SG.hu

Az MI a szerződések kezelésében is átveszi az uralmat

Egy szerződés adatokkal teli digitális dokumentum, az MI-t pedig arra teremtették, hogy ezeket kezelje. Fontos üzleti technológiáról van szó, a legtöbb ember mégsem hallott róla.

A szerződés-kezelő szoftvereket - amelyek segítenek egy vállalat kereskedelmi megállapodásainak elkészítésében, tárolásában, keresésében és kezelésében - széles körben használják a jogászok, valamint a beszerzési és pénzügyi osztályok. Az információigényes jogi feladatok automatizálására szolgáló technológia folyamatos fejlődése és a mesterséges intelligencia úttörő alkalmazása ellenére azonban ez a piac általában kevéssé ismert. A Verified Market Research adatszolgáltató cég becslése szerint a szerződés-menedzsment piac pénzügyi értéke viszonylag alacsony, 2022-ben körülbelül 1,5 milliárd dollár volt. Most azonban a jogi technológiának ez a területe - amely a beszállítói szerződésektől kezdve a titoktartási megállapodásokon át a kormányzati kiszervezésekig bármit képes kezelni - nagyon keresett.

A felhasználók és a beszállítók egyre inkább tisztában vannak azzal, hogy a digitalizálás segít a szerződések hatékonyabb végrehajtásában és adatgazdag dokumentumokká alakítása érdekében: mindkét területet forradalmasítja a generatív MI. Az elmúlt hónapokban számos fúzió, felvásárlás és partnerség zajlott a jogi technológiák meglévő szállítói és olyan kisebb cégek között, melyek már fejlett mesterséges intelligenciát használva vesznek részt a szerződések kidolgozásában és kezelésében. Májusban a DocuSign - amely elektronikus aláírással foglalkozó vállalatként indult - felvásárolta a Lexiont, amelynek termékei közé tartozik egy MI-alapú szerződéskezelő szoftver. Ugyanebben az időben az Icertis - egy másik szerződéskezelő szoftvercég - bejelentette, hogy partnerségre lép az Evisorttal, egy olyan beszállítóval, amely nagy hírnévnek örvend az MI-technológiában. A partnerség magában foglalja majd a két vállalat technológiáinak integrálását.

"Két évtizede dolgozom a jogi technológiák területén, és láttam már néhány konszolidációs korszakot, de úgy gondolom, hogy ez a mostani egyedülálló" - mondja Bernadette Bulacan, az Icertis marketingvezetője és MI-szakértője. Szerinte a szerződéskezelési ágazat igazi forradalmat él át. Júniusban a LexisNexis - egy jogi szakemberek számára információkat és szoftvereket kínáló vállalat - bejelentette, hogy felvásárolja a Henchmant, egy generatív mesterséges intelligencia alapú dokumentumszerkesztésre szakosodott szoftvercéget. A Sirion - egy másik szerződéskezelési szolgáltató - pedig az Eigen Technologies-t vásárolta meg. Az Eigen mesterséges intelligenciát használ a szerződések összegzésére és az azokból származó információk kinyerésére, különösen a pénzügyi szolgáltatások területén. A befektetők is érdeklődnek: májusban a KKR magántőke-befektetési társaság többségi részesedést szerzett az Agiloftban, egy szerződéskezelő szoftvert fejlesztő vállalatban.


A technológia iránti fokozott érdeklődés hátterében több technológiai és piaci trend összefonódása áll. A Princeton Egyetem, a Pennsylvaniai Egyetem és a New York-i Egyetem kutatóinak 2023-ban közzétett tanulmánya szerint a jogi szolgáltatások olyan iparág, amely a leginkább "ki van téve" a generatív mesterséges intelligenciának, a technológia legújabb hullámának. Ahogy a vállalatok digitális utakat keresnek a szerződések kezeléséhez, egyre nagyobb az érdeklődés az MI felhasználása iránt - emberi felügyelet mellett. Ez pedig a szakértők előrejelzései szerint tovább fogja gyorsítani a piac növekedését. "Nagy az érdeklődés a generatív mesterséges intelligencia iránt, és ha megnézzük az összes előrejelzést, az első számú vertikum, amelyet ez érinteni fog, a jogi terület" - állítja Zach Posner, a jogi technológiai startupokba befektető The LegalTech Fund ügyvezető partnere és társalapítója.

A szakértők szerint további konszolidációra lehet számítani a szerződéskezelő szoftverek szállítói körül. "Maga a terület nagyon széttöredezett" - mutat rá Ajay Agrawal, a Sirion vezérigazgatója és alapítója. "Jelenleg csak a szerződéskezelés területén nagyjából 150 - 200 között van a szereplők száma". A vállalati jogászok - az ügyfelek - azonban inkább azt szeretnék, ha kevesebb szolgáltató kínálna szélesebb körű megoldást, amely több igényüket is kielégíti - mondja Jennifer Swallow, a LawtechUK korábbi vezérigazgatója, mely egy a jogi szolgáltatások modernizálását segítő, a brit kormány által támogatott kezdeményezés. "Ha kevesebb szereplő van, akik több dolgot csinálnak, akkor ez sokkal könnyebb." Bár a szerződéskezelés érett piac, a számadatok szerint még nem telítődött, "még mindig rengeteg zöldmezős lehetőség van" - mondja Posner. A Thomson Reuters globális kutatása szerint a vállalati jogi osztályok alig több mint fele (55 százalék) használ szerződéskezelő rendszert. A legtöbb jogi osztály pedig a generatív mesterséges intelligencia alkalmazásának kísérleti fázisában van. A szakértők szerint a két technológia kombinálása segíteni fogja a szerződéskezelés elterjedését.

Egyes vállalati jogi osztályok visszajelzései ígéretesek. A Hoare Lea, egy brit mérnöki tanácsadó cég például azt jósolta, hogy az általa használt, mesterséges intelligenciával működő CLM-szoftver évente körülbelül egyharmaddal csökkenti a szerződés-felülvizsgálati csoport költségeit. Posner szerint más belső jogi osztályok is hasonló megtakarítási lehetőségeket látnak, és a szerződéskezelő szállítóiktól érdeklődnek a generatív mesterséges intelligenciára vonatkozó stratégiájukról.

Vannak olyan remények is, hogy a generatív MI-alapú szerződéskezelő szoftverek képesek lesznek segíteni az ügyvédeket olyan jogi feladatokban, mint a szerződések felülvizsgálata és szerkesztése. A Gartner kutatócég szerint az ilyen funkciók "kiforratlanok", és finomhangolásra lehet szükségük, mielőtt széles körben elérhetővé válnának, mindazonáltal egyesek szerint a technológia hamarosan megjelenik. "A mesterséges intelligencia nem csak azt fogja felismerni, hogy mi a baj a szerződéssel, de meg is jelöli és átírja azt, ahogyan egy ember tenné, néhány szó eltávolításával vagy néhány szó hozzáadásával" - mondja Agrawal. Hozzáteszi, hogy a technológia egyelőre még "élvonalbeli", de előrejelzése szerint a jövő év elejére szélesebb körben is elterjedhet.

A beszállítók számára a technológia beépítésének egyszerűbb és gyorsabb módja egy kisebb specialista felvásárlása. "Sok idő elmehet arra, hogy a tudást megpróbáld magad felépíteni, de ehhez sok pénzre van szükség és a finanszírozási ciklus nehézkes" - mondja Swallow. "A következő legjobb megoldás az, ha megveszel egy vállalkozást, vagy összeolvadsz valakivel". Swallow azt jósolja, hogy a szerződéskezelő cégek közötti konszolidáció folytatódni fog. És ahogy a szoftverek egyre több mesterséges intelligencia funkciót tartalmaznak, úgy véli, hogy az ügyvédek képesek lesznek finomhangolni ítélőképességüket, jobb lesz a beszállítók teljesítményének elemzése, valamint a szerződésekben rejlő kockázatok és lehetőségek felismerése. "Sokkal inkább stratégiai jellegűek lesznek, kevésbé reaktívak, inkább proaktívak" - mondja.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!