SG.hu

1000 Hz-es képfrissítésre képes kijelzőt készített a TCL

A kínai TCL a DisplayWeek 2024 konferencián bemutatott egy 4K felbontásra képes szupergyors LCD kijelzőt. A magasabb monitorfrissítési frekvencia segít a mozgás elmosódásán, de tényleg szüksége van bárkinek is 1000 Hz-es játékképernyőre?

Néhány évvel ezelőtt az olyan cégek, mint az Nvidia, az 500 Hz-es játékmonitorok prototípusait úgy mutatták be, mint amelyek „minden játékfanatikus számára előnyösek, nem csak a versenyjátékok és az esport profik számára”. Most egy kínai cég egy 4K-s, 1000 Hz-es képernyő prototípusát tette le az asztalra. A TCL panelje annál is inkább lenyűgöző, mert a nagy képkockasebesség érdekében nem áldozza fel a felbontást - sok jelenlegi 480 Hz-es monitor általában 1080p felbontásnál éri el a csúcsot, vagy „kettős üzemmódú” opciót kínál a nagyobb felbontáshoz alacsonyabb maximális képfrissítési frekvenciával. És bár a pixelfordítási idők terén a közelmúltban elért előrelépések lehetővé tették a TCL LCD-prototípusának elkészítését, ilyen kijelzők csak majd 2027-ben kerülhetnek kereskedelmi forgalomba.

A négy számjegyű képfrissítési frekvencia nyilvánvalóan küszöbön álló áttörése elgondolkodtathat mindenkit: lassan véget ér a monitorgyártók hosszú ideje tartó harca a Hz-ekért? Vagy az 1000 Hz csak a legújabb ugródeszka a mozgássimaság olyan tartományaiba, amelyeket a legtöbb játékos még nem tud elképzelni? A kutatások szerint a legtöbb ember 60 Hz körül már nem érzékeli a villódzást a pulzáló fényeknél, és ez a megállapítás sokakat arra késztetett, hogy tévesen azt állítsák, hogy az emberi szem „nem lát 60 fps-nél többet”. A félreértés részben abból ered, hogy ez a „villódzási küszöb” általában azt méri, hogy az ember hogyan reagál egyetlen fényforrás villódzására. A szem reakciója a mozgás illúziójára egy több millió egyedi pixelből álló kijelzőn egészen más lehet.


Egy egyszerű mozgásvizsgálat egy csúcskategóriás monitoron elég ahhoz, hogy egyértelműen bizonyítsa a 60 Hz feletti frissítési frekvencia előnyeit. Ahogy a frissítési frekvenciagörbe egyre magasabbra emelkedik, a képernyőn gyorsan mozgó tárgyak határozottan kevésbé tűnnek homályosnak, mivel a magasabb frekvenciákon a tárgy korábbi pozíciójából származó pixelek kevesebb ideig „maradnak meg”. Ez az alacsony fennmaradási idő különösen fontos lehet VR-kijelzőknél, ahol a mozgás elmosódása és az alacsony képfrissítési frekvencia mozgásbetegség vezethet, ha a virtuális környezetben gyorsan mozgatjuk a fejünket.

1000 Hz-nél a dolgok már biztosan nem mozognak elmosódva, és nőni fog az Ultra HD-kijelzőknél a rendkívül gyors objektumok látszólagos élessége. Egy 4K-kijelzőnél az egérmutató vagy a videojátékok szálkeresztje egyetlen másodperc alatt több képpontot tud átszelni. Az ilyen gyorsan mozgó tárgyaknál fellépő stroboszkópikus hatások kiküszöböléséhez elméletileg 10 000 Hz-es vagy annál is magasabb képfrekvenciájú kijelzőre lehet szükség.

Természetesen még egy 1000 Hz-es monitor esetén is 1000 képkocka/másodperc sebességgel futó tartalomra van szükség ahhoz, hogy teljes mértékben kihasználható legyen az ultragyors pixelforgató hardver előnye. Bár ez a teljesítményszint nevetségesen hangzik a jelenlegi hardverek esetében, de ez ma már nem is annyira elérhetetlen. Az Nvidia adatai szerint az RTX 4090 „High” beállítások és teljes 1440p felbontás mellett 600+ fps képkockasebességet produkál az olyan öregedő, de még mindig népszerű játékokban, mint a Rainbow Six Siege és a Fortnite.

Ha még néhány generációnyi grafikus kártya-frissítéssel számolunk - nem is beszélve az olyan képkocka-generáló technológiákról, amely minden kulcskocka után 10 újrapreparált képkockát kínálhat -, akkor talán nem is lesz teljesen nevetséges egyetlen ezredmásodpercet várni arra, hogy a monitorunk új képet mutasson. A dolgok jelenlegi állása szerint már nincs messze az a nap, amikor évek múlva egy ilyen cikkre visszatekintve furcsának találjuk, hogy valaha is lenyűgözött minket egy olyan kijelző gondolata, amely mindössze 1000 Hz-en tetőzik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Palinko #14
    Nem tudom ezt ki bírná sávszéllel :D Szóval elkezdenék tömöríteni a képet stb, szóval hiába jönne több ha rosszabb felbontásban, vagy ilyen technológiák lennének hogy két képet küldene de közte meg találja ki valami buffereléssel maga a tv-ben az AI hogy mi történhetett a két kép között töltse ki stb. Szóval valahol meg kell húzni a határokat és a 4k 60 FPS egyelőre jó határnak tűnik és örülnék ha mindenhol lenne olyan net 10 éven belül ahol ez realitás is lenne. Aztán lehet tovább lépni és mindenképpen jó ez a magas képfrissítés, talán a szemnek pihentetőbb lesz vagy valami, de ezért nem fogunk rohanni a monitor cseréért az tuti.
  • ZenMillitia #13
    Nincs ezzel semmi baj, a termeszetben meg vegtelen a kepfrissitesi frekvencia, es megis eflnottunk. Mar csak olyan tartalom kell ami ezt garantalja, de az meg legalabb 2-3 ev amig egy NVidea kartya ezt tudja 4Kben. jelenleg meg a 100fps is ritka, 4K eseten.

    A gorgeteshhez is kell amugy CPU, ha amatorok kedveert.
  • repvez #12
    én nem irtam, se azt hogy jo vagy rossz, csak, hogy nem mindenki van tisztába azzal, hogy a két dolog nem ugyan az.
    Igen ez egy marketig dolog, hogy mit tudnak megoldani, és probálják a dolgokat irányitani ezzel, de majd a közösség eldönti, hogy mennyire lesz ez használható.
    Ha nem lesz szabványositva és megfelelöen kihasználva akkor ugy jár mint a 3D TV. ott is két irányba indultak el, de mivel nem volt hozzá tartalom se ezért elhalt .
    A kijelzőknél a felbontást se tudták még szabványositani, ugy értve, hogy amióta áttértek a CRT-ről LCD-re azota a felbontásokat nem a közös többszörösére böviteték igy egy régebbi filmet se lehet nativ felbontással nézni .

    itt is kéne valami szabványnak lennie ,hogy az ipar szereplöi akiket érintene ez a technologia kidolgoznák , hogy mindenki egy irányba tudja fejleszteni a dolgait.
  • Cat #11
    A hozzászólásod pontosan megmutatja mi a baj a mai játékokkal és filmekkel: csak a látvány, a technikai jellemzők a lényeg. Igen, ezek számítanak, de rég rossz, ha ez alapján ítélsz meg bármilyen alkotást. Ezért vannak tele a mozik Transformerssel meg Marvellel, ezért reklámozzák az adott évben kiadott 28. FPSt a hiperszuper grafikával. Mert nincs más.
  • niof #10
    Amúgy itt végig kijelzőről volt szó, nem monitorról. Az egy dolog, hogy a laikusok szerint ennek csak gémingben van mérhető szerepe. Egy frászt!
    Én rohadtul szeretném, ha tv adást, és filmeket is HFR-re interpolálva (egyelőre) lehetne nézni. De egy jó példa. Tessék elindítani a YT-ot, keresni egy megfeleő videót, aminél rendelkezésre áll a 1080p30 és 60 FPS-es változat is. Ég és föld a különbség a kettő közt, pedig itt még csak 60FPS-ről beszélünk. Elképzelni is durva, hogy milyen jó lenne, ha 120 FPS-el lehetne filmeket nézni. Na persze a fanyalgók rögtön jönnek a szappanopera hatással, meg a filmszerű élmény elmaradásával. Ezt kb. azok állítják, akik ilyet esetleg 1-2 demót láttak, és azon elszörnyülködtek (joggal), hogy na ilyet soha.
    Én már évek óta 60Hz/60FPS-re interpolálva nézem a néznivalókat, és megfigyelésem szerint a filmek 90%-nál nem jelentkezik ez a hatás. Persze ehhez az kell, hogy egyszer foglalkozva legyen a lejátszással és a megjelenítéssel, és minden rendesen be legyen állítva a készülékeken, szoftverekben. A maradék 10% film azért bukik meg általában, és jelentkezik ez a hatás, mert az alapanyag is problémákkal küzd. Rossz megvilágítás, nem elégséges filmes effektek (pl. grain) használata, ilyesmik. Meg persze a stúdióknak is be kéne ebbe fektetni, és végre elfelejteni a 23-24FPS-es filmeket. A jövő mindenképpen a HFR, csak idő kérdése...
  • Tetsuo #9
    Nem akarom védeni vagy az értelmét oktrojálni a kijelzőnek, de mindenki ellene van...
    Szóval 1. Ez egy jövőbemutató dolog, nem a mai környezetben kell elképzelni. Az első fecske az marketing: én meg tudtam csinálni. De a technika odab@sz. Egy sokkal jobb kártyával, egy sokkal jobb kamerával ki lehetne használni.
    2. Nyilván nem azoknak készül később sem, akik az alsó polcról választanak videókártyát.
    3. Nem is kell ahhoz később komoly videókártya, hogy meglásd a hatását. Egy szó: görgetés.
    Szöveget, képeket naponta ezerszer vagy még többször görgetünk és a látvány beszaggatása kegyetlen. Na mindegy, nem ragozom tovább.
    Majd meglátjuk.
  • Gabbbbbbbbbbbb #8
    >viszont ember fuggo is

    Szerintem annyira nem az. Első pár nap nagyon érzi az ember, utána pedig elmúlik az élmény és csak feleslegesen égeted a wattokat. 60hz-re való visszatérés után pedig egy pár napig nagyon kaka feel lesz, de utána megszokod és észre sem veszed egy idő után.

    Nyilván, ha top 0.001% esport player vagy, akkor számít, akkor is, ha hosszútávon nem nagyon ad extra élményt.
    Utoljára szerkesztette: Gabbbbbbbbbbbb, 2024.05.23. 08:53:21
  • igazamvanvagyig #7
    hat valtottam 60hz rol 144 hz re olyan mintha elotte aludtam volna es utaltam magam,hogy hogy lehettem ilyen osstoba ,hogy csak most valtottam,
    utanna valtottam 240 hz-re ott mar nem volt akkor kulombseg de jobb
    elotte is jol nyomtam klanba de most brutalis vagyok
    viszont ember fuggo is
    nem mindenki ugy erzekeli......pl valaki tv sem veszi eszre a 4k es full hd kozott a kulombseget illletve mobilnal sem a 60hz 90-120 at
  • repvez #6
    Pontosan, a két dolog nem ugyan az, hogy a játék képe 1000Hz-es vagy a monitoré.
    Mert ha a VGA csak 50HZ (FPS)-et tud kipaszirozni magábol egy játéknál 4k-n attol a monitor még mehet 1000Hz-en max 20x mutatja ugyan azt a képkockát mielött betölti a következőt.
    Tehát ettól nem lesz senkinek sem folyamatosabb a játéka
  • RJoco #5
    Én nem tudom miről írkálnak itt.
    100 Hz-nél sem látok semmiféle elmosódást.
    Főleg, hogy minden játékban kikapcsolom a Motion Blur-t.
    Ami azt illeti, 60 Hz-nél sem volt soha ezzel gondom.
    De néhány embert biztos, hogy meg tudnak majd venni vele kilóra.