SG.hu
Platformjainak addiktív hatásáról kérdezi az EU a Metát
Az amerikai techóriás platformjai, a Facebook és az Instagram „kihasználhatják a kiskorúak gyengeségeit és tapasztalatlanságát” - közölte az Európai Bizottság.
Az Európai Unió szabályozó hatóságai vizsgálatot indítottak az amerikai technológiai óriáscég, a Meta ellen az Instagram és a Facebook gyermekekre gyakorolt potenciálisan addiktív hatása miatt, ami messzemenő következményekkel jár, mivel a vállalat termékeinek tervezésének lényegét érinti. A Meta termékei „kihasználhatják a kiskorúak gyengeségeit és tapasztalatlanságát”, hogy olyan viselkedési függőségeket hozzanak létre, amelyek veszélyeztetik a mentális jólétüket - áll az Európai Bizottság, a 27 tagú tömb végrehajtó szerve közleményében. Az uniós szabályozók végső soron a Meta globális bevételének akár 6 százalékáig terjedő bírsággal sújthatják, amely tavaly 135 milliárd dollár volt, valamint más termékváltoztatásokat is kikényszeríthetnek.
A vizsgálatok részei a kormányok világszerte egyre növekvő erőfeszítéseinek, hogy a kiskorúak védelme érdekében megfékezzék az olyan szolgáltatásokat, mint az Instagram és a TikTok. A Meta évek óta szembesül azzal a kritikával, hogy termékeit és ajánló algoritmusait a gyerekek csapdába ejtésére hangolják. Októberben az Egyesült Államokban három tucat állam beperelte a Metát, mert a fogyasztóvédelmi törvények megsértésével „pszichológiailag manipulatív termékjellemzőkkel” csábítja a gyerekeket.
Az uniós szabályozó hatóságok közölték, hogy a most bejelentett vizsgálatokkal kapcsolatban felvették a kapcsolatot amerikai kollégáikkal. A szabályozók szerint a Meta megsérthette a digitális szolgáltatásokról szóló törvényt; a 2022-ben elfogadott törvény előírja a nagy online szolgáltatásoknak, hogy agresszívebben ellenőrizzék platformjaikat a tiltott tartalmak tekintetében, és hogy rendelkezzenek a gyermekeket érintő kockázatok mérséklésére szolgáló irányelvekkel. A 13 évesnél fiatalabbaknak nem szabadna fiókot regisztrálniuk, de az uniós szakértők a vizsgálat részeként alaposan megvizsgálják a vállalat korellenőrző eszközeit.
"Nem csökkentjük erőfeszítéseinket, hogy megvédjük gyermekeinket” - mondta Thierry Breton, az Európai Unió belső piacért felelős biztosa. "Alaposan megvizsgáljuk a platformok potenciális függőséget okozó hatásait, a korellenőrző eszközeik hatékonyságát, valamint a kiskorúak számára az ajánlórendszerek működése során biztosított adatvédelem szintjét” - mondta Thierry Breton, aki a vizsgálatokat felügyeli.
A Meta szerint közösségi médiaszolgáltatásai biztonságosak a fiatalok számára, és olyan funkciókat emeltek ki, amelyek lehetővé teszik a szülők és a gyerekek számára, hogy időbeli korlátokat állítsanak be az Instagram vagy a Facebook használatára vonatkozóan. A tinédzserek alapértelmezés szerint korlátozottabb tartalom- és ajánlásbeállításokat használnak. A hirdetők nem jeleníthetnek meg célzott hirdetéseket kiskorú felhasználóknak a Meta alkalmazásain végzett tevékenységük alapján. "Azt szeretnénk, hogy a fiatalok biztonságos, koruknak megfelelő online élményeket szerezzenek, és egy évtizedet töltöttünk azzal, hogy több mint 50 olyan eszközt és irányelvet dolgozzunk ki, amelyek célja a fiatalok védelme” - áll a Meta közleményében. „Ez egy olyan kihívás, amellyel az egész iparágnak szembe kell néznie, és alig várjuk, hogy munkánk részleteit megoszthassuk az Európai Bizottsággal”.
Az EU tisztviselői nem közölték, hogy a vizsgálat mennyi ideig tart. A hivatalos vizsgálat mai megindítása azonban széles körű felhatalmazást ad a szabályozóknak arra, hogy bizonyítékokat gyűjtsenek a Meta-tól, beleértve a jogi információkérések kiküldését, a vállalatok vezetőinek kikérdezését és a vállalati irodák ellenőrzését. Az Instagram és a Facebook vizsgálatát külön-külön fogják lefolytatni.
Az uniós szabályozók a digitális szolgáltatásokról szóló törvény hatálybalépése óta számos vállalatot vettek célba. A múlt hónapban a TikTok felfüggesztette az alkalmazás egy verzióját az Európai Unióban, miután a hatóságok kérdéseket tettek fel egy „függőséget okozó” funkcióval kapcsolatban, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók jutalmakat, például ajándékkártyákat kapjanak a videók megtekintéséért, a tartalmak lájkolásáért és bizonyos alkotók követéséért. A Meta egy másik, politikai reklámokkal kapcsolatos vizsgálat előtt áll, míg az X, az Elon Musk tulajdonában lévő közösségi oldal a tartalom moderálásával, kockázatkezelésével és a hirdetések átláthatóságával kapcsolatos vizsgálat alanya.
Az Európai Unió szabályozó hatóságai vizsgálatot indítottak az amerikai technológiai óriáscég, a Meta ellen az Instagram és a Facebook gyermekekre gyakorolt potenciálisan addiktív hatása miatt, ami messzemenő következményekkel jár, mivel a vállalat termékeinek tervezésének lényegét érinti. A Meta termékei „kihasználhatják a kiskorúak gyengeségeit és tapasztalatlanságát”, hogy olyan viselkedési függőségeket hozzanak létre, amelyek veszélyeztetik a mentális jólétüket - áll az Európai Bizottság, a 27 tagú tömb végrehajtó szerve közleményében. Az uniós szabályozók végső soron a Meta globális bevételének akár 6 százalékáig terjedő bírsággal sújthatják, amely tavaly 135 milliárd dollár volt, valamint más termékváltoztatásokat is kikényszeríthetnek.
A vizsgálatok részei a kormányok világszerte egyre növekvő erőfeszítéseinek, hogy a kiskorúak védelme érdekében megfékezzék az olyan szolgáltatásokat, mint az Instagram és a TikTok. A Meta évek óta szembesül azzal a kritikával, hogy termékeit és ajánló algoritmusait a gyerekek csapdába ejtésére hangolják. Októberben az Egyesült Államokban három tucat állam beperelte a Metát, mert a fogyasztóvédelmi törvények megsértésével „pszichológiailag manipulatív termékjellemzőkkel” csábítja a gyerekeket.
Az uniós szabályozó hatóságok közölték, hogy a most bejelentett vizsgálatokkal kapcsolatban felvették a kapcsolatot amerikai kollégáikkal. A szabályozók szerint a Meta megsérthette a digitális szolgáltatásokról szóló törvényt; a 2022-ben elfogadott törvény előírja a nagy online szolgáltatásoknak, hogy agresszívebben ellenőrizzék platformjaikat a tiltott tartalmak tekintetében, és hogy rendelkezzenek a gyermekeket érintő kockázatok mérséklésére szolgáló irányelvekkel. A 13 évesnél fiatalabbaknak nem szabadna fiókot regisztrálniuk, de az uniós szakértők a vizsgálat részeként alaposan megvizsgálják a vállalat korellenőrző eszközeit.
"Nem csökkentjük erőfeszítéseinket, hogy megvédjük gyermekeinket” - mondta Thierry Breton, az Európai Unió belső piacért felelős biztosa. "Alaposan megvizsgáljuk a platformok potenciális függőséget okozó hatásait, a korellenőrző eszközeik hatékonyságát, valamint a kiskorúak számára az ajánlórendszerek működése során biztosított adatvédelem szintjét” - mondta Thierry Breton, aki a vizsgálatokat felügyeli.
We will now investigate in-depth:
— Thierry Breton (@ThierryBreton) May 16, 2024
?? Potential addictive & “rabbit hole” effects of the platforms
??Effectiveness of age verification tools
?? Level of privacy & safety afforded to minors in the functioning of recommender systems
We are sparing no effort to protect youth ????
A Meta szerint közösségi médiaszolgáltatásai biztonságosak a fiatalok számára, és olyan funkciókat emeltek ki, amelyek lehetővé teszik a szülők és a gyerekek számára, hogy időbeli korlátokat állítsanak be az Instagram vagy a Facebook használatára vonatkozóan. A tinédzserek alapértelmezés szerint korlátozottabb tartalom- és ajánlásbeállításokat használnak. A hirdetők nem jeleníthetnek meg célzott hirdetéseket kiskorú felhasználóknak a Meta alkalmazásain végzett tevékenységük alapján. "Azt szeretnénk, hogy a fiatalok biztonságos, koruknak megfelelő online élményeket szerezzenek, és egy évtizedet töltöttünk azzal, hogy több mint 50 olyan eszközt és irányelvet dolgozzunk ki, amelyek célja a fiatalok védelme” - áll a Meta közleményében. „Ez egy olyan kihívás, amellyel az egész iparágnak szembe kell néznie, és alig várjuk, hogy munkánk részleteit megoszthassuk az Európai Bizottsággal”.
Az EU tisztviselői nem közölték, hogy a vizsgálat mennyi ideig tart. A hivatalos vizsgálat mai megindítása azonban széles körű felhatalmazást ad a szabályozóknak arra, hogy bizonyítékokat gyűjtsenek a Meta-tól, beleértve a jogi információkérések kiküldését, a vállalatok vezetőinek kikérdezését és a vállalati irodák ellenőrzését. Az Instagram és a Facebook vizsgálatát külön-külön fogják lefolytatni.
Az uniós szabályozók a digitális szolgáltatásokról szóló törvény hatálybalépése óta számos vállalatot vettek célba. A múlt hónapban a TikTok felfüggesztette az alkalmazás egy verzióját az Európai Unióban, miután a hatóságok kérdéseket tettek fel egy „függőséget okozó” funkcióval kapcsolatban, amely lehetővé teszi, hogy a felhasználók jutalmakat, például ajándékkártyákat kapjanak a videók megtekintéséért, a tartalmak lájkolásáért és bizonyos alkotók követéséért. A Meta egy másik, politikai reklámokkal kapcsolatos vizsgálat előtt áll, míg az X, az Elon Musk tulajdonában lévő közösségi oldal a tartalom moderálásával, kockázatkezelésével és a hirdetések átláthatóságával kapcsolatos vizsgálat alanya.