milyen reklámokkal kell zaklatni.
    ÉS mivel a GDPR miatt elfogadta és beleegyezett abba ( mivel nem olvasta el a kisbetös részekig és nem irt sehova sem, hogy ő nem szeretné ha gyujtenék az adatait) hogy ezeket az adatokat gyujtség és analizálják, ezért azt is tudni fogják, hogy épp mikor merre megy el egy térfigyelö kamera elött és igy bár anonim volt az adatgyujtés , de már van is nekik arcuk is az IP és egyéb internetes tevékenységek mellé.
    Ahogy a sasszem filmben is. és ezek nem is olyan hude elképzelhetetlen dolgok a mai korban.

    ÉS azt kellene megszuntetni, hogy csak egy bizonyos tevékenységi körhoz vagy programhoz lehessen kérnni adatgyujtési kérelmet és ahhoz a GDPR-s nyilatkozatot.
    MErt miért kell egy olyan mobil aplikácionak is engedélyt addni a fényképek és média táramhoz, ami csak az értesitési led szinét változtatja meg van más aminek semmi köze az ilyen adatoknak a kereséséhez?
    Ezeket kéne korlátozni és máris joval kevesebb lenne az a cég ami ezeket gyujti és ebböl profitál, ugy hogy semmi köze .
  • kvp #6
    Az anonim kozossegi oldalak csak reklamokbol tudnanak mukodni es sokkal magasabb cenzurazasi koltsegekkel tudnak csak mukodni, mivel szinte lehetlen jogi eszkozokkel (feljelentessel) hatekonyan korlatozni a hozzaszolasokat. Arrol nem is beszelve, hogy a mai modern kozossegi oldalak fo beveteli forrasa, a szemelyes adatok eladasa nem lenne megvalosithato.

    Tehat kijelenthetjuk, hogy az anonimitas es a szemelyes adatok vedelme ellentetes a mai kozossegi media gazdasagi modelljevel, ami az emberek beazonosithatosagara es vedett szemelyes adataik kulso felnek torteno ertekesitesitesere alapul. Az adat piacon legkeresettebb adatok a vallasi, szexualis es politikai nezetek szerinti, egyertelmuen azonosithato embereket tartalmazo adatbazisok.

    A GDPR ezek ellen vedene, de ha nem a betujet, hanem a szellemiseget tartanak be, akkor egyetlen adatgyujtes es ertekesites alapu bevetelre epulo kozossegi oldal se lenne gazdasagosan mukodtetheto az EU teruleten. A hasonlattal ha a legtobb oldal rabszolgak ertekesitesebol el, akkor ennek a tevekenysegnek a teljes betiltasa karosan erintene a beveteleiket es a piacrol valo kivonulasukat eredmenyezne.

    Magyarul ha hatekony lenne a GDPR akkor az EU-ban nem maradna kozossegi oldal, csak a kinai allam altal propaganda celra finanszirozott tiktok es az ujabban elvi (nem gazdasgi) alapon mukodtetett x. Ez az EU-s globalista vezetes szamara elfogadhatlan lenne, akik ugy probaljak kepviselni az emberek vedelmet (hasonlattal a rabszolgasag elleni kuzdelmet), hogy a jovedelmuk jelentos reszet a globalis nagytokesektol (a rabszolgakereskedoktol) kapjak. Ezert is van az, hogy a GDPR ugyan letezik, de konnyu megkerulni es csak kellemetlensegkent jelenik meg az EU-s emberek szamara.
  • Dodo55 #5
    "Én meg ugy változtatnám meg, hogy senki se gyujthessen semmit se addig mig valaki önszántábol nem akar csatlakozni egy programmal"

    Szerintem ami kritikus pontja a dolognak, az a pontos személyazonosságra vonatkozó adatok, illetve a személyről készült kép és hangfelvételek. Ezeket kéne nagyon erősen elkülöníteni minden más statisztikai jellegű adattól és szerintem onnantól kb. az aggályok túlnyomó részének kihúzná ez a méregfogát, egyúttal a cégeket is megszabadítaná rengeteg adminisztratív tehertől. Persze ehhez elengedhetetlen lenne a közösségi oldalak mai formájukban való felszámolása és a lehető legtöbb internetes tartalom visszaterelése olyan platformokra, ahol a valós személyazonosság megjelenése egyáltalán nem alapvetés. Mint régen, a normális internet korában.
  • repvez #4
    Pedig nagyon jó lenne ha felülvizsgálnák ezt a GDPR-t, mert ,hogy nem sok értelme van átlag felhasználoi szinten az biztos. Csak az internet használatát bonyolitja meg .
    Ez elött és a GDPR után se tudta senki se hogy milyen adatot ki és mikor milyen célra használja fel.
    Attól, hogy egy 10 olddalas litániát odatolnak az orod elé mikor te csak az aktuális idöjárásra vagy kiváncsi , akkor biztos ,hoyg nem olvasod végig minden aprobetus részt, hogy mire nyomtál ok-t, hogy engedélyezed .Ha nem teszed akkor nem nyilik meg az oldal , vagy addig nem tunik el a zavaro menu.

    Ennek nagyon sok értelme van.
    Ez csak arra jo, ha valami véletlen folytán az egyik rolad gyujtott adatról mégis rájösz , hogy azt töled gyujtotték be és ezt te nem akartad hogy más is megtudja akkor le tudják védeni magukat a cégek, hogy márpedig te engedélyezted nekik, ott a cookiek között és már nem is kell fizetniuk és törölni a személyes adatodat.

    Egyáltalán nem ugy hozták meg ezt a törvényt, hogy egy kicsit is gyakorlatiasan végig gondolták vola, hogy ez mivel fog járni a felhasználoi élményre és ugy magában az internet használatban.

    MEgértem, hogy most kell az adat mindenkinek mert most mindenki az AI-t tréningezi, de mig más orságokban van jogalapod kártéritésre ha sérült a személyiségi jogod és adattal valo visszaélés miatt, addig a GDPR- miatt ezzel levédték magukat és ugyan ugy mehet az adathalászat.

    ÉS azt nekem ne probálja bemagyarázni, hogy a sok anonim adatbol nem lehet egy olyan profilt összeálitani amirol be lehet azonositani egy személyt.

    "Véleménye szerint a jelenlegi gyorsan változó digitális környezet miatt a GDPR felülvizsgálatára van szükség az innováció elősegítése érdekében. "Én a GDPR teljes szerkezetét megváltoztatnám a "mindent tilos" helyett "mindent szabadra", feltéve, hogy a polgárok magánéletét nem akadályozza" - mondta Voss."

    Én meg ugy változtatnám meg, hogy senki se gyujthessen semmit se addig mig valaki önszántábol nem akar csatlakozni egy programmal, hogy onantol gyujthesség rola az adatokat, biztos lenen rá pár jelentkező, de a többségnek nem kéne akaratán kivul ezt engedélyeznie, ha csak használni akarja a mindennapokban az internetet.
  • Dodo55 #3
    A probléma a GDPR általános hatályával van, így rengeteg olyan területen is jelentős, ráadásul sokrétűen jelentkező adminisztratív terhet jelent, ahol az adatok kezelése nem elsőrendű tevékenység, azonban az elsőrendű tevékenységeknek elválaszthatlan velejárója. Mondhatni olyan lett, mintha az egyszeri alkalmazottakat foglalkoztató cégek is rabszolgaforgalmi naplót lennének kötelesek vezetni, rabszolgajogi biztost tartani és tájékoztatni minden ügyfelüket a náluk dolgozó rabszolgákkal való kapcsolattartás részletes szabályairól. Egy jogi ballaszt tehát, ami általánosságban hátráltatja az összes európai vállalkozás működését, plusz a mi piacunkra bedolgozni kívánó külső vállalkozásokat is elriasztja. Ami azért különösen gond, mert manapság ráadásul rengeteg külső kitettségünk van globális viszonylatban a korszerű minőségben való működés feltételeinek területein.
  • kvp #2
    Ha a verseny arrol szol, hogy ki kepes az emberek szemelyes adatait minel hatekonyabban felhasznalva visszaelni az igy szerzett tudassal, akkor egyertelmuen versenyhataranyban van minden olyan ceg, aminek be kell tartania az adatvedelmi torvenyeket.

    Ugyanez igaz a rabszolgakereskedelem eseten is. Ha egy allamban tilos rabszolgat tartani, akkor az ott mukodo rabszolgakereskedelmi cegek versenyhatranyban lesznek a vilag rabszolgasagot engedelyezo reszen mukodo rabszolgakereskedelmi cegekkel szemben.

    Viszont ettol meg egyik sem jo, tehat az, hogy az EU probalna korlatozni mindkettot nem jelenti azt, hogy ez hibas dontes volt, csak eppen ezeken a teruleteken az EU onkent es az osszes itt mukodo ceg neveben kiszallt a versenybol.
  • Dodo55 #1
    "Versenyhátrányt okoz az európai cégeknek a GDPR szigora"

    Hát ki hitte volna! Pedig a bürokrácia a mindent áthatóan szabályozó jogszabályokkal olyan csodálatos és szeretnivaló dolog, hát mégis hogyan lehetséges ez?
    Utoljára szerkesztette: Dodo55, 2024.08.12. 14:00:00