SG.hu

Megtévesztően szerzi meg az emberek hozzájárulását a Google

Az olasz verseny- és fogyasztóvédelmi hatóság (Autorita' Garante della Concorrenza e del Mercato, AGCM) bejelentette, hogy vizsgálatot indít azzal kapcsolatban, hogy a Google hogyan szerzi meg a felhasználók hozzájárulását ahhoz, hogy különböző szolgáltatásokon keresztül összekapcsolja az emberek tevékenységét profilalkotás céljából, és „tisztességtelen kereskedelmi gyakorlattal” gyanúsítja a reklámtechnológiai óriást.

A kérdés az, hogy a Google hogyan szerzi meg az európai uniós felhasználók hozzájárulását ahhoz, hogy összekapcsolja tevékenységüket az alkalmazásai és szolgáltatásai - például a Google Search, a YouTube, a Chrome és a Maps - között. A felhasználók tevékenységének összekapcsolása lehetővé teszi, hogy a vállalat fő bevételi forrását jelentő reklámcélzáshoz profilokat készítsen róluk. Az olasz AGCM vizsgálatára reagálva a Google szóvivője elmondta: „Elemezzük az ügy részleteit, és együttműködünk a hatósággal”.

A Google március eleje óta az EU digitális piacokról szóló törvényének (DMA) hatálya alá tartozik, amely az egész Európai Unióban, így Olaszországban is érvényes. A vállalat egyike annak a több kijelölt internetes „kapuőrnek”, amely számos jelentős platform tulajdonosa és üzemeltetője, akárcsak a Meta, az X, az Amazon, a ByteDance és a Microsoft. A pán-európai szabályozás releváns a Google elleni olaszországi vizsgálat szempontjából, mivel a DMA kötelezővé tette, hogy ezek a kapuőrök hozzájárulást szerezzenek be, mielőtt a felhasználók személyes adatait reklámcélokra feldolgozhatják, vagy a szolgáltatásaikból összegyűjtött adatokat összekapcsolhatják. Az AGCM vizsgálata a jelek szerint ez utóbbi területre összpontosít.

„A Google által a felhasználóknak a kínált szolgáltatások összekapcsolásához benyújtott hozzájárulási kérelem félrevezető és agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősülhet” - írta sajtóközleményében az AGCM. "Úgy tűnik ugyanis, hogy nem megfelelő, hiányos és félrevezető információk kísérik, és befolyásolhatja a választást, hogy a hozzájárulást meg kell-e adni, és ha igen, milyen mértékben”.

A szabályozó hatóság fellépése azért érdekes, mert jellemzően az Európai Bizottság vezeti az ilyen kapuőrökkel szembeni jogérvényesítést. Az Európai Bizottság azonban a Google ellen a DMA keretében folyamatban lévő, még márciusban bejelentett vizsgálata nem arra összpontosít, hogy a Google megkapja-e a hozzájárulást a felhasználói adatok összekapcsolásához. Az Európai Bizottság közölte, hogy a DMA vizsgálat a Google keresőben történő önpreferenciára, valamint a Google Playben történő viselkedésre vonatkozik.


A szolgáltatások összekapcsolhatóságának beállítási menüje a Google-fiókban

Úgy tűnik, az olasz hatóság megragadja az alkalmat, és fellép a Bizottság által még nem kezelt aggályok miatt. A tagállamokban a versenyjogi szabályok betartatása terén a hatóságok általában arra törekszenekk, hogy elkerüljék a párhuzamos erőfeszítéseket, de ebben az esetben lehet, hogy az olasz szabályozó veszi át a szót. A Bizottság szóvivője elmondta, hogy „tudomásul veszik” az AGCM vizsgálatát a Google által a DMA szerinti kötelezettségeivel kapcsolatban végrehajtott fogyasztói döntésekkel kapcsolatban. "A vizsgálat kiegészíti a DMA szerinti végrehajtási munkát. A DMA végrehajtása során a kapuőröknek meg kell felelniük más vonatkozó uniós és nemzeti szabályoknak, többek között, de nem kizárólagosan a fogyasztóvédelmi és adatvédelmi szabályoknak.”

Az AGCM sajtóközleményében azt írta, hogy aggodalmát fejezi ki amiatt, hogy a Google által a felhasználókhoz intézett, hozzájárulásukat kérő szöveg nem biztosítja számukra a szabad és tájékozott döntés meghozatalához szükséges információkat. Amikor pedig mégis, a Google „nem megfelelő és pontatlan” tájékoztatást nyújt, írja az AGCM. Konkrétan, a szabályozó hatóság gyanúja szerint a Google nem átláthatóan kommunikál a felhasználókra gyakorolt „tényleges hatásokkal” kapcsolatban, amikor hozzájárulnak a fiókjaik összekapcsolásához. Emellett a szabályozó gyanítja, hogy a Google nem a teljes képet mutatja be. Aggályosnak tartják a Google által nyújtott információk szintjét „a Google azon szolgáltatásainak sokféleségével és számával kapcsolatban, amelyek esetében a személyes adatok összekapcsolása és kereszthasználata előfordulhat, valamint a hozzájárulásnak csak egyes szolgáltatásokra történő modulálásának (és így korlátozásának) lehetőségével kapcsolatban”.

A DMA szerint a fiókok reklámcélú összekapcsolásához adott hozzájárulásnak meg kell felelnie egy másik uniós szintű jogszabályban, az általános adatvédelmi rendeletben (GDPR) meghatározott előírásoknak, amely előírja, hogy a hozzájárulásnak „szabadon megadottnak, konkrétnak, tájékozottnak és egyértelműnek” kell lennie. A GDPR feltételeket szab arra vonatkozóan is, hogy a hozzájárulást hogyan lehet kérni az online felületen található írásbeli nyilatkozatokon keresztül. Előírja, hogy az ilyen kéréseket „az egyéb ügyektől egyértelműen megkülönböztethető módon, érthető és könnyen hozzáférhető formában, világos és közérthető nyelven kell benyújtani”.

Míg az adatvédelmi hatóságok általában vezető szerepet játszanak a GDPR végrehajtásában, a DMA az előbbi hozzájárulási normáinak hivatkozással történő beépítése ahhoz vezet, amit itt látunk: Olaszország verseny- és fogyasztóvédelmi felügyelete a Google hozzájárulási folyamatát vizsgálja. Az AGCM nem csak a Google által a felhasználóknak nyújtott információk miatt aggódik, hanem amiatt is, hogy a Google hogyan kéri az emberek hozzájárulását. Ez azt sugallja, hogy a hozzájárulás kéréséhez használt „technikák és módszerek” is problémát jelenthetnek.

A hatóság azt mondta, hogy gyanúja szerint a Google hozzájárulási folyamata „befolyásolhatja az átlagfogyasztó választási szabadságát”, és azt eredményezheti, hogy a felhasználókat „olyan kereskedelmi döntés meghozatalára késztetik, amelyet egyébként nem tett volna meg, mivel hozzájárulnak személyes adataiknak a kínált szolgáltatások sokasága közötti kombinálásához és keresztfelhasználásához”. Vagy kevesebb szóval élve: A Google manipulálhatja az embereket, hogy beleegyezzenek a fiókjaik összekapcsolásába.

A manipulatív vagy úgynevezett „sötét mintás” tervezés évek óta az online választási folyamatok sajnálatos jellemzője a legkülönfélébb fogyasztói szolgáltatások esetében. A digitális platformokra és szolgáltatásokra vonatkozó növekvő uniós szabályozás azonban úgy tűnik, hogy végre kihívást jelent a felhasználó-ellenes taktikára. Amellett, hogy a DMA hivatkozik a GDPR hozzájárulásra vonatkozó szabványokra, ami lehetővé teszi, hogy több végrehajtó szerv vizsgálja a választási folyamatokat, a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) egyenesen tiltja az olyan kialakítást, amely megtévesztéssel vagy más típusú, alattomos ösztönzéssel torzítja vagy rontja a felhasználók szabad választási képességét. Éppen a múlt héten erősítette meg az EU a DSA megtévesztő dizájn elleni szabályainak megsértésére vonatkozó első előzetes megállapításait, amikor bejelentette, hogy az X (korábban Twitter) kék pipás ellenőrző rendszerét illegális sötét mintával gyanúsítja.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • FICEK9 #3
    Hú de ráérnek egyes emberek, és még milyen jól is keresnek az ilyen szélmalom harcokkal az adófizetők pénzén. De mi értelme? Kinek fáj hogy adatokat gyűjtenek az érdeklődéséről ahhoz hogy releváns reklámokat adjon valaki az ingyenes szolgáltatásért cserébe? Tőlem ezzel nem vesznek el semmit. Inkább a reklámok módját reguláznák meg! Mert az hogy 2-3-4 reklámot adnak el 1-ként a folytonos x-elgetéssel megszakított reklámokban, na az pl. gusztustalan. Sőt, már live streameket is képesek reklámmal megszakítani! Na menjenek a ... Ahhoz lenne inkább esze a googelnek hogy engedje letiltani bizonyos cégek reklámjait, akiket gyűlölök, és még ha ingyen adnának dolgokat se kellene tőlük semmi. Az meg ha egy eddig semleges cég reklámjait tolják túl a túlzott ismételgetéssel akkor nemhogy nem fogom venni a termékeiket, de még meg is utálom és mást is le fogok beszélni róla. És még sorolhatnám...
    Jobb lenne ha ilyennel foglalkoznának a nagyokos jogászaink!
  • kvp #2
    A google hozzaallasa egyertelmu, amig nem kapnak teljes hozzaferest minden adathoz, addig nem fognak mukodni a szolgaltatasai. Ha nem fogadja el az ember az android licenszet, nem tud meg segelyhivast sem inditani a telefonrol. Amig nem fogadja el a play store licenszet, addig nem tud 3rd party alkalmazasokat telepiteni, amig nem fogadja el a helymegosztast (tehat a google nyomkovetesi rendszeret), addig nem hasznalhatja a bluetooth kihangositot vagy fulest sem. A lenyeg, hogy az ingyenes operacios rendszerert, play store szolgaltatasert es online google szolgaltatasokert az ember az osszes adatanak (helyadatok, hivasi infok, stb.) atadasaval fizet. Ez ugyan nem erkolcsos es nem felel meg az EU-s torvenyeknek, de a google ezt az uzleti modellt koveti. Ha betiltanak az adatgyujtest, akkor valoszinuleg egyszeruen kivonulna az EU-s piacrol.

    ps: Az EU azert meg fogja probalni. Tehat elerni, hogy az amerikai szolgaltatok teljesen ingyen szolgaltassanak es ezert cserebe semmilyen penzt vagy adatgyujtest ne kerhessenek. Kerdes, hogy ebbe bele a szolgaltatok bele fognak-e menni vagy egyszeruen letiltjak a szolgaltatasokat az EU teruleten. Egyebkent ez a megoldas nallunk mar bevalt, a privatizalt viz kozmu szolgaltatoknak kellett hatosagi aron szolgaltatniuk, koltsegszint alatt. Egy ido utan mind onkent tavozott. En erre szamitok az EU es a meta/google/apple/microsoft szolgaltatasok eseten is. Szerintem nem fog hianyozni egyik sem, majd lesz helyettuk EU-s. Kina is meg tudta csinalni, Oroszorszag is, az EU-ban is lesz valami...
  • szbende #1
    Amikor egy program felugró ablakban kényszerít ki egy opcionális döntést, az már nem tisztességes.