SG.hu

Az árháború miatt a túlélésért küzdenek a kínai e-kereskedelmi cégek

A kínai e-kereskedelmi eladók a túlélésért küzdenek, mivel az eladások növekedése lassul, az árnyomás nő, és a vásárlási platformok egyre agresszívabb politikával versengenek az egyre költségtudatosabb vásárlók vonzásáért. Mindennek eredménye, hogy Magyarországot letarolta a Temu.

Az egykor virágzó e-kereskedelmi iparág, amely néhány éve még gálákat és hírességeket felvonultató vásárlási orgiákat tartott, most a gazdaság pangásának súlyát viseli, ami miatt a fogyasztók szinte már csomót kötnek a pénztárcájukra. Míg a szélsőséges árengedmények, az influencerek által irányított értékesítési kampányok és a nagyvonalú visszatérítési szabályok sokat tettek az ágazat gazdagodásáért, ugyanezek a gyakorlatok most azokat károsítják, akikre az ágazat támaszkodik. "Vége az e-kereskedelem aranykorának" - mondja egy sanghaji e-kereskedő, Lu Zhenwang, aki mindennapi cikkeket árul kis boltoknak. "Az idén éles verseny van, és nem hiszem, hogy sok eladó túlélne még egy évet."

A haszonkulcsok minimálisak az olyan nagy platformokon, mint az Alibaba és a JD.com, de a több ezer kisvállalkozásnál is, amelyek csatlakoztak a 2013 körül kezdődött e-kereskedelmi boom évtizedéhez. A fellendülés következtében az e-kereskedelem a kiskereskedelem 27%-át teszi ki, és évente 12 billió jüan (1,65 billió dollár) értékű árut ad el. De ahogy a gazdaság lassul, úgy lassul az e-kereskedelem is, az elmúlt évek kétszámjegyű növekedését egyszámjegyű váltja fel - mutatták ki az Euromonitor adatai. Ennek egyik következménye, hogy az értékesítési fesztiválokon való részvétel iránti lelkesedés érezhetően csökken, mondta Lu, és a legnagyobb - a november 11-i szinglik napja - "kockázatos" vállalkozás. "Fogalmad sincs, hogy hány terméket tudsz majd eladni, de erre készletet kell képezned" - mondta. "Szinte lehetetlen, hogy robbanásszerű növekedés legyen egy vásárlási esemény alatt".

Ahogy a lassulás hatása kezd érezhetővé válni, az eladók felemelik a hangjukat az értékesítési trükkök mellékhatásai ellen. A "618" online vásárlási esemény során - amely a JD.com június 18-i alapításából ered - az Inman női ruházati márka tulajdonosa felszólította a hatóságokat, hogy fékezzék meg a platformok "vásárlás-visszatérítési" politikáját, amely az eladókat arra kényszeríti, hogy viseljék a visszaküldés költségeit. Az ilyen gyakorlatok a Pinduoduo nevű alacsony árú platformon kezdődtek 2021-ben, és olyan népszerűnek bizonyultak, hogy mások is követték a példájukat - az eladók hatalmas költségei mellett. (A Pinduoduo tulajdonosa a PDD Holdings, mely a magyar piacot is letaroló Temut is birtokolja.)


Kínában hatalmas vásárlási ünnep november 11 (11.11), a Szinglik napja

"Az e-kereskedelmi platformokon a visszaküldési arány 60%" - írta az Inman alapítója, Fang Jianhua a közösségi médiában. Az ilyen politikák előtt ez az arány körülbelül 30% volt - mondta. Fang szerint a nagy platformoknak, amelyekre az eladók támaszkodnak, nem szabadna "a fogyasztó az első" politikát alkalmazniuk, amely növeli a vállalkozások terheit, amelyek közül sokan kénytelenek áron alul értékesíteni, hogy a keresési eredményekben megőrizzék a magas pozícióikat a többszörös árleszállítások közepette.

Lu szerint a visszaküldésre vonatkozó védintézkedések miatt a visszaküldési arányok az egekbe szöktek az olyan kategóriákban, mint például a ruházati cikkek. Bár a ruházati cikkek visszaküldési aránya mindig is viszonylag magas volt, az eladók szerint megugrott, mióta eltörölték azt a követelményt, hogy a vásárlóknak a postaköltséget ki kell fizetniük, ha visszaküldik az árut. "Minden három eladott ruhadarabból legalább kettőt visszaküldenek, és a kétirányú futárszolgálat költségeit is te fizeted" - mondta Lu.

Davy Huang, az Azoya e-kereskedelmi tanácsadó cég üzletfejlesztési igazgatója szerint a fogyasztók egyre nagyobb arányban küldik vissza az impulzusvásárlásokat, ami megnehezíti a kiskereskedők életét, akiknek nincs elegendő bevételük a költségek viseléséhez. "De úgy gondolom, hogy a visszavételi arányok csak egy töredéke azoknak a kihívásoknak, amelyekkel ezek a vállalkozások most szembesülnek" - mondta. "Magas forgalomszerzési költségekkel, és az influencerekkel és livestreamelőkkel való együttműködés magas költségeivel is szembe kell nézniük."

A kiskereskedők a fogyasztóknak gyári áron közvetlenül értékesítő gyárak hatását is érzik, ennek következtében a Pinduoduo egyes eladói két éve veszteségesen működnek - mondta He-Ling Shi, a melbourne-i Monash Egyetem közgazdászprofesszora. "Nem sok reményük van arra, hogy az árrésük végül elégséges lesz ahhoz, hogy fedezzék a költségeiket, de muszáj folytatniuk az értékesítést a Pinduoduón, különben gyakorlatilag be kell zárniuk a gyáraikat" - mondta Shi. Lu szerint a működési környezet azért rossz, mert az e-kereskedelem csúcsra járatása a kínai nyelvben "neijuan"-hatásként ismert jelenséget hozta létre: keményebb munka kisebb haszonért. "Nem nő az értékesítés, mert nincsenek új vásárlók, és az emberek átlagjövedelme sem emelkedik úgy, mint 10 évvel ezelőtt" - mondta Lu. "Csak verseny van, a platformok és az eladók között. Ez az új normális helyzet az e-kereskedelmi iparágban Kínában."

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • inkvisitor1978 #1
    Kicsit dotcom lufi szaga kezd lenni ennek az e-kereskedelmi boom-nak.
    Jön a kidurranás?