SG.hu

413 millió eurós bírságot kapott a Booking.com Spanyolországban

A spanyol versenyhatóság, a CNMC (Comisión Nacional de los Mercados y la Competencia) megállapította, hogy a Booking.com online utazási iroda az elmúlt öt évben visszaélt piaci erőfölényével. A hatóság 413,24 millió euró bírságot szabott ki a vállalatra.

A CNMC még 2022 októberében indított vizsgálatot a Booking.com ellen a Spanyol Szállodavezetők Szövetsége és a Madridi Regionális Szállodaszövetség panasza nyomán. A felügyelet vizsgálata megerősítette, hogy a Booking tisztességtelen feltételeket szabott a szállodáknak, amelyek a hatóság szerint megnehezítették a rivális utazási irodák versenyét. A Booking.com a kérdéses időszakban 70-90% közötti részesedéssel rendelkezett a spanyolországi piacon az online utazási irodák által szállodáknak nyújtott online foglalási közvetítési szolgáltatások terén. "A vállalat legalább 2019. január 1. óta a mai napig két alkalommal is visszaélt erőfölényével azáltal, hogy különböző tisztességtelen kereskedelmi feltételeket szabott a Spanyolországban található, az ő foglalási közvetítési szolgáltatásait igénybe vevő szállodáknak, és korlátozta a versenyt más online utazási irodákkal, amelyek ugyanilyen szolgáltatásokat nyújtanak” - írja a CNMC sajtóközleménye.

A hatóság arra a következtetésre jutott, hogy a Booking tisztességtelen árfeltételt szabott a platformját használó szállodákra, amely megakadályozta őket abban, hogy szobáikat a saját honlapjukon a Booking.com-on kínált árnál olcsóbban kínálják, még akkor is, ha a platform fenntartotta magának a jogot, hogy egyoldalúan csökkentse a szállodák által a weboldalán vagy alkalmazásán keresztül kínált árat. A CNMC kifogásolta a társaság általános szerződési feltételeire vonatkozó záradékokkal kapcsolatos kérdéseket is, és megállapította, hogy a feltételeknek csak az angol nyelvű változata bír jogi értékkel, holott a feltételekre alkalmazandó jog és az illetékes bíróságok is hollandiai illetékességűek, ahol a Booking székhelye található. Ez a spanyol jogalanyok számára ez nagyon drágává tette, hogy jogvita esetén a Bookingot bíróság elé citálják.

A vizsgálat megállapításai emellett az átláthatóság hiányára hívják fel a figyelmet. A Booking egy sor előfizetési terméket kínál a szállodák számára, hogy javítsák pozíciójukat a platform alapértelmezett rangsorában, cserébe magasabb jutalékdíjak fizetéséért vagy egyes szobáik kedvezményes áron történő felajánlásáért. A CNMC szerint a Booking vissza tudott élni erőfölényével azáltal, hogy korlátozta a többi online utazási iroda által támasztott versenyt azáltal, hogy az alapértelmezett keresési találati listákon a platformján keresztül egy szállodára vonatkozó foglalások teljes számát használta rangsorolási kritériumként, és ezzel arra ösztönözte a szállodákat, hogy online foglalásaikat a Booking.com-ra összpontosítsák.

A hatóság megállapításai kiemelik továbbá a Booking által alkalmazott teljesítménykövetelményt, amelyet a Booking a szállodáknak a fent említett két előfizetési programhoz való hozzáférése és abban való maradásának feltételeként használt - de amelyről a hatóság megállapította, hogy „elsősorban az egyes szállodák Booking.com számára elért nyereségességén alapult”. "Ez arra ösztönzi a programokhoz csatlakozni vagy azokban maradni kívánó szállodákat, hogy olyan árképzési és rendelkezésre állási politikát kövessenek, amely arra készteti őket, hogy eladásaikat a platformra koncentrálják, más konkurens ügynökségek kárára” - tette hozzá a CNMC.

A spanyol hatóság által kiszabott szankció két, egyenként 206,62 millió eurós büntetésre bomlik az erőfölénnyel való visszaélés miatt. Az első a spanyolországi szállodákra kirótt tisztességtelen ÁSZF, a második pedig a többi online utazási iroda versenyének korlátozása. A hatóság magatartási kötelezettségeket is kiszabott a Bookingra, amelyek értelmében a vállalkozásnak fel kell hagynia a jogsértő magatartással, és biztosítania kell, hogy a jövőben nem követ el egyéb hasonló hatást kiváltó cselekményt. A vállalat két hónapon belül fellebbezhet a szankció ellen spanyol nemzeti bíróság előtt.

"Határozottan nem értünk egyet a CNMC vizsgálatának eredményével, és szándékunkban áll fellebbezni e példátlan döntés ellen. Az EU digitális piaci jogi aktusa a megfelelő fórum e kérdések többségének megvitatására és értékelésére, amely lehetőséget nyújt arra, hogy országonként, nem pedig Európa-szerte alkalmazandó megoldásokban állapodjunk meg. A Booking.com egy rendkívül versenyképes ágazatban működik, és egy olyan iparágban, amelyet a vállalkozások és a fogyasztók számára egyaránt nagyfokú választási lehetőség jellemez. Szálláshely-szolgáltató partnereinknek számos támogatási programot kínálunk, amelyekhez csatlakozhatnak. A CNMC mai döntése ezt nem veszi figyelembe, ami a fogyasztók és a spanyolországi szálláspartnerek számára a következetesség hiányát jelzi." - közölte a vállalat szóvivője, Allison Voight.

Az európai utazási óriás az elkövetkező hónapokban az egész EU-ban szigorúbb szabályozással néz szembe, miután májusban a digitális piacokról szóló törvény értelmében kapuőrnek minősült. November közepéig kell megfelelnie ennek a szabályozásnak, és a szabályok be nem tartása esetén akár a globális éves forgalom 10%-át (vagy ismételt jogsértés esetén 20%-át) elérő büntetés is kiszabható rájuk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • FICEK9 #1
    Hátha ez az összeg csökkenti azt a tömérdek, arcátlan reklámot amivel elárasztják az online teret, mert már a könyökömön jön ki és úgy megutáltam, pedig nem ártottak nekem.