SG.hu
Mi olyan különleges a TikTok technológiájában?
A TikTok online rövid videós platformot működtető tartalomajánló algoritmus ismét reflektorfénybe került, miután az Egyesült Államok felszólította kínai tulajdonosát, a ByteDance-t, hogy adja el az alkalmazás amerikai eszközeit, különben országos tilalom alá kerül. Az algoritmust a ByteDance általános működésének központi elemének tekintik, és a ByteDance inkább bezárná az alkalmazást, minthogy eladja. De mi ilyen fontos ebben a kódban?
Kína 2020-ban változtatott az exporttörvényein, azóta az államnak is jóvá kell hagynia az algoritmusok és a forráskódok bármilyen exportját. Ez bonyolultabbá teszi az alkalmazás eladására irányuló bármilyen erőfeszítést, de akadémikusok és a vállalat korábbi munkatársai szerint inkább a rövid videóformátummal való kompatibilitás tette a TikTokot világszerte olyan sikeressé.
A TikTok megjelenése előtt sokan azt hitték, hogy a felhasználók közösségi kapcsolatait összekötő technológia egy sikeres közösségi médiaalkalmazás titkos összetevője, tekintettel a Facebook és az Instagram népszerűségére. A TikTok azonban megmutatta, hogy a felhasználó érdeklődésének megértése által vezérelt algoritmus sokkal hatékonyabb lehet. Ahelyett, hogy a Meta-hoz hasonlóan egy „közösségi gráfra” építenék algoritmusukat, a TikTok vezetői - köztük Shou Zi Chew vezérigazgató - azt állítják, hogy algoritmusuk az „érdeklődési jeleken” alapul. Ugyan a riválisoknak is van hasonló, érdeklődésen alapuló algoritmusuk, de a TikTok a rövid videóformátummal fel tudja turbózni annak hatékonyságát.
„Ami igazán megkülönbözteti a TikTokot mint alkalmazást, az a design és a tartalom” - mondta Jason Fung, a TikTok játékokkal foglalkozó részlegének korábbi vezetője. "A rövid videóformátum lehetővé teszi, hogy a TikTok algoritmusa sokkal dinamikusabbá váljon, sőt, még arra is képes, hogy a felhasználók preferenciáinak és érdeklődésének időbeli változásait is nyomon kövesse, egészen odáig menve, hogy egy felhasználónak a nap egy bizonyos időszakában mi tetszik. Emellett a rövid videóformátum lehetővé teszi a TikTok számára, hogy sokkal gyorsabban megismerje a felhasználók preferenciáit" - mondta Fung. "Mivel rövid formátumú, pár másodperces videókról van szó, sokkal gyorsabban tud adatokat gyűjteni a felhasználó preferenciáiról, mint a YouTube, ahol egy átlagos videó jóval hosszabb, akár 10 perces is lehet. Tehát az csak átlagosan 10 percenként gyűjt adatokat egy felhasználóról, szemben a pár másodpercenkénti adatgyűjtéssel."
A TikTok kezdettől fogva mobileszközökre épített alkalmazásként való pozicionálása szintén előnyt jelentett a rivális platformokkal szemben, amelyeknek a számítógépek képernyőjéről kellett adaptálniuk a felületüket. A TikTok korai belépése a rövid videók piacára szintén nagy előnyt jelentett a vállalatnak. Az Instagram csak 2020-ban indította el a Reels-t, míg a YouTube 2021-ben a Shorts-ot, így adat- és termékfejlesztési tapasztalatban mindkettő több éves hátrányban van a TikTok mögött. A TikTok rendszeresen ajánl olyan tartalmakat is, amelyek kívül esnek a felhasználók érdeklődési körén, ami a vállalat vezetése szerint nagyon lényeges a TikTok felhasználói élménye szempontjából.
Egy tanulmány, amelyet amerikai és német kutatók a múlt hónapban tettek közzé, 347 TikTok-felhasználó és öt automatizált bot adatainak vizsgálata után megállapította, hogy a TikTok algoritmusa az ajánló videók 30-50%-ában épít a felhasználó érdeklődésére. "Ez a megállapítás arra utal, hogy a TikTok algoritmusa nagyszámú felfedező videót ajánl, hogy megpróbálja vagy jobban kikövetkeztetni a felhasználó érdeklődését, vagy maximalizálja a felhasználó megtartását azáltal, hogy sok olyan videót ajánl, amelyek kívül esnek a felhasználó (ismert) érdeklődési körén” - írták a kutatók a „TikTok and the Art of Personalization” című tanulmányban. Tehát szándékosan nem csak olyan videókat ajánl, amit nagy valószínűséggel megnéz a felhasználó, hanem a videófolyam pörgetésére készteti az embert, és minden második-harmadik videónál jutalmaz, azaz nyújt olyat, ami biztosan érdekli.
Ari Lightman, a Carnegie Mellon Egyetem professzora szerint a TikTok egy másik hatékony taktikája, hogy a hashtageken keresztül arra ösztönzi a felhasználókat, hogy csoportokat alakítsanak. Azzal, hogy a felhasználókat nyilvános csoportok létrehozására ösztönzi, a TikTok hatékonyabban megismerheti a felhasználók viselkedését, érdeklődését, beállítottságát és ideológiáját - mondta. Ha a TikTok végül betiltásra kerül az Egyesült Államokban, Lightman szerint az amerikai techóriásoknak minden bizonnyal megvan a képességük arra, hogy saját termékeikkel lemásolják a TikTokot, de a TikTok által lehetővé tett felhasználói kultúra lemásolása nagyobb feladat lesz.
A TikTok ajánló algoritmusa nagyrészt a 2016-ban megjelent kínai testvéralkalmazásától, a Douyintől származik. Bár a ByteDance gyakran hangsúlyozza, hogy a TikTok és a Douyin különálló alkalmazások, a két algoritmus a mai napig hasonló. A Douyin mesterséges intelligenciáját viszont felturbózta, hogy a vállalat képes volt kihasználni az alacsony munkaerőköltségeket Kínában, így sok tartalomkurátort tudott felvenni és aprólékosan megjelölte a platformon lévő összes tartalmat és felhasználót. "2018 és 2019 körül a Douyin azon dolgozott, hogy minden felhasználóra címkék kerüljenek. Tehát minden videoklipet kézzel megjelöltek, aztán a megnézett videó alapján megcímkézték a felhasználóikat” - mondta Yikai Li, a Nativex reklámügynökség egyik vezetője, a ByteDance korábbi igazgatója. „Aztán ezt a taktikát alkalmazták a TikToknál is”.
Ma már általános gyakorlat az MI-cégeknél, hogy kurátorokat alkalmaznak az adatok címkézésére, de a ByteDance alkalmazta először ezt a stratégiát. "Rengeteg munkával jár ezeknek a címkéknek a kiválogatása. Nagyon fáradságos” - mondta - ”Tehát a kínai cégek itt előnyben vannak. Sokkal több emberi munkát engedhetnek meg maguknak. A költségek kisebbek, mint az észak-amerikai cégek esetében.”
Kína 2020-ban változtatott az exporttörvényein, azóta az államnak is jóvá kell hagynia az algoritmusok és a forráskódok bármilyen exportját. Ez bonyolultabbá teszi az alkalmazás eladására irányuló bármilyen erőfeszítést, de akadémikusok és a vállalat korábbi munkatársai szerint inkább a rövid videóformátummal való kompatibilitás tette a TikTokot világszerte olyan sikeressé.
A TikTok megjelenése előtt sokan azt hitték, hogy a felhasználók közösségi kapcsolatait összekötő technológia egy sikeres közösségi médiaalkalmazás titkos összetevője, tekintettel a Facebook és az Instagram népszerűségére. A TikTok azonban megmutatta, hogy a felhasználó érdeklődésének megértése által vezérelt algoritmus sokkal hatékonyabb lehet. Ahelyett, hogy a Meta-hoz hasonlóan egy „közösségi gráfra” építenék algoritmusukat, a TikTok vezetői - köztük Shou Zi Chew vezérigazgató - azt állítják, hogy algoritmusuk az „érdeklődési jeleken” alapul. Ugyan a riválisoknak is van hasonló, érdeklődésen alapuló algoritmusuk, de a TikTok a rövid videóformátummal fel tudja turbózni annak hatékonyságát.
„Ami igazán megkülönbözteti a TikTokot mint alkalmazást, az a design és a tartalom” - mondta Jason Fung, a TikTok játékokkal foglalkozó részlegének korábbi vezetője. "A rövid videóformátum lehetővé teszi, hogy a TikTok algoritmusa sokkal dinamikusabbá váljon, sőt, még arra is képes, hogy a felhasználók preferenciáinak és érdeklődésének időbeli változásait is nyomon kövesse, egészen odáig menve, hogy egy felhasználónak a nap egy bizonyos időszakában mi tetszik. Emellett a rövid videóformátum lehetővé teszi a TikTok számára, hogy sokkal gyorsabban megismerje a felhasználók preferenciáit" - mondta Fung. "Mivel rövid formátumú, pár másodperces videókról van szó, sokkal gyorsabban tud adatokat gyűjteni a felhasználó preferenciáiról, mint a YouTube, ahol egy átlagos videó jóval hosszabb, akár 10 perces is lehet. Tehát az csak átlagosan 10 percenként gyűjt adatokat egy felhasználóról, szemben a pár másodpercenkénti adatgyűjtéssel."
A TikTok kezdettől fogva mobileszközökre épített alkalmazásként való pozicionálása szintén előnyt jelentett a rivális platformokkal szemben, amelyeknek a számítógépek képernyőjéről kellett adaptálniuk a felületüket. A TikTok korai belépése a rövid videók piacára szintén nagy előnyt jelentett a vállalatnak. Az Instagram csak 2020-ban indította el a Reels-t, míg a YouTube 2021-ben a Shorts-ot, így adat- és termékfejlesztési tapasztalatban mindkettő több éves hátrányban van a TikTok mögött. A TikTok rendszeresen ajánl olyan tartalmakat is, amelyek kívül esnek a felhasználók érdeklődési körén, ami a vállalat vezetése szerint nagyon lényeges a TikTok felhasználói élménye szempontjából.
Egy tanulmány, amelyet amerikai és német kutatók a múlt hónapban tettek közzé, 347 TikTok-felhasználó és öt automatizált bot adatainak vizsgálata után megállapította, hogy a TikTok algoritmusa az ajánló videók 30-50%-ában épít a felhasználó érdeklődésére. "Ez a megállapítás arra utal, hogy a TikTok algoritmusa nagyszámú felfedező videót ajánl, hogy megpróbálja vagy jobban kikövetkeztetni a felhasználó érdeklődését, vagy maximalizálja a felhasználó megtartását azáltal, hogy sok olyan videót ajánl, amelyek kívül esnek a felhasználó (ismert) érdeklődési körén” - írták a kutatók a „TikTok and the Art of Personalization” című tanulmányban. Tehát szándékosan nem csak olyan videókat ajánl, amit nagy valószínűséggel megnéz a felhasználó, hanem a videófolyam pörgetésére készteti az embert, és minden második-harmadik videónál jutalmaz, azaz nyújt olyat, ami biztosan érdekli.
Ari Lightman, a Carnegie Mellon Egyetem professzora szerint a TikTok egy másik hatékony taktikája, hogy a hashtageken keresztül arra ösztönzi a felhasználókat, hogy csoportokat alakítsanak. Azzal, hogy a felhasználókat nyilvános csoportok létrehozására ösztönzi, a TikTok hatékonyabban megismerheti a felhasználók viselkedését, érdeklődését, beállítottságát és ideológiáját - mondta. Ha a TikTok végül betiltásra kerül az Egyesült Államokban, Lightman szerint az amerikai techóriásoknak minden bizonnyal megvan a képességük arra, hogy saját termékeikkel lemásolják a TikTokot, de a TikTok által lehetővé tett felhasználói kultúra lemásolása nagyobb feladat lesz.
A TikTok ajánló algoritmusa nagyrészt a 2016-ban megjelent kínai testvéralkalmazásától, a Douyintől származik. Bár a ByteDance gyakran hangsúlyozza, hogy a TikTok és a Douyin különálló alkalmazások, a két algoritmus a mai napig hasonló. A Douyin mesterséges intelligenciáját viszont felturbózta, hogy a vállalat képes volt kihasználni az alacsony munkaerőköltségeket Kínában, így sok tartalomkurátort tudott felvenni és aprólékosan megjelölte a platformon lévő összes tartalmat és felhasználót. "2018 és 2019 körül a Douyin azon dolgozott, hogy minden felhasználóra címkék kerüljenek. Tehát minden videoklipet kézzel megjelöltek, aztán a megnézett videó alapján megcímkézték a felhasználóikat” - mondta Yikai Li, a Nativex reklámügynökség egyik vezetője, a ByteDance korábbi igazgatója. „Aztán ezt a taktikát alkalmazták a TikToknál is”.
Ma már általános gyakorlat az MI-cégeknél, hogy kurátorokat alkalmaznak az adatok címkézésére, de a ByteDance alkalmazta először ezt a stratégiát. "Rengeteg munkával jár ezeknek a címkéknek a kiválogatása. Nagyon fáradságos” - mondta - ”Tehát a kínai cégek itt előnyben vannak. Sokkal több emberi munkát engedhetnek meg maguknak. A költségek kisebbek, mint az észak-amerikai cégek esetében.”