SG.hu

1,8 milliárd euró bírságot kapott az Apple a Spotify feljelentése alapján

Az Európai Bizottság bejelentette, hogy 1,8 milliárd eurós bírságot szab ki az Apple-re, mondván, hogy a technológiai óriás visszaélt a zenei streamingszolgáltatóknál betöltött erőfölényével. A cég az App Store-on keresztül zenei streaming alkalmazásokat forgalmazott az iPhone és iPad felhasználók számára. Ez a harmadik legnagyobb bírság, amelyet egy vállalatra szabtak ki az uniós szabályok megsértése miatt. Az első két helyen a Google áll, amelyet 2018-ban 4,34 milliárd eurós, 2017-ben pedig 2,42 milliárd eurós bírsággal sújtott az EU.

A Bizottság megállapította, hogy az Apple korlátozásai miatt az alkalmazásfejlesztők nem tájékoztathatták az iOS-felhasználókat az alkalmazáson kívüli alternatív és kedvezőbb árú zenei előfizetési szolgáltatásokról, ami sérti az uniós trösztellenes szabályokat. "Az Apple egy évtizeden át visszaélt az App Store-on keresztül a zenei streaming alkalmazások forgalmazásának piacán betöltött erőfölényével. Tette ezt úgy, hogy korlátozta a fejlesztőket abban, hogy tájékoztassák a fogyasztókat az Apple ökoszisztémáján kívül elérhető alternatív, olcsóbb zenei szolgáltatásokról" - mondta Margrethe Vestager, a Bizottság versenypolitikáért felelős ügyvezető alelnöke.

Az Apple közleménye szerint azonban "a döntés elsődleges szorgalmazója és legnagyobb haszonélvezője a Spotify", és a cég szerint csak a népszerű svéd platformnak előnyös ez a döntés. A Spotify szerint a Bizottság bírsága egyértelművé teszi, hogy "a fogyasztókkal való kommunikációt korlátozó magatartás jogellenes. Ez a döntés erőteljes üzenetet közvetít: egyetlen vállalat - még egy olyan monopólium sem, mint az Apple - sem dönthet visszaélésszerűen úgy, hogy más vállalatoknak az ügyfeleikkel való kapcsolattartását ellenőrizze" - áll a társaság közleményében.


Az Apple rendelkezései megtiltják az alkalmazásfejlesztőknek, hogy tájékoztassák az iOS-felhasználókat az alkalmazásukon kívül, az interneten elérhető árakról, valamint az Apple vásárlási mechanizmusán keresztül értékesített előfizetések és a máshol elérhető előfizetések közötti árkülönbségekről. Ezen túlmenően a fejlesztők olyan linkeket sem helyezhetnek el a szoftverükben, amelyek az iOS-felhasználókat az alkalmazásfejlesztő weboldalára irányítják, ahol alternatív előfizetések vásárolhatók. A fejlesztők egy fiók létrehozása után nem vehették fel a kapcsolatot a felhasználókkal sem e-mailben vagy más módon, hogy tájékoztassák őket az alternatív árképzési lehetőségekről.

A határozat alapján az Apple rendelkezései tisztességtelen kereskedelmi feltételeknek minősülnek, és sértik az Európai Unió működéséről szóló szerződést. A Bizottság úgy véli, hogy ezek a rendelkezések sértik az iOS-felhasználók érdekeit, és nem szükségesek vagy arányosak az Apple kereskedelmi érdekeivel. Az Apple közel egy évtizeden át tartó magatartása potenciálisan azt eredményezte, hogy számos iOS-felhasználó megemelt árat fizetett a zenei streaming-előfizetésekért az Apple által a fejlesztőkre kivetett jelentős jutalékok miatt. Az iOS-felhasználóknak vagy egy nehézkes keresési folyamaton kellett átnavigálniuk, hogy az alkalmazáson kívül találjanak megfelelő ajánlatokat, vagy pedig teljesen eltekintettek attól, hogy előfizetést kössenek bármely szolgáltatásra, mert önállóan nem találtak megfelelő lehetőségeket.

A Bizottság a jogsértés időtartamát és súlyosságát, valamint az Apple forgalmát és piaci kapitalizációját figyelembe véve szabta ki a bírságot az Apple-re. Emellett felszólította az Apple-t, hogy távolítsa el a szerződéséből ezeket a rendelkezéseket, és a jövőben kerülje el a hasonló jogsértéseket.


Az Apple rámutatott, hogy az App Store hozzájárult a Spotify sikeréhez, a zenei streaming alkalmazás mégsem fizet az Apple-nek, mivel a Spotify - sok más fejlesztővel együtt - úgy döntött, hogy az előfizetéseket nem az alkalmazáson belül, hanem a weboldalán keresztül értékesíti, így megkerüli az Apple jutalékát. Az Apple szerint a Spotify-nak lehetősége van arra, hogy egy külön weboldalra linkeljen az előfizetések kezeléséhez. Az Apple alkalmazás-felülvizsgálati irányelveiben az is szerepel, hogy "a fejlesztők az alkalmazáson kívül is küldhetnek közleményeket a felhasználói bázisuknak az alkalmazáson belüli vásárlástól eltérő vásárlási módszerekről".

A Bizottság szerint a fejlesztők azonban - mint említettük - nem helyezhetnek el "olyan linkeket az alkalmazásukban, amelyek az iOS-felhasználókat az alkalmazás fejlesztőjének weboldalára vezetik, ahol alternatív előfizetéseket lehet vásárolni". Az Apple elmondta, hogy 2015-ben a Spotify együttműködött az Európai Bizottsággal egy vizsgálat során, és arra panaszkodott, hogy a digitális zenei piac stagnál, és az Apple akadályozza a versenytársak fejlődését. Ennek ellenére az Apple szerint a Spotify tovább terjeszkedett, és globálisan felülmúlta az összes többi digitális zenei vállalkozást, ami az Apple szerint részben az App Store-nak köszönhető.


A Spotify szerint az Apple szabályozása korlátozta a zenei streamingszolgáltatásokat abban, hogy közvetlenül az alkalmazásukon belül tájékoztassák a felhasználókat a frissítésekről, előfizetési árakról, akciókról vagy egyéb előnyökről, míg a közvetlen versenytárs Apple Musicra nem vonatkoznak ilyen korlátozások. A Spotify nagyra értékeli a Bizottság intézkedését, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy átfogó megoldásra van szükség az Apple különböző globális piacokon folytatott, tartósan tisztességtelen gyakorlataival szemben. "Az Apple-nek be kell tartania a DMA (az EU digitális piacokról szóló törvénye) szerinti tilalmak teljes listáját", amely március 6-án lép hatályba - mondta Vestager a mai sajtótájékoztatón. A vállalat nem lesz képes "olyan szabályokat előírni, mint az átlinkelés elleni tilalom. Ez az App Store minden alkalmazására érvényes lesz, nem csak a zenei streaming alkalmazásokra" - jegyezte meg Vestager.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!